המדף הז'אנרי: Red Rising – פירס בראון

בפורום תפוז תיארו את Red Rising כמשחק של אנדר פוגש את משחקי הרעב. מבקרים אחרים אמרו שהוא שיר של קרח ואש בגרסת העתיד הדיסטופי. לדעתי? זה בכלל מנהרה בשחקים בשילוב משחקי רעב.

מה שברור זה ש – Red Rising נותן הרגשה של ספר גדול.


[הספר באמזון]

מה זה ומי זה "אדום עולה"? ספר שלמרות ששמו מזכיר  שיר עידוד של הפועל ת"א, קיבל ים של הייפ השנה?

Red Rising הוא סיפור של משחק הישרדות ("משחקי רעב") בעתיד דיסטופי במאדים. השחקנים הם חבורת נערים שמשאירים אותה להקים תרבות משלהם ("מנהרה בשחקים") עם גיבור שהוא המבריק בדורו ("המשחק של אנדר" או "שדה קרב ארץ").

העניין הוא שהגיבור הוא מהמעמד ה"אדום". המעמד הנחות ביותר ביקום. שאר השחקנים הם 'זהובים'; המעמד הגבוה ביותר (מעניין שאין מעמד 'שחור' ו'לבן'. פוליטיקלי קורקט זה מעפן!).

מי שנולד זהב, לא צריך להסביר עצמו למעמדות אחרים. הוא המעמד השליט. בעזרת סדרת ניתוחים משפרים, הזהובים נראים ומתפקדים כמו אלים יווניים. איך משתלב ביניהם האדום? הוא מתחזה לזהוב ובעצם זומם מרד מעמדות.

המעמד הזהוב מחונך מגיל צעיר לעקרונות דרווניסטיים. רק החזק שורד, ורק החזק ביותר שולט. כוחו של אדם הוא בשליטה עצמית. אפס רחמים. חוסר מעצורים בדרך להשגת המטרה. Red Rising לוקח את העקרונות האלה לקיצוניות חדשה, ויוצר את אחד הספרים האכזריים שיש.

ברגעים מסויימים נדמה ש Red Rising מתכוון להגשים את יצירת המופת שהוא אמור להיות. זה קורה בערך בין רבע הספר לסוף השלושת-רבעי שלו.

אבל אז משהו מתפספס. האכזריות והאלימות עולות דרגה, והספר מתחיל להרגיש כמו פאן-פיקשן. אתם יודעים, יצירת חובבנים בה הסופר יכול לעשות איזה טוויסט שבא לו, באיזה צורה מדממת שמתחשק לו, לכל דמות בסיפור; כי העלילה לא באמת חשובה.

ב Among Others ג'ו וולטון טוענת שאורסולה לה-גווין מיוחדת כי היא כותבת דמויות שמתאימות לייקומים שלו. ככה זה גם ב – Red Rising. אני לא חושב שפירס בראון בחור אכזר חובב אלימות. אני כן חושב שהעולם שהוא ברא דורש טיפוסים חסרי מעצורים. אלו לא אנשים שקיימים כמעט במציאות שלנו. אבל במציאות של Red Rising? הם מתבקשים.

את כל שלל הדמויות חסרות המעצורים הללו, כותב פירס בראון במקצועיות מרשימה. המשחק ההמוני מאוכלס במאות שחקנים. כל אחד ואחד שמוזכר בספר מקבל אישיות מובחנת משלו. אישיות מרתקת במקרים רבים.

Red Rising מתחיל לאט, אבל מרגע שמתחיל המשחק, העלילה הופכת לרכבת הרים של אירועים. אני מתחיל לחשוב שיש דבר כזה 'סופר שיודע לכתוב משחק דמיוני'. סוזן קולינס ממשחקי רעב היא מלכת הז'אנר, אבל פירס בראון נושף בעורפה קרוב-קרוב.

רק שכמו במשחקי רעב, קשה להאמין איך המשחק נכנס לשאר הטרילוגיה של 'אדום עולה' (שטרם יצאה). יותר סביר שנקבל אופרת חלל של מרד (עקוב מדם). היות וההצטיינות של הספר היא בתיאור המשחק הדמיוני, קשה להאמין שההמשכים יהיו באותה הרמה.

Red Rising הוא ספר שמתבסס על רעיון מעולה. יש בו דמויות פנטסטיות ועלילה מותחת עד מצמררת. הכתיבה יוצאת הדופן בזמן הווה ('אני יורה בו', במקום 'יריתי בו') תורמת למתח. כמו סרטי באטמן של טים ברטון, הקורא פה מרגיש שכל רגע יכולים להישבר כל הגבולות. כל רגע הכל יכול להתפוצץ.

אבל 'אדום עולה' לוקח את זה צעד אחד רחוק מדי. צעד אחד אכזרי מדי, שמאבד את האמינות.

מה יצא? שבמקום לקבל יצירת מופת מודרנית, קיבלנו "סתם" ספר טוב מאד. זה המון, כן?  אך למרות ש – Red Rising ספר מומלץ(!!), סיימתי אותו עם תחושת פספוס.

(ביקורת על ספר ההמשך)

[Red Rising – פירס בראון (אמזון). 401 עמודים. 2014]

6 תגובות

  1. kenny הגיב:

    יפה שהצלחת לגמור אותו. קראתי את החלק הראשון שלו, הרבע הראשון בערך, והדמויות וההתרחשויות היו כל כך צפויות, שידעתי בכל שלב ושלב מה עומד לקרות. המחשבה העיקרית שלי כשזנחתי אותו היית "טוב, נו, זה עלה רק שני דולר".

    ואז עבדתי לקרוא את Among Others, אם כבר מדברים על ספרים שיכולים להיות יצירת מופת מודרנית.

    • ניימן הגיב:

      קראת את החלק הכי גרוע שלו. הוא נכנס לקצב ברגע שמתחיל המשחק.

      Among Others הוא יצירת מופת. בראייה לאחור הוא השפיע קשות על השנתיים האחרונות בחיי, ולו רק בגלל שנתן לי השראה להעלות את קצב הקריאה שלי. נתתי לו ב – 2012 מקום שני בסיכום השנתי שלו. כיום הייתי מעלה אותו למקום ראשון (דברים נראים אחרת ממרחק שנתיים..)
      https://www.neiman.co.il/2013/04/5321

      • kenny הגיב:

        ספוילרים להלן

        מ
        ר
        ו
        ו
        ח

        הקצב לא הפריע לי, רק העובדה שכל מהלך ומהלך היה צפוי. אפילו ה"תחייה" שלו, שאני מניח שהייתה אמורה להיות ההפתעה הגדולה של סוף החלק הראשון. הדמויות היו כל כך קלישאתיות וצפויות שהן לא הצליחו לעורר את העניין שלי.
        קח את הספר של וולטון להשוואה – היא עושה שם שימוש בכמויות ענק של מוסכמות ונוסחאות מוכרות, והקצב שלו *הרבה* יותר אטי, אבל הדמות של מורוואנה (ודמויות המשנה, אפילו דמות קטנה כמו סם) כל כך טובה, שהייתי מרותק לחלוטין.

        • ניימן הגיב:

          להשוות את וולטון לבראון זה כמו לקרוא ליאכטה, 'ספינה'. זה נכון, אבל קצת מעליב:)

          אני קורא עכשיו את הספר החדש שלה (ילדי האמיתיים). הוא גם מעולה, למרות שעוד לא הגעתי לחלקים בהם יש פנטזיה.

          ספויילרים
          מ
          ר
          ו
          ו
          ח

          נקרא לי שקראת רק את האקספוזיציה באדום עולה. זה יותר חלק שפירס בראון נאלץ להכניס כדי להגיע ללב העלילה.

          עכשיו, זה לא שהוא סופר גרוע, אבל הוא גם לא סופר מיומן כמו וולטון שיכולה לכתוב כל דבר בשיא המיומנות.

          בראון הוא כותב מאד עוצמתי (בשלב מוקדם זה בקריירה שלו). כשהוא כותב משחק אכזרי המוני, שזה עיקר הספר, הוא כותב נהדר. את האקספוזיציה העדינה? הוא מחרבש.

          • kenny הגיב:

            הבעיה היא שלא אכפת לי. יכול להיות שהכתיבה של החלק הזה מעולה, אבל ברבע ספר הוא לא הצליח ליצור דמות שיהיה אכפת לי ממנה. זה יכול להיות קרב לחיים ולמוות כתוב נפלא, אבל אם לא אכפת לי מה יעלה בגורלו של הגיבור, אני לא אטרח לקרוא אותו. בקולנוע עושים אפקטים יותר טוב.

            ואם זה לא מספיק גרוע, די ברור איזה סוג של מהלך הולך להתרחש בהמשך.

  2. אני הגיב:

    כן יש צבע לבן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Subscribe without commenting