גיקדום 17.02.2010

אני מנסה ליצור איזשהי מסורת עם פוסטי גיקדום. בינתיים נראה שהם נכתבים בזמן שאין סמסטר (כמו בשבועיים האחרונים למשל), וכשאיני מטייל. מה זה אומר? שהחל משבוע הבא הפוסטים יוצאים לחופשה בת חודש וקצת. חכו לנו במרץ חברים! (שיהיה ברור: הבלוג, בתקווה, לא יוצא לחופש. רק פוסטי גיקדום).


[אני לא מדווח על Kingdom Heart – סדרת משחקי מחשב שמשלבת פיינל פנטזי לבין העולם של דיסני – בגלל שיש לי משהו מיוחד לאמר עליה. אני מדווח כי זו תמונה מושלמת לפתיחת הפוסט]

1. בידען מביאים כתבה על סרנדיפיות: גילוי ממוזל. חוקר שניסה לגלות את א' אבל נתקל ב – ב'. או במילים תנכיות: הלך לחפש אתונות ומצא מלוכה. כמה מהגילויים הגדולים בהיסטוריה הם סרנדיפיים לגמרי – והרבה מהחוקרים הפחות מפורסמים בעולם שמים יהבם בגילויי ממוזל כזה, שייפול בחיקם יום אחד ויביא להם את התהילה.

2. "האנטומיה של ההאנגאובר" היה הכותרת של אחת ההרצאות בערב המדע של הקוקטיילים שנערך בסן פרנסיסקו חודש שעבר. נציג בוינגבוינג היה שם, וחזר עם דיווח מרשים שיכול למלא שעות של שיחות פאב סתמיות. מומלץ לכל ברמן אמיתי וחובב.

3. גיליתי השבוע את הבלוג English Russia והחלטתי שהוא כל מה שאני רוצה שהבלוג באנגלית שלי יהיה – מינוס האלכוהול כמובן (איך בלוג על רוסיה לא מסקר אלכוהול? איך??). מעבר ליכולת שלו להביא סיפורים מרתקים ואזוטריים (רובוט ענקי ששומר על העיר אודסה) – גם התמונות שם הם מעשה ידיו של צלם בחסד עליון. לא פחות. הנה קחו סיפור שגרתי משם: זה מתחיל בסיקור על פיצוץ תחנת כוח באוגוסט (כולל תמונות מהתחנה) – וממשיך בימינו אנו – כלומר, סוף ינואר, עם תמונות מרהיבות עין מהתחנה הזנוחה והקפואה. זה החורף שהרג את נפוליאון והיטלר.


[שקלתי לשים פה תמונה של התחנה הקפואה. אבל הרובוט מאודסה פשוט אטרקטיבי מדי מכדי לוותר עליו]

4. ג'ון סטנלי, יוצר קומיקס אמריקאי מתקופה תמימה יותר (שנות החמישים), לא זכה מעולם לעיבוד רשמי של יצירתו לאנימציה. אלא שעתה נחשף(סנסציה!!!) בבלוג Stanley Stories שעוסק ביצירתו, סרטון קצר לא רשמי וחסר קרדיט, המביא את אחד מסיפורי לולו – גיבורתו המפורסמת ביותר של סטנלי – בגירסא המצוירת. איך זה? אה. לא מזכה קישור בגיקדום. אבל מה שכן מזכה קישור הוא הדיון הארוך ביצירה שמוצג בבלוג – והשוס: הגירסא המקורית של הסיפור. זה תמים, אבל כתוב מעולה, מתוזמן היטב – ופשוט מראה איך אמן קומיקס מוצלח מתעלה בקלות מעל אמני האנימציה שמנסים לממש אותו. ד"ש מאסטריקס, אגב.

5. פסטיבל טרנסמדיאלה (Transmediale) לאמנות דיגיטלית, תרבות עתידנית ושלל כותרות מוזרות שהתקיים בברלין בשבועיים האחרונים בערך הותיר אותי מבולבל לגמרי. פשוט היה שם כל כך הרבה שלא ידעת מאיפה להתחיל. לך תבחר בין סדנאות לתכנות מוזיקה למשחקי מחשב, לשלל הופעות מוזרות עם גאדג'טים הזויים. הנה אחת מיצירות הפסטיבל שחיבבתי ואפילו היה מעורב בה האמן הישראלי מושון זר-אביב: כתיבה קולוקטיבית אינטנסיבית של ספר במשך שישה ימים. הכותרת שלהם הייתה 'עתידים בשיתוף פעולה' (תודה למורן על התרגום ל – “Collaborative Futures”), וכותבי הספר, שבעה במספר, נפגשו לראשונה בעת הפסטיבל, החליטו מה יהיה בו, איך יהיה, כתבו באינטנסיביות והעלו את התוצאה בחינם לרשת.

פעולה נוספת של הכנס, אחת לא מתוכננת בכלל, התרחשה כשרכב ה – Street View של גוגל חנה, בטעות, מול בית תרבויות העולם בו התרחשו כל יום חלק מפעילויות הפסטיבל. זו כמובן טעות חמורה להחנות את הרכב ליד ריכוז עצום כזה של גיקים טכנולוגיים – ומהר מאד קבוצה בשם F.A.T – קיצור ל – Free Art & Technology, שתלו GPS ברכב כדי שיוכלו לעקוב אחריו ולהשתעשע בלשטות בו. טיפשי? מאד. משעשע? אפילו יותר. עוד על הפסטיבל? הנה מידע על טקס הענקת הפרסים בו. שנה הבאה אשתדל לקחת חלק פעיל יותר באירוע. אולי.

6. את הפוביה שלי מצמחים טורפים פיתחתי בגיל צעיר בעקבות פרק מיתולוגי של הדבורה מאיה (אפרופו הדבורה מאיה: מסתבר שזו סדרת ילדים גרמנית מפורסמת. עכשיו יש לי את אחד הספרים מחכה לקריאה בבית בשפת המקור. בטח יקח לי איזה חודש להגיע אליו). אניווי – הסמית'סוניאן פירסם מצגת עם עשרה צמחים ממשפחה זאת (מקור: בוינגבוינג כמובן), כשלכל שקף מתלווה פיסקת מידע צנועה, אך מספקת, על הרוצח התורן. למשל – הידעתם שיש יותר מ – 600 זנים של צמחים טורפים בעולם? ושהמפורסם שבהם הוא מלכודת ונוס שמופיע בתמונה למטה?

7. אז TED 2010 יצא לדרך השבוע. למי שלא יודע: TED הוא כנס הרעיונות ששווה להפיץ. שזה אומר שיש שם מלא מלא הרצאות, על באמת המון נושאים, כשהקשר היחיד אחת לשניה הוא שהמרצים מחוננים ביכולת דיבור מופלאה ובכשרון לרתק קהל, מכל מגזר ומקצוע, למשך פרק זמן מסוים. ומה שאפילו יותר טוב: רוב ההרצאות מועלות לאינטרנט בסופו של דבר (נראה לי) כך שכולנו, או לפחות כל מי שיש לו מספיק זמן, יוכל לחזות בהן. אבל לרובנו אין כמובן מספיק זמן. ולכן סיכומי TED יומיים כמו זה שמופיע פה עוזרים לנו לסנן ולברור את מה שבאמת כדאי לשמוע. בנוסף לכך ראוי לציין שג'ימי אוליבר, השף והעירום, זכה בפרס TED 2010 על סך מלנתלפים דולר (100 אלף) בזכות חלומו לשנות את העולם ולברוא מקום בו כל ילד יקבל חינוך הולם על אוכל. מה עוד? CNN מציגים בינתיים עשרה רעיונות גדולים שצצו בטד.

8. הבחירה שלי בטרנס טאו כמתמטיקאי הנוכחי הנערץ עלי הינה באנאלית ומשעממת להחריד. כמעט כמו להודות שהלהקה האהובה עליך היא הביטלס\נירוונה. זה נכון, אך חסר מעוף. אבל מה לעשות שהיכולת שלו לפשט מתמטיקה, למצוא קשרים ולהראות כמה יפה הדבר הזה יכול להיות פשוט מדהימה? מעבר לכך הוא גם מייצר טקסטים כאילו אין מחר. באמת, הבחור כותב בשנה יותר ממה שאני קורא. יש לו בלוג בשם 'מה חדש' שרץ כבר שלוש שנים, כשכל שנה הוא מייצר ספר מהחומר בבלוג. אז השבוע יצא הספר השלישי, שמדבר על אנליזה מודרנית ברמת הסטודנט, בעיות ברומו של עולם (P=NP) ברמות קצת יותר גבוהות – וגם מכיל לא מעט מאמרים טכניים ולא קריאים (עבורי) להחריד. יש בזה 689 עמודים, ולמרות שאני לא באמת מצפה ממישהו לקרוא את זה סתם כך, סטודנטים למתמטיקה מזדמנים יכולים להוריד את היצירה למחשב (חינם! חופשי! חוקי!) ולשמור לימים קרים. מאד קרים. ומשעממים.

9. בוינגבוינג הם האתר שהכי תורם לינקים לפוסטי גיקדום לאורך השנים (או השבועות. היו נורא מעט פוסטים עד כה). עכשיו הם הקימו חנות אלקטרונית, הבזאר של בוינגבוינג, שמכיל את המוצרים הכי מוזרים, הזויים ומגנייייייייייבים שיש. איפה עוד תמצאו אקדח לייזר מגניב כמו זה? ובמחיר מציאה של 275 דולר!

10. המון חדשות סטארוורז: באוסטרליה מוסרטת בימים אלו סידרת טלוויזיה רשמית (כמו ה – Clone Wars) למלחמת הכוכבים. הפרטים שלה סודיים לחלוטין, אבל אט אט דולפים לרשת, כמו שקרה למשל, השבוע, נתונים חדשים. למשל: שהסידרה אינה מצוירת הפעם אלא משתמשת באנשים אמיתיים! או שהיא מתרחשת בפער שבין הסרט השלישי (השישי בסדר כרונולוגי) לרביעי בסידרה. התקופה האפלה של היקום ההוא, עת האימפריה שלטה בהכל ביד רמה. התפתחות נוספת שאירעה השבוע היא שהכותרת קארן טרוויס הודיעה על הפסקת כתיבת הספר המסקרן שלה על בובה פט. למה? כנראה בגלל שהוא מתנגש עם העלילה של הסידרה החדשה – מה שאומר שבובה יקבל בה תפקיד ראשי. אני אישית, אגב, מחכה ליצירה שסוף סוף תרחיב את עולם סטאר וורז קצת לעתיד: מה קורה אחרי שלוק וליאה ניצחו? לאיפה הגלקסיה הלכה לשם? מוחות סקרניים חוקרים!

אה כן, יש עוד: דארק הורס עובדת על להוציא סידרת קומיקס חדשה למלחמת הכוכבים. משהו על אבירת ג'דיי שמבינה שתפקידה ביקום אינו פשוט כמו שהיא חשבה. מרגש. מאד. כמעט כמו חמסין באילת מרגש.

11. M.C Escher הוא אמן הפרדוקס המפורסם שיצר כל מיני יצירות מושפעות מתמטיקה מוזרות ביותר. הוא פריט חובה בכל תערוכת מתמטיקה של כל מוזיאון מדע שנתקלתי בו והשבוע אפילו שמעתי הרצאה מתמטית שלמה על סמטרייה ביצירותיו (שראויה לפוסט נפרד. ולכן תקבל אולי כזה בעתיד). שני מעריצי אשר, שהם גם במקרה חובבי לגו כבדים, משחזרים לאט לאט את היצירות של הבחור. בינתיים הם הגיעו לרביעית שמוצגת פה למטה (1, 2, 3) וכוחם עדיין במותנם. כמובן שנושא זה מתקשר לזכויות יוצרים – אבל לא לאלו של Escher למרבה הפלא, אלא דווקא ללגו! החברה הפאראנואידית עושה צורות לאחרונה למי שמשתמש בקוביותיה עבור מטרות שלא כתובות על האריזה. שזה באמת מוגזם בצורות היסטריות (וגם כנראה לא מוצדק לחלוטין).

12. בשביל זה טוב שיש אינטרנט. בשביל פיילוטים לסדרות אנימציה לניקולודיאון שמעולם לא אושרו ולא נראו על מסך הטלוויזיה. כריס רקרדי העלה לפייסבוק פיילוט בן 12 דקות לסידרה בשם The Modifiyers שהוא יצר עבור ניקלודיאון ב – 2007 ומעולם לא יצאה לפועל. כך שכל מאן דבעי יוכל לראות ולשפוט. קודוס. ושוב: קודוס. (מקור)

13. באחד השבועות הראשונים שלי בברלין שמעתי הרצאה על אלכסנדר גרותנדיק: מתמטיקאי מחונן ואקצנטרי למדי, שב – 1991 החליט בצעד יוצא דופן לשרוף אלפי ניירות מכתביו, ולפרוש מהעולם להתבודדות שנמשכת עד היום. בזמן שעבר מאז העולם לא הטריד אותו יותר מדי – בעיקר כי אף אחד לא ידע איך לתקשר איתו – אם כי שמו שב ועלה, בעיקר בהקשר של היותו הכותב הראשי של הספר 'סמינר באלגברה גאומטרית'. יצירת בסיס של התחום. הבעיה עם הספר הייתה שלמרות חשיבותו – עותקים חדשים שלו לא הודפסו, והעותקים הישנים סבלו מגופן לא-קריא, כמו גם מכמה טעויות קטנות. הקהילה האקדמית החליטה לתקן את המחדל, ופתחה בפרוייקט מקיף של הדפסת הספר מחדש בפורמט חדיש – כולל תיקון הטעויות. אישורם של כל משתתפי הספר המקורי הושגה – חוץ מזו של גרותנדיק – שכאמור, כלל אי אפשר היה להשיגו. אבל אם מוחמד לא בא אל ההר, ההר בא אל מוחמד. וכך קיבלה הקהילה המתמטית שבוע שעבר סימן חיים מגרותנדיק. סימן חיים בצורת מכתב תקיף, בו הסביר גרותנדיק בכל תוקף שהוא אוסר על הדפסת חומריו מחדש – בכל פורמט וצורה כלשהי – ואף מבקש מספריות להוריד עותקים קיימים מהמדף!

טיפוס מרתק לגמרי. הייתי מת לנהל איתו שיחה על בירה.

14. Atlas Obscura הוא אתר המוקדש לכל מה שמוזר בעולם. לכל האוצרות שעוד מוחבאים שם, ולחידות העתיקות הלא מוסברות ביבשות עתיקות. אינדיאנה ג'ונס היה מת על זה. ב – 20 למרץ הם חוגגים את יום ה – Obscura בלא-פחות מ – 45 ערים בעולם! ונחשו מי נעדרת מהרשימה? טוב – ת"א זה ברור, היא לא כוח משחק גלובלי עדיין – אבל גם ברלין! איך אפשר לערוך אירוע התנדבותי גלובלי כה גדול בלי לכלול את ברלין?

15. טאמבלרים, המיני-בלוג הפשוטים הללו, הפכו השבוע לקטע החדש שלי. זה מתקשר גם לפוסט הזה כמובן. הנה שניים נוספים. לאחד קוראים Science is Beauty. הגעתי אליו דרך תגובה של חנן כהן, והוא מציג כמובן את כל מה שיפה במדע. ויש המון. השני לגו אקספרסס (תודה לפרנק על הטיפ!). ומה יש שם? המון לגו, יצירות מלגו, ויצירות על לגו. עוצר נשימה.


[מועדון חשפנות לגו. מאיפה הם מוצאים את הדברים האלו??]

בשולי הגיקיות
16. מה אתם יודעים – יש למפץ הגדול גירסא ביילרוסית! יש לי חלום ישן לבקר בביילרוס. ברגע שאעזור מספיק אומץ גם אעשה זאת.
17. רוצים לראות את מייק טייסון רוקד? ברוקדים עם כוכבים האיטלקי? פה.
18. החבר'ה הנמרצים של ויקי-הדלפה (wikileak – גירסת ויקיפדיה למסמכים מודלפים ועוד סנסציות עיתונאיות) מנסים להפוך את איסלנד לגן-עדן לעיתונאים. מטרתם? ליצור עולם טוב יותר כמובן. מטרת האיסלנדים? תיירותית וכלכלית למרבה הפלא: הם מקווים שהצעד יתמרץ חברות ואנשים פרטיים להעביר את עסקיהם לאיסלנד. איפה שאף אחד לא יפקח להם על המידע.
19. תודה לקרטון-ברוז וסליחה על גניבת החומרים. אבל הקריקטורה שלמטה פשוט מצחיקה אותי:

20. סוף סוף הם עובדים על הדברים הנכונים! מכשיר שיאפשר לכולנו להלך על קירות ולהיות ספיידרמנים חובבניים.

8 תגובות

  1. חנן כהן הגיב:

    טוב, הוספתי אותך לדף "מדע מעודכן באינטרנט" באתר של מוזיאון המדע.

    http://www.mada.org.il/culture/internet

    מקווה שיעשה לך עוד יותר חשק לחזור בעוד חודש.

    אחרי שהורדתי מהפרק השתתפות ביום האובסקורה, עשית לי שוב חשק להצטרף לאירוע. אנסה לעניין מישהו במוזיאון שהוא שותף טבעי שלי לדברים כאלה.

  2. ניימן הגיב:

    תודה. אם תצטרף לאירוע תזכה להערצתי הכנה. אני מת על הקונספט הזה, והייתי יוזם משהו בנידון – לו רק היה לי זמן כמובן..

  3. דייב דנ הגיב:

    יצא לך לראות את סדרת הטלויזיה של הדבורה מאיה בשנים האחרונות? הייתי מרא את זה לאחותי הקטנה, הי שם בתחילת שנות התשעים מאז היא גדלה, בוידאו. עד שיום אחד גם החלטתי להקשיב לדיבוב לעברית. מה אני אגיד לך, מסתבר שהדבורה היא בחורה עוקצנית, את אחותי החלטתי להחזיר לוולט דיסני, זה כבר היה מאוחר מידי.

    והקריקטורה היא מסוג הדברים שגורמים לך להגיד, איך לא חשבו על זה קודם…

  4. ניימן הגיב:

    לא, לא יצא. אבל סבבה לגמרי – אני בעד גיבורי ילדות לא סכרניים, עוקצניים ולא אידיאליים. ספיידרמן עוקצני, לא? :]

    עוד חודש (וקצת) אסיים את הספר המקורי בגרמנית, ואז אגיד לך אם הדבורה עוקצנית במקור.

  5. גיאחה הגיב:

    לא "גן עדן" לעיתונאים (באיסלנד), אלא "חוף מבטחים" ("Haven" ולא "Heaven"). 🙂

  6. ניימן הגיב:

    אתה צודק. אבל אני לא על המחשב שלי, אין לי כוח לתקן – ובגלל שהמשפט שלי הגיוני לוגית, אז נאמר שזו יצירה עצמאית שלי במקום טעות תרגום :]

  7. neiman הגיב:

    wow! totally amazing! 🙂

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Subscribe without commenting