המדף הז'אנרי: Jade Legacy – פונדה לי, הספר השלישי והאחרון ב-Green Bone Saga

אני לא ידוע אם פונדה לי סגרה את ה-Green Bone Saga בגלל שלזה היא התחייבה. אולי ככה זה תוכנן מלכתחילה, או סתם פשוט כי נמאס לה לכתוב את הסאגה והיא החליטה לסיים בטרילוגיה.

אני כן יודע שהיה עדיף לו היה כותבת חמישיה, או לפחות קוורטט.

לא שיש משהו רע ב-Jade Legacy! כמו שני קודמיו בטרילוגיה, הוא ספר מדהים. ספר מושלם. זאת הטרילוגיה הכי טובה שקראתי בעשור האחרון בלי שום ספק.

רק שאם שני הספרים הקודמים התנהלו בקצב נורמאלי, הספר פה עבר לספרינט ובקושי נתן לקורא זמן לנשום. אם הספרים הקודמים כיסו תקופה קצרה של בין שנה לכמה שנים, פה מדובר כבר על כמה עשרות שנים בספר אחד. זאת העברת הילוך שמרגישה כמו כורח, לא משהו טבעי.

בקטע הטוב: הטרילוגיה הכי טובה שקראתי בעשור האחרון קיבלה סוף מושלם. מושלם. מסוג הסופים שמאירים מחדש את כל הסדרה באור אחר. כמו שאחרי שיצאה הטרילוגיה השניה של מלחמת הכוכבים, פתאום כולם הבינו שהסדרה מספרת את סיפורו של אנקין סקייווקר בעצם.

מעבר לכך אין לי שום דבר לאמר. טרילוגיה מושלמת קיבלה סיום מושלם ואם לא קראתם אותה אבל אתם עוד פה, אז למה אתם מחכים?

אחרי התמונה נדבר קצת על הסדרה בגדול. בלי ספויילרים וכמעט בלי לדבר על עלילת הספר השלישי, כי די ברור שרוב הקוראים לא הגיעו אליו.

כריכת הספר

בסאגת ה-Green Bone אין מספיק הומור. בכוונה אני מציין את זה, בגלל שחוץ מזה אין לי שמץ של ביקורת לסדרה.

הכתיבה של פונדה לי מושלמת. זה לא אומר שהיא הסופרת הכי טובה בעולם, ג'יי.קיי רולינג עדיין יותר טובה בלייצר קסם טהור, וסנדרסון עדיין עדיף בלייצר ספרים עבי קרס סוחפים, אבל היא כן סופרת כמעט בלי חסרונות, שקשה להבין למה לא נחשבת לאחת הסופרות הטובות בעולם.

האמת היא שרציתי להתלונן על כך שהיא לא מקבלת הכרה של פרסים, אבל הממ, מסתבר שזה לא נכון. Jade City נבחר לאחד מ-100 ספרי הפנטזיה הטובים אי פעם בידי ה-TIME, ולאחד מ-50 מספרי המד"ב הטובים של העשור הקודם ע"י NPR. הוא גם זכה בפרס הפטזיה העולמי. ספרי הסדרה היו מועמדים לפרסי לוקוס, לארורה לדרקון ובהוגו האחרון הסדרה כולה הייתה מועמדת לפרס הסדרה הטובה ביותר. אז טוב, אולי היא כן מקבלת הכרה.

מה שיוצא דופן בסאגה זה שהיא גורמת לי להרגיש שהעולם בו היא מתרחשת אמיתי. לא אמיתי בקטע של עולם כזה קיים בייקום אחר, אלא אמיתי בקטע של באמת יש אי בשם קקון, ובאמת יש שם אבן ירקן שמחדדת את החושים של בני האדם, ובאמת המקומיים פיתחו גנטית יכולת להתממשק עם האבן לאורך אלפי שנים, אבל שאר האנשים בעולם לא יכולים לעשות את זה.

באמת. אם תספרו לי עכשיו שזה הכל בדיוני ואין מצב בשיש אי כזה אני אטען ש*אתם* אלו שמשוגעים.

זאת הרגשה כל כך נדירה בספרות פנטזיה שאני לא בטוח מתי פעם אחרונה היה לי אותה. דוקטור דוליטל כנראה גרם לי להאמין שאפשר באמת לדמיין עם חיות, אבל הייתי בן עשר אז זה לא נחשב. הארי פוטר אולי גרם לי לחשוב שיש קוסמים בעולם, אבל הם מתחבאים מאיתנו. מי עוד? ואללה, לא זוכר. רמת ה"ריאליזם" שפונדה לי הגיע אליו יוצאת דופן.

מה שעוד גורם לסאגה להיות יוצאת דופן זאת היכולת של לי לדחוף פנימה דמויות חדשות שמתעלות על הישנות.

זה בעיקר בא לידי ביטוי בספר השלישי, כי שם פרק הזמן של הספר כל כך ארוך שחייבים להכניס אליו דמויות חדשות. הילדים שנולדו בספר הראשון כבר מבוגרים בספר הזה. אבל בפרקים שנוגעים בהם לא רק שאני לא "מתגעגע" לדמויות הישנות, אלא ממש נקשר לאלו החדשות.

האפקט של היכולת להוסיף דמויות חדשות מוצלחות כפול. הוא מאפשר לגוון את הסיפור מבלי לאבד מהקשר הרגשי שלי אליו. אבל שנית, בסיפור בו דמויות מתות מדי פעם, יש סכנה שהקוראים יתגעגעו יותר מדי לדמויות שנעלמו ויפסיקו להתעניין בעלילה. אצל פונדה לי זה לא קורה.

אין לי מושג מה הרומן הבא שמחכה לפונדה לי. בינתיים ב-22 היא הוציאה נובלת פריקוול לסאגה, The Jade Setter of Janloon, וב-2023 היא מתכננת נובלה נוספת בעולם נפרד, Untethered Sky.

אלו שמכירים אותי כבר יודעים שפורמט סיפורת קצרה זה פחות כוס התה שלי. אני אוהב את הספרים שלי עבי כרס ועם הרבה כרכים, כאלה שאפשר לשקוע בהם ימים. אני בהחלט מקווה שלי לא התעייפה מלכתוב ספרים ארוכים, וברגע שהיא תפרסם אחד כזה, אני מבטיח לקרוא אותו כמה שיותר מהר.

[Jade Legacy – פונדה לי, 713 עמודים, 2021]

8 תגובות

  1. מורן הגיב:

    פונדה לי מושלמת ממש.
    גם זירובוקסר מוצלח. את הנובלה עוד לא קראתי, אבל אקרא.

  2. MOSHE SAR הגיב:

    קניתי. חלק עצום מספריית האודיובל שלי הוא מביקורות שלך

  3. רוני הגיב:

    סיקרנת, אחפש ואקרא את הטרילוגיה

    תודה

  4. יואב הגיב:

    הטרילוגיה ממש מוצלחת, אבל לדעתי הספר השלישי הוא שם בעקיר בשביל ״לסגור פינות״. הוא לא כזה מוצלח בפני עצמו.

  5. דביר הגיב:

    טרילוגיה מושלמת!
    הרבה זמן הראשון המתין לי על המדף אחרי הביקורת שלך, אבל ברגע שהתחלתי אותו מיד בלעתי את כל הטרילוגיה.
    הדמויות פשוט מעולות.
    ולדעתי הספר הזה לא נופל מהשניים הראשונים.

  6. אילן הגיב:

    קראתי בזכות הביקורת שלך.
    הספר השלישי – בגלל הקצב השונה (קפיצות של שנים במקום ימים/חודשים) -לא החליק לי בהתחלה בגרון. כל הדמויות האהובות עליי פתרום הזדקנו. אבל הסיום מושלם, מתוק/מריר. מחכה לספר הבא שלה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Subscribe without commenting