יומיות 21.02.2020: למה Sci-hub עזבה את האינטרנט המבוזר פחות מ-48 שעות לאחר שהצטרפה?

לאן הולכים הברווזים כשהאגם קפוא?

לשום מקום. הם נשארים באגם ומתגודדים יחד עם יונים כדי להתחמם.

ברווזים מתגודדים על אגם קפוא

מה היה בוורשה בשבועיים האחרונים? מינוס 13 מעלות, חורף אינסופי וסגר שלא יגמר אף פעם.

למרות שמאז ינואר אני מצליח להתמודד עם זה די טוב מנטאלית (אפילו טוב מאד, אם יורשה לי להעיד!), אני מתכוון להמשיך לשאול לאן הולכים הברווזים כשהאגם קפוא. כי האגם שלי קפא מזמן.

ברווזים ויונים על אגם קפוא

1. וידוי: אני עוסק בשנים האחרונות, בין השאר, במערכות שמות אלטרנטיביות. תחום נישתי להפליא ועל כן מעניין להפליא.

התחלתי לכתוב את האייטם הזה עם מבוא "קצר" לתחום. מפה לשם הוא כתבתי כבר 3000 מילים והסוף טרם נראה לעין. על כן המבוא יהפך לפוסט נפרד בעתיד, ופה אסתפק בצ'יזבט חביב על יחסי ציבור, בולשיט ותאטרון דמוקרטיה.

כדי להבין את הסיפור צריך להכיר שני פרוייקטים.

הראשון הוא Handshake. פרוייקט Handshake הוא מערכת שמות אתרים אלטרנרטיבית שרוצה להחליף את ה-DNS (מערכת השמות של האינטרנט).

מה זה אומר? שבחזון של Handshake, הכתובת של הבלוג הזה (neiman.co.il) תירשם בעתיד במערכת שלה ולא אצל רשם שמות ישראלי. למה שמישהו ישתמש בזה? בגלל ש-Handshake מתיימרים להיות מבוזרים לגמרי, הוגנים מאד, ולתת לכם בעלות ושליטה מלאה על שמות שאתם קונים שם

הפרוייקט השני הוא Sci-hub, פרוייקט הרבה הרבה יותר מוכר, בעיקר אם אתם באקדמיה. Sci-hub מאפשרים גישה בחינם לכל המאמרים האקדמאיים שקיימים. יש שרואים בזה הפרת זכויות יוצרים בוטה, אבל רוב מי שמכיר את מערכת המגזינים האקדמאית רואה בזה צדק ענק.

בינואר חסמה טוויטר את החשבון של sci-hub. למה? לא ברור, ולא נורא משנה לסיפורנו. העיקר שחסמו.

בשביל Handshake כל חסימה כזאת היא סיבה למסיבה והזדמנות לקידום הפרוייקט. לכן, ישר לאחר החסימה Namebase, החברה שעושה את Handshake, הודיעה חגיגית ש-Sci-Hub הצטרפה ל-Handshake. לא עברו 48 שעות, ו-Sci-Hub הודיעה חגיגית שהיא כבר עוזבת את Handshake.

מה קרה ב-48 שעות האלה? אני אנסה להסביר, אבל לאט אט. זה מבלבל נורא.

חשוב להבין ש-Handshake לא בדיוק מוכרים שמות אתרים, אלא מוכרים שמות **דומיינים**. זה אומר ש-Handshake לא מוכרים את השם neiman.co.il אלא את הסיומת co.il. עכשיו, אם אני רוצה לקנות את שם האתר neiman.co.i, אני צריך לחפש מי הבעלים של co.il ב-Handshake ולקנות מהם.

מבלבל נורא, נכון?

כדי להוסיף על הבלבול, Handshake מכרו לעצמם את הסיומת hns, שזה קיצור של Handshake.

אנשים שלא מבינים את כל הניואנסים האלה, קונים מ-Handshake שם עם הסיומת .hsn (נגיד, neiman.hsn). הם חושבים בטעות שהם קנו שם בפרוייקט Handshake (ששייך להם), למרות שבעצם הם קנו תת-שם מחברת Handshake, והוא לא באמת "שייך" להם, אלא רק מושכר להם מחברת Handshake (והחברה יכולה לקחת אותו בחזרה כל רגע).

מי שהצליחו להבין עד פה שירימו יד בתגובות. באמת שניסיתי להיות קצר וברור, אבל זה קשה.

הפרסומים של Handshake גרמו לאנשים לחשוב ש-Sci-Hub קיבלו שם בפרוייקט Handshake. שהשם שייך ל-Sci-hub ושאף אחד בעולם לא יכול לצנזר אותם עכשיו. אבל זאת הטעיה. Sci-hub פשוט קיבלו תת-שם של hsn מחברת Handshake. השליטה היא של חברת Handshake, והיא יכולה לצנזר אותם מתי שבא לה.

ההבדל חשוב מאד ל-Sci-hub! בגלל העניינים החוקיות שלהם הם סובלים מבעיות צנזורה, ולכן הם רצו שם אתר ששייך רק להם ואף אחד בעולם לא יכול לשלוט בה חוץ מהם. מה ש-Handshake נתנו להם זה אותה הגברת בשינוי אדרת כמו מה שיש להם עכשיו.

לקח יומיים לאלכסנדרה אלבקיין מ-Sci-hub, אשה חריפה מאד, להבין את המצב. היא ניסתה לברר עם Handshake את העניין, והתשובה הייתה שאין לה מה לחשוש, כי השם מנוהל ע"י בעלים אנונימי אז המשטרה לא יכולה לבוא אליו בדרישות. כאילו, מה? איזה הסבר הזוי.

אלבקיין אמרה 'תודה אבל לא תודה'. היא מעדיפה ספקי שמות קלאסיים עם מוניטין אמין מאשר את בעלים אנונימי שאין לה שום סיבה לסמוך עליו.

Namebase (החברה שעושה את Handshake) הסבירו מצידם שהכל היה אי הבנה אחד גדול. אבל אי ההבנה הזה נובע מהתקשורת והפרסומים שלהם.

תעשיית המוצרים המבוזרים אמורה להביא צדק לאינטרנט. היא אמורה לקחת את השליטה מבעלי ההון ולהעביר אותה יותר לידי הציבור. אממה, בשביל זה המקימים תמיד צריכים לוותר על משהו. הם צריכים לוותר על שליטה וצריכים "להסתפק" ברווחים של מליונים במקום מליארדים.

הרבה אומרים שהם מוכנים לוותר אבל מועטים באמת מוכנים. עד עתה הרושם שקיבלתי מ-Handshake זה שהם לא יוותרו על האינטרסים שלהם כדי להביא את האינטרנט למצב טוב יותר.

2. כשמסילת הרכבת חסומה על ידי השלג, רולנד אמט, 1953.

כמסילת הרכבת קפואה

3. הזוכה בתחרות האשליות האופטיות של השנה היא היצירה המדרגות של שרדינגר.

את שאר זוכי התחרות תמצאו פה.

4. פוסט נהדר מאחת הקבוצות האהובות עלי, טבע בארץ ישראל:

"שמי יאיר, בן 17 ומצלם מרחפן את ארצנו היפהפייה

מכיוון שאחת התגובות השכיחות ביותר שאני מקבל על הצילומים שלי היא משהו בסגנון של "מה, זה בארץ?!" עשו על חלק מהתמונות האלה כתבה קצרה ששיתפתי אתכם לפני שבועיים, והחלטתי לשתף אתכם הפעם באוסף של חלק מהתמונות עצמן, שצילמתי כאן בארץ אך נראות מארץ אחרת.

כמובן שהתמונות כוללות הסברים על כל מקום.

ממש אשמח לשמוע כמה ואיזה מהמקומות הכרתם לפני כן, ובכלל מה דעתכם:)
מקווה שתהנו!
אם תרצו לראות עוד עבודות – יותר ממוזמנים להעיף מבט בחשבון האינסטגרם שלי."

5. דובי שרגא היה שותף בהוצאה מחודשת של הקלטת "האשם תמיד", שהוא העריץ בתור ילד בן שש. הוא כתב פוסט מקסים בנושא.

6. רק בוורשה.

7. יישום נהדר של מנוע הבינה מלאכותית GPT-3. נותנים למנוע משפט שמתאר תמונה, והמנוע יוצר סדרת תמונות אמיתיות בהתאם למשפט הזה. כמות ספרי הילדים שאפשר לכתוב ככה היא אדירה.

כתבתי בהרחבה על GPT-3 פה.

2 תגובות

  1. Yedidya הגיב:

    👋
    מחכים כבר לפוסט המורחב

  1. 20 במרץ 2021

    […] הזכרתי לא מזמן את יאיר פז שמצלם תמונות מישראל שנראות כמו חו”ל. […]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Subscribe without commenting