יומיות 11.02.2024: חוויותיי מכנס Fosdem 2024

האירוע הגדול הסופ"ש בוורשה היה פסטיבל הקפה של וורשה, ולפתע היה נדמה שכל מכריי או הולכים לשם או רוצים ללכת לשם. רק אני ניסיתי להבין מה הקטע? למה לכתת רגלייים לצד השני של העיר לשתות כוס קפה, או מקסימום שתיים?

1. יומיים אחרי אירועי הפוסט הקודם, בהם קיבלתי 15 דקות תהילה בהאקרניוז, מצאתי את עצמי על טיסה לבריסל לכנס Fosdem לקוד פתוח ותוכנה חופשית.

פוסטדם הוא כנס ענק. כמה ענק? מי יודע. לא צריך כרטיסים או הרשמה לכנס; כל אחד יכול להיכנס מהרחוב ואי אפשר לספור. אבל ברור שהכמות היא באלפים או אפילו עשרות אלפים, ואת ההשפעה רואים על בריסל. בכל פאב או מסעדה בזמן הכנס היו אנשים מפוסדם. קל לזהות אותם, טי-שירטס גיקיים, תיק גב ומבט מפולבל בעיניים שיש רק לגיקים האמיתיים.

היה מדהים בפוסדם. מזמן לא נהניתי ככה, לא רק מכנס, אלא בכלל. החוויה האדירה בפוסדם האירה כמה פושר היה כנס ההאקרים של CCC השנה, ואני מתחיל לחשוב אם אולי כדאי לדלג עליו שנה הבאה.

פוסדם מתפרש על פני יומיים עם 51 מסלולרי הרצאה שמתנהלים בו-זמנית. תוסיפו לזה אירועי לוויין לפני ואחרי הכנס ותקבלו חגיגה אמיתית של תוכנה חופשית. המשתתפים של פוסדם לא מגניבים כמו אלו של קונגרס ההאקרים, אבל עושים רושם של יותר פרודוקטיביים. כל אדם רנדומלי שתדברו איתו, ודיברתי עם עשרות כאלה, עושה משהו מעניין בחיים שקשור לקוד פתוח, ולכולם יש תחום לספר עליו או לינק להשוויץ בו.

למה כל כך נהניתי בפוסדם? מי יודע. אולי בגלל האנשים המעניינים, אולי בגלל האירועים. אולי בגלל האווירה הגיקית ואולי בגלל בריסל עצמה, שהיא עיר נהדרת עם בירה טובה, אוכל טוב ואנשים אדיבים. יצרתי חברויות חדשות, שתיתי בירה בלגית, אכלתי המון קרפ עם גבינה, ישנתי מעט והייתי עסוק מבוקר עד ערב.

יצרתי פה רשימה של ארבע הרצאות מומלצות שהיו בפוסדם ועוד אחת שאולי לא מומלצת אבל היא שלי. סתם כדי לתת דוגמית למי ששוקל לבוא שנה הבאה.

א. נתחיל כמובן בהרצאה שלי. היות ולא היה מסלול הרצאות של "אינטרנט מבוזר" נאלצתי להרצות במסלול ה-DNS, שם דיברתי על 13 השנים הראשונות של מערכות שמות מבוססות בלוקצ'יין.

תחת השם הסקסי הזה, שנשמע אגב יותר טוב באנגלית, מסתתר סיפור יפה לדעתי על אנושיות. איך משהו שב-2001 כולם הסכימו שהוא בלתי אפשרי לבניה, בסוף נבנה, בצורה מפתיעה, ב-2011, ולמה הנסיונות הראשונים נכשלו אך אלו האחרונים הצליחו יותר.

ב. קסם ותוכנה היא אולי לא ההרצאה הכי עמוקה בכנס, אבל לבטח ההרצאה הכי מהנה כי המרצה הוא, נו, קוסם, ואפילו אחד עם מבטא בריטי! די בטוח שיותר ממה שהוא רצה לדבר על הקשר בין עולם הקסמים לעולם התוכנה, הוא רצה לעשות מופע קסמים בפוסדם וחיפש תירוץ אמין. אבל מה רע? הרצאה מאד מהנה ומומלצת לצפייה.

ג. קוד פתוח לטלפונים עמידים ברי קיימא היא הרצאה נוראית משלב השם הלא ברור ועד ההצגה עצמה. אבל הנושא שלה מרתק! הדוברים הם שניים מעמודי התווך של חברת Fairphone, חברה שיוצרת טלפונים הגונים ועמידים. כאלה שאמורים להחזיק עשור אם לא יותר וקל לתקן אותם. הם כל כך ניסו להיות הגונים שהם ירדו לרמה של לבדוק מאיזה מכרות מגיעים החומרים מהם עשוי הטלפון והאם העובדים שם מתוגמלים כראוי.

התוצאה היא מוצר מרתק, שעם קצת תיאטרליות היה יכול להיות גם הרצאה מצויינת. למרות הכל, השתכנעתי לקנות fairphone בתור המכשיר הבא שלי.

ד. NebBSD: שלושים שנה ועדיין בועטים! השם בעברית הוא כמובן תרגום מאד חופשי שלי. BSD היא מערכת הפעלה שהגיעה מברקלי לפני 50 שנה ופעם הייתה ידועה בתור אלטרנטיבה ליוניקס. NetBSD היא גירסא של BSD שהחלה לפני 30 שנה והייתה ידועה בתור אלטרנטיבה ללינוקס.

כיום לינוקס השתלטה לגמרי על שוק מערכות התוכנה החופשיות, ואין המון סיבות להשתמש ב-NetBSD. אבל כן יש לה עדיין קהילה תוססת, בעיקר בגלל שהיא כל כך פשוטה, יציבה (בגלל שהיא פשוטה) וגם יכולה לעבוד על שלל מכשירים ארכאיים.

ה. SCION: יוצאים לדרך עתיד האינטרנט. האמת היא שהשם המקורי של ההרצאה יותר ארוך וגם יותר "שיווקי" בטעם רע, ואני מרשה לעצמי לנחש שיצרו אותו עם chatGPT.

אבל נושא ההרצאה מרתק וטיפוסי לפוסטדם. SCIION הוא נסיון ליצור אלטרנטיבה מודרנית ל-TCP\IP, אחד הפרוטוקולים הבסיסיים והישנים של האינטרנט. כמו כל דבר ישן גם TCP\IP קצת לא מעודכן, בטח בענייני אבטחה, ו-SCION מנסים לתקן זאת. זה פרוייקט די רציני שמעורבים בו הרבה מוסדות מחקר שוויצרים וכבר יש כל מיני ספקי אינטרנט בעולם שתומכים בו, לפחות למען הניסוי.

2. לציור המהמם הזה קוראים Trantorian Dream וצייר אותו Michael Whelan ב-1983 בצבעי אקריליק על בסיס מים. הוא גם הכריכה של הספר הרביעי בסדרת המוסד של אסימוב. אני מניח שמדובר במהדורה השניה, פשוט כי הספר יצא ב-1982 והציור נוצר שנה אחרי זה.

לצייר יש הרבה מה לספר על הציור, והוא עושה זאת במסטודון.

כריכת הספר הרביעי בסדרת המוסד, מהדורה שניה כנראה

3. הרבה יותר קל לנסות את Infinite Craft מאשר להסביר אותו. בגדול מדובר באתר עם מילים, כמו 'אש', 'מים', 'אדמה' או 'רוח'. אתם יכולים, כלומר צריכים, לגרור מילה אחת על השניה, ואז לראות איזה חומר חדש נוצר. ואז אתם יכולים לגרור את החומר החדש על מילים אחרות וליצור בעזרתו דברים נוספים. מה שמדהים זה שעושה רושם שהמשחק נמשך לנצח ואשכרה תפס איך עובד עולם הטבע.

4. שני הסיפורים הצהובים של השבוע באבטחת מידע היו שמברשות שיניים חשמליות היו סכנת אבטחת מידע (או שלא) וש-Flipper Zero, צעצוע להאקרים, הפך ללא חוקי בקנדה. אז באינטרנט כמו באינטרנט שילבו את שני הדברים לתמונה אחת.

פליפר זירו מברשת שיניים

5. Vahana היא סדרת ילדים שהגיבורים הם אלים מהמיתולוגיה ההינדית. היא צבעונית, חמודה אבל האמת היא ששמעתי אליה בעיקר בגלל שהיא הושקה ישירות ביוטיוב במקום בנטפליקס.

3 תגובות

  1. שרון הגיב:

    נפלא!
    הערה אחת על infinite craft : התוצאות של השילובים במשחק מתקבלות ע״י llama2, אז, למרבה האימה, המשחק גורם לנו לחשוב שהמודלים האלה באמת מבינים את הטבע :-).
    אם שיחקת פעם ב little alchemy, הרעיון דומה רק ששם כבר ידוע מראש אילו שילובים יתנו אילו תוצרים חדשים, וזה גם שנון וחמוד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Subscribe without commenting