גיקדום 03.10.2010

גיקדום זה נכתב עקרונית בסוף אוגוסט, והושלם בשלושה ימים האחרונים. למרות שהוא במצב חצי אפוי עם עוד מלנתלפים לינקים מחכים ב – RSS, הוא משוגר לשורות הבלוג כדי לפנות מקום לגיקדום הבא.

1. כל מה שצריך זה לבקש. אז ביקשו מבחור בשם Gamefan84 לצייר תמונה של ביגפוט על סנאי ענק נלחם בנאצים. הוא החליף, כמתבקש, את הביגפוט בצ'ובאקה (כי אחרת זה לא הגיוני), פירסם, ויצר מיני סערה באינטרנט, עת כל הגיקים ואחותם קישרו לזה. גם אני! גם אני!

2. יש הטוענים שאיווה (Iowa) היא בירת העולם למשחקי מחשב. קביעה המבוססת בעיקר על מיקום היכל התהילה למשחקי מחשב במדינה. מקום שמאז הקמתו, ב – 2009, כבר הספיק ליזום קונצרטים (8-ביט כמובן), טורנירים ונסיונות שבירת שיאי מחשב. בסלאשדוט סוקרים את פעילות השנה הראשונה, בעוד בתגובות ישנו דיון חופשי על היסטורית משחקי המחשב בעולם. מסתתרות בו, כתמיד, פנינים נדירות. כמו הקישור  ל – Twin Galaxies. סוג של ספר השיאים של גינס למשחקי מחשב.

3. על הכתיבה. רוברט הינליין קשישא (ז"ל) גורס: 'הרעיון שלי לסיפור הוא מצב מעניין, בו מישהו צריך להתמודד עם בעיה, עושה זאת, וע"י כך משנה אישיותו, תכונותיו או הערכותיו היות וההתמודדות הכריחה אותו לשקול מחדש את דרך מחשבתו. את דרך ההתמודדות שלו איני יכול לתכנן מראש, היות והיא תלויה באישיותו, ואיני מכיר את אישיותו לפני שיש לי זמן להתוודע אליו'. עצות של המאסטר לכתיבה ספונטנית.

עוד על הכתיבה: טד צ'יאנג מדבר על הכל.

4. מארק פראונפלדר מבוינגבוינג נסע עם המשפחה ליפן. הוא שב משם עמוס בחוויות, תמונות מרהיבות, וימבה פוסטים עם הדברים הכי הזויים בעולם. ממלונים בצורת לב, דרך מוזיאוני תרבות פופולרית מוזרים, פארק קופים מוזר ובמבים רעבים. קישור לכל הפוסטים יש בתחילת הפוסט הזה.

5. פיירפוקס הביאו לדרגת שלמות את הלשוניות (טאבים): רק אצלי הפכו טאבים להתמכרות שמאיימת להדיח את הקפה מהמקום הראשון? כלומר – לסגור עמוד לאחר הגלישה זה כל כך העשור הקודם. אין צורך לציין שתוך שעת גלישה נראה הדפדפן שלי כמו כדה"א לפני הבריאה: תוהו ובוהו מוחלט. Tab Candy, שיכנס לפיירפוקס 4 (אך ניתן להורדה בגירסת אלפא כבר כיום) בא לפתור את זה. הוא מאפשר לכם לאגד לשוניות לקבוצות, להזיז, לשמור, לשנות – לשים בצד ולהתייחס רק לחלק מהן שבא לכם. אבל סרט אחד שווה מליון מילים.

6. [מומלץ!] בנסיון לבחור את כתבת המגזין הטובה בהיסטוריה, העלו ב – Cool Tools את מה שהם מחשיבים למאה הכתבות המשובחות ביותר. יש לינקים, וזה מאגר בלתי נדלה גם לקריאה מדהימה, וגם לבזבוז זמן חסר תקדים. אני אהבתי את הכתבה על האקרים וטלפונים.

7. רגע של אמנות קלאסית בחסות בוינגבוינג. The Departure of the Witches, ציור מ – 1878 של לואיס ריקרדו פלרו (Luis Ricardo Falero) הספרדי.

8. אם לא הייתי לומד מתמטיקה, הייתי הולך לחקר החלל. תחום שכל חובב מד"ב מזיל ריר כדי להיות חלק ממנו. הנה קצת חדשות משם. ראשית, נאס"א גילתה, כנראה, 70 כוכבים "דמויי כדור הארץ'". אם כי המילה "דמויי" קצת מטעה, היות והדמיון היחיד שלהם כרגע לכדור הארץ הוא בגודל ולא באטמוספירה ובחיים (עליהם אין עדיין מידע). דימיטרי ססלוב נתן על הנושא הרצאה מרתקת בטד, שיצרה קצת סערה היות והוא נתן אותה ללא רשות מנאס"א. אבל לא משנה.

שנית, והרבה יותר בקצרה: רכב מאדים חדש, curiosity שמו, בדרכו לכוכב! הוא ישוגר רק ב – 2011, ויגיע רק ב – 2012, אבל את צעדיו הראשונים על כדור הארץ הוא עשה כבר הקיץ.

9. פינת הלגו: אנימטור מפיקסאר הראה כוחו גם ביצירת דמויות "אמיתיות". וכשאני אומר אמיתיות אני מתכוון מלגו כמובן. יש שם כוכבי סרטים של פיקסאר, מלחמת הכוכבים, עליסה בארץ הפלאות (עליסה בא"פ) וכו' וכו'.

10. חדש ברשת: כל גליונות The Imp. מגזין ביקורות קומיקס אלטרנטיבי יוצא דופן. למה יוצא דופן? כי ככה אמרתי. ובכל זאת? היות וכל גליון עוסק באדם\נושא אחד בשיא ההרחבה, ונכתב ע"י אדם אחד, דניאל בארן (שהוא במקרה גם העורך, יוזם וכו'). טיפול יותר רציני מזה של תרבות קומיקס אלטרנטיבי אין סיכוי שתמצאו.

11. ויקיפדיה העלו לאחרונה את נושא הספויילרים מחדש לאוויר. איך? בפירסום הפתרון לתעלומת הספר וההצגה המפורסמת של אגתה כריסטי: מלכודת העכברים. יורשי הסופרת מוחים נמרצות, אבל עורכי ויקיפדיה טוענים שכמו שסודות ממשלה לא מוגנים מפני האתר, אז גם סופים של עלילות לא יוסתרו שם. ושמי שלא רוצה: לא יקרא. ומה הסיפור הזה מלמד אותנו? שויקיפדיה העולמית מסוכסכת כמעט כמו אחותה הישראלית. לא מאמינים לי? עיינו בתגובות הפוסט בסלאשדוט.

12. אם כבר בויקיפדיה עסקינן – שמעתם שסטנפורד העלתה "ויקיפדיה" משלה? שזה אומר שהפקולטה לפילוסופיה יצרה אינציקלופדיה בפורמט ויקי (עם הרשאות עריכה מאד ממודרות למומחים בלבד) שאמורה לתת מענה לחוקרים שרוצים לחפש מידע באינטרנט, אבל גם רוצים לתת לו הפניה בלי להתבייש. כי מי רוצה להפנות למאמר שיכול להשתנות בכל רגע נתון כמו בויקיפדיה הרגילה? יש שם כרגע 1200 ערכים – והיתרון הגדול שלהם לטעמי, שהוא שהם כמעט ואינם מפנים לערכים אחרים. יענו, בניגוד לקריאה בויקיפדיה, בה כל משפט כולל שלושה קישורים לערכים אחרים שמבארים נקודות והגדרות אלו ואחרות – הרי שהקריאה באינצקלופדיית סטנפורד קולחת. אולד סטייל כזה. לא משהו שישנה את חיינו, אבל בלי ספק תוספת נחמדה.

13. סטים פאנק פה, סטים פאנק שם, סטים פאנק סטים פאנק כל הזמן. אחרי פיראטים, ערפדים וזומבים, סטים פאנק – ז'אנר בו מערבבים מנועי קיטור ומדע בדיוני (והמהדרין יוסיפו גם מפלצות לרוב) – הוא הדבר המגניב ביותר בייקום כרגע. ליידי בלקאבירד (גברת הציפור השחורה?) בורחת משידוך מאולץ לזרועות מאהבה. היא עושה זאת בספינת אוויר מונעת קיטור, ובדרך מעורבים פיראטים, קרבות וכו'. אפשר להוריד את ספר המשחק בחינם. ואם תשחקו בו, אתם מוזמנים להתארח בבלוג ולכתוב פוסט על העלילה שחוויתם.

[אגב: האתר הזה הוא בונוס לכל חובבי הסטים פאנק למיניהם]

14. איך יודעים שלספר יש באז?  כשמתפרסמות עליו לא פחות משלוש ביקורות בעברית טרם תרגומו. Boneshaker של שרי פריסט הוא אחד מהספרים המדוברים של השנה האחרונה. וזה ברור, הרי יש לו את אחד הטאג-ליינים המגניבים בעולם: עלילת סטים פאנק עם ממציאים מטורפים, זומבים, פיראטים וספינות אוויר בסיאטל של המאה ה – 19 (לתיאור עלילה ראו את הביקורות המקושרות). סטים פאנק הוא ז'אנר ספקולטיבי נורא מוזר, היות ונדמה שעיקר המשיכה בו היא אסטטית ועיצובית. אבל לבנות עולם סטים פאנק ספרותי אמין, מלא פרטים ועיקבי זו משימה לא פשוטה בכלל כשאין עדיין מוסכמות ויותר מדי דוגמאות בתחום. בזה שרי פריסט הצליחה נהדר: סיאטל של Boneshaker עקבית, אמינה – וגורמת לכם "להרגיש שם". יש לפריסט את היכולת לשתול משפט-או-שניים תיאוריים קצרים במקום הנכון שנוטעים תוך שנייה תמונת עולם בראש הקורא. הצד העלילתי, לעומת זאת, קצת לוקה בחסר ומרגיש כמו "המצאתי עלילה פשוטה כדי שיהיה לי תירוץ להריץ גיבורים בעולם ולתאר אותו". זו הסיבה העיקרית שספר זה לא מקבל ביקורת בבלוג. אבל זו יצירת הביכורים של הסופרת, כך שיש לה עוד מקום וזמן להשתפר ולמצוא את הסגנון העלילתי שלה.

15. ידעתם שפעם האינטרנט היה ריק? כמו ספריה ריקה שמחכה שימלאוה. ובאותם הימים היה עוד אפשרי למיין ולסדר את כל המידע באינטרנט. בלי צחוק. בתחילת שנות ה – 90 מישהו ב – CERN, מקום מוסדה של הרשת, אירגן את כל המידע הקיים לרשימה מסודרת. עותק שלה נמצא פה, ומרתק בעיקר בדלילותו.

16. מה אומרים לכם המילים הבאות: יגואר, 32x, 3DO או N-Cage? אם אתם לא כתבים של גיימר, אז כנראה כלום. כי אלו קונסולות משחק נכשלות משנות התשעים העליזות. אבל זה שמהערכת גרועה, לא אומר שכל כותרי המשחקים שלה מעפנים. לא ולא. ב – Rundlc סקרו את הכותרים הטובים ביותר למערכות הגרועות ביותר.

17. אם אמצא חברים מספיק מגניבים, החתונה שלי גם תראה כך.
18. Io9 יצרו רשימת קריאה למתחילים במד"ב. אלו לא הספרים הכי טובים בז'אנר, אבל ייתכן שאלו הספרים הכי חשובים. אלו שייצרו תתי-ז'אנרים, והובילו את ההתפתחות קדימה. דרקולה ופרנקנשטיין מוצגים שם ליד לאבקראפט ואדגר בורוז או אסימוב והיינליין.
19. יש לי שתי מילים עבורכם: banana-boat. צריך להוסיף משהו?

11 תגובות

  1. zikit הגיב:

    אסור לקרוא פוסטים כאלה בעבודה, מוריד תפוקה מיידי 🙂

  2. ניימן הגיב:

    אם העבודה שלך מפריעה בקריאת פוסטים, הרי שזהו סימן שהגיע הזמן להחליף עבודה :]

  3. zikit הגיב:

    אני פה רק חודשיים 🙂 אין ברירה, יכול להיות שאצטרך לחזור להיות סטודנטית

  4. ניימן הגיב:

    אצלי מאז שחזרתי לספסל הלימודים יש פחות זמן אינטרנטי ממה שהיה קודם. אבל הבנתי שזה לא הסטנדרט..

  5. zikit הגיב:

    זה היה אחד החסרונות בשבילי בתזה, מעולם לא הרגשתי שיש זמן שמותר שלא יוקדש לספסל הלימודים.
    מצד שני זמן הלימודים הוקדש לאינטרנט 🙂
    עד מתי אתה פה?

  6. ניימן הגיב:

    לא בטוח. עוד שבוע בטח.

  7. פרנק הגיב:

    כיף גדול, כמו תמיד!

    וזוהי גם ההזדמנות הטובה ביותר להמליץ לך על הסדרה החדשה של גנדי טרטקובסקי וחבריו (שאני משער שלא הגעת אליה עדיין כי לא הזכרת אותה פה). טרטקובסקי הוא כמובן היוצר של יצירת המופת סמוראי ג'ק, כמו גם של "המעבדה של דקסטר" (שלא ממש ראיתי). קוראים לסדרה Sym-Bionic Titan ויש בה את כל הדברים שאנחנו אוהבים בדברים שטרטקובסקי עושה: דמויות חמודות שהן גם (או בעיקר) גיבורים עושיים ללא חת, עיצובים עוצרי נשימה באנימציה קלאסית ורגעים רבים של הומור שנובע מרגעים אנושיים קטנים ויפים. סיימתי לפני כמה דקות בפרק השלישי וזה היה מקסים. הנה האתר:
    http://www.cartoonnetwork.com/tv_shows/symbionictitan

  8. ניימן הגיב:

    אני ההפך ממך: את המעבדה של דקסטר חרשתי, אבל לסמוראי ג'ק רק נחשפתי קלות. אבדוק את הסידרה.

    סדרת אנימציה שנחשפתי אליה עכשיו (למרות שהיא כבר בת שנתיים-שלוש) היא Phineas and Ferb. סדרה חצי-מטורפת חצי-מתוקה (של דיסני, חייב להיות קצת מתוק) על צמד אחים שיוזם כל פרק פרוייקט מטורף אחר (ומוציא אותו לפועל בצורה גרנדיוזית מושלמת במיטב המסורת של הגאונים הצעירים) – ואחותם ש, נו, מנסה להשתלט עליהם. הייתי מתאר את זה כסרט מטורף של דיסני (הקיסר נפל על הראש) עם השפעות קרטון-נטוורקס קלות. חמוד מאד – ויש שם גם בונוס מוזיקלי בדמות שיר (חביב) כל פרק.

  9. תומר הגיב:

    פיירפוקס 4 זמין כבר זמן רב בבטא.

    להורדה – http://he.www.mozilla.com/he/firefox/beta

  10. יעל הגיב:

    יופי של לינקים. חתונת הסופר-הירו כה מגניבה (והם אפילו לא זוג צעיר במיוחד).

  11. ניימן הגיב:

    תומר – יאפ. ראה הערות בסוף הפוסט. הוא נכתב מזמן ופורסם לא מזמן.

    יעל – המהדרין, אצלנו, יערכו כזאת חתונה באיקון וישימו את זה כאירוע בתוכניה :]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Subscribe without commenting