יומיות 15.06.2019: דפדפן לגיימרים

עונת התותים באירופה. רוכלי התותים ממלאים את כל פינות העיר.

1. אני מרשה לעצמי לא להתעניין בכל מה שנוגע ב-Gun Control והדפסת תלת מימד של כלי נשק. כלי אלו נושאים אמריקאיים שמעניינים אותי כמו גובה הדשא בקצה הצפוני של מדשאת הכנסת.

אבל עכשיו עשתה תנועת הדפסת התלת מימד של כלי הנשק צעד מסקרן, שמעניין אותי מבחינה סוציאלית.

אז מה העניין? ככה: את רוב הדברים שהחוק לא מרשה לעשות, הוא לא מרשה באופן אבסולוטי. נגיד, סחיטה באיומים. אסורה גם בתור פעולה פרטית לשכן המעצבן שלכם, וגם בתור ארגון פשע מאורגן.

אבל יש כמה דברים, שהחוק מרשה לאנשים פרטיים לעשות, אבל לא לקבוצות ולא בצורה מאורגנת.

דוגמא פשוטה: הפגנה.  דוגמא אחרת? מסחר בכסף. מותר לי להחליף עם השכנה דולרים תמורת שקלים. אבל אני מתחיל לעשות את זה בכמות גדולה, או שאני מתאגד עם כמה אנשים שנעשה את זה ביחד, אז פתאום צריך רשיון של המדינה.

קהילת הדפסת הנשק בתלת מימד מנסה ללכת עכשיו על עקרון דומה. הם טוענים שבארה"ב מותר לאנשים להדפיס כלי נשק משלהם. מה שאסור, זה ליצור ארגון שמקדם ומפתח את טכנולוגית הדפסת כלי נשק.

נגיד, הנסיון הקודם להדפסת כלי נשק היה של חברה מסחרית, Defence Distributed, ונעצר. הנסיון הנוכחי מנסה בכוח לא להיות ארגון, ואז טוען שהחוקיות מגיעה מכך שהם אנשים פרטיים.

איך זה עובד? הם מאלצים לשמור על מאפיינים של קהילה. אין מנהיגים, אין דוברים ואין מקבלי שכר או רווחים. איש לא מארגן זאת. הכל מתארגן לבד בפלטפורמות דיגיטליות: רדדיט, טוויטר, דיסקורד וכדומה.

הם עובדים באנונימיות, עוד דבר שהחוקה האמריקאית מרשה, ומפיצים את הדברים בעזרת תוכנות מבוזרות להפצת תכנים באינטרנט. הם חושבים שאי אפשר לעצור אותם, כי אפילו אם יעצרו אחד מהם, זה לא יעצור את התנועה. בקהילה מבוזרת, אין נקודה אחת של כשלון.

יש לי דעות מעורבות בנושא. אי אפשר להתעלם מכך שההשיטה הזאת דומה מאד לטלגרס, שבסופו של דבר הסתבר שכן היו לו מנהיגים, וכן מאשימים אותם שהם התנהגו יותר כמו ארגון פשע מאשר כמו קהילה מבוזרת.

יש גם שאלה לגבי ניצול החור בחוקה, שמאפשר ליחידים לעשות משהו שאסור לקבוצות לעשות. זה בא בגלל שפעם המחוקק הניח, ובצדק לזמנו, שקבוצת יחידים לא רשמית לא תוכל ליצור את האפקט של קבוצה מאורגנת. הנחה שהולכת ונהיית פחות ופחות רלוונטית עם התקדמות האינטרנט.

מה שהאינטרנט הביא בעשור האחרון, אלו יוזמות של קהילות דיגיטליות. מה שהמחוקק עוד לא עשה, זה להסדיר רשמית פעילויות של קהילות דיגיטליות כאלה.

המודל החוקי בונה על אנשים שמכירים אחד את השני במציאות, ונמצאים רובם בארץ אחת. בקהילות דיגיטליות שום דבר מזה לא מתקיים, ואם פתאום מגיעים אליהן רווחים מפעילויות באינטרנט, יש להן בעיה איך לדווח עליהם חוקית.

דיברתי כבר על הנושאים האלה בעבר. פה, למשל, סקרתי את המאמר המצוין The Tyranny of Structurelessness, שטוען שאין דבר כזה באמת קהילה מבוזרת בלי מנהיגים.

בפברואר השנה גם העברתי הרצאה בשם The DAO of Bisq: על ארגון אינטרנט מבוזר שעזרתי לתכנן (מבחינת האלגוריתמים, לא ארגונית), שאמור לעשות פורמליזציה לעניין הזה של קהילה דיגיטלית באינטרנט.

ה-DAO של ביסק שוחרר לא באמצע אפריל, ומאז אני לא מעורב יותר בפרוייקט. הייתי שם יותר בשביל שלבי התכנון וההקמה, לא בשביל הניהול של קהילה מבוזרת.

מצד שני, ממה שאני רואה מרחוק, ה"ארגון" המבוזר הזה מתנהל יפה וחלק בינתיים. אז אולי יש עתיד לפעילות של קהילות מבוזרות באינטרנט, ואולי יום אחד תהיה לזה מסגרת חוקית יפה.

2. מה זה משחקי בלוקצ'יין?

3. חדשות פרטיות:

– אפל בדרך להפוך לחברת Privacy as a Service. זה היה רק עניין של זמן, כי אם יש דרישה לפרטיות, בסוף תבוא החברה הגדולה שתנסה לנצל זאת כדי להרוויח כסף.

הבעיה פה היא שזאת פרטיות מול כל העולם, חוץ מול אפל. מצד שני, אפל בנתה כבר שנים מוניטין של חברה שנלחמת על פרטיות המשתמשים שלה.

– רוסיה מחייבת את טינדר למסור להם את כל מידע המשתמשים.

– שוב רוסיה: היא תתחיל בקרוב לחסום את שירותי ה-VPN הגדולים.

4. אחרי שנים של סרטוני רובוטים מרהיבים ביוטיוב, בוסטון דיינמיק סוף סוף משיקה רובוט מסחרי.

5. Librem Social היא רשת חברתית מבית Purism, חברה שיוצרת מוצרים עם דגש על פרטיות. המון גיקים עפים עליה.

ממה שהבנתי, Librem Social מבוססת על מסטודון עם כמה שינויים קלים. ה"בעיה" העיקרית שם זה שאין אפשרות לשיחות פרטיות, ואני לא יודע מה איתכם, אבל הסיבה העיקרית שאני ברשתות חברתיות כיום זאת האופציה לשיחות פרטיות עם אנשים.

יש לפוריזם מוצרים נוספים, כמו צ'אט או חשבון אימייל. מתישהו צריך לבדוק אותם.

6. Maker Faire, החברה שהייתה שם נרדף לתנועת המייקרים של ה-15 שנה האחרונות, סוגרת את שעריה.

מפתיע, כי מרחוק נראה שתנועת המייקרים שוקקת ובועטת. בתגובות ראיתי מייקרים מתלוננים שהבעיה בתנועה היא שקל לייצר חיקויים לפרוייקט שהם לא צריכים, אבל כל דבר מקורי ושימושי הופך לפרוייקט ענק וכמעט בלתי אפשרי.

בבוינגבוינג סיכמו את תנועת המייקרים בכתבה יפה ונוסטלגית.

7. לא רק שהשיר כרכרת זהר של תומר ישעיהו אדיר, גם הקליפ המצויר שלו אדיר לא פחות. למה לא עושים פה סדרות אנימציה כאלה?

8. החל מהראשון ליולי יחויבו רכבים חשמליים באיחוד האירופאי לייצר רעש מנוע מזויף. כי רכבים שקטים מדי הם דבר מסוכן.

זה הגיוני, אבל נורא מצחיק.

9. מדיניות פרטיות של יונתן קלינגר הוא אתר ישראלי שיוצר מדיניות פרטיות לאתר או אפליקציה שלכם.

10. אופרה משיקה את Opera GX: דפדפן לגיימרים.

2 תגובות

  1. נעה הגיב:

    נראה לי שהבעיה עם כלי נשק בלי פיקוח היא מעבר לכל מה שציינת. אם החוק מאפשר לאנשים פרטיים להדפיס כלי נשק צריך לשנות את החוק

    • ניימן הגיב:

      זה לא החוק שלנו, אלא בארה"ב. אצלנו אני מניח שאסורה אחזקת כלי נשק בלי רשיון, כך שמן הסתם גם אסור להדפיס כאלה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Subscribe without commenting