המדף הז'אנרי: Abaddon's Gate – ג'יימס ס.א. קורי (השלישי בסדרת ההתרחבות)

אוי, מביך. אני צריך לחזור פה בדיוק על אותו הנאום שנתתי בשבוע שעבר. בואו נעשה את זה מהר:

הספר הראשון בסדרת ההתרחבות כיכב במועדון הקריאה של הבלוג. הוא היה ספר אקשן אדיר אדיר אדיר. אם לא קראתם אותו אז רוצו אליו עכשיו. הספר השני בסידרה? עדיין טוב, אבל קצת פחות. כתבתי עליו ביקורת רק לפני שבוע.

מפה והלאה – קישטא לכל מי שלא קרא את שני הספרים הראשונים. אי אפשר לבקר את השלישי מבלי לספיילר אותם.

כוכב נוגה כבר מזמן לא מה שהיה. מאז סוף הספר הראשון, החיידק החייזרי של סדרת ההתרחבות השתלט עליו. בהתחלה הוא הקים והרס בו מגדלים יומם וליל. בסוף הוא הקים טבעת סביבו וחיכה.

למי הוא חיכה? לג'ים הולדן כמובן! למי אם לא? היה ברור שמתישהו ג'ים הולדן יגיע לוונוס – וזה בדיוק מה שמתרחש בספר הזה. בדרך כל הייקום – שזה כולל את כדור הארץ, מאדים וחבורות האסטרואידים, רוצים לתבוע, לאסור או להשליך את הולדן לחלל הריק מאחת הספינות. כל אחד ומה שמתאים לתרבות שלו.

מי שמכיר את הספרים הקודמים יודע שמהרגע שהולדן מגיע לאיזור של וונוס – וזה קורה מהר – טוויסטים מתחילים להתרחש ואי אפשר לספר על כלום חוץ מלספיילר. אבל כן אפשר לאמר שהתפניות.. סתמיות מדי. בספרים הקודמים העלילה התקדמה בצורה מאד הגיונית. אפילו כשהיא הפתיעה זו הייתה הפתעה "הגיונית" – שזו מילה אחרת ל'אמינה'. זה לא המצב הפעם.

כמו כל ספר, גם הסיפור הזה מסופר מנקודות המבט של הדמויות הראשיות בעלילה. מלבד הולדן, שנמצא בכל ספר, יש שלוש נוספות.

הראשונה היא כומר (כמרית? כומרית? איך אומרים את זה בעברית). אשת דת נוצריה. היא חלק ממשלחת של אנשי דת מכל הדתות השונות שמסיבה לא ברורה נוסעות לטבעת ונוס (במקום נגיד – משלחת טילים גרעיניים). היא דמות צדקנית ומעצבנת במיוחד. אם יורשה לי לצטט את ארני מהפוסט הקודם: " כומר, נקבה, לסבית, עם בת זוג אפריקאית, במקור ממוסקבה, כרגע שוכרת על איזה ירח, עם עודף תובנות על חמלה, אנושיות ומקומו של אלוהים, עמוס קצת, לא?".

השניה היא דמות עם אג'נדת נקמה מאד ממוקדת נגד הולדן. אני מבין שהיא פה כי הסופרים לא רוצים לקפוא על השמרים ומנסים משהו חדש בכל ספר (מילים שלהם, אגב). מבחינתי, לראות את העלילה מנקודת המבט של הרעה, הייתה תוספת.. רעה. אני מעדיף להזדהות עם הגיבורים שלי, תודה רבה.

השלישי הוא סגן קפטן ממאדים. הוא לא הרשים אותי במיוחד ולכן אסווג אותו כ'פרווה'.

שער אבדון הוא ירידה נוספת בסדרת ההתרחבות. המזל שלו הוא שהסידרה התחילה כל כך גבוה,עד כדי כך שאפילו שתי ירידות ברמה מותירות אותה יצירה לא רעה.

אבל אם זה ימשיך כך – דמויות לא מוצלחות, עלילה שהולכת ונהיית יותר ויותר מופרכת (וגם יותר ויותר רוחנית בצורה רעה), אז מתישהו היא תימאס. וזה חבל, כי כבר הוזמנו שלושה ספרים נוספים בסידרה, ואין לי ספק שאקרא אותם, וזו יהיה וואחד סיוט אם הם לא יהיו מוצלחים.

(לספר הבא קוראים Cibola Burn. את העטיפה שלו תוכלו לראות פה. הוא יוצא בחמישי ליוני 2014 ואני כבר נורא מתרגש)

9 תגובות

  1. רחלי הגיב:

    הא, אני קצת מתבאסת לשמוע שהסדרה ממשיכה. צריך לדעת מתי לעצור וכו'. למרות שאולי – אולי – עשוי להתעורר משהו נחמד מלגלות מה קורה לכל הקולות ששמענו בשלושת הספרים הראשונים. אני נוסטלגית ככה. מצד שני, בניגוד לשני הספרים הראשונים (ובמיוחד לאחר הראשון) – לא בוער לי לגלות מה עלה בגורל ג'ים. מה שגרם לי לחשוב – האם אפשר להוציא אותו לגמלאות, ולהמשיך את הסדרה בלעדיו? אני נוטה לחשוב שלא.

    אה. ואפילו לא זכרתי שהייתה את דמות הסגן קפטן. כנראה שהוא באמת היה פרווה.

    • ניימן הגיב:

      אני חושב שהם הוציאו הדמות הלא נכונה לגמלאות. מילר הרבה יותר מעניין מהולדן. הדרך היחידה להעיף את הולדן זה להעלות צוות אחר על הרוקינטה. הספינה הזאת היא לב הסידרה כמו שהאנטרפרייז בסטארטרק.

  2. ארני הגיב:

    תודה על הקרדיט:)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Subscribe without commenting