יומיות 09.11.2022: משחקי המחשב המקוריים ביותר ב-2022

עברה בערך שנה מאז הפעם האחרונה שישבתי בהאקרספייס, אבל ברגעים אלו אני יושב בחלל הסייברפאנקי של האקרספייס וורשה, סוף סוף.

1. בראיון כלשהי עם סופרת מדב"פ לפני כמה וכמה שנים, היא נתנה עצה,  "תבצעו רעיונות טיפשיים בצורה יפייפיה".

לו הייתי יודע אז עד כמה העצה הסתמית הזאת תיכנס לליבי, הייתי כותב איפושהו מיהי הסופרת. אני גם חושב שקישרתי לראיון בבלוג, אבל אני לא מוצא את הקישור. אז תודה לך סופרת אלמונית על עצה מופלאה, יום אחד עוד אגלה מי את.

כמה השפיע עלי הפילוסופיה הזאת? המון! רק השנה שיחררתי את פרוייקט Citadef, שהוא תימצות של הפילוסופיה הזאת. עכשיו אני עובד על פרוייקט חדש בשם Woolball שמבוסס על אותה הפילוסופיה.

בפרס Gamescon לשנת 2022, קטגוריית המשחק המקורי ביותר, זכה המשחק הפולני Inkulinati. תסתכלו על תחילת הסרטון, נראה לי שתבינו תוך שניה למה הוא רעיון מטופש מבוצע יפייפיה.

יש קו עבה שמפריד בין רעיונות למקוריים לרעיונות מקוריים מטופשים. Inkulinati ללא שום ספק יושב רחוק מאד מהקו בצד המטופש שלו. כל כך מטופש, שאני לא יודע אפילו איך מתחילים מלהסביר מה זה המשחק הזה.

אז נתחיל דווקא בשיעור היסטוריה (המידע מפה). לפני המצאת הדפוס ספרים נכתבו ביד. לעותקים חגיגיים אפילו הוסיפו עיטורים בשוליים – בהתחלה עיטורי זהב ואחרי זה ציורי שוליים קטנטנים.

בתחילת ימי הביניים באירופה רוב הספרים הופקו במנזרים. העיטורים היו עיטורי קודש, מלאכים, קדושים וערפדים (אחד מאלו הוא שקר). ציורי השוליים האלו נהפכו לכל כך חשובים, עד שבמאה ה-13 נוצר מקצוע "צייר שוליים מקצועי" (professional illuminators בלעז).

אבל מה אתם יודעים – רוב ציירי השוליים המקצועיים ישבו בערים ולא במנזרים! ככה זה אמנים, מעדיפים מסיבות על פני שקט של מנזר. ב-מ-ק-רה, התחילו באותה התקופה לצאת ספרי הרפתקאות אקזוטיים. ספרים עם אצילים ואצילות והרפתקאות ורומנטיקה, תחשבו נטפליקס – רק גירסת המאה ה-13. בואו נגיד שציורי מלאכים פחות התאימו לספרים שלהם. מפה נולד  ז'אנר ציורי שוליים האמנותיים.

זוכרים שהנושא היה המשחק Inkulinati? עכשיו סוף סוף אפשר לתאר אותו:

Inkulinati הוא משחק אסטרטגיה שמתרחש בשוליו של ספר הרפתקאות מהמאה ה-13.

הדמויות הן ציורי שוליים; השחקנים הם ציירי שוליים מקצועיים. אתם יכולים להשתמש ב"דיו הקסום" שלכם כדי לצייר צבאות שישר קמים לחיים כדי להילחם במלחמה שלכם במשחק. הצבאות מורכים מחיות מוזרות.

אגב, הם תיארו את זה בתור "נמלולים פוגש את מונטי פייתון", שזה תיאור לא רע, אבל פחות מדויק.

לפעמים שואלים אותי לגבי הפרוייקטים המטופשים שלי, בשביל מה זה טוב? שאלה זו מגיעה בעיקר מאנשים שרוצים לאמר לי "נו, תתבגר כבר". כשאני מנסה לדון איתם על "בגרות מהי", הם מגלגלים עיניים והולכים. לדון ברצינות זה משהו שילדים עושים בעיניהם. מבוגרים רואים נטפליקס.

אפילו לאנשים האלה די ברור שרעיון טיפשי טוב למוצרי בידור. כאילו, בואו, קומיקסים של סופרמן וספיידרמן היו פעם רעיון מטופש להפליא וכיום הם שווים מליארדים. Inkulinati זכה בפרס בגלל שהוא רעיון טיפשי מבוצע בצורה יפייפיה – עולם הבידור מעריך טיפשות מבוצעת היטב.

לדוגמא, מתמודד נוסף על אותו הפרס הוא Metal Hellsinger. משחק יריות ברוטלי סטייל דום – אבל עם שירה, מוזיקה וקצב. תחשבו שמישהו חיבר את Guitar Hero עם דום ועם מוזיקת מטאל.

Metal Hellsinger מדגים נקודה מעניינת: רעיון טיפשי זה לא הכל. כאילו, אני די בטוח שרוב האנשים יחשבו שהרעיון של Inkulinati יותר מטופש מזה של Metal Hellsinger, אבל אולי גם יהיו אנשים (כמוני) שיחשבו ש-Metal Hellsinger מבוצע יותר יפה. יותר כיפי.

לא קשה לחשוב על רעיון טיפשי רנדומלי. אם הולכים על הקו של Metal Hellsinger אז אפשר לאמר גם משחק מריו עם קצב, משחק טטריס עם קצב או משחק מונופול עם קצב! כאילו, לא חייבים ללכת לטירוף היצירתי של שהוא Inkulinati בשביל רעיון מטופש. אפשר לחבר פשוט שני דברים לא קשורים. כל תוכנת AI פשוטה יכולה לעשות את זה.

מצד שני, הביצוע היפייפיה זה משהו, שלמיטב נסיוני, רק בני אדם יכולים לעשות. בינתיים.

2. התמונה היא מ-Inkulinati, נו מה?

תמונה מהמשחק Inkulinati

3. ביום רביעי, 19:00 שעון ישראל, יהיה מפגש Citadef הראשון אונליין. הנה הפוסט שכתבתי על הפרוייקט. כולן מוזמנות, אפילו אם אין לכן דג, אבל אתן רוצות להשתתף בפרוייקט מקורי שמחפש את דרכו.

פרטים בדיסקורד של אסטרואידס.

4. אני באמצע העונה של סדרת Cyberpunk Edgerunner, ואני נורררא נהנה. זה לווא דווקא אומר שהסידרה מוצלחת (הביקורות פושרות), אבל כן מראה כמה אני אוהב את הז'אנר סייברפאנק. כיף גדול לחובבי הז'אנר, וגם הפסקול נהדר.

הסדרה בהפקה פולנית אם נדמה לי נכון, ואם אני כבר בשוונג תרבות פולנית, אז הנה שיר נהדר מתוך הפסקול:

5. מכל מיני סיבות שלא נכנס אליהן, ראיתי פרק של הלוני טונס, אתר הכרויות. תקשיבו, זה יותר מצחיק מהרבה מהסיטקומים שיש כיום!

7 תגובות

  1. ההוא הגיב:

    היה לי פעם דיון עם חבר על ההבדל בין משחקים מצחיקים למשחקים עם כתיבה/עיצוב מצחיקים.
    ההבדל הוא מה שקורה אם אתה לוקח את המשחק ומפשיט אותו מכל העיצוב והכתיבה כך שנשאר רק ה"משחק" עצמו – האם הוא עדיין מצחיק?
    בורדרלנדס 2, לדוגמא, הוא משחק קורע מצחוק שמפוצץ בכתיבה חדה ודמויות הזויות. אבל המשחקיות שלו היא די סטנדרטית. זה לא שהמשחק מצחיק, פשוט הכתיבה שלו כזו.
    אוקטודד, לעומתו, הוא משחק שהמשחקיות שלו זה שאתה שולט בדמות ויש לך כפתור לכל שריר בנפרד, ככה שגם אם מפשיטים מכל העיצוב התוצאה היא משחק די משעשע.

    אני כותב את כל זה סתם כדי להגיד שאני לא חושב שInkulinati הוא משחק מטופש. די בבירור השקיעו ברצינות במשחקיות שלו ואיזנו את הדמויות וכל זה.
    העיצוב שלו כן מגניב וטיפה מטופש, אבל כמשחק הוא די רציני.

    • ניימן הגיב:

      אתה אומר בדיוק מה שאני אמרתי, רק כנראה לא הצלחתי לאמר את זה טוב 😀 התכוונתי ל"מטופש" בתור מחמאה. בתור לא הגיוני. הוא מבוצע יפייפיה בקטע של לקחו את הרעיון ה"מטופש" שלו נורא ברצינות ויצרו משחק מעולה (לפי מה שאני רואה, לא שיחקתי).

  2. מ הגיב:

    Brigid pasulka
    וציטט לא מדויק את מה שאמרה

    • ניימן הגיב:

      אני מניח שאתה מתכוון ל-"the stupid things you do in life are the most beautiful"

      זה לא הציטוט אליו התכוונתי, וזה גם כוונה אחרת ממה שכתבתי בפוסט.

      אני מבין שזה מזכיר את הציטוט, אבל היא לא סופרת מדב”פ (כמו שכתבתי בפוסט), הציטוט אומר משהו אחר, ובכלל התגובה שלך קצת לא נחמדה. אפשר לשאול אם לזה התכוונתי במקום להכריז שציטטתי לא מדויק בשגוי.

  3. E. הגיב:

    סדרת הסייברפאנק מצויינת, וכך גם המשחק ש"הוליד" אותה (החל מגרסה 1.52 לפחות, לאחר שתוקן החלק הארי של הבאגים).
    ואם אתם לא חושבים ככה, שבו לרגע בנוחות, למר וגברת פרלז (Peralez) יש משהו להגיד לכם…

  1. 13 בנובמבר 2023

    […] דברים מוזרים. זוכרים את הפוסט מנובמבר שעיקרו, “תבצעו רעיונות טיפשיים בצורה יפייפיה”? אז Justice Warriors […]

  2. 13 בנובמבר 2023

    […] כמו שאני תמיד אומר לאחרונה, תהיו מוזרים בצורה יפייפיה. […]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Subscribe without commenting