משחקים שהלכו לאיבוד

מה משותף ל GTA 1, GTA 2, Abues, דום, דיוק ניוקם 3D, הטורף נגד הנוסע השמיני ולקוייק? כולם משחקים ישנים אשר "שוחררו" לציבור הרחב למען יוכל ליהנות ולשחק בהם חינם.

לעומת זאת, מה משותף לשליט המבוך, יומו של הטנטקל, אי הקופים, ציויליזציה, סים סיטי ועולם הדיסק? כולם קלאסיקות ישנות אשר לא ניתן לקנות בחנויות כבר שנים ואפילו ב Ebay קשה להשיג. בנוסף לכך, גם אם ייפול עותק תקין של אחד ממשחקים אלו לידיו של חובב בר מזל, יתאכזב הנ"ל לגלות שצריך כונן דיסקים (כן כן, פריט הענתיקה החביב שאפילו מוזיאונים חושבים שהוא ישן מדי) להפעיל אותו. למרות זאת העתקת משחקים אלו בצורה פיראטית נחשבת עבירה על החוק.

האבסורדיזציה של מצב זה הגיעה לשיאה כאשר מפעילי האתר Home of The Underhogs, המציע משחקים כאלה להורדה, קיבל מכתב איום מארגון זכויות היוצרים האמריקאית. במכתב פורטה רשימת משחקים הניתנת להורדה מהאתר ללא אישור בעלי זכויות היוצרים. בתשובה טענו בעלי האתר שסביר ביותר שמנהלי החברות להן שייכות זכויות היוצרים מעולם לא שמעו על משחקים אלו שיצאו זמן רב לפני שהללו החלו לעבוד שם (המכתב נשלח מתוקף תפקידו של ארגון, ולא לבקשת החברות).
בקיצור: עוד מצב בו החוק עלה על יוצרו וחרג מכוונתו המקורית: הגנה על הכנסות בעלי זכויות היוצרים אינה רלוונטית לאחר שהללו כבר כלל אינם מנסים להשיג רווחים מיצירותיהם!

החבר'ה ב Exiled Games הרימו את הכפפת ויצאו בעצומה הקוראת לחברות תוכנה ל"שחרר" תוכנות אבודות או נשכחות (AbandonWarez בלעז) בחזרה לעולם. בכתבה נהדרת מלאת נוסטלגיה מתארים החברה ב Exiled Games את כל צדדי הבקשה, וכוללים, בצורה הגונה ביותר – אפילו כמה סיבות נגד המהלך (שוק משחקי הסלולרי המתחזק לדוגמא).

אני כבר חתמתי. ואתם?

(אגב, משחקים שכבר שוחררו ניתן למצוא באתר משחקים חופשיים).

ולסיום:
את שני קטעי ההומור הבאים אני מספר כבר יומיים לכל מי שרוצה או לא-רוצה לשמוע. עכשיו תורכם לסבול:
1. מתוך מדור אפעס של הארץ:
"יומני היקר,
בשבוע שעבר העליתי את מכבי לפיינל פור בפעם החמישית תוך שש שנים! אני חש שכל הפרשה הזאת של השואה כבר סופית מאחוריי (מיומנו האישי של אלוקים)"
2. שתי הפרסומות הנהדרות לבירת פאולנר בעכבר העיר:
"בשנות השישים גברו תאונות הדרכים עקב שתיית בירה, עד כדי כך שהפרלמנט הבווארי שקל להוציא מכוניות מחוץ לחוק"
"טקס ההתבגרות הבווארי כולל שתיית ליטר בירה בחצי דקה. גם טקס האירוסין הבווארי. למעשה, גם טקס נישואין.

הבווארים ידועים בחיבתם לטקסים"

(טוב, אולי זה לא באמת מצחיק – אבל בתור אוהב בירה זה מחמם לי את הלב).

Day of The Tentacle
(התמונה מתוך יומו של הטנטקל)

3 תגובות

  1. אראל הגיב:

    אתר יפה

  2. ניימן הגיב:

    תודה, תמיד כיף לשמוע 🙂

  1. 12 בנובמבר 2006

    […] חברים, המשיח הגיע! אך רגע, לפני שאתם הולכים לשים בטון סביב קברה של חמתכם השנואה, כדאי שתדעו שאין מה להתלהב. אנו עוסקים כאן במשחקים שקמו או קמים לתחייה, בזכות משיחנו סטאלארד מ. ריצ‘מן ותנועת הקוד הפתוח. בואו נגלה את התשובה לשאלה שכולנו מפחדים לשאול כבר שנים: מה קורה כשמכליאים נוטשה (abandonware) וקוד פתוח? […]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Subscribe without commenting