יומיות 25.12.2019: מצילים את האינטרנט

סחבק בברלין, וב-27 נוסע לקונגרס של ССС בלייפציג. מישהו מהקוראים מתכוון להגיע? שלחו מייל אם כן.

הנה מה שכתבתי על הקונגרס שנה שעברה.

1. אהבתי לקחת רכבת במקום מטוס עוד לפני שזה נעשה טרנדי בגלל איכות הסביבה. זה תענוג לבלות יום בתוך רכבת שועטת באירופה, כל עוד יש מקום ישיבה.

ברכבת אפשר לעבוד, ברכבת אפשר לשוטט. ברכבת אפשר לפגוש אנשים חדשים, והכי חשוב: ברכבת אפשר לעשות בינג' לסדרות.

אז ברכבת מוורשה לברלין, שש שעות אם אתם רוצים לדעת, עשיתי בינג' לעונה השישית של סיליקון וואלי ונהניתי נורא.

אחד מתתי העלילות המשניים באחד הפרקים נקרא Techtics, הלחמה של המילים Tech Ethics. בסדרה אחד הבליונרים הלא מוסריים שניצלו את כל העולם מראש חברת ההייטק שלו, מתחיל את תנועת ה-Techtics. הוא כותב שורה של עקרונות "יענו אתיים" חסרי משמעות, וגורם לכל החברות לחתום עליהם.

נדמה לי שאפשר לצפות בשלוש הדקות של Techtics בלי להכיר את הסדרה:

מפה הדברים נעשו קצת מוזרים. כי יום אחרי שידור הפרק הכריז טים ברנרס-לי, האיש שהמציא את הווב, על Contract for the Web, ממש גירסת העולם האמיתי ל-Techtics.

Сontract for the Web, בואו נקרא לו "חוזה לאינטרנט", בא להציל את הרשת מאיום חסר תקדים. הוא כולל תשעה קודי התנהגות ו-76 תת-קודים. הם מיועדים ל"ממשלות, חברות מסחריות ואזרחי העולם". חתמו עליו כבר פייסבוק, גוגל ומיקרוסופט, ואחרים.

ראשית, נשאלת השאלה, מי בדיוק מאיים על האינטרנט? כי אני לתומי חשבתי שאלו פייסבוק, גוגל ומיקרוסופט שכאמור חתמו ראשונים. שנית, נשאלת השאלה, מה הערך של החוזה?

התשובה פה, בדיוק כמו בסיליקון וואלי, היא "אין לו שום ערך".  אתם מוזמנים לקרוא כל אחד מהסעיפים שם ולראות שהם מנוסחים בצורה מסורבלת ומעורפלת, ולא מחייבים אף אחד מהחותמים לשום דבר.

מזמן לא חיקתה המציאות בצורה כל כך מדויקת סדרת סאטירה.

2. טים ברנרס-לי הוא לא היחיד שרוצה "להציל את האינטרנט", גם סשה כהן ברון רוצה, והוא נשא על זה נאום מפורסם בליגה נגד השמצה.

רק שחקן יכול לנאום במשך 25 דקות ולרתק את כולם/ אני תמיד מקנא ביכולת הזאת. אפילו חשבתי לקחת בעבר קורסים למשחק כדי להשתפר.

הנאום המבריק של כהן ברון צודק ולא צודק. הוא צודק כשהוא מתאר את הבעיות. תיאור הקיים הוא תמיד החלק היותר קל בכאלה נאומים. מצד שני, הוא מפשט וכנראה טועה בפתרונות שהוא מציע.

הפתרונות של כהן-ברון הן שהחברות הגדולות יפעילו סוג של צנזורה. עכשיו, זה מאד נכון שצריך צנזורה. הרי באמת אי אפשר לתת במה לכל אדיוט, שקרן וסלפן על פני האדמה. מצד שני, הרשיון לצנזורה הוא גם כלי שנוצל לרעה במשך ההיסטוריה. מה, פייסבוק תקבע מהי אמת ומהן אמות מוסר?

יותר מזה, הדרישה החוקית לצנזורה תהרוג סופית את התחרות בחברות הללו. הרי זה המון כסף לעשות צנזורה טובה: צריך כלים אוטומטיים, צריך אלגוריתמים, צריך לשכור המון אנשים שיצנזרו ידנית. ואם גם ככה זה קשה להתחרות בפייסבוק, זה יהיה פי מאה יותר קשה עם הדרישות הללו.

אין לי פתרון טוב, ואני בטח לא קורא להמשיך את המצב הנוכחי של המערב הפרוע של הדעות, אבל אני כן מנסה להציג את הצד השלילי של פתרונות הקסם שמוצעים.

3. יש נסיונות אחרים להציל את האינטרנט, חלקם יותר טכניים. הכי רציני מביניהם הוא SOLID של אותו טים ברנרס-לי מסעיף 1.

העקרון של SOLID די פשוט: בואו נפריד את המידע שלנו מהאתר. זה אומר שלכל אדם באינטרנט יהיה "ספק מידע" משלו – אתם תוכלו גם להיות ספקי המידע של עצמכם. כשתשתמשו בפייסבוק, או אינסטגרם הם לא יחזיקו את המידע שלכם בעצמם, אלא יקחו אותו מספק המידע שלכם.

בשביל זה צריך בעיקר תקנים מקובלים. תקן אחד יקבע באיזה פורמט יהיה המידע, כדי שכולם יוכלו להשתמש באותו המידע. תקן שני צריך לאמר איך לגשת למידע.

SOLID כולל רעיונות קצת דומים לשיטת ה-Link של הווב, כי בכל זאת ברנרס-לי המציא את הווב, ואנשים נוטים למחזר רעיונות לאורך חייהם. רעיון חמוד, בואו נראה אם זה יוצא לאור בלי שהמידע של כולם יוחזק בידי ספקית מידע אחת ענקית.

4. האמת היא שגם הפרוייקט העיקרי שאני עושה עכשיו, אלמונית, מהווה סוג של אלטרנטיבה למודל הרשת.

כתבתי עליו קצת בעבר, ובשבועות הקרובים אכתוב קצת יותר. אבל בינתיים, בא לכם לעקוב אחרינו בטוויטר? אנחנו מתחילים לחפש מימון והגדלת מספר העוקבים יכולה לעזור בזה.

5. אתם מוזמנים להוריד, להדפיס ולקפל כדי ליצור בעצמכם את צעצועי הנייר המקסימים הללו.

יומיות 25.12.2019: מצילים את האינטרנט

6. 28 הספרים האהובים על בוינגבוינג ב-2019. וואו, איזו רשימת קריאה אדירה.

7. הפיינליסיטים בפרס האשליה האופטית 2019. זה החביב עלי:

נכנסתי לקטע של אשליות אופטיות מאז שקראתי את הספר (הנהדר) אשליה אופטית של טלי שרוט.

8. שני מפתחים כתבו מחולל שמייצר מכונות מזל אוטומטיות. כל מה שצריך לעשות זה לתת לו "נושא", ומשם הוא לוקח תמונות לבד מהרשת ויוצר מכונת מזל מותאמת במיוחד לנושא.

בהתחלה הם עשו את ידנית, אחרי זה הם פשוט אמרו לאלגוריתם לקחת את הנושא מהטרנד החם ביותר בגוגל. 1500 מכונות נוצרו ככה והשניים עשו ימבה כסף. מה שנקרא, כמות עדיפה על איכות.

הרצאה מצחיקה נורא, אתם יכולים לצפות בה פה.

9. עכברוש העיר מעלה סיכום שמישהו היה חייב לעשות: סיכום עשור בפאבים בתל אביב. שני חלקים, מסודרים לפי א'-ב'.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Subscribe without commenting