יומיות 09.03.2019: הרגולטור וחברות הענק

לקחתי פוסט אחד הפסקה מלהתלונן על גוגל\פייסבוק\אמזון ושות', היום חוזרים למצב קוטרי — ובגדול!

1. ביולי 2018 האיחוד האירופאי קנס את גוגל ב-5 בליון דולר על שורה של סעיפים.

בין השאר אוזכר שמכשירי אנדרואיד מגיעים מראש מותקנים עם כרום (ושאר שירותי גוגל) או שגוגל חתמה הסכמים עם יצרני סלולרי, שמונעים מהמשתמשים להתקין גרסאות אלטרנטיביות של אנדרואיד (או מערכות הפעלה אחרות) על הטלפון. מה שנקרא, ה-root נעול.

לכן הופתעתי שהסלולרי החדש שקניתי באיחוד האירופאי לפני חודש הגיע נעול. על הסלולרי היו התקנות של כרום, פייסבוק, לינקדין ושירותים אחרים. את כולם אי אפשר להסיר מהטלפון(!). חוזר, אי אפשר להסיר את התוכנות האלה מהטלפון.

שאלתי מומחים. הסבירו לי שגוגל ערערו על הפסיקה. אז עד ששורת ההערעורים ידונו, וזה יכול לקחת זמן, לא יהיה שינוי במוצר.

גוגל בינתיים "מאיימת", בצורה מאפייונרית משהו, שהחלטת האיחוד האירופאי עלולה להשפיע על המודל החינמי של אנדרואיד בעתיד.

בשבוע האחרונים גוגל הפכה גם לרשם שמות דומיינים, ופתחה את הדומיין .dev לכולם. אפל הכריזה על כרטיס אשראי, כשהחשש שלי הוא שבעתיד לא אוכל לשלם על מוצרים מסוימים בלי חשבון פייסבול\גוגל\אפל וכדומה.

גוגל כבר מזמן לא רק מנוע חיפוש, פייסבוק היא לא רק רשת חברתית, אמזון לא רק מוכרת ספרים והתחזיות אומרות שאפל בכלל מנסה להפוך ל-financial service במקום יצרנית מכשירים.

נשאלת השאלה, איפה הרגולטור במקרה הזה? הרשות להגבלים עסקיים? זה שחברה אחת משתלטת על כל כך הרבה תחומים זה לרעת הציבור, אבל פה אמורה להיכנס המדינה להגביל אותה.

אני חושב שהתשובה טמונה במקרה של קנס האיחוד האירופאי שהבאתי בהתחלה. הרגולטור פה, אבל הוא קצת חלש מדי מול חברה בסדר גודל כזה. כל החלטה שלו תלך לערעור ועוד ערעור, ועד שתתקבל החלטה הקנס יהיה נמוך בהרבה מהרווחים שנצברו באותו הזמן, והטכנולוגיה כבר לא תהיה רלוונטית.

Justice postponed is justice denied.

2. האמן הפולני Jarosław Jaśnikowski הפך בן לילה לאמן האהוב עלי. איזה מעוף, איזה דמיון, איזה ביצוע, איזה סטייל! הייתי הופך אותו לנכס תרבות פולני לו היה הדבר בשליטתי.

תעיפו מבט גם באינסטגרם שלו, שם כל היופי הזה פרוש מולכם בעמוד אחד.

3. אולי נראה לכם שהעולם מלא בסדרות ספרי מדע-בדיוני-פנטזיה אין סופיות (עם המון ספרים). אבל צ'רלס סטרוס מספר, שרוב טרילוגיות הספרים נגדעות אחרי הספר השני. הסופר מעולם לא משלים לכתוב אותן.

זה נובע לא מעצלנות, אלא מאיבוד קוראים. כל ספר מאבד אחוז מסוים מהאנשים שקראו את הספר הקודם, וכך יש ירידה חדה בקהל.

הגיוני. מבין הסדרות שעדיין יוצאות כיום, המשכתי מעבר לספר הרביעי רק בתשע סדרות (ספרי הבטחה של דם, פנדורין, ולאד טלטוס, The Expanse, תיקי דרזדן, האדם הזקן, ספרי Red Rising, שאוש"ק, ספרי הזומבים של מירה גרנט). ואני נחשב קורא נלהב ואדוק.

צ'רלס סטרוס כתב שתי סדרות ארוכות בחייו, The Merchant Princes [ביקורת לא נלהבת שלי על הספר הראשון בסדרה] ו-The Laundry Files (לא קראתי). בכתבה באתר שלו הוא חולק רשמים מלכתוב סדרות ארוכות כל כך – כל אחת עם יותר ממליון מילים.

4. פוטין רוצה להקים ברוסיה אינטרנט משלו. אם הבנתי נכון, זה לא אומר לנתק את רוסיה מהאינטרנט, אלא על האפשרות לנתק סוגים מסוימים של תקשורת בחלקים מסוימים של המדינה.

זוכרים שלפני חודש רוסיה ניתקה את המדינה מהאינטרנט לזמן קצר? (אייטם 7)

5. אם ככה נראה העתיד, אז יאללה – תשגרו אותי קדימה בזמן!

6. אני מת על הבלוג של Mozilla Hacks, שמראה כל מיני רעיונות די קיצוניים לפרוייקטי רשת. הפעם הם מערבים מציאות מדומה עם Internet of Things. התוצאה היא עולם מציאות מדומה, בה צבע החפצים משתנה בהתאם לצבע שלהם במציאות.

אגב, הפרוייקט הזה התחיל בגלל פגישה מקרית ב-Fosdem 2019, כנס התוכנה החופשית הגדול באירופה. כנס מאד מומלץ, כתבתי עליו קצת אחרי האירוע.

2 תגובות

  1. ארני הגיב:

    קראת את 4 ו5 בred rising?
    5 יצא לפני דקה בערך, לא? איך הם?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Subscribe without commenting