חושמנטוש(*) – בכל הנוגע למשחקים, המשיח הגיע!

חברים, המשיח הגיע! אך רגע, לפני שאתם הולכים לשים בטון סביב קברה של חמתכם השנואה, כדאי שתדעו שאין מה להתלהב. אנו עוסקים כאן במשחקים שקמו או קמים לתחייה, בזכות משיחנו סטאלארד מ. ריצ'מן ותנועת הקוד הפתוח. בואו נגלה את התשובה לשאלה שכולנו מפחדים לשאול כבר שנים: מה קורה כשמכליאים נוטשה (abandonware) וקוד פתוח?

בן כלאיים ראשון הוא The Ur-Quan Masters (הורדה). המשחק המקורי (Star Control II), סימולטור מלחמות חלל אגדי, זכה לציונים גבוהים ביותר בזמנו, ונכנס ללא מעט רשימות מסוג "50 המשחקים הטובים בכל הזמנים". גם היום, המשחק לא מאכזב. אמנם הגרפיקה מיושנת, אך הדיאלוגים שנונים ומצחיקים כתמיד והמשחקיות עדיין מצויינת. מתאים לכל מי ששיחק פעם והתגעגע או לכל מי שלא טעם טעמה של איכות. כל הדיאלוגים במשחק מוקלטים, מה שמנפח אותו לכמה מאות טובות של מגות. אבל חלילה מלהתעצל ולהוריד בלי. אפשר גם להוריד רימיקסים של המוזיקה המקורית (האגדית!), אבל חובה קודם כל לשמוע את המקור. המוזיקה המקורית זמינה גם בפורמט MOD, אבל זו נוסטלגיה שמצדיקה פוסט משלה.
תמונה: star control 2

בן כלאיים שני הוא OpenTTD, גירסאת הקוד הפתוח של Transport Tycoon Deluxe (הורדה).
OpenTTD הוא המקבילה הממוחשבת לבניית רכבות מודל בבית. ניתן לבנות מסילות מורכבות ומתוחכמות ופשוט להינות מצפייה ברכבות כשהן נוסעות להן בין ההרים. מרגיע מאוד בעיקר בעת פתירת מד"רים מתקדמים. על הגרפיקה, אגב, עדיף שלא להרחיב.
המשחק המקורי הוא כולו אופרציה של בן אדם אחד + גרפיקאי (חיה הדומה לבן אדם אבל לא בדיוק זהה לו. בעצם, גם תוכניתן זאת חיה הדומה לבן אדם אבל לא בדיוק זהה לו).
כדי לשחק במשחק, נדרש עותק של המשחק המקורי ממנו מתקינים את קבצי הגרפיקה. התמזל המזל והמשחק הוא בגדר נוטשה, ולכן ניתן להורידו מכאן.

בן כלאיים מסוג אחר אף הם הפרוייקטים Sarien, ScummVM ו FreeSCI. אלו הם מפרשים (Interpreters) למשחקי קווסטים ישנים של Sierra ושל LucasArts. הקווסטים המקוריים נכתבו כקבצי נתונים למנוע מסויים, הפרוייקטים הנ"ל הם שחזור של המנוע עצמו. חבר את המנוע עם קבצי המשחק המקוריים, וקיבלת את המשחק המקורי. שוב, שנות הילדות שלנו משודרגות מעידן הדוס לעידן האינטרנט. King Quest, Space Quest, Monkey Island והרשימה עוד ארוכה – כולם קמים לתחייה באמצעות שחזור המנוע. כמו בכל חיבור פרנקשטייני אחר, אתה מקבל יותר ממה שביקשת: לא רק תמיכה בחלונות, אלא גם כעת אפשר גם להטעין את המשחקים לפאלם או ל PocketPC, לחוויית משחק ניידת (מתאים לשיעורים משעממים במיוחד!). רוב המשחקים המקוריים הם בגדר נוטשה – איסוף נעים!
תמונה: אי הקופים

ואם נראה לכם שהחברה של הקוד הפתוח עצרו פה, אז קחו שניה הפסקה, חשבו על כמות הפלאגאינים שמוצעים לפיירפוקס – ותחזרו לקריאת הטקסט. כי גיקים אוהבים משחקי מחשב, והם פיתחו הרבה יותר מחידוש אחד.

Colonization .1 – משחק ששיחקתי רבות גם כן בילדותי. עדיין לא במצב שבו ניתן לשחק, אבל מתקדם לשם. הבא את אמריקה לעצמאות וכבוש את שבטי האינדיאנים כמו קפיטליסט אמיתי. טוב שהמשחק נוצר בעידן הלא-פוליטיקלי קורקט. סחור עם אירופה עד שתלחם בה מרה במלחמת העצמאות. צרף אבות מייסדים כדי לשפר את יכולותיך. הכלאה מעניינת בין Civilization לבין משחקי הטייקון למיניהם (אתר).
Duke Nukem 3D .2 – מקרה נדיר בו חברה משחררת את הגירסה העדכנית ביותר שלה לכותר כלשהו. הוריי! הידד! 🙂 לא מעט אנשים בילו שעות רבות במשחק מהנה והאזנה לקללותיו העסיסיות של דיוק. (אתר)
3. Quake, Descent – משחקי יריות תלת מימדיים שאחד-מהם-אגדי והשני קצת פחות (כרגיל, פרס לקורא שינחש מי זה מי). הם נחלת הכלל כבר עידן ועידנים, אבל נראה לכם שזה ימנע מאיתנו להזכיר אותם?
OpenJazz .4 – הארנב המשוגע מכה שנית! ג'ז ג'ק-רביט חוזר להציל את העולם מידי הצב הרשע. משחק בית ספר קלאסי – כזה שתמיד מישהו היה מחביא על אחד המחשבים בצורה יצירתית כזו או אחרת. Side-Scroller עם דמיון יותר ממקרי לסוניק. אגב, המוסיקה שלו גם היא בפורמט דומה לזה של Star Control 2. צפו לפוסט הבא. (אתר)

זה עוד רחוק מלהיות הסוף, והפוסט צר מכדי להכיל את הכל. אבל התגובות – לא. תתכבדו רבותי ותוסיפו עוד בעצמכם.

נ.ב.: דרושים שותפים למשחק רשת של OpenTTD.

נ.נ.ב: בעקבות בקשת תעשיית הבטון, אנחנו בכל זאת ננסה להעלות באוב את חמותכם השנואה.

——————————————–
(*) חושמנטוש – לפי מילון בן-יהודה בן-אמוץ – שיבוש של צמד המילים "רכוש נטוש", זכה לשימוש רב בתקופת מלחמת ששת הימים, כנראה לציין "שלל מלחמה" ש "נוכס" על ידי כוחותינו.

17 תגובות

  1. מרק ק. הגיב:

    גדול!!!1! סוף סוף אני אוכל לסיים את הקווסטים של סיירה, כל מה שאני צריך לעשות זה לקרוא את קוד המקור בשביל להבין מה אני אמור לעשות 🙂

    כל הנושא של נוטשה זה די בזבוז. מבחינה חוקים זכויות היוצרים עדיין שיכות ליוצרים וחבל שהם לא שיחררו בעצמם את התוכנות לרשות הציבור (public domain) כאשר הם נטשו אותן.

  2. אקס-אקס הגיב:

    בלבלת אותי לרגע. פעם היה משחק שקראו לו "משיח". במשחק הזה אתה היית מן מלאך קטן שכל פעם משתלט על דמות אחרת וחייב לצאת ממנה לפני שהיא מתה. מכיר?

    ודיוק. הו דיוק. המשחק העצום הזה ששקל 17 מגה ולקח לי לילה שלם להוריד אותו ב 1995 (נדמה לי). הו. ג'יז. אם הייתם יודעים כמה קשה להיות גיימרית כשאת אמא עובדת….

    אבל איכשהו אחרי דיאבלו (1) הכל נראה קצת ריק. אפילו שיצא לי לשקוע אחרי זה כבר בכל מיני משחקים (תזכורת לעצמי: לשחרר כבר מהטיוטות את הפוסט על כל המשחקים. לא להתבייש!) זה תמיד הרגיש קצת כאילו אני מנסה לזייף את ההתרגשות והמתח האמיתיים שהיו בדיאבלו הראשון.
    שום דבר. חברים יקרים. שום דבר לא דומה לדיאבלו הראשון.

  3. מוטי הגיב:

    מרק, לא צריך לקרוא את קוד המקור.
    יש מספיק מדריכים ברשת.
    ככה אני סיימתי את פוליס קווסט ואחרים לפני כשלוש שנים.
    יותר מעשור מאז שהתחלתי לשחק בהם:)
    אוח, הסיפוק…
    אני לא חושב שזה מגיע עם קוד זמין (לפחות לא המשחקים).
    אבל אולי אני טועה כי שיחקתי עם קבצי הרצה רגילים (EXE) ועם DosBox שאיפשרה לי לעשות זאת תחת לינוקס.
    אני זוכר שבחלונות יש איזו בעיה כי המעבדים היום כל-כל מהירים שהם ממריצים את המשחקים העתיקים, חלק מהם לפחות, כל-כל מהר שלא ניתן לשחק בהם.
    נדמה לי שDosBox יודעת להתמודד גם עם זה.

    אקס-אקס: יצא לי לשחק עם "משיח" וזה היה אחלה משחק (אגב, הוא לא כזה ישן. נדמה לי שמ2000 או משהו כזה. לא הכי טרי במונחי משחקי מחשב, אבל גם לא ענתיקה).
    בכל מקרה, הבמאים של הסרט מטריקס כל-כך התרשמו מהמשחק שהם לקחו את החברה שפיתחה אותו כדי שתפתח את המשחק שליווה את אחד מהמשכי המטריקס.

  4. מרק ק. הגיב:

    מוטי אני יודע, ובכל זאת עם עזרת המדריכים לא הצלחת לסיים את השלב האחרון של "משיח". כנראה שגיימר אמיתי אני כבר לא אהיה בגלגול הזה 🙂

  5. רוני הגיב:

    איזה כיף לראות שיש עוד מישהו (מישהם) שיודע מה זה abandonware

    JAZZ JACKRABBIT!!!!!!!! אח…. איזה משחק גדול…

    זה אשכרה הסוניק של ה-PC…

  6. רוני הגיב:

    ולמי שלא מכיר עדיין, זה האתר (בה' הידיעה) בכל הקשור לנוטשות למיניהן:

    http://www.the-underdogs.info

  7. רוני הגיב:

    ואני מבייש את עצמי בכך שלא קראתי את הפוסט הקודם שלך בנושא.
    כולי בוש ונכלם (ואפשר לקרוא את 'בוש' בחולם וגם בשורוק)…

  8. מוטי הגיב:

    בקשר לנוטשות, מעניין שיש חברות רבות שלא מוותרות על הזכויות למשחקים הישנים גם היום
    באתרים רבים יש הודעות על משחקים שהוסרו בגלל דרישות של חברות כאלה או אחרות.
    ככה שנראה לי שתחום הנוטשות הוא תחום אפור למדי.

  9. ניימן הגיב:

    וואו. יום ומשהו אני לא מסתכל בבלוג – וכבר יש לי פה הצפה של תגובות חדשות. מגניב לגמרי.

    אז דבר ראשון – כמו שחלק שמו לב, את הפוסט הזה לא אני כתבתי, אלא גיקס1, כותב אורח בבלוג (עם פוטנציאל ללהיפך לכותב קבוע). כיף לראות שאנשים אהבו את מה שכתב 🙂

    ודבר שני – כולי תקווה שתסלחו לי אם לא אגיב כרגע לתגובות המאד-מעניינות שיש פה. העיניים שלי בקושי פתוחות אחרי יומיים כה-מעייפים שהיו לי..

  10. ליידי קילדר הגיב:

    וואו, כל פוסט שמזכיר גם קווסטים וגם את star control II מקבל הרבה ריספקט ממני (ועוד עם תוספת של פילוסופיית קוד פתוח:-))
    אני בושה ונכלמת לומר שמעולם לא סיימתי את star control II. הוא משחק שמלווה אותי מהתיכון ועד היום, מכל תקופה זכור לי ידיד טוב אחר שהיה פריק של המשחק והלהיב אותי מחדש לגביו. ככה שיש לי הרבה נוסטלגיה לגביו…אבל אפעס, אני כנראה לא ממש מוכשרת בו. לא בקרבות ולא באגירת הסבלנות שנדרשת לחצות את היקום העצום והמופלא שמתואר בו.
    אני עד היום נפעמת מגודל ההשקעה והיצירתיות שהושמה בתוך המשחק הזה (שנראה לי היה 10 מגה בייט במקור). גיליתי לפני כמה חודשים טובים את גרסת הקוד הפתוח והורדתי בחדווה רבה. אני לא משחקת בו אבל זה כמו ספר שכיף לראות על המדף (או ההארד דיסק במקרה הזה).

    ולגבי קווסטים ישנים – זה כבר דורש לדעתי פוסט מיוחד משל עצמו…

  11. גיקס1 הגיב:

    וואו.
    את חייבת להוריד אותו בהקדם… זה לא כל כך קשה לסיים אותו!
    (כותב אחד שסיים אותו 20 פעם לפחות…)
    ואגב, יש אנשים (חולי נפש!) שמסיימים את המשחק מבלי להגיע להציל את הבסיס בהתחלה. זה כבר מעבר לכל דמיון…

  12. ליידי קילדר הגיב:

    אם אני חוזרת למשחק, אז זה על אחריותך!:-) (כלומר, התיזה שלי לא תיכתב…)
    סתם…האמת שתמיד אני מתחילה וצוברת מומנטום עד נקודה מסוימת שיש לי משאבים טובים וספינה סבירה ואז לא בטוחה מה לעשות הלאה. כלומר גזעים מסוימים נמצאים במקומות שרחוק ומסוכן להגיע אליהם ואני לא שורדת את הדרך הלוך-חזור. וכן אני יודעת שיש walkthroughs אבל זה פשוט לא כיף…

    ולגבי אותם אנשים – LOL זה מאוד משעשע למען האמת…רק אין לי מושג איך הם ממשיכים במשחק ככה.

    ואגב עכשיו אני באמצע משחק אחר ואני מאוד מנסה לא לנטוש משחקים באמצע –
    Al Ammo and the lost dutchman's mine. הוא חביב ועיקר קסמו הוא בכך שהוא משחזר את הממשק והתחושה של הקווסטים הישנים (אבל בעיני הוא לא מתקרב להומור שהיה באי הקופים למשל).

  13. גיקס1 הגיב:

    בלי לגלות לך הרבה… אם תעקבי אחרי ההנחיות שאת מקבלת מכל מיני גזעים, תמצאי דרכי קיצור.
    תחלבי כל גזע שאת מוצאת עד לשד פרטי המידע שלו – ואת לא תוכלי לפספס.

    ברגע שתמצאי את דרך הקיצור, אפשר לסיים את המשחק הרבה הרבה יותר מהר.

  14. ניימן הגיב:

    אה!!!!!!1 ספויילרים! 🙂

  15. עכר הגיב:

    וםםעםוןעטףםןוא

  16. גל הגיב:

    Star Control II היה ויהיה אחד ממשחק המחשב האהובים עלי מאז ומתמיד 🙂

  17. דניאל הגיב:

    יחי חעל עחלכג יחלככי8ון ויטחבהיל כחג לכיח לכיגכח מכחמ חקיגצ גימ נמב נ סמ יחמ ינ נמ סינננננננננננננננננננננננננננננננננננננננ

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Subscribe without commenting