המדף הז’אנרי: רסיסים של אור – סדרת גנזך אורות הסער 2 – ברנדון סנדרסון

"אנשים ימצאו מטבע יחיד בבוץ ולא יפסיקו לדבר על זה במשך ימים, אבל כשירושה מגיעה והם מקבלים אחוז אחד פחות ממה שציפו, הם מכריזים שרימו אותם."

אם הייתי מגלה את סדרת גנזך אורות הסער סתם ככה, לא הייתי מפסיק לדבר על כמה היא מוצלחת. אבל אני ניגשתי לסדרה הזאת עם ציפייה של יצירת מופת של הפנטזיה האפית, ואני מרגיש מרומה.

שלא תבינו לא נכון. רסיסים של אור ממשיך את הקו של הספר הראשון בסדרה, דרך המלכים [ביקורת] (שגם בו היו למעלה מ-1,000 עמודים). הוא ספר פנטזיה אפית מעולה, שכתוב בצורה הכי מלוטשת שיש, וכולל ציטוטים נהדרים כמו זה איתו פתחתי את הפוסט. אם הוא לא יצירת מופת, זה פשוט בגלל שהוא לא מיוחד.

ברנדון סנדרסון כבר כתב כמה ספרים מאד מיוחדים. סדרת הערפילאיים [ביקורת] יצרה פחות או יותר את ז'אנר הפנטזיה המודרני, והראתה איך יוצרים מערכת קסם מודרנית, ברורה, מדויקת, שמזכירה משחקי מחשב. גם Skyward [ביקורת] היה טייק מקורי, שלקח את תת-הז'אנר של נערה עם דרקון והופך אותה לנערה עם ספינת חלל.

סדרת גנזך אורות הסער לא עושה כלום מקורי. שוםכלום. היא לא שר הטבעות, שהמציאה את הפנטזיה האפית, היא לא שיר של קרח ואש, שהפכה את הז'אנר לאפל מאי פעם, והיא גם לא סדרת מלאזן, שיצרה סיפור מורכב, ארוך ומורכב כמוהו לא היה קודם. גנזך האורות הסער, לפחות על פי שני הספרים הראשונים שלה, היא פשוט סדרת פנטזיה אפית מאד שמנה, מאד מוצלחת, אבל גם מאד "נוסחתית". לא נוסחתית בקטע של את הסיפור הזה כבר קראתי, אלא בקטע שוריאציות על האלמנטים שלה כבר ראיתי לא מעט פעמים.

אני לא האדם הנכון לכתוב ביקורת על רסיסים של אור. זאת סדרה עם מריצים כבדים שחיים את העולם והדמויות שלה, ועדיף לקרוא ביקורת של אחד או אחת מהן, ולא את זו שלי. כאילו אני, מה כבר יש לי לאמר? סדרת פנטזיה אפית טובה, לכו לקרוא?

אוקי, אחרי התמונה אנסה לאמר עוד קצת, עם כמות פצפונת של ספויילרים לספר הראשון, וכמובן שאף ספויילר לספר הנוכחי.

כריכות הספר בעברית

אוקי, אז "עוד קצת" זה אומר ממש עוד קצת, כי בחיי שאין לי הרבה מה לאמר על הספר הזה. רסיסים של אור הוא סיומה של האקספוזיציה אולי הכי ארוכה בתולדות הספרות. 2,100 עמודים שמציגים התחלה של סיפור. הספר מסתיים בחזרתם של אבירי האור (Knights Radiant), אבל זה לא ספויילר כי זה ממש ברור משם הספר באנגלית.

בכלל, אני לא חושב שאפשר לספיילר את רסיסים של אור, כי מה שקורה שם צפוי להפליא. סיפורי המקור מתקדמים בדיוק כמו שסיפור מקור קלאסי אמור להתקדם. כשאתם קוראים את ספיידרמן והעכביש עוקץ את פיטר פארקר, אתם לא חושבים שאולי עכשיו הוא יעבור למאדים וילחם במפלצות עם חרב, אלא די ברור לכם שהוא יקבל כוחות עכביש. אותו הדבר פה – מה שקורה הוא מה שברור שיקרה.

כמו בכל הספרים של סנדרסון, רסיסים של אור כולל כמה מסצינות הקרב הטובות ביותר שקראתם אי פעם. יש פה כמה סצינות קרב שהן משיאי ספרות הפנטזיה, ורק בגללן שווה לקרוא את הספר. זה שברור לחלוטין שהן מגיעות וגם ברור לחלוטין מה יקרה בהן, זה לא הופך אותן לפחות מוצלחות.

הדמויות? כמו כל הדמויות של סנדרסון הן כתובות היטב, וכמו כל הדמויות של סנדרסון, אף אחת מהן לא נכנסת לי ללב. אין לסנדרסון טיריון לאניסטר ואין לו גנדלף האפור או אפילו רייסטלין. הדמות הכי משנית בספרי ה-Jade של פונדה לי נכנסה לי יותר ללב מהדמויות של סנדרסון. אני לבד בזה? יש מישהו שדמויות של סנדרסון מלוות את חייו?

סדרת גנזך אורות הסער אמורה לכלול בסוף עשרה ספרים. יש עוד המוני ספרים של סנדרסון שלא קראתי. יכול להיות שהחוקים שאני מנסח לו שגויים, וששאר הסדרה או הספרים האחרים שלו יפתיעו אותי. אבל בינתיים מבחינה סנדרסון הוא הסטיבן קינג של הפנטזיה: סופר פורה, מקצועי, מדהים, וגם אחד שאני תמיד יודע מה אני אקבל ממנו, לטוב ולרע.

[רסיסים של אור – ברנדון סנדרסון, 2014, 1087 עמודים באנגלית]

11 תגובות

  1. א הגיב:

    עשרה ספרים?!
    אני באמצע הראשון, הוא נחמד, אבל עוד 9500עמודים מזה? זה שנה של קריאה, אולי צריך לשקול מחדש

    • ניימן הגיב:

      אוי לא לא, לא הבנת אותי נכון. הספר הראשון והשני הם הכי דקים, בשלישי וברביעי יש כבר יותר מ-1200 עמודים כל אחד. זה יהיה הרבה יותר מעוד 9500 עמודים!

      רק 4 ספרים יצאו בינתיים מתוך העשרה אגב.

  2. אורי צציק הגיב:

    "רסיסים של אור" זה התרגום של "words of radiance"? חייב לומר שהתרגום הזה פחות מוצא חן בעיני.

    כמי שקרא את 4 הספרים שיצאו באנגלית (וגם את כל שאר ספרי הקוסמיר של סנדרסון) אני די מסכים עם זה ש"גנזך אורות הסער" הוא יותר נוסחתי מרוב הספרים האחרים שלו (הספר השלישי קצת פחות צפוי, בספר הרביעי ראיתי מה הולך לקרות מקילומטרים), ועדיין אני מת על מערכות הקסם שסנדרסון יוצר.
    גם הצורה שבה הוא מחבר בספרים האחרונים (במיוחד בספר האחרון בעולם של הערפילאים שיצא לא מזמן – the lost metal) את כל הקוסמיר ביחד פשוט ראויה להערכה.

    • ניימן הגיב:

      לפי מה שהבנתי סנדרסון ממש רצה שהשם יכלול את המילה "Words", ומאיזשהי סיבה השמיטו את זה בעברית. אני די בטוח שהייתה למתרגמים סיבה, אבל אין לי מושג מהי.

  3. ההוא הגיב:

    אני כועס על השוואה לסטיבן קינג כי סטיבן קינג הוא סופר מצויין בין השאר כי הוא ממש טוב במה שסנדרסון לא טוב בו – כתיבה לא עלילתית (יעני כתיבה שלא מקדמת את העלילה אלא נועדה לעבות אווירה/דמויות וכו) ואפיון וכתיבת דמויות – אפילו דמויות משניות.
    בהערת שוליים, סטיבן קינג גם יוצא הרבה מאיזור הנוחות שלו, במיוחד בשנים האחרונות, וזה משהו שאני לא יכול להגיד על סנדרסון כרגע.

    חזרה לנושא – הבעיה הגדולה שלי עם סנדרסון זה שהכל אצלו זה מכניקות טכניות לחלוטין. אבל *הכל*. הדמויות, העולם, הדתות – הכל.
    אצל סנדרסון לא יכול לקרות מצב שבו חבורת חוואים התיישבה באופן אקראי על גבעה ולכן 500 שנה אחרי זה יש שם עיר מסגסגת. העיר חייבת להיות חלק מאיזה גזע קדום או תוכנית אלוהית ולכלול לפחות דת מוזרה אחת עם אוסף חוקים טכניים שאפשר טיפה לברבר עליהם.
    זו גם הסיבה שאין שום דמות שנכנסה לך ללב – אלה לא אנשים, זה אוסף של תכונות פשטניות מעורבבות עם חוקים, הייתי אומר שעל גבול הרובוטים. אני חושב שהשאלה העיקרית שסנדרסון שואל על הדמויות שלו זה "איך הן משתלבות ומניעות את העלילה" ולא "איך העלילה משפיעה עליהן". זו גם הסיבה לדעתי שאף אחת מהן לא נכנסה לך ללב – הן יותר מדי פשטניות בשביל שתוכל להזדהות איתן, והכתיבה של סנדרסון לא מתקנת את זה (משהו שקינג עושה תוך כדי שינה).
    בנוסף, אני לא אפתח פה את הנושא של היחס של סנדרסון לדת ואמונה, רק אגיד בקצרה שאצלו להאמין במשהו זה לא שונה מלצאת לקניות – אתה בוחר מה שאתה צריך והגיוני לך, ואולי בקניות הבאות תבחר במשהו אחר.

    בשורה התחתונה, קראתי את כל הספרים של סנדרסון שתורגמו לעברית ואני אמשיך לקרוא ככל שהוא יתורגם. הסדרה היחידה שלו שאני ממליץ עליה בפה מלא היא סדרת הנפילים פשוט כי היא יותר מתאימה לתמה ולסגנון הכתיבה שלו (סרט אקשן מד"פיה רק קצת מטופש). ובכללי אני חושב שהוא סופר סבבה שבולט במיוחד בכל הקשור לאקשן ומערכות קסם, אבל שהוא בחיים לא יכתוב יצירת מופת אמיתית.

  4. הד הגיב:

    יש אצל סנדרסון משהו שאני לא זוכר מקבילה אצל מישהו אחר
    ההתעסקות במיתולוגיה הפנימית כיצירה של מישהו עם אינטרסים וחקירה של העניין
    זה כמו לקרוא ספרי מיתולוגיה שכתבה נחמה ליבבוביץ
    חקר המקרא הוא תמה מרכזית ובדרך כלל גם הסיבה להיפוך משמעותי
    – חשבת שהוא האל והוא אמר X, הא, הוא בכלל לא האל, וX אמר מישהו אחר שרצה משהו
    משהו כזה
    אני תוהה מה המקבילה במורמוניות לזה – כי זה ללא ספק מעסיק אותו בטירוף

  5. ריקלין המרקל הגיב:

    אחת הרעות החולות שתוקפת את זאנר הפנטזיה האפית. זאנר שמאז 2005 נמצא בשפל חסר תקדים ובצניחה מתמדת, הוא ברנדון סנדרסון.
    לא פלא שבשנים האחרונות הפנטזיה האורבנית תפס את מקומו כזאנר המוביל והמצליח (סטפני מאייר שינתה את העולם הספרותי)

  6. רועי ברגר הגיב:

    נסה את טרס, אחד מהספרים שהוציא באופן עצמאי השנה. יש שם כמה דמויות מרגשות.

  7. אריאליטו הגיב:

    הערפילאים מאוד שימחה אותי (בעיקר הספר הראשון), אבל חייב לומר שגנזך אורות הסער זו סדרה מאכזבת, אני בעיצומו של הרביעי וזהו, אני לא מסוגל להתקדם. הגעתי למצב שלא בא לי להרים את הספר ולהמשיך לקרוא. וזה לא שהוא כתוב רע. הוא סתם משעמם. בקיצור בינוני ממש

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Subscribe without commenting