מצב ה-Fandom 2018: פלטפורמה מול עצמאות

IO9 העלו כתבה מצוינת, אבל קצרה מדי, על מצב ה-fandoms ב-2018.

יודעים מה זה fandoms? אלו קהילות חובבים, שיוצרים אמנות, תרבות ודיונים שקשורים ליצירות פופולריות. לכל יצירה, נגיד הארי פוטר או מריו, יש קהילת Fandom משלה. זה ממש כמו סלוני האינטלקטואליים של צרפת במאה ה-19, רק עם הרבה יותר התמקדות באיורים אירוטיים.

נגיד, יצירת ה-Fandom ששברה את הרשת השנה היא Bowsette. הגירסא הנשית והסאדומזוכיסטית של Bower ממריו. כך קיבלנו בסטריפ אחד גם גישה מודרנית לסקס, וגם סקסיזם חבוי, כי תראו איך ציירו אותה עם גוף של גיבורת על.

תופעות בולטות נוספות ב-fandoms ב-2018 הייתה שינוי מדיניות Tumbler (שגרמה להגירה המונית מהפלטפורמה) ופרסומות וידאו אגרסיביות בקהילות שמאוכסנות על ויקיה (קהילות דמויות ויקיפדיה).

המשבר בויקיה גרם לכמה קהילות להגר לאתר המתחרה, Gamepedia. אבל אז ויקיה קנתה את Gamepedia, ועכשיו כולם קצת תקועים.

הדברים המדוברים ב-Fandoms הם תמיד השליליים; כמו שנתניהו גילה מזמן, אנשים לא אוהבים לדבר על הצלחות. אבל Fandoms היא תופעת תרבות הפופ ייחודית למאה ה-21, עם הרבה יצירתיות ודיונים אינטיליגנטיים.

בזכות הכתבה גיליתי כמה פלטפורמות חברתיות קטנות חדשות שנותנות אלטרנטיבה לקהילות. למשל, Pillowfort ו-Are.na. זה מצטרף ל-Mastodon שפעילי ביטקוין נהרו אליה בהמוניהם בקיץ האחרון (כתבתי על זה פה. בינתיים מסתמן שהנהירה נעלמה בקול ענות חלושות).

מן הסתם תעלה בקרוב פלטפורמה חדשה שתשאוב אליה את כל הקהילות, ותהפך לסטנדרט החדש עד שהיא תאכזב אותן והן יאלצו להגר שוב. לכן דווקא יותר מעניין להתמקד במה שעשתה קהילת Runscape.

Runscape היא אחת מקהילות ה-Fandom הגדולות ביותר, ואחת מאלו שהתאכזבו מפרסומות הוידאו האגרסיביות של ויקיה. במקום לעבור לפלטפורמה אחרת, הן פתחו אתר עצמאי משלהם: RuneScape Wiki.

הצעד הזה הפך אותן לחלק מתנועת ה-IndieWeb, שקוראת לאנשים להיות עצמאיים ברשת. אני גם דוגל בגישה הזאת לגבי הבלוג הזה. לא מזמן שאלו בתגובות למה אני לא עובר ל-wordpress.com, והתשובה שלי הייתה רצון לעצמאות.

מנסיוני, שימוש בפלטפורמות טוב לתקופת זמן קצרה: שבועות, חודשים, כמה שנים. אבל לא לתקופה ארוכה. כל פלטפורמה שהשתמשתי בה אי פעם, יצרה משבר אחרי כמה שנות שימוש. הנסיון האחרון היא ג'ימייל, שפתאום התחילה לחסום את האימיילים לרשימות התפוצה.

ברגע ש-Runscape עברו לתפעל את הקהילה שלהם בעצמם, הם נפטרו מהתלות בפלטפורמות צד ג'. זה אומר שבמשבר הבא, כשכולם יתעצבנו ויתהו לאן להגר, Runscape ימשיכו בפעילות חסרת דרמות באתר העצמאי שלה.

מצד שני, זה גם אומר ש-Runscape תצטרך להשקיע יותר אנרגיה בתפעול הפלטפורמה. כשאתם משתמשים בפייסבוק, ויקיה או Tumbler, אתם נותנים להם לעשות את כל הדברים הטכניים המשעממים. כשאתם מארחים את האתר לבד, זה נופל פתאום עליכם.

זה בעייתי אם אתם אדם אחד, כמוני. התלוננתי על זה בקול רם לא מזמן. אבל זה קל אם אתם קהילה, שכוללת מן הסתם אנשים טכניים שעושים את זה למחייתם. או פשוט כוללת יותר אנשים, והעול מתחלק בין כולם.

להיות עצמאי לבד זה קשה. להיות קהילה עצמאית? די קל.

2 תגובות

  1. רועי הגיב:

    ויקיה, לא ויקיפדיה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Subscribe without commenting