יומיות 19.09.2018: חוק זכויות היוצרים האירופאי עבר – מה זה אומר על האינטרנט?

את החג חגגתי בלשבור שן. אאוץ'.

1. האיחוד האירופאי אישר חוק זכויות יוצרים חדש, שכולל שני סעיפים מקטבים. הראשון הוא סעיף 11, שנקרא גם "מס הקישור", השני הוא סעיף 13, שנקרא גם "פילטר התוכן". ראו דיון מעולה ב-Hacker news.

סעיף 11 נועד לתת לאתרים את הזכות לקבל כסף ממקומות כמו גוגל, אם האחרונה מקשרת לכתבות שלהם. מפה והלאה יש קצת בלבול בקשר למשמעות האמיתית של החוק. התומכים בו אומרים שזה רק אם עושים העתקה לחלק ניכר מהתוכן – וגם זה נכון אם רק התוכן מועתק מ"ארגון עיתונאי". המתנגדים אומרים שהחוק ניתן לפרשנות כאילו אפילו קישור פשוט – כמו אלו שיש באלפים בבלוג הזה – יכול לגרור תביעה.

סעיף 13 דורש שגופים כמו יוטיוב ופייסבוק יעשו סינון לחומר שגולשים מעלים אליהם. מה שאומר שהם צריכים לתפקד גם בתור המשטרה והשופט, ולהסיר או לחסום אוטומטית תוכן שמפר זכויות יוצרים.

שוב יש בלבול. התומכים טוענים ש"חייבים להגן על זכויות היוצרים", והסעיף חל רק על גופים מסחריים כמו יוטיוב, בעוד שאתרים כמו ויקיפדיה (כנראה) פטורים. המתנגדים טוענים שהאינטרנט היה מקום שבוא סבא וסבתא יכולים להקים אתר, וברגע שהוספת דרישות מרחיקות לכת לאתרים, אז רק תאגידי ענק יוכלו לעמוד בהם. שלא לדבר על כך שגוף מסחרי לא מוסמך לתפקד בתור משטרה ושופטים, זה יגרור הרבה אי צדק.

מה שלא תהיה האמת, זה נראה כמו חוק שהוא גן עדן לבעלי זכויות יוצרים, עם כנראה אפס תועלת לאזרח הקטן.

יש בחוקים האלה נזק גם במקרים שהם לא חלים. הם יוצרים בלבול בקרב רוב האנשים, ולאף אחד כבר לא ברור אם הוא עושה משהו חוקי או לא. אני רואה עם ה-GDPR. אי אפשר לדעת באמת אם מפירים אותו, ללא ליווי של עו"ד שמתמחה בחוק. זה מוביל לכך שכל מיני בלוגים – לווא דווקא אירופאיים – מוסיפים דיסקליימר טרחני על השימוש שלהם במידע.

זה מוביל לסיבוך בפרוייקטים שאני מעורב בהם. פתאום עולה שאלת ה-GDPR – ואפילו אם התשובה שלי היא 'מה הקשר? אנחנו לא לוקחים ולא שומרים מידע של אף אחד!', משתתפים אחרים חוששים. כי אני לא עו"ד, וגם לא הם. ועו"ד זה כנראה הדבר שהכי מפחיד כיום אנשי עסקים באיחוד האירופאי.

אני בעד רגולציה ככלי להגנת האזרח נגד רמאיים או חפיפניקים. אני פחות בעד רגולציה, שהבעיה היחידה שהיא מנסה לפתור, היא המלחמה הלא נגמרת, לא הוגנת, ודי מיותרת של תאגידי בידור. מי שיהנו ממנה הם לא אמנים קטנים, אלא סוני ודיסני. לבי לא בוכה עליהם.

*כל הנאמר לעיל הוא בהסתייגות שכותב שורות אלו לא מבין באמת את משמעות החוק.

2. סרט האנימציה הקצר Captain 3D הוא ההתגלמות של המילה חמווווווווווווווווווווווד.

3. האקתון Liberthon בישראל ב-8-9 לנובמבר. המטרה: לבנות את המדינה המבוזרת של העתיד. בחיי, אשקול להגיע אם אמצא שותפים רציניים לעניין.

4. ביטורנט השיקו את uTorrent Web: גירסא וובית של ביטורנט שנותנת לכם לעשות סטרימינג בזמן ההורדה. בינתיים רק לחלונות.

5. גוגל מתעתדת לפתוח קמפוס בלב שכונת קרויצברג SO36. פעילים ברלינאיים השתלטו על השטח, ודורשים להפוך אותו למשהו שמועיל לשכונה, בלי לשנות את האופי שלה, ובלי להביא לאיזור אלפי עובדי גוגל עשירים שיעלו את מחירי הדיור. ממליץ לקרוא את הפוסט המעניין שלהם.

גרתי במקום במשך שמונה שנים. זה מקום שהיה לפני עשור "שכונתי עם נגיעות טורקיות", ועכשיו הפך ל"היפסטרי עם נגיעות תיירותיות". גוגל קמפוס ישנה סופית את אופי השכונה – מקום שעד לא מוזמן היו בו עדיין בעיקר מכולות ואפילו לא סופרים. בקטע הזה אני מבין את התושבים.

הם מפחדים ממה שקרה באיזור גוגל קמפוס בוורשה. הם הקימו את הקמפוס בחלק עני של העיר, והפכו אותו לגמרי. לכאורה זה נראה טוב – שורה של רחובות הפכו לטרנדיים, עם בתי קפה, מסעדות ופאבים יקרים. אבל למי שגר שם קודם כל זה לא נגיש עקב העלויות.

מצד שני, אי אפשר להילחם בקידמה. ג'נטריפיקציה היא חלק מהעולם האורבני, והיא מביאה גם הרבה דברים טובים. גם השכונה של לפני עשור, לא הייתה מוצאת חן בעיני מי שגר שם לפני 30 שנה.

מה שטוב בברלין, זה שמי שכבר גר שם, נהנה מכך שבעלי הדירות לא יכולים כמעט להעלות את מחירי שכר הדירה, ולא יכולים לזרוק החוצה דיירים קיימים.

6. 43 סדרות פנטזיה ומד"ב שיעלו בקרוב. 43!

2 תגובות

  1. ההוא הגיב:

    זה לא בדיוק 43 סדרות פנטזיה ומדב שיעלו בקרוב אלא 43 סדרות שככל הנראה ינסו להחליף את משחקי הכס כשהיא תיגמר. ובכלל לא בטוח שהם יעלו, יש שם לא מעט סדרות שרק הוכרזו וכאלה שתקועות בלימבו כבר הרבה זמן. אני חושב שבסופו של דבר אולי 30-35 מתוכם באמת יראו אור יום ופחות מ15 יעברו את מחסום העונה הראשונה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Subscribe without commenting