יומיות 15.04.2020: סרטון מתוך משחק ניימן

בחודשים האחרונים ערכנו מפגשי Dweb (אינטרנט מבוזרת) בוורשה. התגבשה קהילה קטנה, אך נאמנה, שהגיע לשתות בירה, לברבר ולהתווכח על ביזור הרשת.

עכשיו זמן קורונה, אי אפשר לארגן מפגשים פיזיים. לכן ארגנו אמש מפגש Dweb וירטואלי והזמנו את “כל האינטרנט”.

בשורה התחתונה? היה זוועה. שמישהו יסביר לי איך מארגנים מפגשים וירטואליים מקצועיים טובים. אפשר בכלל לעשות את זה? יש דוגמאות טובות?

המפגש היה בזום. חשבנו בהתחלה להשתמש ב-Jitsi במקום  (תחליף קוד פתוח לזום), אבל לא סמכנו עליו שיפעל מספיק טוב בכמות גדולה של אנשים.

בהזמנה כתבתנו שכולם מוזמני להציג פרוייקט – שהם עשו או שהם אוהבים – בחמש דקות. חשבנו שיחד עם הקדמה שלנו וקצת שאלות, זה ימלא 45 דקות.

במציאות אף אחד לא רצה להציג פרוייקט, אלא רק רצו לשמוע אחרים. אז אני הצגתי שלושה פרוייקטים, חבר אחר מאלמונית (שם הפרוייקט שלנו) הציג משהו, ועוד שניים מהאורחים שביקשנו מהם מראש. היו קצת שאלות וקצת חיוכים, אבל בגדול האווירה הכללית הייתה מתה.

המחשבה הראשונה שלי לשיפור היא להוסיף מוזיקת רקע עדינה למפגש.  אבל מה הלאה? איך מארגנים מפגש וירטואלי כזה וגורמים לו להיות כיף ו”חי”? משהו שאנשים ירצו לחזור אליו?

1. קבלו: סרטון קטנטן מתוך משחק הניימן!

הקפיצות בוידאו זה בגלל תוכנת ההקלטה המעפנה שלי (במציאות הוידאו חלק). זה יותר ניסוי כלים ממשחק אמיתי, אז העיצוב מהיר סתמי וחסר אסטיקה.

איך יצרתי את זה ולמה? תקראו בסבלנות.

לאחרונה גוגל רכשה את AppSheet, מיקרוסופט מתכוונת לפרסם פלטפורמה מהירה לפיתוח אפליקציות ואומרים שאמזון תעשה מוצר “Amazon for Everyone”.  אלו הן יוזמות No-Code: פלטפורמות שאפשר ליצור בהן תוכנות בלי באמת לתכנת.

CNBC טוענים ש-no-code יהיה שדה הקרב הבא בין החברות הגדולות. אז בואו נדבר על No Code.

יש אנשים שרוצים תוכנה לניהול אוסף תחתיות בירות שלהם. אחרים חושקים בפיצ’ר שיעביר את התמונות של אבא-אמא למקום איחסון מיוחד. או אולי אתם רוצים אפליקצית תכנון מסלול קטיפת פרחים בשכונה?

המשותף לכל הדוגמאות זה שהן דרישות מאד אישיות (אף אחד לא יבנה כנראה אפליקציה עבורן), אבל הן גם יחסית פשוטות, כלומר, הן דומות לתוכנות אחרות שכבר קיימות.

זאת בדיוק הבעיה ש-no code עונה עליה. היא נותנת לאנשים “רגילים” לבנות פתרונות מחשב מהירים לבעיות פרטיות.

ראשית, חשוב לאמר שהקונספט קיים כבר עשרות שנים רק לא תחת השם הזה. תוכנות עריכת תמונה הן no-code (פעם היה אפשר רק לתכנת גראפיקה). גם אקסל זה no-code, שבא להנגיש עיבוד נתונים פשוט לעם.

מצד שני,  כל מי שעוסק בתכנות, אפילו תוכניתן לא מקצועי כמוני, מתנגד בהתחלה למוצרי ה-no code המודרניים. למה? כי זה לא יעיל, כי הקוד שנוצר לא קריא – או הטענה הכי נכונה וחזקה – אפשר לבנות 90% ממה שצריכים ממש מהר עם no-code, אבל את 10% הנותרים אי אפשר לבנות בכלל.

משחק ניימן

לפני חודשיים השתנתה הגישה שלי ל-no-code, מעשה שהיה כך היה.

כבר שנים שאני בונה משחקי מחשב מטופשים בזמני הפנוי. בהתחלה זה היה ב-++C ו-OpenGL (לקח חודשים לכל משחק). אחרי זה עברתי ל-phaser ו-javascript (לקח כמה ימים). בינואר השנה החלטתי ליצור “משחק ניימן”. אנשים יעצו לי לנסות כלי no-code במקום ממש לתכנת את המשחק.

בחרתי ב-GDevelop, תוכנה עם הרבה המלצות.

את הסרטון למעלה לקח כמה שעות לעשות מהתחלה ועד הסוף. רוב הזמן בוזבז על לעשות אנימציה לדמות הניימן, ושעתיים שרפתי על לצבוע עצים (בלי צחוק). זה מדגים את כל מה שטוב ורע ב-no-code.

כי מצד אחד, לבנות משחק בשש שעות?! אפילו אם הוא משחק מטופש? אדיר אדיר אדיר.

זה כל כך קל שלפני שבוע חשבתי לפרסם משחק “ליל הסגר” מהיר בו אתם צריכים לחמוק משוטרים ולהגיע לארוחת הזום בזמן (התעצלתי בסוף, אז לא יצא).

הצד השני של המטבע הוא שהמשחקים שאפשר לבנות מוגבלים.

בסרטון שראיתם רציתי שדמות הניימן תטפס ותרד במעלה גבעות במשחק, במקום לקפוץ. מסתבר שזה בלתי אפשרי. גם רציתי – ואני עדיין רוצה – להפוך את המשחק לשילוב של משחק פלטפורמה וקווסט. זה אולי אפשרי, אבל דורש כל כך הרבה יותר עבודה, ואולי עדיף תיכנות רגיל לז’אנר חדשני כזה.

2. כמו כל טרנד, גם טרנד ה”בואו נחזה איך קורונה תשנה את העולם” מתחיל קצת להימאס. למרות שחטאתי בו בעצמי לא מזמן – אבל היי, לי יצא מעניין!

טוב, רק עוד קצת תחזיות.

האחת מדברת על שידרוג מעמד הרובוטים בעולם, רובוטים לא יכולים להידבק במחלות. בהונג קונג וסין כבר משתמשים ברובוטים למאבק בקורונה, נגיד, חיטוי של מקומות נגועים.

האם אנחנו בדרך לעתיד של השמש העירומה של אסימוב? תזכורת: בספר בני האדם מעבירים תקופות חיים שלמות בלי לחלוק מרחק פיזי עם אף אדם אחר. את כל השירותים מבצעים רובוטים.  כתבתי ביקורת מושקעת לפני כמה שנים על טרילוגית הרובוטים של אסימוב.

כתבה מומלצת נוספת היא 16 דרכים בהן וירוס הקורונה יכול לשנות את העולם. אחת הכתבות יותר מעוררות המחשבה שקראתי בנושא.

3. מתמטיקה שמתמטיקה, פודקאסט חדש בעברית של שיר פלד על… נו, ניחשתם, מתמטיקה.

4. האמן האיטלקי Bichopalo בונה פסלים מוזיקליים. תראו את זה למטה, ואז רוצו לראות לאינסטגרם שלו לראות את כל שאר הפסלים.

View this post on Instagram

Let me introduce you “THE PLANTYFLUTESIZER”. . . Still in progress, I can’t really tell how many hours, days and months I've spent working on this. The entire structure is a combination of different instruments but the main one is a sort of sequencer with 8 notes limit that can be combinated on different patterns. An electric impulse actives a motor with an arm connected that hits a sensor running a pre-recorded note. There’s a lot to speak about this but on this particular post the real rockstars are my little partners: Pico and Verdi. This two little fellas have been with me from a while, making me laught and giving me incredible presents every single day. It’s incredible how these little creatures can emit such an intense light. If you have pets you know what I mean. They are family, pure unconditional love, no matter what, specially these weird days of quarantine is needed more than ever. . . #synth #synthesizers #modularsynth #eurorack #modular #soundsystem #soundart #soundsculpture #soundscapes #experimental #sound #music #soundsculptures #surrealism #plants #nature #volcakeys #korg #ambientmusic #electronicmusic #electronicmusicproducer #loopmusic #installationart #installationartist #arduino #axoloti @instagram

A post shared by Bichopalo (@_bichopalo_) on

נשארתי פעור פה ומלא קנאה.

5. ביקורת של אריה גלסנר על “ספרי יעקב” של אולגה טוקרצ’וק, זוכת פרס נובל לספרות 2018. אומרים שאת פרס הנובל היא קיבלה בעיקר בזכות הרומן הזה, שיא יצירתה.

טוקרצ’וק ערכה שמונת שנות מחקר לפני כתיבת הרומן, או כמו שגלסנר מגדיר את זה, המחקר כל כך מקיף ומדויק עד שנדמה שהיא לא עשתה מחקר בכלל.

מהסיפור עצמו גלסנר פחות התלהב. לעומת זאת, אני פגשתי בפולין אנשים שאמרו שזה הספר הטוב ביותר שהם קראו אי פעם. לכן, ברגע שתסתיים הקורונה, אשיג לעצמי עותק קשיח שלו בעברית.

יחד עם “הרשת התרבותית” של נועה מנהיים מתארגנת לי רשימת קריאה צנועה של ספרים בשפת הקודש.

6. כלי חמוד נורא להפוך אמנות ascii לקבצי ווקטורים SVG. מושלם לאנשים שעוסקים בעיצוב מהצד, אך לא בקיאים בתוכנות עיצוב מקצועיות.

7. The Joy of Painting הייתה תוכנית ללימוד ציור (אמיתי! לא דיגיטלי!) ששודרה בין 1983 ל-1994. עכשיו אתם יכולים לראות את כל הפרקים, 31 עונות, 403 פרקים, חינם ביוטיוב.

התכנים עדיין עדכניים, כי הטכניקות לא השתנו נורא, וציורים יפים ציירו כבר לפני 500 שנה.

8. נועה מנהיים מנתחת את הקורונה כאילו עלילת המגיפה היא ספר גרוע, ונועה היא עורכת שתפקידה לתת הערות לכותבים. חכם וקורע.

9. פסטיבל ברנינגמן (אולי שמעתם על הגירסא המקומית שלו, מדברן?) 2020 “מבוטל”. כלומר, עובר אונליין, כמו כל שאר אירועי 2020.

8 תגובות

  1. Maya הגיב:

    תודה על הפסלים המוזיקליים:)
    הבנתי ממיכאל שאתה גם סוג של פודי?

    בקשר לתכנות משחקים/אירועים בתחום, מעניין אם אתה בקשר עם https://www.facebook.com/alon.tzarafi

    • ניימן הגיב:

      פודי צמחוני, אם זה מעניין. כותב על זה מדי פעם אם זה בהקשרים תרבותיים.

      לא מכיר את הבחור שציינת, אבל אני לא גר בישראל – ואפילו איפה שאני גר אין לי כמעט זמן לגיים ג’מים. יש לי כרגע מעט מאד סופ”שים פנויים, אם בכלל..

  2. אני מוחה שעדין אין לי דמות במשחק. כבר דיברנו על זה. ותפסיק להשתמש בתירוצים שחוקים שאין לדמות שלי תמונת מהפרופיל. לא קונה את זה. רוצה דמות.

    • ניימן הגיב:

      יצרת דמות? לא יצרת דמות. די לספינים!

    • ענבל הגיב:

      הטמיעו לא מזמן משחק מחשב שנקרא dreams שממה שהבנתי הוא מאפשר ליצור משחקי מחשב מאוד מגוונים בפשטות וללא תכנות. התוצאות נראות שוות ביותר. אולי זה יתאים יותר למה שאתה מנסה לבנות

  3. חובבן הגיב:

    כדאי לך לנסות scratch
    מיועד לילדים כיף למבוגרים 😀

  4. D! פה ועכשיו הגיב:

    עובד קבוע עם זום (וקודם הנגאוטס), אחלה לפגישות.
    יצא לי בסגר הזה להעביר מספר ערבים של מסיבת זום, עם מוזיקה ודרינקים והכל
    היה חמוד מאד, אבל אחרי השאיר אותי בהרגשת בדידות שאני לא מכיר. אז
    או שזה בגלל הזום
    או בגלל שאני רגיל להיות לבד וכל הביחד הזה שרף אותי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

Subscribe without commenting