יומיות 20.04.2024: נאפולי

חזרתי מכמה ימי טיול מיושב ורגוע בנאפולי והחוף האמאלפיטאני. אני כמובן לא מומחה לעיר, אפילו לא מתחיל להכיר את נאפולי, אבל כמה מילים על חוויה אישית יש לאמר.

1. נאפולי היא המקום הכי טעים בו הייתי אי פעם. בלי תחרות. נאפולי גם מלאת זבל, אופנועים, צפיפות ואווירה תזזיתית. את זה כולם יודעים.

אבל מה שהפתיע בנאפולי זה דווקא מה שחסר בה: סמארטפונים ולפטופים. אנשים יושבים בחוץ, זקנים, מבוגרים וטף, ומדברים. זאת אנטיתזה לכל עיר אחרת שאני מכיר, תל אביב, ברלין או וורשה, בה כולם שקועים בטלפון עם אוזניות או עובדים על הלפטופ.

מה השתנה בנאפולי לעומת, נגיד, 30 שנה אחורה? אופניים חשמליים אין פה. סלולרי אין פה. לפטופ לא רואים וסטנדרט חיים עירוני מודרני אין. נאפולי מרגישה כמו דרום תל אביב בשנות ה-90.

עכשיו יומן טיול בפורמט האהוב של טיול וטקסט.

פיצרייה דה מיקלה
פיצרייה דה מיקלה (da Michele) נחשבת לאחת הפיצריות הטובות בעולם אם לא ה-. לא ברור אם זה בגלל איכות, בגלל הותק (הוקמה ב-1870) או בגלל התור הענק (מה שנקרא "אפקט פאריס הילטון", הם מפורסמים בלהיות מפורסמים). הייתה לי דירה מול הפיצרייה אז ניסיתי.

יש תור ענק אבל נוח מאד. עושים הזמנה (עניין של 2 דקות), לוקחים מספר ומחכים 20-30 דקות באווירת רחוב נעימה. את הפיצה אוכלים על מדרגות ליד הפיצריה, כי זאת נאפולי וככה זה עובד פה. יש גם אפשרות לאכול בתוך הפיצריה, אבל זה אומר לחכות יותר ואני לא בטוח מה זה נותן לכם. אולי לחסוך זבל של אריזת קרטון פיצה, שזה גם משהו למען האמת.

הם מציעים רק שני סוגי פיצה: מרינרה ומרגריטה. לקחתי מרגריטה והיה מעולה. באמת, פיצה אידיאלית. מצד שני, היא לא יותר טובה מאף פיצה אחרת שאכלתי בנאפולי. הן כולן אידיאליות וכולן מושלמות, ואפילו בפיצריה ממול, Pizzeria D'Angeli, שם אכלתי פעמיים, יש פיצה מושלמת באותה המידה רק בלי התור ועם ישיבה נוחה במסעדה.

פיצה נאפולי
טוב, הנה תמונה של הפיצה מ-Pizzeria D'Angeli. זאת ספציפית היא עם מוצרלה מגבינת באפלו, כי רציתי גיוון. שלמות של פיצה.

התזה הנוכחית שלי, מבוססת על כלום כמובן, היא שפעם פיצרייה דה מיקלה באמת הייתה יותר טבוה מהשאר ברמות. כמו שעובד היה פעם הסביח הכי טוב בגלקסיה, בפער. אבל עם השנים אנשים למדו את המתכון, החומרים והשיטה, וכיום נאפולי מוצפת בפיצריות מושלמות.

עד הטיול הנוכחי חשבתי שפיצה נפוליטנית זה לא בשבילי. פשוט בוורשה יש כמה פיצריות נאפוליטניות נחשבות ברמה בין לאומית. נגיד,Ciao a Tutti ממוקמת במקום ה-37 ב-top 50 pizza באירופה (לא כולל איטליה). אכלתי שם, ובעוד כמה מקומות, ובכולם היה Meh. אבל בכל פיצריה בנאפולי היה "וואו".

טרטוריה דה ננלה
מקום נוסף  עם תור ענק הוא טרטוריה דה ננלה (Trattoria da Nennella). מסעדה מיתולוגית שמגישה מנות נאפוליטניות מסורתיות כמו פסטה עם תפו"א, פסטה עם שעועית ושאר מנות עניים שכבר די נעלמו מהעולם כיום, וחבל.

אבל הנה הקטע המדהים. שאלתי אנשים בתור הארוך למה הם מחכים למסעדה, ואף אחת מהתשובות שקיבלתי לא דיברה על האוכל המסורתי היחודי. אמר שהמלצרים שרים ורוקדים (נכון, אבל לא העיקר), אמרו שהם באו בגלל מדיה חברתית.

ליטרלי נדמה שהרבה מהעומדים בתור לא ידעו לאיפה הם נכנסים, ונדמה לי שעמדו להתאכזב קשות מהאוכל הפשוט והמוזר.

ראשית, סליחה. לא כתבתי את שם המקום בו צולם הסרטון ועכשיו אני לא מצליח למצוא אותו במפה.

אבל הסרטון הזה מראה אווירת ערב סטנדרטי נאפוליטני מהי. סתם פאב עם סתם אנשים, לא צעירים מדי, שהופך בן רגע למסיבת ריקודים ברחוב. כמה קל לגרום לאנשים שיצאו לבילוי להתחיל להשתגע. כמה כיף היא נאפולי.

בובת מרדונה בנאפולי
עם היסטוריה של 3000 שנה, גיבורים, סיפורים, אמנים ומיתולוגיה – הדמות הכי מפורסמת בנאפולי היא של גמד ארגנטינאי שבועט בכדור: מראדונה.

האם זה אומר יותר על נאפולי או יותר על העולם? נראה לי שעל העולם. כדורגל הוא, כרגע, המשחק הכי מפורסם. לא לא, קבלו תיקון, הפעילות התרבותית הכי מפורסמת בעולם. כרגע.

כי מה יש לנו כבר כיום? כוכבי קולנוע איבדו מהילתם. כנ"ל לגבי מוזיקה. פוליטיקאיים מפורסמים כיום אבל לא באמת מקור לגאווה מקומית, או בכלל. מה נשאר? ספורטאים. היחידים שעדיין גדולים מהחיים.

עוגיות טראלי
עוגיות טראלי הן גירסא מתוחכמת של עוגיות עבאדי, ובתור מעריץ עבאדי נלהב עפתי לגמרי על טראלי.

עוגיות טראלי נראות כמו עבאדי, יש להן את אותו המרקם והטעם הבסיסי של עבאדי, אבל הן מגוונות בהרבה. הן מגיעות בגדלים שונים, צבעים שונים ומילויים שונים. כי ככה זה באיטליה, הם לוקחים מאכל בסיס ובמשך מאות שנים זורקים עליו את כל המזווה שלהם כדי לראות מה תופס ובאיזה שיטת אפייה.

בתמונה יש טראלי עם שומן חזיר, פלפל שחור ושקדים. אלו הטראלי המסורתיות של נאפולי ובעבר היו נמכרות ברחוב בידי אנשים עם סל מלא טראלים שכונו, כן כן, ניחשתם נכון, "טראלארו" (Tarallaro). כיום מוצאים אותן בעיקר במאפיות, אלו שבתמונה הן משוק Pignasecca.

עוגיות הטראלו הומצאו דאליבא דאינטרנט במאה ה-8., בעוד שמאפיית עבאדי נוסדה ב-1838, ולמרות שלא מצאתי קשר רשמי בין השתיים, הדמיון גדול מדי בשביל להיות מקרי.

2. TrustPixel הוא אמן\נית צרפתיים שמתמחה ב-animted gifs מפוקסלים של פנטזיה אפית. מומלץ לבדוק את הפורטפוליו שלהם.

גולגולת ופנטזיה אפית

3. לא מזמן שיחקתי ב-Civilization 5 ואפילו חשבתי לכתוב פוסט יומיות על זה (שלא יצא בסוף לפועל). הנה מישהו ששיחק בכל חמשת המשחקים הראשונים וישב לכתוב עליהם מחשבות מסודרות.

4. כל הז'אנרים החדשים של המד"ב, מרומנטזי ועד מד"ב פיננסי. טום גולד הוא הקומיקסאי הגיקי המוביל כיום וסוג של גאון.

5. הדמו המהמם הזה, שהוצג ב-Revision 2024 נכתב ב-256 בייטים. רק כדי להדגים כמה זה מעט, אז כנראה שהמשפט הזה מכיל יותר מ-256 בייטים. הישג אנושי מהמם.

12 תגובות

  1. רנדל הגיב:

    רומנטזי. זאנר כל כך מוזר שאני לא מצליח להבין.

    • ניימן הגיב:

      לא מצליח להבין באיזה קטע?

      נראה לי סתם מיתוג חדש לז'אנר ישן, כדי לגרום לדור הצעיר להרגיש טרנדיים. אבל סיפורי פנטזיה רומנטיים היו תמיד.

      • רנדל הגיב:

        יש ספרי פנטזיה עם רומנטיקה, לרוב כעלילת משנה. יש ספרים רומנטיים עם אנשי זאב וערפדים. לא ברור לי מה האפיל בלבנות secondary world בשביל שפשוט יהיה רקע למשולש אהבה סקסי. כאילו באיזה אופן זה מוסיף? והאם יש איזו עלילה של פנטזיה אפית שמתייחסים אליה ברצינות, כמו בספרי פנטזיה אפית רגילים? או שמה שמניע את הספרים אלו משולשי אהבה?

        • ניימן הגיב:

          קראת את Fourth Wing ו-House of Earth and Blood? אלו שני הספרים הכי בולטים בז'אנר, ומה שתיארת זה פשוט לא מה שקורה שם..

          אלו סיפרי פנטזיה מצוינים (מי יותר, מי פחות) בהם הרומנטיקה היא תבלין הכרחי אבל לא המנה העיקרית. אני לא מבין על מה אתה בונה את ההבנה שלך של הז'אנר?

          • רנדל הגיב:

            על פי tbe foxglove king. הספר הזה הספיק לי. מובן שלא קראתי את כל הספרים בזאנר, במיוחד אם לא מצאתי בו דבר מושך

            • ניימן הגיב:

              כן, ברור, אל תקרא. הז'אנר הזה הוא גם לא כוס התה שלי. אבל אתה מתבטא כאילו אתה מומחה לז'אנר כשבסה"כ קראת ספר אחד, ודי זניח שלו..

              אניווי, אני עוזב את הדיון פה. זה הרבה יותר מדי מילים ממה שהתכוונתי אי פעם להקדיש לרומנטזי 😀

  2. מרק ק. הגיב:

    הערה לקישורים לטוויטר…. טוויטר בצורתו המאסקית אינו מקום בו ניתן לקרוא דברים שהם ארוכים יותר מטוויט אחד אלא אם אתה רשום, וזה מכוון ולא באג.
    אני לא מוצא סיבה היום להירשם למי מפלטפורמות המעקב. גוגל אולי מדי פעם כי אני משתמש בdocs אבל האחרים לא משלמים לי מספיק בשביל שאני אתן להם לעקוב אחרי 🙂

    • ניימן הגיב:

      כן, אני יודע. אני שם מכוח האינרציה.

      אם זה ציוץ אחד אני משתדל לשים צילום מסך (עם קישור לציוץ), אבל פה יש ת'רד, ודי איכותי.

      אז לשים צילום מסך שלו אי אפשר, וסתם להתעלם ממנו זה חבל כי הוא איכותי ויש הרבה שיכולים לקרוא אותו. אם יש פתרון יותר טוב אשמח לשמוע.

      אני אישית כרגע כותב במסטודון – וטוב, בעיקר פה בבלוג. עם טוויטר די הפסקתי, אלא אם כן אני מנסה לקדם משהו ואז אין ממש אלטרנטיבה טובה יותר בתחום שלי לצערי.

      • ניימן הגיב:

        עכשיו ראיתי שגם לטום גולד שמתי קישור לציוץ שלו. אתה צודק, אנסה להבא למצוא מקורות אלטרנטיביים או לשים תמונה.

  3. יעל הגיב:

    מצחיק, חשבתי עליך היום וזה היה בדיוק בהקשר קולינרי כי – והנה עוד חיבור לטקסט – בעודי מתגוררת לשבוע וקצת ליד החווה היחידה בישראל שמכינה מוצרלה באפלו (כן! ומהשאריות חלב של כל בוקר הם מכינים גלידה אמריקאית וניל ממש טעימה), קראתי שוב את Sourdough, שמדבר בין השאר על אוכל שהוא מגניב ועל אוכל של פעם עם מסורת, ועל גימיקים במזון. ובעודי גומעת את הדפים האחרונים "התנגן" ברקע רעש של מכונת גלידה, שלצערי גם אני נכנעתי ל"זה נשמע ממש מגניב" ולכן הכנתי גלידת… סלק אפוי. הצבע מטורף, המרקם מעולה, הטעם מוזר. למה לא הכנתי גלידת ארל גריי וניל כמו תמיד, למה.

    עשית חשק רב לנסוע לנאפולי. מה שהייתי עושה אם גם המחירים שם היו נשארים כמו תל אביב של שנות ה-90. אני מצד אחד תמיד מתפעלת מהבצק של פיצה נפוליטנית באמת טובה, אבל קצת מרגיש לי שמרוב התלהבות ממנו מקצצים בכמות של מה שמעל כדי לא להעפיל עליו, ויש גם אחוז גבוה יחסית של קצוות ערומים. עדיין מתחשק לי מאוד עכשיו פרוסה. רוצה להחליף תמורת גלידת סלק?

  4. בארטושק הגיב:

    הרשומה על civilization ממש מגוחכת. התלונה שלו היא שבשביל לנצח כבר לא צריך לכבוש את כל העולם אלא יש עוד דרכים לניצחון, ושזה רע כי מפתחי המשחק נטשו את הפילוסופיה של השתלטות הסופית שהייתה קיימת במאות ה 18-19 ועברו לדרך מחשבה מודרנית שמקנה יותר חשיבות לניצול משאבים ומענישה ציבילזציות כוחניות מדי. אני מניח שהוא גם מתלונן שילדים הולכים לבית ספר ללמוד מקצועות ולא לומדים רק כישורי לחימה בגימנזיום.

    מה גם שב civilization VI, שהוא קוטל ממש, מאוד הקלו את התנאים שצריכים כדי להשתלט על כל העולם וזו למעשה אחת השיטות היותר קלות לנצח (בניגוד ל 4 ו 5).

    • ניימן הגיב:

      מסכים לגמרי, והאמת היא שרציתי לכתוב על זה פוסט. אני חושב שמה שציוויליזציה עשו, שאחת הדרכים לנצח זה להשתלט תרבותית על העולם, היא גאונות לשמה. כאילו, היישום לא פחות מהרעיון.

      אבל נהניתי לקרוא את הסקירה שלו למרות שהשורה התחתונה שונה משלי.

      אגב, that said, ב-civilization 5 בחרתי לנצח בלהשתלט על העולם. כי זה יותר ברור ועד כמה שאני מעריך את הרעיון והיישום שלו, יותר כיף פתרון פשוט כזה במשחק מחשב.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Subscribe without commenting