יומיות 12.03.2021: הקומיקס הפולני מגיע לנטפליקס

תכירו, הדרקון Wawel. לא, הוא לא נראה בדיוק כמו דרקון של דיסני, זה דרקון פולני.

דרקון וואבל

וואבל שוכן למרגלות טירת קראקוב ומזה שבועיים,  גם אני שוכן באותו המקום. כל בוקר אני יוצא לאמר שלום לוואבל.

האגדה מספרת שוואבל התגורר במערה מתחת לגבעת קראקוב (עליה נמצאת עכשיו הטירה). הוא הובס בזמן שלטונו של המלך קראקוס, מקים קראקוב, והגיע לבלוג ניימן בזמן שלטונו של הנסיך ניימן, מקים הבלוג.

1. יאנוש כריסטה הוא אחד מאמני הקומיקס הפולניים החשובים בכל הזמנים. משהו כמו אורי פינק אצלנו.

כריסטה החל לפרסם קומיקסים בסוף שנות החמישים של המאה הקודמת. את הפירסום הראשון הוא קיבל עם סדרה בשם קייטק וקוקו (Kajtek i Koko), על שני מלחים(!) שעוברים הרפתקאות בחלל(!!). תראו כמה יפה זה נראה, פשוט מ-ד-הים!

קייקו ומשהו

ב-1972 התחיל כריסטה לפרסם את סדרת קייקו וקוקוש (Kajko and Kokosz). למרות שהשם נשמע דומה לשם הקודם, זאת בעצם סדרה אחרת לגמרי! הסדרה החדשה הפכה ללהיט היסטרי, ואחד מספרי הסדרה הפך לקומיקס הראשון שהוא קריאה חובה בבתי הספר.

קייקו וקוקוש זה חיקוי של אסטריקס ואובליקס. כאילו, זה חיקוי כל כך בוטה שכריסטה כנראה אמר לעצמו, "אה, למה לנסות להסתיר? בכל מקרה יבינו שהעתקתי מהם את הקונספט". היא מספרת על הרפתקאותיהם של שני לוחמים סלאביים.

קייקו וקוקוש

אני קראתי ספר אחד של קייקו וקוקוש בזמן שלמדתי פולנית. בשנים האחרונות החלו לתרגם חלק מהספרים לאנגלית, כולל את Flying School שהפך לחובת קריאה בבתי הספר בפולין.

עכשיו עלתה בנטפליקס סדרת אנימציה על פי קייקו וקוקוש, ואפשר לצפות בה בפולנית עם כתוביות באנגלית. הסדרה לילדים, אבל בקטע טוב, ומהמעט שראיתי היא תופסת את הרוח של הקומיקס הרבה יותר ממה שכל סרטי אסטריקס המודרניים תופסים את הרוח של אסטריקס.

בונוס: כתבה נהדרת על קומיקס פולני.

2. סיפור קטן שממחיש כמה קשה לעשות משהו כמו שצריך בעולם.

אני בקטע של אתרים מבוזרים בשנה ומשהו האחרונות תחת הטייטל  פרוייקט אלמונית. אלו אתרים פרטיים יותר, הוגנים יותר, ויותר בשליטת המשתמשים שלהם מאשר פייסבוק, טוויטר ושות'.

רק מה, השם "אתרים מבוזרים" אומר ש*אפשר* לגשת אליהם בצורה מבוזרת (שתעניק את כל התכונות הנהדרות האלה), אבל לא ש*חייבים* לגשת אליהם ככה. להשתמש באתרים האלה כמו שצריך, כרגע, זאת וואחד עבודה קשה. זה אומר להתקין אצלכם כל מיני דברים, כמו תוסף הדפדפן של אלמונית [פיירפוקס, כרום]. רוב האנשים לא רוצים, ובצדק, להתחיל להסתבך עם זה.

לכן חברת ENS, אחת החברות שעל הטכנולוגיה שלה מבוסס כל התחום, יצרה דרך קלה לגשת לאתרים.

נגיד שאתם רוצים לראות את האתר של אלמונית שנמצא בכתובת המבוזרת almonit.eth. אז במקום להתקין דברים וכו' וגו', פשוט תוסיפו את הסיומת link לשם, וזה יביא אתכם לאתר.

הנה תנסו: almonit.eth.link.

הרעיון הזה היה כל כך מוצלח, שבמשך השנה האחרונה זה ממש נעשה סטנדרט. כולם התחילו להשתמש רק בשיטה הזאת להיכנס לאתרים מבוזרים.

הבעיה היא של-ENS לא היה נורא לנהל את קיצור הדרך הזה. לכן הם הגיעו בינואר השנה להסכם עם חברת Cloudflare, אחת החברות הגדולות באינטרנט, שהם יקחו על עצמם את ניהול קיצור הדרך לאתרים מבוזרים.

לכאורה זה היה אמור להיות נהדר: חברה ענקית ורצינית לוקחת לנהל רכיב חשוב של אתרים מבוזרים. במעשית, Cloudflare לקחו את זה רציני כמו שתלמיד תיכון לוקח שיעור זום ברצינות.

מהשניה שזה עבר ל-Cloudflare, האתרים המבוזרים החלו לג'עג'ע. לפעמים קיצור הדרך אמר שאין אתר כזה, ולפעמים – יותר גרוע – הוא החזיר גירסא ממש ישנה של האתר.

היום קרה הציוץ הזה:

מה שהוא אומר פה, זה ש-Cloudflare הוסיפה כלי מעקב של גוגל לכל אתר מבוזר שהיא מגישה. שזה בגידה בוטה בכל מה שהטכנולוגיה אמורה להבטיח.

אני לא חושב שמדובר בקנוניה מרושעת של Cloudflare, אלא פשוט שהיא כל כך רגילה למתודות האלה, שהאנשים שם פשוט מוסיפים כלי מעקב בלי לחשוב.

3. גל אמנות NFT שוטף את הבלוקצ'יין, ומדברים עליו כל כך הרבה במדיה המיינסטרימית שאני ממש מתבאס שלא הזכרתי אותו יותר פה לאורך השנים. למרות שעקבתי אחריו! הנה עדות!

האמן הכי מדהים שנחשפתי אליו בזכות הגל הזה הוא Beeple. הוא יוצר תמונה ביום, וכל תמונה היא יותר יצירת מופת מהשניה. שייא אללה איזה כשרון מעצבן עד כדי קנאה!

ביפל והביצה

אתמול מכר Beeple תמונה שהיא קולאז' של כל 5,000 התמונות הראשונות שהוא יצר. המחיר? 69 מליון דולר. לא, זה לא הגיוני אפילו קצת.

4. אוסף ענק(!) ומענג להורדה של אייקונים מסצינת ההאקרים הישנה.

5. פוסט ישן בן למעלה משנה מוסיף גזע חדש למשחק מבוכים ודרוקנים: Muppetborn. גזע החבובות. זאת הצעה רצינית לגמרי, ואתם יכולים להשתמש בה כדי להוסיף חבובות למשחק התפקידים שלכם.

6. קניתי לפני חודש את האלבום החיים שלי קצרים מדי וארוכים נורא של איה זהבי-פייגלין מ-Bandcamp, ואני רק רוצה לאמר בקצרה שהוא אלבום מדהים. מדהיייייייייים! אוצו רוצו לשמוע ולקנות.

7. האתר הפיראטי הגדול בעברית, Sdarot, ירד, לפחות זמנית, מהרשת עקב שריפה.

עכשיו כולם יודעים איפה Sdarot מארחים את השרתים שלהם: בצרפת!

7 תגובות

  1. D! פה ועכשיו הגיב:

    1. וואו! איזה פולנים הם!! מדהים. אני ישר מרגיש בבית.

  2. יעל ר. הגיב:

    אתה עושה כזה חשק לנסוע לפולניה, שאחרי הקורונה לגמרי אדבר איתך כדי לתפוס גם איזו דירה או סתם הוסטל לחודש בעיר כלשהי שם ולדגום מעט מהחיים הפולניים ודרקוניהם.

    • ניימן הגיב:

      את מוזמנת, למרות שאני כמוך אבל רק עם ארצות אחרות. אני אחרי הקורונה רוצה לבלות קצת זמן מחוץ לפולין.

      • יעל ר. הגיב:

        יש לי תכנון יום אחד לעשות שבועיים עד חודשיים של טיול אטי כזה במלא ערים ברחבי מזרח אירופה (או בכמה קפיצות נפרדות, כי בכל זאת, בעיות ויזת שנגן) – טירנה, ברטיסלבה, סרייבו, וילנה, טאלין, סקופיה וכו'.

      • פשוט יעל הגיב:

        נשמע שאתם צריכים לעשות חילופי דירות. 🙂

  3. ברוך הגיב:

    מטורף הNFT, מאוד מוזר שפתאום עכשיו תפס כותרות במיינסטרים.
    כאחד שמתעסק עם ביזור וקריפטו, ומבין דבר או שניים על פרטיות, מה דעתך על זה שהביטקוין מבוזר ואנונימי מטבעו (כל הטרנזקציות גלויות, אבל אנחנו לא באמת יודעים מי זה מי) אבל באופן אירוני כדי להחזיק ביטקוין (בצורה רצינית, לא שני חברים שמעבירים אחד לשני כסף לבירה) אני צריך להעלות לשירותי חלפנות את כל התעודות והמידע שלי, כמעט עד התעודה מכיתה ו'?
    אתה מכיר פתרון, ספק וכד' שנותן קנייה ומכירה (עם ממשק לארנק מן הסתם) בלי תהליך כזה?
    אני מבין את הצורך לכסת"ח (למרות שפשע יש גם בדולרים), אבל הזוי שמטבע שבו אני בעצם מזהה חח"ע, ולא ברוך ברוכזון, דורש ממני כזה תהליך בעוד כל כסף פיאט *עדיין* מאפשר לקנות חציל בשוק בלי לספר לכולם מה אתה ומי אתה.
    תודה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Subscribe without commenting