ציון דרך בתולדות האינטרנט – מערכת השמות המבוזרת ENS הפכה לארגון מבוזר

אני חושב, בלי ציניות, שהאירועים הבאים ירשמו בספרי ההיסטוריה של האינטרנט.

האם אני אובייקטיבי? סביר שלא. מדובר באירועים שלא רק שחזיתי בהם מנקודת מבט קרובה אלא גם במשך שלוש השנים האחרונות  הייתי מעורב בהם אקטיבית. מצד שני, האם בטוח שאני לא אובייקטיבי? לכו תדעו.

מה האירוע המדובר? מערכת השמות המבוזרת ENS הפכה לארגון מבוזר בבעלות אנשי האינטרנט (קרי, אני ואתם!).

מעכשיו מנהלים את ENS אנשי האינטרנט, והם עושים זאת בסוג של דמוקרטיה פרימיטיבית (וקפיטיליסטית) קטנה.

זה ציון דרך נוסף בתהליך שמתרחש בשנים האחרונות בבלוקצ'יין. פרוייקטים גדולים הופכים עצמם לארגונים מבוזרים ונותנים למשתמשים את זכות השליטה.

אני הייתי מעורב באחד כזה ב-2018 ( Bisq – הרצאה על זה), אבל מאז הפרוייקטים גדלו, והמבנים הארגוניים שהם יצרו הלכו והפכו ליותר ויותר מתוחכמים.

אז מה מיוחד בצעד  של ENS? ראשית, אם כל הפרוייקטים הקודמים שעשו את המעבר היו פיננסיים, אז ENS הוא פרוייקט "משעמם" שבונה תשתית בסיסית לאינטרנט המבוזרת. שנית, העובדה שהפרוייקט רץ חמש שנים, וצבר מספר עצום של משתמשים לפני שהוא עשה את המעבר נתנה לו בסיס שליטה רחב.

שלישית, פשוט הצורה שהם עשו זאת הייתה שונה. נדבר על זה למטה (אבל ממש למטה!).

זה עומד להיות פוסט ארוך. אז תנשמו עמוק. נתחיל מסקירה היסטורית קצרה. אבל לפני זה, תמונה:

בשבוע לפני ההשקה עלתה פירסומת ל-ENS ב-Timesquare במנהטן. את הפירסומת עיצב שותפי לשעבר לפרוייקט אלמונית [הסבר], ואני מאד שמח בשבילו!

פרסומת ל-ENS

מערכת השמות DNS
ה-DNS נוצר ב-1985 ומאז משרת די בהצלחה את האינטרנט. נגיד, לי שייך השם neiman.co.il כבר 12 שנה.

אתם מכירים את ה-DNS בעיקר משמות אתרים, אבל בתכל'ס הוא מספק שמות לכל האינטרנט: שרתים, שירותי דואר וכו' וגו'.

ה-DNS נשלט בידי ICANN, ארגון ללא מטרות רווח אמריקאי. כמו כל ארגון ללא מטרות רווח עם יותר מדי רווחים (ל-ICANN יש רווחים של 217 מליון דולר בשנה), הוא כמובן קצת מושחת (ככה אומרים), ומאד שמרן.

לקח לחיים: לעמדות שליטה בארגונים גדולים ללא מטרות רווח לא מגיעים אנשים אנשים עם גמישות מחשבתית. אותו הדבר יקרה כנראה ב-ENS בעתיד אגב.

אבל הבעיות העיקריות של DNS הן לא דווקא שהוא נשלט בידי ICANN (למרות שזאת בעיה!), אלא שתי בעיות אחרות.

הראשונה היא שה-DNS תוכנן להיות מערכת השמות של שרתים באינטרנט הקטנה והצנועה של 1985, לא מערכת שמות עולמית. אבל אנחנו *כן* הולכים ומתקרבים למצב בו צריך מערכת שמות עולמית. כאילו, שלכל משתמשת באינטרנט יהיה לפחות שם אחד משלה.

הבעיה השניה היא שה-DNS, כמו המערכת הבנקאית וכמו המערכת המשפטית, פשוט מאבד רלוונטיות בעולם הדיגיטלי המודרני.

אנשים כיום יוצרים שיתופי פעולה המוניים (בגלל האינטרנט). אלו שיתופי פעולה בינלאומיים (בגלל האינטרנט) ומאד מאד דינמיים (שוב, בגלל האינטרנט). אבל עם זאת DNS לא נותן אפשרות לקבוצה של אנשים להיות הבעלים של שם ביחד. זה תמיד מישהו אחד, מארץ מסוימת, עם כתובת מסוימת.

מם על DNS

יש בעיות נוספות ל-DNS: קל לחסום אותו, הוא לא פרטי, והמערכת ההירככית בו היא תוצאה של ההגבלות הטכניות של 1985 והן כבר לא רלוונטיות כיום. אבל בואו, זה לא פוסט לרדת על DNS (למרות שזה כיף!), אלא לדבר על האלטרנטיבות המודרניות.

Namecoin
בימים הראשונים של ביטקוין, לפני עשור ככה, כשסאטושי נאקאמוטו עוד היה מעורב אקטיבית בקהילה, עלה הרעיון להחליף את DNS עם מערכת שמות שדומה לביטקוין.

[זה המקום להזכיר לכם שכתבתי ביקורת על ספר על סאטושי]

התוצאה הייתה Namecoin, המטבע הראשון שהוא לא ביטקוין. הוא יצא ב-2011, והרעיון היה אז "נעשה ביטקוין לשמות, עם חוסר החוקים של ביטקוין והבלאגן של ביטקוין!".

התוצאה הייתה, נו, בלאגן. ומסתבר שמה שטוב לביטקוין לא טוב למערכת שמות גלובלית.

כל השמות הטובים נחטפו בכלום כסף ע"י אנשים שחשבו שעוד כמה שנים הם יהיו שווים מליונים אז שווה לאסוף אותם כבר עכשיו. היות ואף אחד לא קנה כלום כדי להשתמש בו אלא רק להשקעה, אז אכן לא נעשה שימוש בכלום. כך שגם אם רציתם לעשות אתר על בסיס השמות האלה – בהצלחה עם זה, פשוט לא נוצרו הכלים לזה.

ב-2016, עד כמה שאני יודע, נשאר ל-Namecoin מפתח אחד ומאד נאמן. יצא לי לפגוש אותו, והוא מאד מאמין בפרוייקט. אבל המצב אז היה שאף אחד – כולל אני – לא האמין בפרוייקט וגם לא האמין שאפשר לעשות מערכת שמות אינטנטית טובה.

אתנחתא קומית
לקראת ההשקה של ה-ENS DAO (ככה קוראים לארגון של ENS) הלחין ג'ונתן מאן את שיר מספר 4695 בסדרת שירים יומיים שהוא משיק (כבר 4695 ימים, Duh). לא רוצה להעליב אותו, אז בואו רק נגיד שאף אחד לא יתבלבל בינו לבין, אני יודע, נעמי שמר.

ENS – ההתחלה
ב-2016 הציע ניק ג'ונסון מערכת שמות לאת'ריום בשם ENS. הוא הכיר את ניימקוין ולכן רצה להילחם בתופעת האנשים שאוגרים את כל השמות לצורך השקעה.

הפתרון של ניק היה משהו בשם "מכירה פומבית הולנדית עיוורת". זאת מכירה פומבית בה אתם מציעים מחיר בשושו, אף אחד לא יודע איזה מחירים הוצעו ועל מה, ובסוף המחיר השני(!) הכי גבוה זוכה. למה? יש לזה סיבות, אבל עזבו, זה גם ככה רעיון רע וחבל על הכאב ראש שלכם, באמת.

הכספים מהמכירה העיוורת היו בעצם פיקדון, לא תשלום. כשהחזרתם את השם למערכת, קיבלתם את הכסף בחזרה.

ביקרתי בזמנו יחסית בקולניות את ENS וקראתי להם, נדמה לי, היפסטרים של כלכלה מודרנית שמחפשים פתרונות משחקי שולחן לבעיות אמיתיות או משהו בסגנון הזה. אני פשוט אדם מקסים:-)

בדיעבד צדקתי אבל טעיתי. הקטע עם המכירה הפומבית ההולנדית העיוורת נכשל קשות – למרות שלא ברור אם בגלל השיטה או בגלל היישום (הוא נפרץ תוך שנייה והמכירה הפכה מ"עיוורת" ל"שקופה", מה שדי הרס את כל הקונספט).

בהיעדר הכנסות ENS היו בבעיות כלכליות קשות וכשהתחיל הקשר המקצועי שלי איתם (תחילת 2018) הם היו לדעתי על סף פשיטת הרגל.

ENS – השינוי
אז איך בכל זאת טעיתי בגדול? ככה:

הדבר החכם שניק עשה זה לא לוותר על השליטה במערכת. הוא צירף אליו 3 אנשים איכותיים אחרים, וביחד הם שינו את השיטה. בשיטה החדשה השכרה של שם עלה 5 דולר לשנה, אבל ENS פיקחו על מכירה מוקדמת כדי לוודא שהרבה שמות שמגיעים לאנשים (נגיד 'ניימן') באמת יגיעו לאנשים האלה.

בשיטה החדשה גם 5 הדולר הלכו ל-ENS. ואנחנו מדברים פה על דמי שכירות שנתיים, כן? פתאום הם הפכו מהר מארגון על סף פשיטת הרגל, לארגון עם הכנסות שנתיות של עשרות מליונים.

ENS – רגע לפני ההווה
אחרי השינויים שיניתי את דעתי. פתאום מאד האמנתי ב-ENS כמערכת שמות לאינטרנט דמוקרטית חדשה.

יחד איתי יש עוד כמה מאות\אלפים שמאמינים בזה. זה לא המון כבסיס לקהל משתמשים.

ENS עצמם דחפו את המערכת כבסיס לזהות בלוקצ'יין. במקום שיהיה לכם שם ארנק בלוקצ'יין ארוך, אפשר לקנות שם ENS פשוט (שלי הוא neiman.eth), ואז אפשר לשלוח אליו כספים. לשם הזה אפשר לקשר את כל הנכסים הדיגיטליים שלכם (מטבעות, NFTs אם אתם יודעים מה זה אומר).

השיווק האיטי של ENS נשא פרי, ופתאום ב-2021 הם הפכו למשהו שכל האמנים המאאאגניבים רוצים שיהיה להם. אנשים התחילו להשתמש בשמות ה-ENS שלהם בטוויטר, והסביבה פרחה.

בתוך כל זה הייתי אני, ביקורתי כתמיד (זוט עני), שאמר שהמערכת אולי עובדת יפה ופופולרית, אבל היא עדיין בשליטה מלאה של ניק ג'ונסון וחברים, וזה קצת בעייתי.

אמרו לי שזה עניין זמני. אני קרצתי להם ואמרתי 'בטח בטח, זמני מאד;)'. אבל אז לפני שבועיים התברר שזה אכן היה עניין זמני.

תמונה מפודקאסט ש-ENS השתתפו בו אחרי ההשקה

ENS: ארגון מבוזר והבחירות להנהלת ENS בהן ניימן מוכיח שהוא פוליטיקאי על הפנים
לפני שבועיים יצאה הודעה דרמטית מ-ENS: הארגון עומד לעבור ביזור! השליטה תינתן למי שהשתמש ב-ENS עד עכשיו (בערך 130 אלף אנשים). לכל אחד מהאנשים האלו ינתנו טוקנים שישמשו להצבעה על החלטות הארגון. יש גם בחירות בהם המשתמשים יכולים לתת למישהו אחר את הזכות להצביע במקומם.

והכל יתרחש תוך שבוע.

יש הרבה לעכל במה שכתבתי עכשיו, אז בואו ננתח את זה.

מה זה אומר שהארגון עומד לעבור ביזור? זה אומר שהוא עובר להירשם כארגון ללא מטרות רווח באיי קיימן. במסמך הקמת הארגון רשום שהשליטה בו תהיה על ידי משתמשי בלוקצ'יין שיחזיקו את המטבע של ENS. הם ינהלו גם חוקי המערכת, וגם יחליטו להיכן ילכו הרווחים (כמה עשרות מליונים כרגע).

מי האנשים שיקבלו את המטבע? אלו שהשתמשו ב-ENS עד עכשיו. שזה חכם מאד ומתאים לפילוספיית ה-SGO שאני דוגל בה.

היות וברור שלרוב המשתמשים אין עניין להצביע לכלום, הם יוכלו לתת למישהו אחר את הזכות להצביע בשמם. ENS הודיעו שההבחירות יערכו תוך שבוע, והכניסו את הסצינה הענקית של את'ריום לקרקס פוליטי מואץ.

אני העמדתי את עצמי לבחירות. אתם יכולים לראות את "המצע" פה. עשיתי זאת בגלל שהעסק היה מהיר נורא ולא היה לי זמן לחשוב. חשבתי שבתור מישהו שמאד איכפת לו מהאינטרנט המבוזרת כדאי שאנסה להיבחר בתור אחד ממקבלי ההחלטות.

זאת הייתה טעות. אני לא פוליטיקאי ואין לי את המרץ של פוליטיקאי. הרבה מועמדים אחרים התחילו לבלות את השבוע בלקדם את עצמם. בכתיבה, בהשתתפות בשיחות, בכל מיני Twitter Spaces וכו'. אני הסתפקתי בכמה הודעות וזהו.

זאת הייתה טעות גם כי אני לא מעוניין להשתתף בהנהלה של פרוייקט כזה. אני אוהב לדון ולריב – אבל על מתמטיקה ופילוסופיה, לא על ענייני ניהול וכספים. כל הררי הטקסטים שרבו על כל מילה ומילה ב"חוקה" של ENS עשו לי כאב בטן. כאן בטן ממשי, לא פיגורטיבי. אפילו את חוקי הארגון לא צלחתי עד הסוף.

בדיעבד קיבלתי כמה הצבעות ויש לי קצת השפעה. אני חושב שהרוב מחברים ואנשים שמכירים אותי אישית (תודה לכם אם אתם פה).

אני אצביע ואשתמש בהם, אבל לא אהיה פעיל בדיונים. אני אולי רוצה – מבחינת אגו – להיות אדם פעיל ארגונית שמשפיע. אבל מבחינת אופי יותר מתאים לי לעשות פרוייקטים מוזרים ולהביע את דעתי מתי שבא לי ואיפה שבא לי בלי מחויבות.

אחרית דבר
ביום שני שבוע שעבר, 2 שעון ישראל, הונפק הארגון המבוזר של ENS. הם הביאו כמות יפה של מטבעות למשתמשים ה"כבדים" שלהם, וככה הפכו את האינטרנט המבוזרת בין לילה מסצינה ענייה עד מוות בה אני לא בטוח מאיפה תהיה לי משכורת בחודש הבא, למשהו עם תקציב שאפשר להתחיל לבנות איתו פרוייקטים בשקט.

רשימת האנשים שזכו בהרבה הצבעות ב-ENS יפה ומגוונת. היא כוללת נשים, גברים, ייצוג מגוון אתני, הרבה פעילי בלוקצ'יין מפורסמים, ואפילו את Coinbase, בורסת המסחר במטבעות מוצפנים האמריקאית הענקית שלמרבה הפלא הייתה מועמדת בבחירות ואפילו קיבלה המון קולות.

יש פה סיפור נדיר משני היבטים. האחד הוא שהחבר'ה מ-ENS ויתרו על שליטה והרבה כספים בפרוייקט שהם בנו בעמל במשך חמש שנים (אולם אל דאגה להם, הם קיבלו הון תועפות והם מסודרים).

השני הוא שפרוייקט שאמור להיות הבסיס לאינטרנט המבוזרת הפך למשהו דמוקרטי ששייך למשתמשים. זה לא רק הפעולה עצמה של הביזור, אלא גם ההיענות המהממת של הקהל. אנשים אשכרה עשו קמפיינים מדהימים כדי להיבחר (לא אני כאמור), וכבר עכשיו הדיונים בין הנבחרים קדחניים ונמרצים.

אני מדבר הרבה על ליצור אינטרנט מבוזרת וגם נדמה לי שאני עובד למען המטרה הזאת. אבל אני אוהב לבנות דברים לאט וביסודיות, אני אוהב שהם מתפתחים לאט לאט וגדלים מיום ליום. ENS הפילו פצצה שתוך שבוע נשאה פרי.

עדיין פה? הנה אחרית דבר
הבלוג הזה הוא מקום טוב בשבילי ללהג, אבל הוא לא המקום להיות מעורבים באינטרנט המבוזרת.

אם זה מעניין אתכם, בתור בוני אתרים, משתמשים, פילוסופיים או אנשים שסתם אוהבים לדון – בואו לדיסקורד שלנו, ותעקבו אחרינו בטוויטר. הרבה דברים יפים קורים באינטרנט המבוזרת, וזה זמן נהדר להיות חלוצות ולהתערבב בהם.

5 תגובות

  1. אנונימי אבל קבוע הגיב:

    טוב שלא הלכת לפוליטיקה, כי עכשיו יש לך זמן לחסוך לי גוגל 🙂 איך גולשים לכתובת ENS?

    • ניימן הגיב:

      אם יש לך Brave אז אפשר פשוט לכתוב את הכתובת וזהו. הם לא מימשו את זה משהו, אז לפעמים צריך לרפרש פעם-פעמיים.

      אחרת, אבל להוסיף .limo בסוף (נגיד, esteroids.eth.limo). זה יתן לך את האתר דרך Gateway בשם Limo).

      יש גם תוספי דפדפן, אני פירסמתי אחד לפיירפוקס. אם תרצה אוכל ללנקק.

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    מעולה ומעניין. תודה

  1. 13 בנובמבר 2023

    […] היום הוא זהות באינטרנט (כן! שוב!). איך אתם יודעים שאתם מדברים – באינטרנט – עם […]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Subscribe without commenting