יומיות 07.03.2021: אמנות מתמטית מודרנית

יש בקראקוב חנות נחמדה שמוכרת משקאות אלכוהליים פולניים היסטוריים. בפולנית זה אומר כל מיני סוגי וודקה וברנדי חזקים בצורה היסטרית.

החלטתי לצ'פר את עצמי עם שלוש משקאות היסטוריים: ליקרי ביצים, שוקולד וקפה. טעימים? מאד. אם כי יש לי ספקות אם "ליקר קפה" הוא משקה היסטורי במדינה ששותה בעיקר תה.

ליקרים פולניים

1. התפזרתי השבוע, ועל כן ראוי שגם האייטם העיקרי ביומיות יהיה מפוזר.

הכל התחיל בקניית Digitizer. זה לוח ציור דיגיטלי שאמנים משתמשים בו. אחרי שמחברים אותו למחשב אפשר לצייר עם העט הדיגיטלי ישר לתוך תוכנת עריכת התמונה.

קניתי אחד זול של wacom, עלה בערך 350 שקל. כמה שעות של משחק איתו מאוחר יותר, הנה התוצאה הראשונה:

דמויות שצייר ניימן

אולי אני לא הביאה המחודשת לאונדרו דה-ווינצ'י, אבל פוטנציאל לקומיקס רשת יש, לא?

טוב. היות ואני אמן (כבר חמש שעות!!), והיות ואני מתמטיקאי (כבר יותר מעשור), כדאי שאתרועע עם אנשים מסוגי. ניגשתי לאתר תערוכת האמנות המתמטית 2020 של ה-AMS (האגודה האמריקאית למתמטיקה).

מה מצפה מתמטיקאי מאמנות מתמטית? הוא מצפה שהיא תעורר מחשבה. שהיא תביא לקדמת הבאה קונספט מתמטיקאי מסובך. שהיא תסקרן. וכן, הוא גם מצפה שהיא תהיה יפה.

היצירות בתערוכת האמנות המתמטית 2020 יפות, זה כן. מעבר לכך הן מגלמות את כל מה שרע במתמטיקה.

ההסברים? מסורבלים. הם מלאים מילים טכניות. הם לא מנסים בכל להסביר את הפשט של המתמטיקה. כמו מאמר של סטודנט שמפחד שכתיבה ברורה תגרום לעורכים לחשוב שהמתמטיקה שלו טריוויאלית.

דוגמאות? הנה שתיים:

" The Petersen graph is the smallest snark and has genus one, meaning that it can be embedded in the torus, but not the plane, without edges crossing."

"One can obtain an orientable torus by deforming string wrapped around the non-orientable Möbius strip."

איפה זה ואיפה מ.ק אשר, שבאוושת מכחול הסביר קונספטים כמו גיאומטריה לא אוקלידית, גיאומטריה מקומית מול גלובלית, ורקורסיה?

אחד הציורים היפים בתערוכה היה Polyhedral Symmetry from Bands של פרנק פריס. למרות שההסבר שלו גרוע כמו של השאר ("This sampler shows nine ways to create polyhedral symmetry from bands placed in space"), ויזואלית הוא עשיר ומסקרן.

אמנות מתמטית

חיפוש מהיר מראה שיצירות של פריס מופיעות גם בספר Illustrating Mathematics שערכה דיאנה דיוויס.

השגתי מהר עותק של הספר (תודה לממציאי האינטרנט!). האמנות בו יותר טובה, מבחינה מתמטית, מאשר התערוכה של AMS. אבל שוב, איפה זה ואיפה מ.ק. אשר, שילדים בני חמש מצליחים להבין את האמירות המתמטיות שלו.

משם המשכתי לאתר של פריס, שהוא התגלמות הפתגם הסנדל הולך יחף. אתר עירום בצורה מפתיעה יחסית לפרופסור שעוסק באמנות של המתמטיקה. מהאתר מתברר שהוא מאד גאה בספרו מ-2015, Creating symmetry, שמדבר על סימטריה במתמטיקה. טוב, נקרא.

כשאני אומר "אקרא ספר מתמטי" זה בדר"כ אומר, "אקרא את הפרק הראשון שלו". כי לקרוא ממש ספר מתמטיקה שזה עניין של כמה חודשי עבודה קשה, ואני לא חי 5000 שנה.

אז אכן קראתי את הפרק הראשון של Creating symmetry, והוא מצוין! הוא נתן לי נקודת מבט חדשה של קונספטים שאני מכיר היטב כמו מעגל וגלים.

הספר מיועד לפחות למי שסיים שנה א' של מתמטיקה (או פיזיקה, מדעי המחשב או משהו דומה). אם אתם מתאימים לקריטריון, ואם בא לכם לדעת קצת על סימטריה, תעיפו מבט בספר. לפחות הפרק הראשון פשוט ומעניין.

2. בדר"כ האייטם השני כולל תמונה, אבל היו לנו מספיק תמונות באייטם הראשון אז נשאיר אותו הפעם ריק.

3. כתבה נהדרת של מישל קישקה על תולדות הקומיקס האמריקאי, האירופאי, הישראלי והיפני במגזין לילדים אדם צעיר.

נכון שהכתבה לילדים, אבל היא בהחלט מעניינת גם למבוגרים.

4. יש קהילה של אנשים שמנסים לבנות Metaverse מבוזר. זה אומר, עולם מציאות מדומה מבוזר. אם בא לכם להתחיל לקרוא עליהם – ולי נורא בא – תעיפו מבט בבלוג XRdev. יש שם רשימה קצרה אך איכותית של פרוייקטים בתחום.

5. Dungeon Scrawl מאפשר לכם ליצור מבוכים למשחקי תפקידים תוך דקות. דקות! הנה משהו שחירטטתי תוך 2 דקות על השעון.

מבוך שייצר ניימן

6. בוט שהופך ויכוחי רדדיט לסצינות ממשחקי מחשב. אני ממש מרגיש שהפוסט הזה כולו דברי הלל להמצאת האינטרנט.

7. נסיים בקומיקס שהייתי צריך לשים פה לפני שלושה חודשים.

קומיקס על שנת 2020

תגובה אחת

  1. יעל ר. הגיב:

    אפרופו אייטם 3, אם כבר סקירה על תולדות הקומיקס, הנה אחת מעולה על ראשית הקומיקס העברי עם מלא עובדות אדירות כמו שאני אוהבת: את מיקי מאוס עברתו למיקי מעוז! היה לנו פופאי פלמ"חניק שאכל גזר במקום תרד! היה קומיקס בסיקסטיז על מדען בכור בדימונה וחתירתו להבאת שלום באמצעות תרופה מנמלים ענקיות! ועובדה שלא מצוינת שם – הקומיקס הביזארי האחרון נכתב למעשה על ידי פנחס שדה בשם בדוי.
    https://lib.cet.ac.il/pages/printitem.asp?item=10831

    אולי זו הדיסקלקוליה שלי, אבל בתור ילדה בת 5 (וגם היום) לא הבנתי כלום מהעקרונות המתמטיים של אשר. רק חשבתי שהציורים שלו ממש ממש מגניבים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Subscribe without commenting