מעצר בית

יש לי חולשה לקומדיות ישראליות. לא רק לקלאסיות כגון הגשש, החמישיה הקאמרית, קרובים קרובים ודומיהן אלא גם לשוליות* כמו 'חצי המנשה' והמעודכנות סטייל רמזור, פולישוק וארץ נהדרת. זה לא הדבר הכי תל-אביבי בעולם לעשות**, אבל לכל אחד יש את הגילטי פלז'ר שלו. כך שלא פלא שהגעתי עם ציפיות גבוהות לצפייה בסיטקום החדש של קיציס ופרידמן: מעצר בית. איך היה? סביר מינוס כזה. אולי הייתי צריך לעבור בציפיומטר*** קודם ולהנמיך את הציפיות לרמה הנאותה.


[לו הייתי יזם מוצלח, הייתי הופך מזמן את המפלצות הנפלאות של Chris Ryniak לליין בובות ספוג רכות. זה היה נמכר כמו לחמניות בשוק התקווה]

הקונספט של הסידרה מבריק ברמות ויימכר בוודאי לאיזה רשת שידור אמריקאית בקרוב: הכל מתחיל כשצמד גיבורי ארץ נהדרת, קיציס את פרידמן, פותח לונה פארק, 'לונה טל ואיל'. מקום בו המכשפה ברכבת השדים אומרת 'ערב טוב ו -ש ש שבת שלום' בטון המפורסם של קיציס. כדי לחסוך בעלויות, הם בנו כנראה בעזרת הבחור שהמציא את הפל (קל רגע לפני שבנה את גשר המכביה) – מה שהוביל, בצורה טבעית, להתרסקות רכבת ההרים והרג של 21 מפורסמים. 19, אם לא סופרים את החבר'ה מהישרדות. מסתבר שכשזה לא נוגע לפוליטיקאים אז בית המשפט בהחלט מאמין באחראיות נזיקין, ותוקע את צמד הכוכבים במעצר בית עד סיום ההליכים. ביחד. למה ביחד אגב לא ממש הבנתי. הם לא בשלב הזה של החיים בו אמור כבר להימאס מכל הקטע הזה של שותפים?

זו הפתיחה. היא לוקחת חמש דקות מהפרק הראשון, מעבירה את הסיפור בצורה מבריקה לגמרי והעלתה את הציפיות אפילו מעבר לרף ההתחלתי. אחרי זה התחילו האכזבות. ראשית – קיציס, אחד מאלילי כקומיקאי, פשוט לא מעביר את הדמות שלו היטב. קשה לי לראות אותו כמגלומן נרקיסיסט בעל פה גדול וחוסר מודעות עצמית. קיציס שאני "מכיר" הוא ציניקאי מחושב מודע לעצמו שמתקמצן על מילים ואומר את הדבר הנכון בזמן הנכון. פרידמן, לעומת זאת, מוכר את הדמות שלו נהדר: בדרן ילדותי בעל מגע מידאס שלא יודע מתי לשתוק ולא שם מחסום לפה. מזכיר טיפה את טרייסי ג'ורדן ב – 30 רוק, אך פחות מוקצן.

שנית – העלילות פשוט… לא מעניינות. קומדיה מודרנית היא כבר מזמן לא אוסף של דחקות חסרות הקשר – אלא יצירה מורכבת שדורשת מערכת יחסים מתפתחת איטית בין הדמויות, אפיון התכונות שלהן וגיגים חוזרים בעדינות. אף אחד מאלו אין בפרקים הראשונים. מה שכן יש זה עלילות יצירתיות (קיציס מחלטר כקריין בקניון, פרידמן מוכר את אביזריו במכירה פומבית) עם תפניות לא מקוריות-עד-מביכות (קיציס ממציא מבצעים מופרכים על דעת עצמו, ולסחורה של פרידמן אין קונים). לא יודע – לא עשה לי את זה.

אבל יש אופטימיות. משתי סיבות: א. שני שחקנים כה-קריזמטיים שהוציאו תחת ידם החטא ועונשו המעולה לא יכולים להיות בינוניים לאורך זמן. אני מסרב להאמין בזאת. ו – ב. סדרות, בניגוד לסרטים, צריכות זמן כדי להתפתח. לא מאמינים? תראו את העונה הראשונה של סיינפלד. וגם ההתחלה של באפי היא לא יצירת המופת של העונה השלישית.

[ביקורת זו הוגשה לכם בחסות 'לניימן יש זמן חופשי סוף סוף']

———————-
* אפרופו שוליים. שודר פעם, בניינטיז אני חושב, בכבלים סיטקום קצר חיים בעל כמה פרקים בלבד בכיכובה של רבקה מיכאלי אם אינני טועה – ומאז אבדו עקבותיו. לא מופיע בגוגל או בערך ויקיפדיה של השחקנית. מישהו זוכר את זה? או שמא הזיתי?
** תל אביבי אמיתי קורא לטלוויזיה 'מכשיר השטן' וביום השנה לזריקת המכשיר מהבית עורך אירוע סטייל 'מעבדות לחירות'.
*** ציפיומטר: מנמיך ציפיות. שלא להתבלבל עם ציפישביטיומטר: מייצר ציפי שביטיות בגובה מטר.

4 תגובות

  1. יואב הגיב:

    הסיטקום עם רבקה מיכאלי – קראו לה בטי בן בסט או משהו דומה?

  2. ניימן הגיב:

    כן! מלך!

    איך לכל הרוחות אני משיג את זה? :]

  3. יואב הגיב:

    במרתפים של הוט, אני מניח (זה שודר בערוץ 3 בכבלים)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Subscribe without commenting