יומיות 07.01.2019: ביטורנט מנסה לחזור להיות סקסי

מינוס שמונה מעלות. ותתמלא המרפסת באוכל קפוא. וייחסך מקום במקפיא.

1. הפצרתי בקוראי הבלוג לשלוח סיכומים אישיים בעברית מהרשת, ורינת קורבט שלחה את סיכום השנה האישי הנ-ה-דר(!!) שלה.

היא לא כותבת הרבה בבלוג, אבל כשהיא כותבת יוצאים פוסטים מופלאים. סיכום השנה (האישי) של רינת קורבט כולל את קטגוריות הטלוויזיה, משחקי מחשב, ספרים ושונות. בכל אחת מאלו תמצאו עולם תרבותי שונה קצת, שלא הכרתם, ופתאום נורא יתחשק לכם להכיר.

2. אינטרנט ישראל כותב ש"מכתבי אזהרה לפני תביעה נשלחים לבוני אתרים על רקע נגישות".

3. מינוס שמונה מעלות בפולין, ככה זה נראה.


[צילום: בחורה פולניה שבחרה להישאר בעילום שם]

4. אחרי הרבה שנים רגועות, ביטורנט מתחיל להיות סקסי שוב.

תקציר האירועים: ביטורנט, שהומצא ע"י בראם "האליל" כהן, היה אחראי בשיאו על 35% (ע"פ טענות) מהתקשורת באינטרנט. אבל אז הגיעו שירותי הסטרימינג, ובגרמניה, למשל, התחילו לתבוע אנשים שמורידים דברים מביטורנט, והפרוטוקול הלך ואיבד מהפופולריות שלו לאט לאט.

אחת "הבעיות" בביטורנט היא שהוא טוב להורדת דברים פופולריים, אבל רע מאד להורדת תוכן רגיל. כדי שתוכן יהיה זמין בביטורנט, צריך שיהיה מישהו ברשת שמחזיק אותו, ולאנשים אין תמריץ להחזיק תוכן שהם לא רוצים.

פה נכנס לתמונה Tron. ב-2017 רכש הסטארטאפ Tron את ביטורנט, במטרה של לערב בו את טכנולוגיית הבלוקצ'יין. בדרך הם גם החליפו את מנכ"ל החברה, גרמו לחלק מהעובדים לעזוב, ואז נקלעו לחילופי דעות עם המנכ"ל החדש שגם הוא עזב אחרי כמה חודשים.

במילים אחרות, כאוס סטנדרטי של סטארטאפ טיפוסי (המודל היחיד, חוץ מצהובונים, שנהנה משערוריות ומהפכות).

השבוע הודיעו Tron שהם מוסיפים מטבע לקליינט חלונות של ביטורנט. מטרה אחת, שנשמעת די סבבה, היא שאנשים יוכלו לקבל כסף בעבור שמירת תוכן על המחשב שלהם. אני אומר סבבה, כי יש המון פרוייקטים שמנסים לעשות את זה, וזאת משימה לא קלה בכלל.

המטרה השניה, שאולי קצת פחות סבבה, היא שאנשים יוכלו, כנראה, לשלם תמורת הורדה מהירה. בום, בצעד אחד הצלחנו לבטל את כל הדמוקרטיזציה של ביטורנט.

אחד העקרונות של האינטרנט הוא שכולם שווים מבחינת מהירות תעבורה. ביטורנט, מסורתית, נלחם עבור העקרון הזה, והקים גופים שמקדמים אותו חוקתית בארה"ב. הצעד של טרון מאיים להרוס אותו.

5. מין חדש של צפרדע עצים התגלה בפסגת האנדים הטרופיים. יש לצפרדע טופרים ארוכים מסיבה לא ברורה. דיווח של אחד המדענים במשלחת מספר:

"כדי להגיע לפסגה, הלכנו יומיים במעלה מדרון תלול. אז, בין זיעה לתשישות, הגענו לפסגה שם מצאנו יער גמדי. המים בנהרות היו בצבע שחור, והצפרדעים ישבו לאורכם, על ענפי שיח חומים ,דומים בצבעם לצפרדעים. היה קשה למצוא את הצפרדעים, כי הם התמזגו עם התפאורה."

אין דבר רומנטי בעולם מלהיות חבר באחת המשלחות הללו, שעדיין שקועה במדעי הטבע בזמן שכולם עברו למדעי המחשב.

6. גיליתי אתמול שהאתר ה(מאד) ותיק האייל הקורא עדיין קיים! יותר מזה, יש שם דיונים פורים שהלוואי עלי כאלה בבלוג.

7. השנה צברו פופולריות בלינוקס Snaps, שזאת דרך קלה להתקין תוכנת לינוקס. Canonical, החברה שיצרה את Snap (וגם את אובונטו), שיחררה את רשימת התוכנות הפופולריות ביותר להתקנה עם Snap.

שלושת המקומות הראשונים? ספוטיפיי, סלאק ו-VLC. מה שאומר שבני אדם אוהבים לשמוע מוזיקה, לדבר ולראות סרטים, בסדר הזה.

3 תגובות

  1. אורי הגיב:

    לגבי האחרון – בטוח שזה לא סטטיסטיקות של התקנות ועדכונים גם יחד? כי ספוטיפיי וסלאק בטח דוחפות עדכונים כל יומיים, בהיותן מסחריות, וויאלסי…כשמתחשק להם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Subscribe without commenting