יומיות 30.11.2022: מה הסוד של Nouns DAO?

נשבר הציר של הלפטופ בפעם השלישית תוך שנה. האם זה רמז שצריך לפטופ חדש, או שיש דרך יותר טובה להימנע מזה?

התיקון עולה אגב 1000 שקל, מה שמגביר את הדילמה.

הנה תמונה שמסבירה במה מדובר:

1. יש הרבה איבה ל-Web3 ול-Metaverse. מאיפה היא נובעת? לא יודע. האם זה בגלל ש-Web3 עוסק בכסף וכולל הרבה רמאויות? אולי, אבל זה לא מסביר את האיבה ל-Metaverse. בכל מקרה, חבל, כי בשני התחומים יש פרוייקטים מעניינים לאללה.

פרוייקט אחד כזה הוא Nouns DAO.

Nouns DAO הוא פסגת הפרוייקטים שכל כך מעצבנים בגלל שהם נראים כמו תרמית פירמידה יפייפיה, וכל כך מקסימים בגלל שהם רעיון מטופש להפליא מבוצע בצורה יפייפיה. זוכרים מהפוסט הקודם שיש לי חיבה לכאלה דברים, נכון?

ב-Nouns DAO מושקעים סכומים לא הגיוניים של כסף, והרבה פעמים זה מערפל את המחשבה של אנשים מבחוץ עליו. לכן, בואו ננסה טריק קטן להימנע ממלכודת הכסף: בפסקאות הבאות אני אחליף את הסכומים האמיתיים שמעורבים ב-Nouns DAO בסכום פעוט, נגיד, 5 דולר. רק לקראת סוף האייטם נעבור לסכומים האמיתיים ונראה מה ההשפעה שלהם על הפרוייקט.

הכל התחיל בהודעה הזאת בטוויטר:

אחרי הציוץ המוזר הזה הגיעו כמה ציוצים נוספים, שפירטו 8 חוקים פשוטים להקמת ארגון בשם Nouns DAO. שמונה חוקים כל כך בהירים וכל כך הגיוניים למי שנמצא בתחום, והם כובשים אותך בבהירות הזאת.

מצד שני, למי שלא מגיע מהתחום הם נשמעים כמו ניב של מנדרינית, אז בואו ננסה להסביר ביחד את חוקי הארגון בעברית פשוטה.

נתחיל מהבסיס, מה הם ה-Nouns? אז ככה: Nouns הם דמויות מפוקסלות מאד מאד פשוטות. כדי לחסוך את הצורך לתאר איך Nouns נראים, הנה תמונה עם הרבה Nouns:

תמונות של הרבה Nouns

יפה? תלוי בטעמכם האישי. אני חושב שזה מקסים לאללה, אבל ברור שזה לא לכולם. מצד שני, מה הערך של תמונות יפות היום? הרי אנחנו חיים בעידן מחוללי תמונות בינה מלאכותית. כל אחד יכול לייצר יופי כיום בלחיצת כפתור, בשביל מה צריך את ה-Nouns הללו?

שאלה טובה ויש עליה תשובה טכנית. התמונות של ה-Nouns מיוצרות ע"י אלגוריתם פשוט ופצפון שאמנים כתבו ידנית. האלגוריתם הזה כל כך קטן, שאפשר לשמור ולהפעיל אותו על הבלוקצ'יין של את'ריום. אני יודע שזה לא אומר לרובכם הרבה – אבל בואו נגיד שלשים משהו על את'ריום עולה הון תועפות, וכדי שאלגוריתם מחולל תמונות יהיה עליו הוא צריך להיות מממממממממש קטן ומממממממש פשוט. זה שהתמונות גם יפות זה ממש נצחון לרוח האנושית.

חלאס תמונות, בואו נדבר על הארגון Nouns DAO ש"מוכר" את התמונות הללו.

פעם ביום יוצר האלגוריתם תמונה חדשה של Noun על הבלוקצ'יין. זה נעשה בצורה אוטומטית וימשיך להיעשות כל עוד את'ריום יפעל.

התמונה נמכרת במכירה פומבית למרבה במחיר. לצורך העניין נגיד שאנשים משלמים עליה 5$. הכסף הזה הולך לקופה של Nouns DAO.

מצד שני, המנצח במכרז *לא* מקבל את התמונה. לא ולא. התמונה משוחררת תחת רשיון CC0 (כלומר, בלי זכויות יוצרים). מה שהמנצח מקבל זה חברות בארגון Nouns DAO וזכות הצבעה (קול אחד) בארגון.

אחת מכל חמש תמונות הולכת אוטומטית למקימי ה-Nouns DAO, מה שאומר שתמיד יש להם כוח הצבעה של לפחות 20%.

הארגון מונה את עשרת המקימים, ה-Nounders, חמישה "טכנאים" (יענו, מפתחים), חמישה אמנים – ואת כל מי שאי פעם קנה Noun.

האנשים האלה מחליטים בהצבעות מה עושים עם הכסף בקופת הארגון. בינתיים הם עשו דברים כמו לממן משקפיים לילדים עניים או לשלם שיקראו למין חדש של צפרדע שגילו בשם Noun:

נשמע פרוייקט חביב, לא? כאילו, חסר הגיון בעליל (למה לכל הרוחות שמישהו יקנה Noun?), אבל אם מה שהם עושים עם הכסף זה דברים לא מזיקים כמו לתרום לתרום לילדים או למדענים, אז מה רע? האלגוריתם מקורי, הדרך בה אנשים מתווספים בתור חברים ומנהלים את הארגון מקורית, הכל נעשה אווטמטית על הבלוקצ'יין שזה מגניב לאללה – וגם זה שהם מנסים לבנות ברנד חדש שמתבסס על דמויות עם משקפיים מפוקסלות זה מגניב. מגניב מאד אפילו.

… עכשיו בואו נזרוק כסף למדורה ונראה אם זה עדיין מגניב …

המחיר הממוצע של Noun הוא 100 אלף דולר. קופת ה-Nouns DAO מכילה כרגע בערך 32 מליון דולר באת'ריום. זה מחשיד נכון? למה לכל הרוחות יש אנשים שכל יום מוכנים לשלם 100 אלף דולר על להיות חברים בארגון הלא הגיוני הזה?

אין לי תשובה לזה, אז בואו נראה מה הם עוד עושים. הם ממנים פרוייקטים להצבעה של ארגונים באינרטנט (Props House, Agora), ולמרות שהם אתרים חביבים, הם לא שווים את סכומי העתק שהארגון זורק עליהם.

הם גם ממנים תערוכות Nouns, פרסומות, צעצועים, פודקאסט Nouns, משחקי מחשב ומערכת שמות שמקדמת את תרבות ה-Nounish. כן כן, ככה הם מדברים על עצמם, בתור ערכים Nounism ותרבות Nounish וכל מיני דברים שגורמים לכם לחשוב פתאום שהאנשים האלה ירדו מהפסים – ואז זה כבר פחות חמוד. אפילו Brave כתבו בקשה לקבל מהם כמה מאות אלפי דולרים כדי לפרסם את Nouns DAO.

למרות שהפרוייקט אמור להיות כיפי ומטופש, הבקשות למענקים בפורום שלו נווווורא רציניות. שלא לאמר קואופרטיביות. הררי מילים שכוללים מושגים צבאיים כמו "מטרות הקמפיין", והכל בשביל לקבל קצת כסף מארגון שמורכב מדמויות עם משקפיים מפוקסלים.

הבקשות האלה מגיעות כולן עם גראפיקה יפייפיה (תראו למטה את זאת של הצעצועים). אבל כבר אמרתי מה שווה תמונה יפה כיום? שווה דקה עבודה עם אלגוריתם בינה מלאכותית. אני לא מתרשם.

יש לי יחסי אהבה-שנאה עם ה-Nouns DAO. מחד אני אוהב את הגראפיקה, הרעיון המקורי, המימוש הפשוט של ארגון מטופש, והברנד עם המשקפיים המפוקסלות. מאידך, לא נוח לי המחיר הממוצע של מאה אלף דולר ל-Noun. זה גורם לפרוייקט להרגיש כמו משהו שהוא בין צעצוע למליונרים לבין תרמית פירמידה, ובכל מקרה אני לא רוצה איתו קשר. גם לראות את כל האנשים שמגיעים ל-DAO עם הצעות מפורטות כדי לקבל מהם קצת כסף גורם לי אי נוחות בבטן. כמו איכרים שמשקיעים מאמץ בתקווה לקבל פירורים מהאציל.

ההצלחה המסחררת של ה-Nouns DAO גרמה ליצירת פרוייקטים אחרים דומים. אחד מהם הוא Bensyc של כמה חברים שלי. הקונספט דומה, גראפיקה פשוטה שמחוללת על הבלוקצ'יין וכל מי שקונה אותה מקבל חברות. הם קשרו את זה ל-ENS (תקראו פה). היישום שלהם הרבה הרבה פחות מוצלח, ועל כן כל איור שלהם עולה רק 25 דולר. קניתי אחד בשביל לתמוך.

כאמור, יש בקופת ה-Nouns DAO כרגע 32 מליון דולר באת'ריום וכל יום מתווסף עוד כסף. אם מחיר האת'ריום יעלה מתישהו, שווי הקופה יכול להגיע לגדלים לא הגיוניים של מאות מליוני דולרים.

ההימור שלי? ה-Nouns DAO ימשיך להתקיים עד שיהיה סקנדל כלשהו שיעלים את כל הכסף מהקופה. או שמישהו יפרוץ את זה, או שהמקימים יבגדו בכולם או משהו אחר. אבל עד אז, ה-Nouns DAO ימשיך להתקיים בכוח, כי כל עוד יש לך כסף ואתה מוכן לחלק אותו, יש מספיק אנשים שידאגו שתשאר בתשומת הלב הציבורית.

2. תמונה מ… Nouns DAO. נו מה?

צעצועי Nouns

3. כפי שאמרתי, לא צריך לעבוד קשה מדי כדי ליצור תמונות יפות כיום. הנה דוגמא לכמה זה קל.

סיסמא של ארנק בלוקצ'יין מורכבת מ-12 מילים אקראיות שהמחשב בוחר לכם. אפשר ליצור כמובן אלפי סיסמאות כאלה בשניה.

מישהו יצר סיסמא כזאת – 12 מילים אקראיות – ונתן אותה בתור תיאור למחולל התמונות Midjourney. התוצאה? מהממת. ואלו סתם 12 מילים סתמיות, כן? עד כדי כך זה קל.

4. עשרים עקרונות מכניים מודגמים במכונת לגו חסרת תכלית אחת.

5. 12 הפיינליסיטם להצטרף להיכל התהילה של המשחקים בארה"ב ב-2022 כוללים משחקים קלאסיים כמו בינגו, המתיישבים של קטאן, ועוד כמה משחקים שמעולם לא שמעתי עליהם כנראה כי לא הייתה לי ילדות אמריקאית.

5 תגובות

  1. דיפי הגיב:

    עשיתי פעם ביד על נאון בעשירית את׳ר. חחח, לא ניצחתי. וחוץ מזה כבר היה להם יותר מ-110 מיליון דולר באפריל. https://deepdao.io/organization/37aba1a5-2f93-4c15-9171-5df14ac4e237/organization_data/finance

  2. Y.L. הגיב:

    אין את התמונה של הציר, אין לנו איך לעזור עם הדילמה.

  3. בנימין הגיב:

    במועמדים להיכל התהילה של המשחקים יש כמה משחקים משנות ה60. אני תוהה לעצמי למה שהם יכנסו עכשיו להיכל התהילה אם הם לא נכנסו עד היום.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Subscribe without commenting