יומיות 14.01.2018: בעל הבלוג מלהג על גובה עמלות העברות ביטקוין וה-Lightning Network

עד כמה קשה ינואר בוורשה? אמש במסעדה צ'כית גדולה, התבשרתי ש"לאור מזג האוויר ומיעוט הלקוחות, אין מטבח היום".

בירה הייתה כמובן.

1. מורד שטרן חילק שלושה טיפים בנושא של הקמת וניהול קהילות אונליין לבכירי משרד החוץ.

2. Desktop Dumpster הם פחי אשפה מניאטורים לשולחן העבודה שנראים כמו פח גדול של בניין.

הפשוטים עולים 195$, בעוד שהאמנותיים, כמו זה בתמונה, מתומכרים ב-395$. wtf?

יומיות 14.01.2018: בעל הבלוג מלהג על גובה עמלות העברות ביטקוין וה-Lightning Network

3. אופרה ווינפרי נואמת נדירה, אבל הרעיון של מנחת תוכנית אירוח מתמודדת לנשיאות ארה"ב מול כוכב תוכניות ריאליטי נשמע כמו דיסטופיה. או כמו שסת' מקפרלן אמר:

https://twitter.com/SethMacFarlane/status/950952567353180160?s=04

4. כנס ביטקוין הפסיק לקבל תשלומים ביטקוין עקב עמלות ההעברה הגבוהות.

הם לא לבד. גם סטים הפסיקו לקבל תשלומים בביטקוין לפני כמה שבועות, ואפילו בפאב Room 77 בברלין, המקום הראשון שקיבל תשלומים בביטקוין בעולם, לקוחות כבר לא משלמים בביטקוין.

הסיבה, ונדמה לי שכבר הזכרתי את זה בבלוג, היא עמלות ההעברה הגבוהות. בערך 10-60 דולר לתשלום (תלוי בסיבות טכניות ובכמה סבלנות יש לכם לחכות לאישור התשלום). העמלה קבועה, לא משנה אם אתם משלמים 2 דולר לקפה או 2 מליון דולר לאוליגרך.

הסיבה הברורה לכך היא עליית מחיר הביטקוין. אם עד שנה שעברה עמלה של 0.001 ביטקוין הייתה שווה פחות מיורו, עכשיו עמלה כזאת שווה 15 יורו. ביטקוין נעשה יקר מדי מהר מדי.

סיבה נוספת היא שיש מספר מוגבל של העברות ביטקוין, וככל שהעמלה גבוהה יותר, כך הסיכוי שההעברה שלכם תאושר גבוה יותר. אם שנה שעברה עמלה של 0.001 ביטקוין הייתה מבטיחה לכם אישור תוך עשר דקות בערך, עכשיו צריך סכום גבוה פי 3 או פי 5 בכדי להבטיח זאת. פשוט כי יש יותר העברות. ביטקוין נעשה פופולרי מדי מוקדם מדי (ולא מהסיבות הנכונות).

הרבה אנשים נלחצים, ובצדק, ממצב העמלות הקיים. נשאלת השאלה, מה אפשר לעשות בנידון?

ראשית, מבחינת הפרוטוקול, אי אפשר לעשות הרבה עכשיו. הפיתוח של ביטקוין מבוזר, מערב מאות אנשים וכולל תהליכי דיון שיעייפו אפילו חברי כנסת ישראליים. אין גוף מרכזי שמקדם החלטות בביטקוין, והפיתוח מתקדם לאט מאד. יש שרואים בזה תופעה שלילית, אני רואה בזה את היופי של תהליך דמוקרטי.

איפה שכן אפשר לשנות, זה התוכנות שאנשים משתמשים בהן.

גובה עמלת ביטקוין זה עניין של שוק חופשי. מה שאומר שאם כולם יחליטו עכשיו שהם לא משלמים יותר מאגורה, אז ההעברה הגבוהה ביותר תהיה אגורה. מצד שני, אז יבואו אנשים שרוצים קדימות באישור, וישלמו 2 אגורות. מהר מאד יבואו אחרים שיסכימו לשלם 3 אגורות, וככה המחיר ילך ויאמיר.

השוק החופשי שתיארתי למעלה נכון למשתמשי ביטקוין מקצועיים. רוב האנשים פשוט בוחרים בעמלה שהתוכנה ממליצה להם עליה. והתוכנות קצת תקועות על המלצות של מחיר נמוך ב-90%. אז פתרון אחד יהיה עדכון התוכנות, כך שימליצו על עמלות נמוכות יותר.

יפה בתיאוריה, קשה מאד יהיה במציאות לגרום לאנשים להתקין עדכונים.

פתרון שני הוא שיותר אנשים יתחילו להשתמש ב-Segwit. עדכון לביטקוין שהחל לעבוד בקיץ.

Segwit מאפשר, מעשית, כמות גבוהה יותר של העברות ביטקוין, ומוריד את מחיר ההעברה. בשביל שיותר אנשים ישתמשו ב-Segwit צריך שיותר תוכנות יתמכו בכך (Electrum תומך בזה), שהשימוש יהיה פשוט, והכי חשוב: שהבורסות והחברות הגדולות של ביטקוין יעברו לשימוש ב-Segwit. קשה לדעת אם ומתי זה יתרחש.

פתרון שלישי, הכי מרגש מבחינה טכנולוגית, הוא ה-Lightning Network. זאת טכנולוגיה שיושבת על ביטקוין, ומאפשרת לכם לעשות אינסוף העברות במחיר של 1-2 העברות ביטקוין. מה שאומר שאפילו בעמלה של 60 יורו, תוכלו לבצע תשלומי ביטקוין במשך שלמה שנה (או יותר) עם כמעט אפס עלות נוספת.

זאת טכנולוגיה ניסויית. יש לא מעט גופים שעובדים עליה, אבל כרגע הכל נמצא במצב מבחן. גם כשהמוצרים יצאו לאור, מתישהו ב-2018, עדיין עולה השאלה מי ייאמץ אותם. כי אם סוחרים לא יתחילו לקבל תשלום ב-Lightning Network, הפתרון לא יהיה שווה הרבה.

זאת עוד לפני שדיברתי על חשש ש-Lightning Network תוביל לריכוזיות עיבוד תשלומי ביטקוין. רק המציאות תראה אם יש בסיס לחשש הזה או לא.

אם אתם אמיצים, את כבר יכולים לנסות את ה-Lightning Network בעצמכם. למרות המצב הניסויי של הטכנולוגיה, יש כבר סוחרים שמקבלים אותה.

למשל, Tor Guard מאפשרים לקנות שירותי VPN אנונימיים בעזרת ה-Lightning Network. אודי וורטהיימר כבר עשה זאת. אותו האודי גם השתמש בלייטנינג כדי לקנות כרטיס מתנה של Bitrefil, ואז השתמש בכרטיס לקנות משחקי Steam.

5. הרבה משוגעים לפרטיות שאני מכיר משתמשים ב-Signal. כמו וואטסאפ, רק עם יותר פרטיות.

לי אישית אין סיגנל. כשניסיתי היו עם זה שתי בעיות. האחת היא שהן דרשו שאתחבר ל-Google Play (אני לא מחובר), והשניה היא שהם ביקשו את מספר הטלפון שלי, כמו וואטסאפ.

השבוע הודיעו סיגנל ומיקרוסופט על שיתוף פעולה בו הם יצרו שיחות סקייפ מוצפנות. מבורך על פניו, אםכי לא ברור למה מיקרוסופט צריכה את סיגנל בשביל זה.

6. VRChat מאפשר לאנשים עם משקפי מציאות מדומה ליצור דמות ומרחב משלהם, ואז ללכת ולצ'וטט עם אנשים אחרים בחדרים ציבוריים.

זה נראה נורא, וזה עדיין ממש לא החזון של ויליאם גיבסון או ניל סטיבנסון על עולמות מדומים. אבל זאת התחלה.

תגובה אחת

  1. D! פה ועכשיו הגיב:

    4. אולי הפיתרון הוא קריסה של ביטקווין שיחזור להיות מה שהיה ולא תחרות כלכלית

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Subscribe without commenting