מעדנים לובליניים: טרטר נוסח פולין הישנה

אני בסאמר סקול בטכניון השבוע, ועובר חווית יוממות קשה עם ת"א. תקשיבו, 3-4 שעות בדרכים ביום זה לא צחוק! החלטתי לנצל את הספסל הדחוק ברכבת לכתוב על אוכל מלובלין.

לובלין היא העיר הגדולה ביותר במזרח פולין. בירת החלק היותר מת של המדינה. הבחור המקומי שאירח אותי אמר שחובה עלי, פשוט חובה(!), לבקר במסעדה המסורתית Gospoda. הוא התעקש בהתלהבות שזה המקום הכי טוב באיזור למנות לובליניות מסורתיות. היות והוא לא בחור שמתלהב בקלות – וגם היות ואנוכי גרגרן לא קטן – מצאתי עצמי שם.

התפריט הציע שלל מנות פולניות – אבל רק שלוש מנות שמיוחדות לאיזור: צלעות חזיר בנוסח לובלין (פיכס), כבד עוף צלוי עם תפוחים ו… טרטר נוסח לובלין. הייתי עייף, וגם בדיוק אחרי בירה – כך ששכחתי לתומי מה זה טרטר והזמנתי את המנה.

למי שתהה – זה טרטר:

נכון נראה מגעיל? ערימת בשר טחון חי, עם ביצה חיה ורצועת בצל עליו. בצד יש חרדל, זרעי חרדל, מלפפון חמוץ, בצל קצוץ וגוש חמאה. הסתכלתי, גירדתי בראשי, וקראתי למלצרית לאמר לה שנראה לי שהם שכחו לבשל את המנה. אבל לא – ככה היא מגיעה. התחלתי להכיל אותה לקרבי.

ת'אמת? היה די טעים. ממש לא נעים לאמר את זה. קצת מוזר לאכול ככה עם עיניים עצומות (אין מצב שאכניס בשר טחון חי לפי ואסתכל בו באותה העת), אבל די נחמד. הטעם מוזר, שלא נאמר: טעם נרכש. כך שקשה לדעת כמה אוהב את המנה בעתיד. אבל בכל זאת, הפתעה לטובה.

כל זה הגיע עם מעדן הבסיס הפולני: לחם טרי עם שמאלץ. דבר לא פחות מגעיל מבחינה תפיסתית (שמאלץ זה שומן חיה) – אבל מושחת, טעים ואי אפשר שלא לטרוף אותו. שתיתי עוד בירה, והתנדנדתי לכיוון הדירה בה לנתי לצורך שנ"צ. כך יעשה לאיש שאכל טרטר (ושתי בירות. ומלא לחם עם שמאלץ) לצהריים.

8 תגובות

  1. טוב, מאחר וכתבת את הפוסט הזה בשבילי, אני אשתדל לא לצחוק בקול רם מידי.
    לא אכלת אף פעם טרטר???
    טרטר זו מנה שאני ממש מתה עליה. מאוד מקובל להגיש אותה להרכבה עצמית (וגם בלא מעט מקומות בארץ), אבל אני חייבת להודות שזו צורת ההגשה המרשימה ביותר שנתקלתי בה אי פעם. אני אישית הייתי מערבבת הכל, מלבד החמאה, שאני ממש לא מבינה איך היא קשורה, אבל שומן לסוגיו מאוד מתחבר למזרח אירופה, ראה ערך שמאלץ.
    גם שמאלץ אפשר למצוא בארץ במסעדות "יהודיות" מזרח אירופאיות, אבל בשביל המסעדות האלו כדאי מאוד לחכות לחורף (אם יהיה השנה).
    ולמה צלעות חזיר זה איכס?
    כבד עוף צלוי עם תפוחים נשמע מסקרן. תחזור לשם בשביל לטעום ולספר לי?

  2. ניימן הגיב:

    ברור שלא אכלתי – זה בשר טחון חי! צריך מצב מיוחד כדי שאזמין אותו. בטעות :]

    טעמתי שמאלץ בארץ וטעמתי שמאלץ בפולין. זה הפולני שונה ויותר טוב. אולי בגלל שהוא מחזיר אם אני זוכר נכון – אולי סתם ככה.

    ויאללה, תעלי על טיסה לפולין ונעשה לך סיבוב אוכל :p

  3. אם סיבובים איתך בחו"ל לא היו על אופניים, כבר מזמן הייתי באה

  4. לירן הגיב:

    ללא ספק לא נראת המנה הכי מגרה אבל עושה רושם שיש בה המון פוטנציאל

  5. ניימן הגיב:

    ובגלל זה אוכלים אותה עם עיניים עצומות!

  1. 29 באוקטובר 2011

    […] המנה הוא בשר בקר טחון נא. ללא ספק לא מנה לכל אחד (אפילו ניימן היה מוכן לאכול את זה רק עם עיניים עצומות). אני, לעומת […]

  2. 3 בנובמבר 2011

    […] המנה הוא בשר בקר טחון נא. ללא ספק לא מנה לכל אחד (אפילו ניימן היה מוכן לאכול את זה רק עם עיניים עצומות). אני, לעומת […]

  3. 9 באפריל 2020

    […] המנה הוא בשר בקר טחון נא. ללא ספק לא מנה לכל אחד (אפילו ניימן היה מוכן לאכול את זה רק עם עיניים עצומות). אני, לעומת […]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Subscribe without commenting