גיקדום 24.10.2010

הייתה בעיה עם הגיקדומים עד עתה: איפה לסיים אותם. בפוסטים לא סדירים כגון אלו, קשה לדעת מתי להתחיל ולסיים את הכתיבה, ואיפה היא נקודת הפירסום. לכן מגיקדום זה ואילך יהיה חוק בלתי כתוב ובלתי קשיח (בלוג זה הוא בצורה קשיחה נגד חוקים קשיחים) שגיקדום יכלול חמישה עשר אייטמים. היום יהיה הניסוי הראשון.

1. כאילו כדי לחזק את טענתי שסטים פאנק הוא קונספט עיצובי יותר מספרותי, יזמו ב – Worth1000 שלוש תחרויות עיצוב: סטים פאנק 1, סטים פאנק 2 וסטים פאנק בטבע. לפניכם המנצח של התחרות האחרונה.

2. היש  מקום גרוע ממקסיקו לעיתונאים? ארץ בה עובדי מערכות החדשות נרצחים, בידי קרטלי הסמים כמובן, בעוון דיווחים על אירועים שכולם יודעים עליהם. למה? ככה. לאחר רצח נוסף ניסו ונכשלו, שוב, עיתונאים מחוארז לחפש הגיון בשגעון. אז הם יצאו בכותרת מצמררת שמיועדת לקרטלים: "מה אתם רוצים מאיתנו?". תגידו לנו מה לעשות – ונעשה. אבל אנחנו עובדי עצות. הכתבה הקצרה מרתקת. התגובות אינפורמטיביות ביותר.

עוד בנושא: על בית אימה ועינויים של הקרטלים שהתגלה במקסיקו.

3. Retraction Watch הוא בלוג המדווח דווקא על.. כשלונות במדע. מאמרים שנמשכים ע"י כותביהם לארח שהתגלו טעויות ותיאוריות שהופרכו. חסידי המדע האמיתיים טוענים שזה כוחו של התחום: היכולת הבלתי פוסקת להודות בטעויות ולתקן את עצמו. את תשומת ליבי ספציפית משך פוסט ששואל: האם ניתן לסמוך על מחקר סיני? טוענים שבסין נוצרה מערכת מחקר שלקחה את הפתגם פרסם-או-חדל המפורסם של האקדמיה לקיצוניות שגורמת לכך שרוב מה שיוצא משם הוא.. גרוע. לא אמין בעליל.

קשה לי ממקום מושבי הצנוע לקבוע אם יש במתמטיקה אמת בטענה זו או לא – אבל כן קל להצביע על כך שחלק מהאנשים שחוזרים על הטענה בסביבתי, מונעים מפחד. קל לפחד מהסינים. יש כל כך הרבה מהם. שנה שעברה ניסתה אוניברסיטה סינית ליזום חילופי סטודנטים עם הפרוייקט שלי. להם יש יותר מ – 10,000 סטודנטים. לנו? 140. שמועות אחרות סיפור לי על אחוזי קבלה דמיוניים של 1 מאלף או גרוע מכך – ולעיתים קרובות פוגשים בכנסים את מכונות העבודה הסיניות. אנשים, שלמרבה הפלא לווא דווקא אוהבים מתמטיקה, אלא רואים זאת כאמצעי להוציא עצמם מכפר קטן במרכז סין ע"י עבודה סיזיפית קשה. בעיני הסטודנט המערבי, מקום בו מאמינים שמנוחה והפסקה מדי פעם הם הסוד האמיתי של ההצלחה בטווח הרחוק – זה מרתיע. וגם יוצר כר פורה לשמועות.

4. אחת מיצירות הפופארט המדהימות שיצא לי לראות: Imperial Minigolf Final Exam. עותק מודפס וממוספר התחיל להימכר החודש לציבור הרחב.

5. בספרו ינקי מקוניטקט בחצר המלך ארתור טוען מארק טוויין שחברה מודרנית חייבת להתבסס על מערכת פטנטים מפותחת. אני בטוח שבזמנו זה היה נכון. הפטנטים היו במקור רעיון מצוין שתיגמל אנשים על עבודה מאומצת ועודד יצירתיות. אבל כבר הוכח שכל רעיון טוב בהיסטוריה יכול להיות מנוצל לרעה בידיים הנכונות – ואצל פטנטים ידיים אלו הן החברות העסקיות. לא רק התאגידים הגדולים, שם תאוות בצע ודרסנות זה ערך – אלא גם במקומות היותר קטנים. תוכניתן ממוצע ממלא כיום א0 פטנטים בשנה.

התוצאה היא שמשרדי רישום הפטנטים עייפים. בעבר טען משרד הפטנטים האמריקאיים שלוקח בערך שלוש שנים לאשר פטנט. עכשיו חשפו בסלאשדוט שהמספר האמיתי הוא יותר בסביבות השש שנים, עם 730 אלף פטנטים מחכים בתור לאישור. פטנטים? אני בכלל איש של קוד פתוח.

6. חדשות מרעישות! ייתכן שריד ריצ'ארדס, מנהיגם עשוי הגומי של ארבעת המופלאים הוא… ישראלי! או לפחות שולט מספיק טוב בעברית בכדי לכתוב משוואות על הלוח. והוא לא היחיד. תתחילו לתרגל את השם החדש של החבורה: ארבעת היהודים. בקרוב: שידור חי של שבועת הנאמנות שלהם ע"פ נוסח ליברמן החדש.

7. אין בידי מחשב שיכול להריץ את ציויליזציה 5. או יותר מדויק: אין בידי מערכת הפעלה שיכולה למשחק. אבל זה לא אומר שנתעלם ממנו בפוסט גיקדום! בספטמבר יצא המשחק החמישי בסידרת משחקי התורות הפופולרית והטובה בעולם – מישהו מערער על קביעה זאת? מעטים המשחקים שעצם יציאתם הוא אירוע תרבותי, ומתוך אלו משמשת סידרת ציויליזציה בתור הסמן האינטיליגנטי. מכורים, או הייתם מכורים בעבר? אל תחמיצו את הביקורת המציינת בסלאשדוט. כולל הדיון כמובן.

8. בספטמבר הסתיים פרוייקט 100^10 של גוגל. במשך זמן מה יכל כל מאן דבעי ואחותו להגיש את מיטב רעיונותיהם לשיפור העולם, כשבסופם בחר הצוות הצעיר של גוגל 16 רעיונות מובילים, וביקש מהדירוג לדרג אותם. ת'אמת? למרות שהצבעות קהל אמורות להיות הדמוקרטיה במיטבה, הן כבר יצאו לי מכל האף. אניווי, אחרי שנבחרו הרעיונות הטובים ביותר, חיפשו חברי גוגל (הצעירים) את הדרך הטובה ביותר ליישמם. וכך קבלו את הזוכים האמיתיים של הפרוייקט: הארגונים שיתחלקו ב – 10 מליון הדולר, כספי הזכיה של גוגל (הצעירה). יש שם את אקדמיית קאהן, שמביאה חינוך חינם לעולם בדמות הרצאות לצפיה ושאר דיכפין, ארגון FIRST שמארגן תחרויות מתמטיקה לעידוד המדע – וכמובן: המוסד האפריקאי למתמטיקה. כי להציל את העולם = להציל את אפריקה. מה שמפריע לי בכל הארגונים הללו, כולל השאר שלא הוזכרו פה, זה הרצינות התהומית בה הם לוקחים את עצמם ואת מטרתם. מישהו מכיר ארגון התנדבותי טוב, עדיף כזה שקשור למתמטיקה, שמתנהל בטון קליל וידידותי? לא פומפוזי.

9. שון בונר מבוינגבוינג שופך לא פחות משני טון מילים על ערכת הכנת קפה ניידת לטיולים. הבחור אובססיבי לחלוטין. לקפה, כמו גם לפילוספיית חיים שתמיד צריך לשאוף ליותר טוב ולנסות לשפר. אבל בלי שום קשר – הפוסט מרתק לכל גיק שרוצה לראות איך גיק אמיתי אוהב קפה.


[מארק ריידר, אולי היוצר הסוריאליסטי\מקאברי המפורסם בעולם כיום, חשף בלונדון יצירה חדשה בשם Awakening the Moon. אירוע לחובבי אמנות מודרנית שכמותי]

10. מנויי הבלוג וודאי שמו שבספטמבר פרצו לי לחשבון הג'ימייל. מה עשו? לא יותר מדי – רק שלחו לי מייל לכו-לם ושינו את הסיסמא (שונתה שוב דקה לאחר מכן, תודה ששאלתם). האמת היא שיצאתי קצת טחינה: יומיים קודם לכן קיבלתי הודעה מגוגל שמישהו מסין ניגש לחשבון שלי – ובהיסח דעת מטופש התעלמתי ממנה. אחרי זה גיליתי, דרך סלאשדוט כמובן, שאני לא היחיד שסובל מהבעיה הסינית. חזית סין-גוגל נפתחה והיא גובה קרבונות עקובים מדם בחשבונות האימייל של החברה. בינתיים נראה שאין הגיון בשגעון: לא לגבי מי שתיבת הדואר שלו נפרצה, ולא לגבי איך. כך שאם תקבלו מג'ימייל הודעה אדומה על כניסה מסין – אל תתעלמו – תשנו (את הסיסמא).

11. לפני כמה חודשים כתבתי על Cbase בברלין. אז כיניתי את המקום מועדון האקרים, אבל עכשיו התברר לי שזה בעצם Hackerspace – מרחב האקרים. Hackerspace, אולמות גיקים למפגש חברתי ובניית מכשירים מוזרים (מכונת ארקייד בצורת שלד עם יד מכנית שמעניקה גלידה למנצח – למשל), הפכו לטרנד בעולם המערבי עכשיו. שילוב של הוראות הכנה באינטרנט לכל-דבר-שרק-תרצו יחד עם חומרי גלם זולים וכמובן: זמן פנוי רב יותר. פרוייקט בשם Take on the machine החליט לנצל את מרחבי ההאקרים "ברחבי הפלנטה" (בתכל'ס הם התכוונו רק לארה"ב. אני שונא, באמת שונא, כשאמריקאיים שוכחים שיש אומות נוספות בעולם) ולהעניק להם את האתגר הבא: קחו חפץ כלשהו, קחו 3000 דולר – ועשו איתו משהו מעניין. בדרך שילבו להם כל מיני כללים וחוקים נוספים. התוצאה? תסתכלו בבוינגבוינג. שגם מפנה לוידאויים הראשונים בסידרה (יש עוד – חפשו בגוגל). הבעיה היחידה שיש לי היא שהצילום, אווירה ועריכה מזכירים לי ריאליטי זול. מלבד זאת? מגניייב.

12. ובינתיים בגרמניה מעניקים סוף סוף למשחקי המחשב את תשומת הלב הראויה להם. והכל בזכות המשחק: 1378 (ק"מ) – משחק המדמה בריחה מגרמניה המזרחית למערבית. אפשר לבחור את מי בא לכם לשחק: הבורח (שמטרתו היחידה היא להגיע לצד השני של החומה) – או השומר. לזה השני יש יותר אופציות. הוא יכול להיות מלאך טוב לב ולחסל את הבורח. או אדם רחום שמנסה לתפוס את הנמלט – או, חלילה וחס, מורד חסר מצפון שמצטרף ובורח בעצמו למערב גרמניה. קאץ' נוסף? אם בחרתם להרוג את הנמלט תעברו פתאום במנהרת הזמן לשנת 2000 ותעמדו למשפט בגרמניה המאוחדת.

המשחק יצר כמובן סערה בכוס בירה בממלכה הגרמנית, כשמפתח המשחק, סטודנט לאמנות המדיה, הואשם בהטפה לאלימות, זלזול, חוסר טאקט ומה לא. הוא מצידו טוען שבסה"כ רצה לשמור על המודעות ההיסטורית של הדור החדש ללבטי הזמן ההוא -ואני חושב שעשה שימוש מבריק במשחקי מחשב ויצר יצירת אמנות מעולה.

13. בדמיוני שלי משחקי המחשב גם יחזו משחקי ספורט עתידיים. כלומר: קודם תהיה הגירסה הממוחשבת שתחזה את הגאדג'טים שצריכים למשחקי הספורט החדשים – ואז גם נוכל כמובן לראות כמה כיף (ואם בכלל) יהיה לצפות ולשחק בהם – כשרק אחרי זה תבוא גירסת המציאות (כן כן, אני מושפע מ – Speedball). פיסקה פילוסופית זו קיבלה השראה מהפרשייה הבאה: נעל ה – APLC1 העתידנית החדשה נאסרה לשימוש באנ.בי.איי. למה? כי יש בה סוג של קפיצים שמגבירים את הניתור שלך באיזה חמש סנטימטר! אוקי, אז זה לא כל כך הרבה (ובינינו? מה זה יעזור לשחקנים שגם ככה נוגעים עם הראש בטבעת?), אבל זו התחלת הדרך לנעל העתידית: rocket-shoe. מה שמעלה את החזון לספורט כדורסל משופר, בו שחקנים קופצים לתיקרה, מרחפים בה קצת, ועוברים כמה שחקנים באוויר בדרך להטבעה. בנימה אישית יותר: זה היה פותר את בעיות הברכיים של קובי בריאנט ונותן תקווה לעונה טובה יותר.


וואו. איזה אייטם מטופש, אה?

14. כשמישהו שואל איך הבירה מתפתחת יד ביד עם האנושות, אני תמיד מספר את סיפור ה – IPA: Indian Pale Ale. היו היה, לפני שנים, סגנון בריטי בשם Pale Ale. סגנון שהחיילים הבריטים אהבו מאהבת אישה, ודרשו אספקה דורשת שלו גם לאחר שנכנסו להודו. אבל קרה המקרה, והסטוקים של ה – pale ale שהובלו מאנגליה להודו די.. התקלקלו בדרך. גם טרם ההתחממות הגלובלית היו עשויים דברים להתקרר לולא היו בקירור, ובאותה התקופה עוד לא הומצא המקרר. מה עשו? התחכמו: עשו בירה יותר חזקה, עם יותר סוכר ואלכוהול – קראו לה pale ale של הודו (IPA), וכך נוצר סגנון חדש שמשחק כיום תפקיד מרכזי בקרב תחיית הבירה של העשורים האחרונים.

ולמה נזכרתי בסיפור עלילה זה? היות ובימים אלו שוקדים על פיתוח בירת החלל הראשונה. היא כבר נכנסה לשלבי ביטא. בקרוב – במעבורות החלל הקרובות לביתכם.

15. אז בארה"ב עלתה לאוויר The Hub – ערוץ אנימציה חדש של ענק הצעצועים הסברו. למרבה השוק, רוב הסדרות שלהם מתבססות על צעצועי החברה, מה שאומר שהם פשוט הקימו סוג של ערוץ פרסומות מתקדם. רשימת הסדרות שעולה שם – שילוב משעמם ונדוש של my little pony והרובוטריקים – סוג של דיכדך לחלוטין את Amid מ – Cartoon Brew, שכתב פוסט ארוך, ועצוב משהו, על מות עידן היוצרים העצמאיים בטלוויזיה. אלו שעשו את הסימפסונס, סאות' פארק, איש משפחה ואחרים לסופר-להיטים. אחרי שהוא גומר להספיד את כולם, הוא גם נזכר לספק טון אופטימי ולבשר על פתיחת עידן האנימציה-העצמאית: ברשת, בסלולרי ובכל מקום שרק תרצו. יופי של מאמר

6 תגובות

  1. באנדר הגיב:

    תגיד, בתור חובב פנטזיה ובירה, קראת את "מזיגת הכהה" של פאוורס?

  2. ניימן הגיב:

    וודאי! ספר טוב – אם כי לא מעולה כמו כמה יצירות אחרות של פאוורס (שערי אנוביס בראשם, אבל גם הזדמנות אחרונה)

  3. באנדר הגיב:

    מסכים לגמרי. אני ממתין בסבלנות לתרגום החלקים הבאים של סידרת ההזדמנות האחרונה. אני עצל מכדי לקרוא אותם באנגלית.

  4. ניימן הגיב:

    יש תכנון בכלל לתרגם אותם?

  5. יעל ר. הגיב:

    היאח! יותר מדי לינקים מעניינים שאצטרך לדגום במהלך השבוע, כשמאמרים איומים לא יחכו לי בחלון השני.

    4. הצץ כאן: http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3975645,00.html

    5. נגעתי בכך לא מזמן אצלי בפוסט על האיג-נובל – משרדי הפטנטים לא רק עמוסים, אלא לעתים גם מאשרים בקשות תמוהות למדי, כנראה מחוסר התעמקות. במקרה שעליו הרחבתי, משרד הפטנטים האוסטרלי אישר בהיסח הדעת רישום פטנט על… גלגל.

    14. דומה קלות – יש תחנת מחקר אוקראינית באנטארקטיקה שעובדיה התבאסו מכך שאין להם מזקקת וודקה באזור כדי לשתות ממעיינה בסופ"ש, אז הם פשוט פתחו אחת בתחנה.

  6. ניימן הגיב:

    5. אבל אני המצאתי את הגלגל! דאם!

    ואחלה קישור לאמנות מלחמת הכוכבים בוואינט. אם הם ימשיכו בקו הזה הם עלולים בטעות להתחרות לי בבלוג :]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Subscribe without commenting