יומיות 09.02.2019: האם תל אביב פחות מוזרה מפעם? האם האינטרנט כבר לא מוזרה?

שלשום אמסטרדם, היום תל אביב. מחר ירדן. הניימן בדרכים.

1. נדמה לי או שאני מאתר טרנד מתהווה של "פעם היה פה מוזר יותר?"

זה התחיל בפייסבוק, בעברית. היו שורת פוסטים לא תלויים שהתלוננו שכבר אין מקומות חדשים מוזרים בת"א, אין אירועים מוזרים ואין מוזיקה מוזרה. בכלל, הם אמרו, נעשה פה נורמאלי מדי.

אחרי זה צצו כתבות דומות באנגלית. הנה כתבה שמספרת איך אתרים לא מוזרים כמו פעם. הנה עוד אחת שגורסת שצנזורת סקס הרגה את האינטרנט שאנחנו אוהבים. כתבות מאד מהנות אגב.

תגובתי המלומדת נדרשת.

נתחיל בת"א. אני באמת זוכר ת"א מאד מוזרה בעבר. היו רייבים בבריכת גלית הנטושה, היו אירועים בבית פיתקית על הגג ו היה את הסקוואט המבריק ברחוב בן עטר. כשאני מגיע לביקורים כיום, אני כבר לא מוצא כאלה דברים.

אז אולי זה הגיל. אני לא קורא במקומות בהם בני 22 כותבים. מצד שני, איפה הם כותבים? כל בני ה-22 שאני מכיר כותבים בקבוצות פייסבוק או באינסטגרם, לא באיזה פורום סודי סטייל במה חדשה. או שאולי אני סתם לא מעודכן?

שיכול להיות גם שת"א פשוט הפכה יקרה מדי. יותר קשה להרים אירועי פרינג' מוזרים ביוקר המחיה הזה. אולי בירושלים, חיפה, באר שבע או הפרברים המצב שונה. מצד שני, יש לי הרגשה שאם אחקור את נווה שאנן, שכונת התקווה או שפירא, אמצא שם לא מעט אירועים מוזרים.

עכשיו בקשר לאינטרנט. זאת שטות מוחלטת. האינטרנט כיום היא המקום הכי מוזר, הזוי ומופרע שראיתי אי פעם. אני לא זוכר שום שלב, אי פעם, שהאינטרנט הייתה יותר מוזרה.

אז נכון שפעם מעט הצעירים שפתחו אתר עשו את זה במייספייס עם עיצובים מוזרים. ונכון שכיום הרוב משתמשים במקומות שלא מעניקים חופש יצירתי, כמו האינסטגרם, פייסבוק או טוויטר.

רק שהאינטרנט יותר רחבה מגבולות אפליקציות המיינסטרים.

לכו לדארקנט, ל-mastodon, ל-Diaspora, לאתרים שאנשים שמים ב-IPFS ומשתמשים ב-ENS בשביל לתת להם שם, לקבוצות הזויות של Discord וערוצים באמת באמת מוזרים של Reddit. יש פורומים נסתרים, אתרי נישה עם צ'אטים פעילים, וב-Slack של הפרוייקט שאני משתתף בו, דנים הרבה אנשים במרץ על התיאוריה של decentalized organizations.

אם האינטרנט לא נראית לכם מוזרה, סימן שלא חיפשתם מספיק.

2. ביום שני יש בת"א יום עיון בשם חומוס קומפלט על חומוס, בקטע אינטלקטואלי. איזה אדיר (אפרופו אירועים מוזרים).

3. אוסף תמונות של טיפוסים אורבניים מ-1824. למה זה מהפנט אותי לא אדע.

4. אוסף הרצאות TED על privacy.

5. אוסף המשפטים הכי חשובים במתמטיקה. לבושתי אומר שאת רובם לא הכרתי — ויש לי דוקטורט במתמטיקה, כן? מסמך ענק של 133 עמודים. לא קל לקריאה, אבל מרתק.

6. זו שנת ה-60 לאסטריקס, ומצב הקומיקס בעולם הצרפתי מעולם לא היה טוב יותר. מ-700 ספרי קומיקס בשנת בשנות ה-90, הכמות האמירה ל-5000 בשנה כיום. כמות המכירות השנתית הגיע ליותר מחצי מליארד דולר, בעוד שבארה"ב, שגדולה פי כמה וכמה, הכמות היא מליארד דולר בלבד והולכת ויורדת.

כתבה קצרה ומעניינת על עולם הקומיקס הצרפתי המודרני לכבוד פסטיבל הקומיקס הצרפתי שהסתיים לא מזמן.

7. SNES Party הוא אחד הפרוייקטים הכי מגניבים שראיתי לאחרונה.

זה אופציה לשחק במשחקי נינטנדו ישנים ביחד עם חברים (או זרים) דרך הדפדפן. אפשר למצוא שחקנים דרך ה-Discord (צ'אט) של הפרוייקט.

הם משלבים המון טכנולוגיות רשת מגניבות בצורה מעולה, webassembly ו-WebRTC ונוסטלגיה למשחקי נינטנדו ועוד ועוד. פשוט אדיר.

11 תגובות

  1. ניימן הגיב:

    בירושלים בטוח יש דברים "מוזרים". http://hamiffal.com/underconstruction/

  2. יעל ר. הגיב:

    לגבי תל אביב, זה כנראה בגלל יוקר המחייה שמשנה את הרכב התושבים. וכי באופן כללי התרבות שלנו סובלת מכך שרובה נצרך בישיבה פסיבית מול מסך. הרגשתי את זה כבר לפני אי אילו שנים, כשהייתי בהופעה עם קהל צעיר של בני 20, ולמרות שנראה שהם נהנו מאוד הם היו הרבה יותר פסיביים בהתנהגותם – התרגלנו לבהות, לשבת.
    האינטרנט לגמרי מוזר.

    אבל האמת שהרבה דברים בארץ נראים לי נורמליים לגמרי כרגע, כי אני עכשיו במדינה שנחשבת כולה בתור "הדוד המוזר של אסיה". בעודי יושבת וכותבת ניצב מולי שולחן שעל רגליו מולבשים… גרביים לשולחן של גודטמה – גודטמה הוא כוכב על ביפן, בקוריאה ובטייוואן, ה"הלו קיטי" החדש, והוא ציור מעפן של חלמון ביצה שרוצה לישון. הדבר הזה מגלגל מיליונים ומוכר אינספור פריטים שונים ומשונים לכל שכבות הגילאים ביפן, יש אפילו טיסות בינלאומיות שנערכות במטוס שכולו מעוצב בהשראת הדמות הטיפשית הזו.

  3. בוקר ביולי הגיב:

    איך מוצאים פורומים נסתרים? מה זה IPFS? ו-ENS\

    • ניימן הגיב:

      הרבה שאלות:-)

      IPFS: https://www.neiman.co.il/2018/10/13982

      אתה יכול לאחסן ב-IPFS אתר (סטטי). ENS זאת מערכת רישום שמות מבוססת את'ריום (בלוקצ'יין), ואז אפשר לחבר שם לכתובת ב-IPFS בה מאוחסן האתר שלך.

      זאת בתכל'ס שיטה אלטרנטיבית ומוזרה לאכסן אתרים. קשה להסביר בשני משפטים, אז אולי בעתיד אכתוב על זה יותר. סתם נתתי את זה בתור דוגמא כי זה מה שעלה לי בראש בזמן כתיבת הפוסט.

      פורומים נסתרים: הכוונה היא לפורומים שלא בגוגל, או שב-Tor או i2p (דארקנט נוסף כמו Tor). אני מכיר אחד כזה מאירועים שאני הולך אליהם. לא יודע אם יש שיטה למצוא משהו כזה. בכל מקרה, זה לנושאים מאד ספציפיים, אבל לווא דווקא מעניין לציבור הרחב.

  4. דוד הגיב:

    האינטרנט בטח לא הפסיק להיות מוזר,
    אבל אנחנו הרבה יותר רגילים לזה מבעבר.

    אתה משווה היום להיכנס לרדיט שמוקדש לx change
    ללהיכנס בשנות ה90 ביוזנט לalt.bestiality או משהו?
    כן יותר מטורף היום, אבל יותר מפוהק מאשר הימים שהרגשנו שאנחנו נכנסים להרפתקה בכל dial.

    וכן, יש את אפקט קצה הקרחון, פעם היה ברור שלא להכל אפשר לגשת דרך אלטהויסטה וצריך לחפש, ופרוטוקולים שונים, ומה לא (המון קורציה ופורטלים), והיום אנחנו אוהבים לחשוב שהכל מאונדקס, והכל ממויין, וגוגל איז יור פריינד, וזה נכון, אבל באותה מידע שגוגל נותן, גוגל גם לוקח, כי לו המונופול.
    מי שרוצה את הווילד ווסט, הולך לחפש אותו בדארק נט. שזה כשלעצמו, גם ככה שם גנרי לכל מה שלא מאונדקס, אפילו השם עצמו לא מצביע על "מקום ספיציפי".

    • ניימן הגיב:

      יש דברים לא מאונדקסים שלא ב-Darknet נראה לי (כל ה-Slack וה-Discord מאונדקסים? או רשתות חברתיות אלטרנטיביות כמו Mastodon, Diaspora וכו').

      אבל אתה צודק. גוגל גרם לכך שיש פחות נסתר, אז זה פחות מוזר וקסום.

      מה שעוד גוגל גרם לכך זה שהוא מבליט את מה שדומה לשאר. נגיד, לאתר שלי דירוג חיפוש נמוך כי הוא לא מותאם לניידים. לגנזך הרשת יש דירוג גוגל בקאנטים, כי כתבתי אותו מ-scratch בלי להשתמש בכל התבניות המקובלות שגוגל אוהב.

      זה גורם לכך שגם האתרים שמוצאים דרך גוגל דומים אחד לשני, ופתאום נדמה שיש מעט מאד אתרים מטורפים ומקוריים. אבל מן הסתם יש, המון. גם מחוץ לדארקנט.

      • דוד הגיב:

        כן,יכול להיות שההגדרה שלך מוצלחת יותר. אבל בגדול כל מה שמתחת לקרחון.
        הרי יש כאלה שחושבים שדארקנט=טור, זה קצת מפספס את המהות של המושג, ומזכיר לי את עינב גלילי ("ליניקס!")

        נושא הדירוג של גוגל זה בעייתי בפני עצמו, וככה זה כשאתה מונופול.
        בכלל, האינטרנט עבר תהליך של מיני סנטרילזציה, אם ב96 רצית למצוא אתר על ציד מכשפות סביר שהיית צריך למצוא בפורטל כלשהו קישור ל huntwitches.com
        אבל אם היום אתה תרצה למצוא "אתר" כזה, רוב הסיכויים שהוא יהיה ברדיט/פייסבוק.
        כי זה קל יותר, יש יותר חשיפה,
        ואני חושב שהעולם התבגר אחרי שהתפוצצה הבועה.
        הרי ב99 לכל אינסטלטור היה haiminstelatorbaam.co.il
        אין באמת צורך.

        אבל זה לחלוטין משנה את התמונה, כי פעם היה יותר דומיינים משוגעים, והיום זה כל מיני סאבים ועמודים, – והם עדיין צריכים לעמוד בתנאים של אתר האם.
        תראה מה קרה עם טמבלר עכשיו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Subscribe without commenting