יומיות 07.03.2024: בקצב ה-mbira, כלי נגינה עתיק מזימבבואה

אני בדרך לתל אביב לשבוע, בעיקר סידורים וביוקרטיה וכל זה, אבל אולי אצליח לדחוף משהו מרגש באמצע. תחזיקו לי אצבעות.

1. בשיטוטי בימי סגרי הקורונה עברתי באיזור מחסנים נידח. פעם היה שם שוק כלשהו, שלדי דוכנים עוד מעטרים את המקום, אבל כיום יש בעיקר משאיות ומחסנים מאובקים. בין מחסני הענק האלה ראיתי פתאום שלט קטן ומוזר מעץ: Sciema – מועדון ג'אז.

עמוד הבית של Sciema (הוגים שֶׁצ'מה, "מזויף" בפולנית, אבל זה נשמע כמו שֶׁמע – שזה "מה נשמע") הראה שהם לא היו פעילים אז, בכל זאת קורונה וזה, אבל התחלתי לעקוב אחרי בכל מקרה.

סוף סוף החודש הצלחתי ל-Sciema ונפלתי על ערב של פליטי אפריקה: להקה של מוזיקאים מארצות אפריקאיות שונות, כולם גרים בוורשה. כל אחד מהם מנגן פיסת תרבות מארץ מוצאו. Sciema, מועדון קטן ועמוס, הרגיש כמו ביבשת אחרת.

את אחד השירים הובילה מוזיקאית מזימבבואה שניגנה על מבירה (Mbira). כלי שאפילו חלק מהאפריקאיים בקהל לא הכירו. זה היה הדבר הכי מגניב בערב. אחרי ההופעה ניגשתי אליה והיא הציעה לי לנסות לנגן בכלי.

מבירה נראית כמו תוף מרים עם קלידים ממתכת בפנים, ויש שקוראים לה "פסנתר בהונות". היא הומצאה בידי אנשי השונה (Shona) לפני כמה אלפי שנים, אבל רק לפני 1300 שנה הוסיפו את הקלידים ממתכת.

מבירה

לפני שנמשיך, הנה שיר Mbira. הוא משלב גם אנגלית, בגלל שהמבצע הוא Dumisani Maraire, מי שלימד את האמריקאים לאהוב את ה-mbira.

בשבועיים מאז ההופעה מילאו את ביתי צלילי ה-Mbira. מילאו בקטע אובססיבי אני אומר לכם, והשיר למעלה הוא ללא ספק האהוב עלי. הרבה מיצירות ה-Mbira שמצאתי הן יצירות אווירה. יש להן הרגשה של רוח אביב קלילה ושובבה שמנגנת על עלי העצים. אבל יש גם כאלה שהן יותר שירים, לדוגמא:

עד שהייתי בקולומביה ושמעתי את שלל סגנונות המוזיקה שלהן לא התחברתי אליהן. נראה לי שאותו הדבר עם Mbira וזימבבואה, או קלייזמרים וקראקוב.

2. ניוטון, ציור של ויליאם בלייק מ-1795. הוא נמצא בספר The Four Pillars Of Geometry שאני קורא עכשיו כחלק מהשאיפה להעמיק את הידע שלי בגיאומטריה, אבל יפה שהוא כיסה גם את השאיפה להעמיק את הידע בתולדות האמנות.

ניוטון מאת ויליאם בלייק

בחור מעניין היה בלייק שלנו, וחלק גדול מהיצירה שלו מוקדשת למיתולוגיה פרטית שיצר. כיום היו קוראים לזה blake-universe. הייתי אומר שיחד עם המוזרות של הציור של ניוטון, בהחלט אפשר לייחס לו ביזאריות קלה.

3. פוקימון ASMR הם סדרת סרטוני וידאו של פוקימונים, הממ, ישנים (sleep). הם מלווים את אפליקציית השינה של פוקימון, שעושה גמיפיקציה לשינה, וזה כל כך מוזר שהייתי חייב לחלוק פה.

4. מבשלת הדובים, אחת האהובות עלי בארץ, הוציאה סדרת בירות חדשה, בירה חוזרים הביתה. זאת בירה אופטימית לתקופה פסימית, ובדיוק מה שאני לפחות צריך עכשיו. כנראה שלא רק אני כי המהדורה הראשונה נמכרה תוך 3 שעות.

5. יש פה בשלנים חובבים? אתם מכירים את סדרת המאמרים של מיכאל כץ על יסודות הבישול? אם לא אז אוצו רוצו וקראו את כולם, כי הם מ-ד-הי-מים!

המאמר האחרון הוא על לזניה, ואני בהחלט מתכוון להתחיל לעשות לזניות בעקבותיו, אבל יש גם סדרת מאמרים אדירה על רטבים קלאסיים, קישים ועל מה לא. מומלץ בחום.

3 תגובות

    • ניימן הגיב:

      בקשר לגיאומטריה? לא יודע עדיין, כרגע קורא את The Four Pillars of Geometry, ונראה. זאת פעם ראשונה שמשהו מצליח לגרום לי להתעניין באוקלידס, למרות שעדיין לא ברור לי אם יש חשיבות מודרנית ללמוד אותו (כמתמטיקאי), מעבר לחשיבות ההיסטורית האדירה כמובן.

      לא הכרתי את euclidea וזה אדיר!

  1. 26 באפריל 2024

    […] סעיף 3 ביומיות פה סיפר על אפליקציית השינה של פוקימון, שעושה גמיפיקציה […]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Subscribe without commenting