יומיות 12.10.2022: עונת הפטריות

מסעותי בשבוע האחרון:

יומיים בדרכים מתל אביב לביאליסטוק במזרח פולין. כמה ימים אחרי זה, עוד מסע לוורשה. יום סידורים ביוקרטיים ארוך בפולנית, ואז רכבת לקראקוב.

בקראקוב אכלתי זפיקנקי (הטוסט המסורתי המדהים של קראקוב), נפגשתי עם חברים מאוחר בלילה, ואז יום אחרי מוקדם בבוקר טיסה לת"א. ביום שבת אעזוב את ת"א.

1. אני בישראל אבל בפולין עונת הפטריות בשיאה.

ברגע שעוברים למרכז-צפון-מזרח אירופה, נכנסות הפטריות לחיים. אם זה דרך השולחן, ואם זה דרך האמבטיה.

בואו נתחיל במה זה פטריות. לפני שהגעתי לאירופה חשבתי שפטריה זה סוג של צמח, אבל אז בגרמניה הסבירו לי "מפתאום יברברי! פטריה זה משפחה אחרת של עולם החי מצמחים!", עם זאת, כל פעם שניסיתי להבדיל מה ההבדל ביניהם קיבלתי תשובות כמו "פטריה זה פטריה, וצמח זה צמח". למה שלא יגידו ש"פסנתר אפשר להפיל, אבל פיל אי אפשר לפסנתר" וזהו.

חיפשתי תשובות באינטרנט. תשובה פופולרית אומרת ש"השוואת הגנים של פטריות עם חיות וצמחים מראה שהן הרבה יותר קרובות לחיות מאשר לצמחים". זה כנראה נכון, אבל מבחינת "הבנה" של עולם הפטריות זה לא הרבה יותר מועיל מאשר תשובה הפלסנתר פילים.

הנה תשובה יותר טוב: צמחים ניזונים מהאור באמצעות פוטוסינתזה, פטריות וחיות ניזונות מחומרים פיזיים אחרים. זה הרבה יותר משכנע אגב, הבדל ע"פ דרך תזונה!

ההבדל אגב זה שאנחנו לוקחים חומר מבחוץ (נגיד, חומוס), מכניסים אותו לפה, והפירוק לחומרים מזינים נעשה בתוך הבטן שלנו. פטריות מפרישות את נוזלי העיכול החוצה, החומרים מעוכלים מחוץ לגוף הפטריה, ורק אחרי העיכול הפטריה ניזונה מהן. חוסר הבושה הזה גורם לי לחשוב שאולי הן יותר קרובות גנטית לישראליים מאשר לחיות אחרות.

תשובה נוספת, וגם מאד מוצלחת: דופן התא של פטריה מכוסה בחומר בשם כיטין. אותו הכיטין נמצא גם בשלדים של חרקים ובעלי חיים נוספים, אבל לא בצמחים. משכנע, נכון?

ע"פ מחקר מ-1998 פטריות נפרדו ממלכת בעלי החיים לפני 1.538 מליארד שנים (ו-5 חודשים, 3 ימים, שעתיים ו-22 שניות). לא עקבתי איך הם הגיעו למספר המדויק באופן מחשיד הזה, אבל רק לצורך השוואה, זה 9 מליון שנים אחרי שצמחים נפרדו מאיתנו.

הטריגר לפוסט הזה הוא שילוב של עונת הפטריות ושל subreddit נפלא שגיליתי, BathroomShrooms. כלומר, פטריות שגדלות באמבטיה.

אחד הדברים הראשונים שמגלים באירופה זה פוביה מטחב ופטריות בבית. כאילו, באמת, כשאירופאיים מגלים טחב או פטריות בבית הם נכנסים למוד מלחמה ועושים הכל חוץ מלשרוף את הבית כדי להיפטר מהן. בהתחלה לא הבנתי למה, אבל עכשיו אני יודע שהטחב והפטריות משחררים נבגים לאוויר כחלק מתהליך הרבייה שלהם, והנבגים האלה כל כך לא בריאים לנו ויכול לגרום נזק לריאות.

מה שלמדתי מ-BathroomShrooms זה שע"פ סוג הפטריות שיש אפשר לדעת איזה נזק יש לבית. נגיד, ink caps מראים על בעיית רטיבות, ו-wood-decay fungi גדלים על עץ רטוב ונחשבים ל"סרטן של הבתים" ומשהו שכמעט בלתי אפשרי להיפטר ממנו.

אגב, הסיבה שאני לא כולל פה את התמונות של כל הפטריות הללו זה שרוב האנשים חושבים שהן מגיעלות עד כדי טראומה. נגיד,על  הפטריה הזאת, שלדעתי נראית ממש מאמי, כאילו מישהו אכל את החתול של השכנים ופלט החוצה רק את העור שלו, היו אנשים שחשבו שהיא מגעילה כי היא נראית "כאילו מישהו אכל את החתול של השכנים ופלט החוצה רק את העור שלו". לכו תבינו.

חוץ מ-BathroomShrooms יש גם רדדיט ל-mycology, מדע הפטריות. אבל התאכזבתי לגלות שרוב הדיונים שם הם תמונות של פטריות בר, ואנשים שמנסים לנחש איזו פטריה זאת. לרוב הפוסטים אין המון תגובות, ואם כבר יש אז זה לסוג פטריה אכיל, ואז מומחי הפטריות בעיקר מחליפים מתכונים.

האמת היא שגם בטוויטר לא מצאתי יותר מדי מומחות פטריות פוריים, אז אני לא יודע איפה הן מסתתרות. אולי מתחת לאיזה אבן ומחכות להרים אפן רק אחרי הגשם?

כרגע המין האנושי קיטלג בערך עשרת אלפים פטריות, אבל כל ההערכות שראיתי טענו שיש הרבה יותר מהן. איך זה?

ראשית, הפטריה שאנחנו רואים היא רק "הפרח" של ה-fungi. לכן היא עונתית, יוצאת בעונת הפריחה. שאר הפטריה נחבא מעינינו, ויוצא שדי קשה לקטלג ממלכה שלמה של עולם החי רק ע"פ הפרח שלהם. קורה הרבה, מסתבר, שיש לסוגי פטריות שונות פרח דומה, וזה מבלבל נורא (וגם גורם לאנשים לאכול פטריות רעילות בטעות).

סיבה נוספת היה שיש המון פטריות שפשוט קטנות מדי בשביל שנראה אותן בעיניים חשופות.

אני מניח שגם העובדה שעד שנות ה-60 בערך חשבנו שפטריות זה חלק מעולם הצומח עיכב את ההתממחות בהן. כאילו, אפילו כיום נמצאים אוספי הפטריות הגדולים ביותר בגנים בוטניים, למרות שהן, כפי שכבר הבנתם, לא צמחים. לא צמחים. לא צמחים.

2. אפשר היה לכלול פה תמונה של פטריה יפה אמיתית, אבל אפשר גם לשים תמונה של מכשף פטריה סייברפאנק, ונראה לי שזה הרבה יותר מתאים לאופי הבלוג.

מכשף פטריה סייברפאנק

3. אלה יווניה קוראת ספרים פירסמה עשרה ספרי מקור אהובים במיוחד בתשפ"ב. קריאה מומלצת.

4. נמצא בחוף הים של ת"א היום. לא היה להם מקום אז יצא כתיב חסר, וגם ה'ח' דומה קצת לדאבל-ז', אבל אני ניטפיק שאין דברים כאלה כי זאת יצירה מקסימה.

חג סכות שמח מפוסל בחול

5. מת על אמנות רחוב תל אביבית, ליגה משל עצמה. איזה משפט יפה.

אל תנסו להאיץ באדם עצוב

8 תגובות

  1. ההוא הגיב:

    זה נראה כמו דאבל ז' בכוונה – ככה כותבים את זה בספרי תורה וכו'
    https://he.m.wikipedia.org/wiki/%D7%90%D7%95%D7%AA%D7%99%D7%95%D7%AA_%D7%A1%D7%AA%22%D7%9D

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    ממליץ בחום על הספר Entangled Life שמדבר על פטריות. ממש מעיף את המוח.
    https://www.amazon.com/Entangled-Life-Worlds-Change-Futures-ebook/dp/B07WJ84V9B/ref=tmm_kin_swatch_0?_encoding=UTF8&qid=1665641667&sr=8-1

  3. אסף הגיב:

    אם אתה רוצה לזהות פטריות או למעשה כל יצור חי כולל צמחים ובעלי חיים אין מה לחפש בפורומים כמו רדאיט. יש רשת חברתית מעולה שנקראת inaturalist בה אנשים מעלים תמונות ואנשים אחרים מזהים אותם. הקהילה הזו נועדה לעזור למומחים לקבל מידע מכל העולם ולגלות מה התפוצה וזמני הפעילות של מינים שונים. בעקבות הרשת הזו כבר פורסמו כמה מחקרים למשל שמראים את ההשפעות של ההתחממות הגלובילת על תפוצה של בעלי חיים שונים.

  4. יעל הגיב:

    תמיד אהבתי פטריות מהבחינה הויזואלית (וטחבים וחזזיות) ונהניתי לצלם אותן, אבל נדלקתי עליהן עוד יותר מהכתבה הזאת לפני עשור:
    https://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3527587,00.html

    ואיפה היית לפני כמה חודשים עם ההמלצה על זפיקנקי? רוצה שוב לקרקוב! (אגב, כל מה שאכלתי שם היה מעולה)
    טיסה נעימה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Subscribe without commenting