יומיות 08.10.2022: המלחמה על eth.link

אני בפולין לכמה ימים. לא נכנס לנסיבות, אבל הברכה המתאימה להן זה "שלא תדע עוד צער". פעם ראשונה שאני חוזה מקרוב במנהגי אבל של תרבות אחרת.

המוות אירע ביום חמישי והלוויה נקבעה ליום שני.

בראשון הגיעה המשפחה והחברים הקרובים לחדר המתים לחלוק כבוד למת.

במשך ארבע שעות, בלי הגזמה, ישבנו עם גופת המנוח. חלק מהאנשים התפללו, וחלק מהאנשים (אני) בהו באוויר.

הגופה, חשוב להדגיש את זה, לא הייתה בצד השני של החדר. לא הייתה רחוקה מאיתנו. היא שכבה בארון קבורה לידינו. יותר קרוב מזה לא יכול להיות. בארבע שעות האלה אישתו החזיקה ידיו ובכתה, ילדיו נישקו את לחייו (ובכו), ואנשים באו ללחוץ את ידו לשלום אחרון.

אני, שנכלל בהגדרת המשפחה הקרובה, ישבתי כל הזמן ממש ליד המנוח. זה היה לי קשה מאד נפשית, אבל הצלחתי לנתק את עצמי מהאירוע. כאילו משקיף עליו מלמעלה בסקרנות ולא מרגיש. אחרי זה שאלתי בני משפחה אחרים איך הם התמודדו. חשבתי שהם רגילים לזה יותר. הם לא. הם לקחו כדורי הרגעה חזקים לפני.

בימים עברו, כשהמדע היה פחות מתקדם, היה קושי לקבוע מתי מישהו באמת הלך לעולמו. היו טעויות אפילו, לפי מה ששמעתי, ואנשים כמעט נקברו בעודם בחיים בשוגג. סביר שהטקס הזה נועד למנוע את הטעויות, או לפחות להעביר את האחראיות לבני המשפחה. אמרו לי גם שהמטרה היא לעזור להתמודד נפשית עם האובדן, כאילו זאת הזדמנות אחרונה לאמר שלום.

אבל מה שאני חוויתי היה אירוע טראומטי לכל המעורבים בו. משהו שדחה בכמה ימים את התחלת התהליך המאד קשה של עיכול האובדן. לא מבין למה טוב העינוי העצמי הזה.

1. אני מתכוון לספר על האירוע הבא משתי סיבות. האחת היא שהייתי (קצת) מעורב בו, והשניה היא שלמרות שבזמן אמת הוא היה תקוע כמו עצם בגרון והפריע לעשות דברים מעניינים יותר, ראיתי שאחרי זה כתבו עליו בכמה מגזינים באינטרנט. אז אולי הוא לא כזה משעמם? תגידו לי אתם בתגובות.

למי שלא יודע, בשנים האחרונות אני עוסק בתחום שנקרא אתרים מבוזרים. האתרים שאני עובד עליהם נמצאים על הבלוקצ'יין של את'ריום, וזה די תחום שאני הקמתי.

לא נכנס למה זה אתרים מבוזרים (הסברתי פה), אבל רק נגיד שזה אלטרנטיבה לאתרים הרגילים, שאמורה להיות יותר "הוגנת" כלפי המשתמשים. כאילו, באתרים מבוזרים אתם לא מתקשרים רק עם חברת ענק חסרת לב (מי אמר גוגל\פייסבוק\אמזון ולא קיבל?), אלא עם קהילה שלמה.

הסיומת של האתרים האלה היא eth., אבל דפדפנים רגילים לא תומכים בהם (למרות ש-Brave מנסים עכשיו ועושים עבודה מדהימה). יש כל מיני דרכים לגשת אליהם גם בלי התמיכה של דפדפנים, והדרך הנוחה ביותר נקראת Gateway.

איך עובד Gateway? זה די פשוט, בואו נסתכל על דוגמא.

ל-Gateway הראשון שאי פעם נעשה קראו .eth.link, והקטע שלו היה שאתם הולכים לדפדפן רגיל, מכניסים את שם האתר שאתם רוצים (נגיד, neiman.eth), אבל מוסיפים בסוף גם 'link', כדי להשתמש ב-gateway (אז neiman.eth.link – תלחצו על זה!).

פרט טריוויה קטן. ל-Gateway השני שאי פעם הוקם קוראים .eth.limo. המקים שלו פנה אלי באפריל 2021 לשאול אם אני רוצה להקים אותו יחד עם חבר. סירבנו אז כי זה נראה לנו עסק די משעמם (בצדק) וגם היו לנו  דברים אחרים יותר דחופים לעשות. מפה לשם זה הלך לזוג אחים שהקים אותו ומתפעל אותו עד היום בהצלחה מסחררת.

ה-gateway הראשון, eth.link, הוקם באוקטובר 2019. אם תסתכלו על הכרזת ההקמה שלו, תראו שכל הקישורים והדוגמאות שם הם מפרוייקט אלמונית שעשיתי דאז (ומת מאז). אמרתי שאני קשור לעניין בצורה די צמודה, נכון?

אני חשבתי שמי שהקים אותו היה ג'ים מק'דולנד שכתב את התוכנה (ודיבר איתי בזמנו), ושהשם .eth.link של ה-gateway היה שייך לניק ג'ונסון, מקים ENS (החברה שהטכנולוגיה שלה מאפשרת אתרים מבוזרים).

במהלך השנים עבר תיפעול ה-gateway מג'ים מק'דולנד לניק ג'ונסון, ומשם הוא עבר ל-Cloudflair, אחת החברות הגדולות באינטרנט.

בערך פעמיים בתקופה הזאת חשבתי לבקש שיעבירו לנו לנהל אותו (בגלל שחשבתי שהאחרים לא עושים עבודה טובה), וכל פעם ששאלתי למי שייך השם אמרו לי "ניק ג'ונסון, ניק ג'ונסון, ניק ג'ונסון". למעשה, היחיד שלא אמר לי את זה הוא ניק ג'ונסון עצמו, פשוט כי מעולם לא שאלתי אותו.

יום אחד, בראשון לאוגוסט השנה, קמה קהילת האתרים המבוזרים וגילתה ש-eth.link הפסיק לפעול. מסתבר שהרישום של השם שלו פג ואף אחד לא טרח לחדש אותה.

זה תפס את Cloudflair, שכיום מתפעלים את ה-gateway בהפתעה. הם פנו לניק ג'ונסון שיחדש את זה, ואז הופתעו (פעם שניה באותו היום!) לשמוע שהשם eth.link בכלל לא שייך לו! כלומר, הוא יכול להאריך את רישום השם.

השם שייך לבחור בשם Virgil Griffith. אחד ממקימי את'ריום והאנשים המפורסמים בקהילה. כל כך מפורסמים, שכולם יודעים שהוא בכלא, ומהכלא קצת קשה להאריך רישום שמות.

(בדיעבד, אגב, זה לא פרט נורא מפתיע, כי מי שעשה את המחקר על .eth.link הוא וירג'יל. אבל בחיי שלא חשבתי על זה שאולי גם השם שייך לו)

הדרמה הזאת נמשכה כולה 24 שעות, בסופן הכריז ניק ג'ונסון שהשם חודש בעזרת מאמציו ההירואיים של מרק ג'פטוביץ' ועכשיו בטוח להשתמש בו שוב. תגובתו של מארק הייתה, "מה?! השם שייך לוירג'יל? חשבתי שהוא שייך לך! אוי, זה יכול לגרום לבעיות". אבל הבעיות לא תוקשרו לאף אחד, ואני כבר מזמן בדעה שלניק ג'ונסון, איש טוב בגדול, יש בעיה של תיקשור חלקי מאד של מידע עם אנשים.

לפני שנמשיך הלאה בואו נדבר רגע על למה וירג'יל גריפין בכלא. גריפין הוא אחד ממקימי את'ריום, ולפי מה שנאמר לי אדם עם אידיאולוגיה מאד חזקה של חופש. באפריל 2019 הוא השתתף בכנס בצפון קוריאה, ובן השאר הסביר בכנס, ובהרבה שיחות במהלכו, איך צפון קוריאה יכולה להשתמש במטבעות מוצפנים כדי להתחמק מהסנקציות הבינלאומיות עליה. את כל זה הוא עשה בצורה מאד מתוקשרת בטוויטר, והרבה אנשים איחלו לו "כלהכבוד!" ו"בהצלחה יגיבור!".

מי שפחות אהב את זה אלו הן הרשויות האמריקאות שעצרו אותו ברגע שחזר לארה"ב. הוא הודה באשמה, נשפט ל-63 חודשי מאסר, וברגעים אלו יושב בכלא ולא ממש מצוי במצב להאריך רישום שמות.

נחזור לסיפור: עבר פחות מחודש ו-.eth.link שוב נפל, הפעם להרבה יותר מ-24. למעשה, נראה ש-goDaddy, רשם השמות שמחזיק בשם, פשוט לקח את השם בחזרה לעצמו. כולם נורא הופתעו, חוץ ממי שקרא את ההערה של מארק מהפיסקה למעלה שאמרה "אוי, זה יכול לגרום בעיות".

goDaddy לא בזבוז זמן, וישר שלחו את השם למכירה פומבית. עקבתי אחרי המכירה באדיקות מסיבות ברורות. הערך ש-.eth.link נגזר ישירות מתחום שאני יסדתי, ומעניין אותי לדעת כמה הוא שווה. המכירה הסתיימה בקצת יותר מ-200 אלף דולר.

ארגון ENS של ניק ג'ונסון ישר הגיש תביעה לבטל את המכירה ולהחזיר את הבעלות לוירג'יל. אם הבנתי נכון, יש כרגע צו ביניים שמחזיר את הבעלות ישירות, אבל לא ברור מה יהיה לטווח הרחוק:

בצורה מוזרה, אחרי שצו בית המשפט שמחזיר זמנית את הבעלות לוירג'יל ניתן, נכנס לפורום של ENS מישהו שטוען שהוא המקים של החברה שקנתה את השם במכרז. בעדינות של פיל וחן של ממותה הוא פירסם איזשהי הודעת הכרזה מסחרית שנראה כאילו ניסח אותה אלגוריתם מלאכותי. כאילו, לא אהבתי את זה, אם לא ברור.

הסיבה העיקרית שאני לא נורא מתרגש מכל הדברים האלה היא שפשוט, כרגע, אני לא רואה שום עתיד ל-gateways. זה חלק פאזל שאם התחום יגדל ויצליח לא יהיה צריך אותו, ואם התחום לא יגדל ולא יצליח, לא יהיה לא המון ערך. אז כן, כרגע הוא קריטי. אבל רק כרגע.

2. לא בטוח מאיפה התמונה הזאת ומה ההקשר שלה, אבל עפתי עליה לגמרי.

רכבת ירושלים

3. אם בא לכם לחקור עוד את הנושא של אתרים מבוזרים אתם מוזמנים להסתכל במנוע החיפוש שלנו: esteroids.eth.limo.

4. חוקרים באוסטרליה גילו סרטן פרוותי שלובש ספוג ים (כמו בוב הספוג) בתור כובע. האם זה חוש אופנה? האם אלו סיבות אבולוציוניות? בהתחלה חשבתי שזאת בכלל תמונה ש-Dall-E יצר.

סרטן פרוותי עם כובע

5. ניתוח מוזיקלי של מוזיקת הפתיחה של הסדרה המקורית של הרובוטריקים. מוזיקת הזייה עתידנית שמה-זה מתאימה לסדרה.

3 תגובות

  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    לא יודע מה מהקור של תמונה 2, אבל ההקשר שלה הוא הבאת קורבנות (הבעלי חיים בתמונה) לבית המקדש (המבנה הלבן למעלה).
    מכמות האנשים שמגיעים עם קורבנות כנראה שזה בא לתאר עליה לרגל (בפסח/שבועות/סוכות).

    • ניימן הגיב:

      אוי יו יוי! זה כנראה נכון!

      טוב, אם הייתי שם לב מראש לא הייתי מעלה אותה, אבל קצת מאוחר מדי עכשיו להחליף, אז אני יכול לאמר שאני אוהב את האמנות אבל המסר WTF.

      • מוטי הגיב:

        מהמרכזיות של הרכבת הקלה בתמונה והנוכחות הבלעדית כמעט של ציבור חרדי, סביר שזו תמונת פרסום שאמורה להסביר לחרדים בירושלים שהרכבת הקלה טובה להם

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Subscribe without commenting