יומיות 30.03.2024: פסטיבל הבירה של וורשה

ההכנסה של אימי מגיעה כיום מדירה, 80 מ"ר, שהיא משכירה ברחוב כצנלסון בגבעתיים. אם קראתם את סיכום ספרי השנה עד הסוף, אתם יכולים לנחש שעכשיו אני מטפל בזה.

אחרי הרבה שנים הדיירים הנוכחיים עוזבים את הדירה, בעיקר בגלל שהיא קומה שלישית (ואחרונה) בלי מעלית, ונעשה קשה לכלב הזקן שלהם, וגם להם למען האמת, לטפס את זה.

הדירה צריכה שיפוץ אחרי שהם עוזבים, מעבר לצביעה וכאלה גם המטבח וגם האמבטיה במצב לא מזהיר. כמובן שאין לי מושג איך לארגן את זה בתור אחד שגם גר בחו"ל וגם לא מכיר את שוק השיפוצים או ההשכרות הישראלי.

אז פירסמתי הודעה בפייסבוק. היא יועדה לחברים, או חברים של חברים, שאולי מחפשים משהו לטווח ארוך ואפשר לדבר איתם כבר עכשיו. אני, איש עסקים גרוע, מעדיף להשכיר את הדירה במחיר זול למישהו מהמעגל החברתי שגם יעזור בארגון שיפוצים מאשר למקסם את הרווח על זרים.

מה למדתי מהנסיון? שבלי תמונות יהיה קשה למצוא אפילו חברים שמעוניינים בדירה. אז גם קשה לי לארגן כרגע לצלם את הדירה, וגם לא בטוח שכדאי לעשות את זה לפני השיפוץ. בקרוב אפרסם מודעה נוספת.

1. פסטיבל הבירה של וורשה ציין עשור! בואו נדבר על תעשיית בירת הבוטיק בואכה 2024, בפולין בפרט ובעולם בכלל.

למי שלא יודע, בעשור הראשון של האתר היתי חובב בירות בוטיק כבד, לדעתי מהראשונים בישראל. צדתי בירות נדירות ונסעתי לפסטיבלי בירה בחו"ל.

בשנים האחרונות העניין שלי בנושא דעך דווקא במקביל לעליית הפופולריות שלו בעולם. אם פעם היה צריך להילחם על למצוא בירות חדשות, והרבה מהן פתחו בפני עולם טעמים מרתק, כיום יוצאות כל כך הרבה בירות שהאתגר הוא לא למצוא מה לטעום, אלא להצליח לטעום את כולן, למרות שרובן לא חדשניות וגם לא נורא טעימות.

אני אדם שפורח בחוסר ולא בשפע. התחביבים שלי כוללים ציד אחרי מה שנדיר. אין לי עניין בנסיון להשתלט על השפע שהעולם מציע. לתחומי העניין שלי כיום, מתמטיקה, ספרי מד"ב, טיולי אופניים או האקרים, יש סף כניסה גבוה. זה מווסת את כמות ההיצע ושומר על ההנאה.

אבל – טוויסט! – לפסטיבל הבירה לפני שבוע של וורשה הגיע קבוצה ישראלית, ומהרגע שהצטרפתי לוואטסאפ שלהם התרגשתי יחד איתם. איזה אנרגיה! איזו התלהבות ילדותית! הם חגגו כל בירה ומבשלה שהכריז הפסטיבל, וטוו תוכנית אינטנסיבית של לחוות כמה שיותר בשלושה ימים.

אני עדיין מתעניין בתחום הבירה ושותה בירה חדשה פה ושם כדי להבין לאיפה מתפתח התחום. הפסטיבל עשה פתאום חשק גם לכתוב על זה.

א. כשהגעתי לוורשה ב-2017 היו בפולין 210 מבשלות בוטיק, וכבר אז זה היה מוגזם. כיום, על פי מארגני הפסטיבל, יש 400 מבשלות במדינה, ולכל אחת כמה עשרות בירות. מי יכול לטעום הכל? אפילו בירה אחת מכל מבשלה יהיה מאתגר.

ב. כשהגעתי לפסטיבל הבירה של וורשה ב-2018 הוא היה אירוע דליל למדי, מלא גברים שמנים שיכורים. הרבה מבשלות אבל מעט לקוחות ואווירה קצת מדוכדכת. לא סתם לא חזרתי אליו כל השנים האלה.

אבל משהו טוב עובר על פולין לאחרונה ועל תעשיית הבירה של פולין בפרט. פסטיבל הבירה של וורשה 2024 היה חגיגה צבעונית, שמחה ומגוונת. 20 אלף אנשים מילאו אותו באינסוף אנרגיות. הנוכחים התחלקו כמעט שווה בשווה לגברים ונשים – עוד שניה נדבר על איך זה קרה. היו מופעים, דוכנים גיקיים בכלליות, לא רק לבירה, ופשוט הפנינג מושלם בכל אספקט.

ג. לסגנון בירת הבוטיק הטרנדי ביותר כיום ביום קוראים Pastry Ale. הם לוקחים את הבירות הקלאסיות, מכל הסגנונות ומוסיפים להם שלל פירות, מרשמלו, וניל, קקאו ושאר דברים שמוצאים בקינוחים ומאפים.

קל לצחוק עליהם – ואני אכן צוחק עליהם הרבה. מה לא כיניתי אותם? בירות אינסטגרם, בריזר מודרני או משקה ממותק עם כישות. אבל בתכל'ס? זה נורא טעים. לא רק שהן טעימות, אלא הן גם ממש בירות.

כן, יש להם טעמים עזים של מתיקות או חמיצות, אבל יש להם גם טעמים מובחנים מאד של לתת וכישות. במאסטר שף היו אומרים שהקישוטים לא מסתירים את בסיס הטעם של הבירה.

ד. בירות הקינוחים הללו הן אחת הסיבות לכך שיש יותר נשים בפסטיבל. סיבה נוספת היא שבירה הפכה לבילוי זוגי בפולין. אם פעם הגברים היו שותים בירה והנשים יין, כיום הם יכולים לחלוק ביחד פחית בירת בוטיק.

ראיתי לאחרונה סטטיסטיקת שתיה מודרנית בפולין. כמות האלכוהול לנפש ירדה, הוודקה כמעט ונעלמה אחרי גיל הנעורים, ומה שהחליף אותן זה הבירות והקוקטילים. כך שורדות פה 400 מבשלות וכך ממלאים פסטיבל בירה באנשים מכל המגדרים האפשריים.

מלבד בירות הבוטיק הגישו בפסטיבל גם גלידה בירה. חברים שטעמו דיווחו שהיא מוצלחת מאד.

בנוסף היו דוכנים שלא קשורים לגלידה, נגיד חבר'ה שעושים חגורות בעצמם (על המקום אחרי שמודדים את היקף המותניים), משחקי קופסא, תפקידים – וגם, דוכן של מועדון ה-Chilli Heads של פולין. חובבי הפלפל החריף. רכשתי בקבוקון רוטב צ'ילי חריף עם לתת שיצא במיוחד לפסטיבל. מעדן.

ה. הבירה עם הכי הרבה הייפ בפסטיבל היא ג'לטו ויולה ממבשלת Funky Fluid. היא בצבע סגול יפייפיה, ובזהירות אנחש שזאת הסיבה לתהילה.

יש בה אוכמניות יער ("יגודה" בפולנית), שזיפים, פטל, וניל ומרשמלו. אפילו לקינוח זה מוגזם. בירת אינסטגרם קלאסית. למרות זאת הטעם שלה היה חמצמץ, עשיר וטעים בצורה מפתיעה מאד.

בירה סגולה

ו. בדקתי ב-untapped, אפליקציה לדירוג בירות, והבירה עם הציון הכי גבוה בפסטיבל הייתה Birthday Bourbon County Brand Stout של Goose Island. הציון שלה הוא 4.58, וזה בזמן של-99% מ-1500 הבירות האחרות היה ציון של פחות מ-4.

ברור שזאת הייתה הבירה הראשונה שטעמתי בפסטיבל. היא הייתה אחת היקרות, 30 שקל ל-100 מ"מ. זאת בירה כהה חזקה, 14.6 אחוז, עם טעמים מתקתקים עמוקים מאד. לא נעים לי לאמר, אבל לא אהבתי אותה. היא הייתה אגרסיבית מדי, לא מאוזנת ואפילו את ה-100 מ"מ סיימתי בקושי רב.

אולי הבקבוק ממנו שתיתי לא הוחזק בתנאים אידיאליים, זאת בירה שיוצרה לפני 4 שנים. אבל משהו פה לא עבד לי.

ז. שתי בירות שאהבתי:

Imperial Grodziskie של Genys. הסגנון Grodziskie הוא סגנון פולני היסטורי של בירת חיטה מעושנת חמצמצה ולמרבה הפלא נורא טעימה.

– ליין בירות הפרא, Wild beers, של Sick Boy. עושים את הבירות הללו עם כישות בר שקוטפים בטבע, כישות מאד נפוץ בטבע בפולין ואפילו בתוך וורשה אפשר למצוא כמויות גדולות שלו בקלות. התוצאה היא בירה עם טעם עשיר, כי לאוכל מהטבע יש טעם יותר עשיר מאשר אוכל מתורבת.

ח. הפסטיבל מתקיים פעמיים בשנה, כשהפעם הבאה תהיה באוקטובר השנה. זאת חוויה יוצאת דופן, ואם אתם גם חובבי בירה וגם רוצים לראות את וורשה אני ממליץ להצטרף.

באוקטובר צפויה לצאת קבוצה ישראלית אפילו יותר גדולה מזאת שהגיעה הפעם. מארגן אותה קובי קרמר מקבוצת בירה אחת ביום. תעקבו אחרי הקבוצה כדי לקבל עדכונים.

2. אוסף בירות Pastry Ale של Funky Fluid, מבשלה שהציגה לא פחות מ-63 בירות בפסטיבל.  מתאימות גם לפסטיבל בירה וגם לקונדיטוריות המובילות בפריז.

בירות שנראות כמו קינוחים

3. הוכרזה מהדורת קיץ של פסטיבל Hoppy 2024 בתל אביב. הנה מה שיש להם לאמר עליה:

כרזה לפסטיבל הופי 2024 בתל אביב

Hoppy Tel Aviv – Beer Festival – Summer Edition

הופי מגיע שוב לתל אביב! תתכוננו לחוויית בירה גדולה יותר, עוצמתית יותר ומרשימה במיוחד! אם בפעם הקודמת כבר ראיתם מה זה פסטיבל הופי, תפתחו ציפיות גם הפעם ואפילו יותר 😊

הפסטיבל יתקיים ב-3 וב-4 ליולי, ימים רביעי וחמישי בתל אביב

תתכוננו להופי גדול יותר, הופי עוד יותר מושקע והופי שמוקדש לו המון המון מחשבה הכל בשביל שתקבלו לכמה שעות חוויה של ביקור במימד אחר, ביקור בעולם של הופי 🥳✈️🍻

יהיו מספר סבבי מכירה לפסטיבל, 249 ש"ח, 269 ש"ח ולאחר שייגמרו הסבבים האלו מחיר כרטיס יעמוד על 299 ש"ח

4. פירסמתי אתמול מאמר חדש על בעיה שאני קורא לה "האם אתה מליונר?". המטרה היא להוכיח שאתם מליונרים לעולם, בקטע של שופוני, בלי לחשוף לעולם כמה כסף יש לכם ובאיזה בנקים.

הפתרון כולל המוון קריפטוגרפיה ודי טכני אז אחסוך לכם. כן אומר שאחת המטרות שלי ב-2024 הייתה לכתוב 12 מאמרים באנגלית. בינתיים זה המאמר השלישי, כך שאני בהחלט עומד בקצב.

5. ,יש מצב שזאת תחפושת השנה.

נערים מחופשים לחיילי צעצוע ירוקים לפורים עומדים על כביש

10 תגובות

  1. יעל הגיב:

    זו באמת תחפושת מדהימה.
    אפילו לי עשית חשק לנסות את בירות הקינוחים, ואני לרוב נשברת אחרי חצי בקבוק בירה אם בכלל. יאללה, ניפגש לאחת בביקור הבא שלי? (זוממת על תחילת הקיץ, אבל מחירי הטיסות כנראה לא ישתפו פעולה)
    וקטעים, הייתי בכצנלסון אתמול. יכולתי לצלם לך… גם לסבתי היתה שם דירה ישנה ומתפוררת כזו לפני שנים רבות.

  2. סוף סוף אתה חוזר לעצמך
    קבענו לפסטיבל בתל אביב?

  3. מרק ק. הגיב:

    בתור מי שנמצא באותו מצב (אבל לשמחתי זה יותר שאמא שלי לא רוצה מאשר לא יכולה לחלוטין) הצעות והערות
    – יהיה מאוד קשה לעשות את זה מרחוק, אני לא מצליח לעשות את זה 100% מרחוק בין תל אביב ללוד. אתה צריך להיות מוכן נפשית ולסדר לעצך את לוז הביקורים בארץ בצורה שתאפשר לך גם זמו להתעסק עם זה.
    – אין דבר כזה שיפוצניק טוב, אם במקרה נפלת על אחד קשור אותו אליך באזיקים 🙂
    – …. ולכן כל שיפוץ, בהתחשב בזה שאין לך את הזמן לניהול מקרוב, צריך להיות מוגבל בעיקר רק לגבי מה שהכרחי בשביל להקטין את כאב הראש הכרוך בזה. במיוחד מהכרת הבנינים בהם מדובר העתיד שלהם הוא פינוי בינוי (בpopups הגרפיטי שהיו נהוגים בתל אביב לפני המלחמה בהם נתנו לאומנים להשתולל בבנינים לפני הריסה ראיתי דירות שהי ברור ששופצו יחסית לא מזמן וכאב הלב על האנשים שהשקיעו את המאמץ )
    – מתווכים הם יקרים, בימינו הם מבקשים עמלה משני הצדדים, אבל בהתחשב במגבלות שלך זו כנראה הדרך הטובה ביותר. יכול להיות שתוכל למצוא אחד שיוכל בנוסף לפקח על השיפוץ ותהיה לו מוטיבציה שהשיפוץ יהיה מוצלח.
    – אפשר כמובן גם יד2 אבל זה אומר שתצטרך לטפל בספאם חלקו ממתווכים.
    – ואולי הכי טוב זה למכור במיוחד אם השיפוץ הנדרש אינו טריביאלי לחלוטין. גם אם הריבית שניתן לקבל על סכומים כאלו לא דומה לשכירות (לא יודע… קומה שלישית בלי מעלית, לא הייתי מסתכל בכלל לכיוון של לשכור דירה כזו) יתכן שחיסכון כאב הראש שווה את זה.
    – תמיד יש יוצאים מהכלל אבל בתור כלל עדיף לא לעשות עסקים עם חברים ומשפחה.

    • ניימן הגיב:

      כן, מודע לכל האתגרים, אבל למכור זאת לא אופציה כרגע, וגם להתחיל לארגן את החיים שלי סביב זה זאת לא אופציה, אז…. אעשה את המיטב ואקווה לקצת מזל טוב.

      תודה על כל הטיפים. לא חשבתי על עניין הפינוי בינוי, ואתה צודק לגמרי.

  4. הד הגיב:

    יצא לי פעמיים לשפץ דירה בשלט רחוק עם מינימום עבודה מצידי
    הסוד הוא לעבוד מול מנהל/ת פרוייקט ולא קבלן / שיפוצניק.

    אם מעניין אותך אני יכול לחבר.

  5. ענבל הגיב:

    כשהייתי בתיכון לפני 15 שנה זו הייתה התחפושת הכיתתית הזוכה ( כבר אז היה יום תחפושות כיתה) נראה שהיא עושה קאמבק.

  1. 3 באפריל 2024

    […] הבירות של מבשלת הבוטיק Pinta הפולנית (אותה הכיר ואישר גם הקורא ניימן שמתגורר בוורשה), כשהירושלמי ואני התלבטנו עם הברמן מה מהן כדאי להזמין […]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Subscribe without commenting