גיקדום 7.11.2010

והפעם: גיקדום שלם שהתחיל, נכתב והסתיים בברלין. כאילו אין טיולים בעולם! לא הגיקדום המוצלח בהיסטוריה, אבל בהחלט אחד עם… כמה קישורים. שזה מה שבאנו לעשות פה בסופו של דבר.

1. אתם חייבים להודות שחלון הראווה של חנות הוינטאז' Screaming Mimi בניו יורק הוא חוויה סטים-פאנקית מרגשת ביותר לכבוד חג המולד. מקריות #1: ידידתי הניו-יורקית מימי גרה כמה בתים מהחנות! היא מכחישה בכל תוקף רמיזות לקשר סיבתי בין השמות.

2. מדי פעם, בעווונותי, אני רוכש מוזיקה. לפעמים אפילו בפורמט דיגיטלי – אם כי חובה עלי לציין שזה מרגיש כמו מתן נדבה ומעקר את קסם רכישת היצירה לחלוטין. ברור שזה יישמע שטחי, אבל חלק מהנאה במוזיקה שקנית הוא האוסף המשובח של דיסקים יחודיים שצברת על המדף. והכי כיף זה כשמבקרים מזדמנים מעיפים מבט ראשון למדף הדיסקים ובוחנים את הטעם המוזיקלי של המארח. לכו תשוויצו באוסף האמ.פי שלושים באייפוד. זה פשוט לא אותו הדבר.

כך שדי ברור שכל עניין קניית האמ.פי 3 לא נועד לשכמותי – אבל היות וכן נראה שהוא נועד לשאר העולם, אני חש חובה לציין וסוג-של-לשבח את היוזמה הבאה של ממשלת צרפת: 25 יורו מוענקים לכל אזרח צרפתי בין גילאי 12 ל – 25, כי מבוגרים יותר לא יודעים איך לקנות ברשת, זה ברור, לקניית מוזיקה דיגיטלית. מוענקים? לא בדיוק – אלא יותר מסובסדים. שזה אומר שאם אותו אזרח בגילאים הנכונים יקנה שובר לקניית מוזיקה דיגיטלית בשווי 50 יורו, אז הוא יצטרך לשלם רק חצי ממחיר השובר. בכנות? לא בטוח שנראה פה תמורות אדירות בהרגלי הצריכה. אבל הרעיון נאה ומכובד.

3. ביקור מקרי ביום חמישי שעבר במוזיאון הישן בברלין, הבהיר שוב את האמת הפשוטה: איני אוהב מוזיאונים. היו זמנים בהיסטוריה בהם מוזיאונים היו הדרך היחידה של ההמון לידע – אבל כיום? חמש דקות בויקיפדיה שוות שעתיים ביקור במוזיאון. שלא לדבר על זה שמוזיאונים מנסים להיות מותאמים לכוווו-לם, כך שרמת הטקסטים שם פשטנית להפליא ומשעממת לרוב. מילא, אם היו מוצגים פיזיים שכיף לשזוף בהם את העיניים. אך מספרם העצום של המוזיאונים בעולם גרם לכך שרובם מחזיקים פריט אחד, אולי, מעניין, שלא באמת שווה את הנסיעה לשם.

תזכורת עצמית: פוסט חמישה מוזיאונים שכן שווים ביקור: מוזיאון ישראל, מוזיאון ארץ ישראל, מוזיאון הקומיקס בבלגיה, מוזיאון כלי הנגינה בברלין וגם, אהמ, הלובר היה בכלל לא רע.

אבל היו זמנים, כמו שאמרתי, שמוזיאונים היו פרט הכרחי בחלוקת ידע להמונים. והיו זמנים, לפני זה, שמוזיאונים עוד לא היו קיימים, אבל חדרי פלאים (Cabinet of wonders) – אבות אבותיהם של אלו, היו גם היו. מדובר באוספים פרטיים, של בעלי ממון, שהכילו את מירב פלאי המדע בעידן הרנסננס. דברים שטרם ידעו אז כיצד לסווג – לצד פריטים שלעולם לא יסווגו היות ואינם אמיתיים (ראוי לציון: הטלה הסקית'יאני של Ole Worm. צמח פלאי שפירותיו הם.. טלאים. חלומו של כל קרניבור באשר הוא). סקירה קצרה על אוספים אלו יש פה. סקירות נוספות יש, מן הסתם, בגוגל.

4. בנורווגיה משלבים בגגות גם אדמה. תוצאה: בנרווגיה גדלים עצים על גגות הבתים!

5.The Hindu, עיתון חדשות הודי באנגלית (שראוי להעפת מבט בפני עצמו) מדבר על ניוטון. האלכימיסט. והם עושים זאת בצורת שוק וזעזוע: 'ניוטון?! אלכימיסט?! איך יכול להיות שהמדען המהולל בהיסטוריה נפל שבי לשטות הזאת?'. אז זהו, שהוא לא בדיוק – אבל נראה מהכתבה שהוא בהחלט בדק את האפשרויות לעומק. ואפילו הגיע לחלק מתגליותיות החשובות בפיזיקה דרך אלכימיה. ובכלל: בימים ההם אלכימיה הייתה שם נרדף לכימיה (כאשר כימיה מאגדת נושאים נרחבים יותר מ"רק" להפוך חומר אחד באחר) וזו לא הייתה בושה להתנסות בה. הכתבה מערכת את ההיסטוריה של ניוטון עם זו של האלכימיה, ומרתקת לכל מי שאוהב היסטוריה מדעית. או סתם סיפורים טובים.

עדכון: איני הראשון שכותב על ניוטון המדען המטורף בעברית.

6. מה הערך של ..0.999 – יענו, אפס ואינסוף תשיעיות אחריו? האם הוא שווה לאחד? תהרגו אותי איך, אבל הנושא הזה עלה באיזה מסיבה שביקרתי בה לא מזמן. בקצרה? כן. יש שוויון. ואפילו יש הוכחה מקסימה בת חמש שורות. אותה, ועוד רבות אחרות, ניתן למצוא פה – והן רובן ברמה שכל אחד שצלח כיתה ח' יכול להבין. מה שמראה כמה דברים בסיסיים במתמטיקה: ראשית – האינטואיציה שלך היא גברת ממולחת ורמאית שמנסה להכשיל אותך. שנית – כרגע קיבלתם שיעור בכמה מסובך הוא מושג האינסוף. ושלישית? מתמטיקה זה מגנייייייייייייייייב! לא מאמינים לי? תסתכלו בהוכחה הראשונה שם. הגאונות שלה חסרת פשרות.

7. ארנבים טורפי מכוניות! בדנבר! בירחו על נפשותיכם! בעלי מכוניות בדנבר מתלוננים שטורפים מסוכנים (בעלי שיניים חדות!) אוכלים להם את חיווט האוטו. תופעה שהחלה ב – 2002 כשהחלו לייצר, ואני-לא-צוחק, חיווט מסויה. כנראה שבדיוק נגמר להם הטופו. הדיון בסלאשדוט מצחיק כמו החמישיה הקמרית. ובקישור שם גם מראים ארנב מרושע לועס מכונית לארוחת בוקר בשיטת בופה-אכול-כפי-יכולתך.

8. ב – Operationsports יזמו את אחד מפרוייקטי האנ.בי.איי המרהיבים מבחינה אומנותית. לכבוד פתיחת העונה (בה בוסטון תיקח אליפות. בדוק. זה לא סתם וישפול ת'ינקינג!), העלו שם עטיפות חוברות קומיקס בדיוניות לכל אחת מהקבוצות. החבר'ה שם אוהבים כדורסל. החבר'ה שם מכירים את תרבות הקומיקס. והתוצאה הנה פרודיה נושכת על עלילות הקבוצות בשנה ובקיץ החולף – שלא לדבר על זה שהיא גם יפה לעין.

9. הבעיה עם התחזיות האפוקליפטיות הרלוונטיות, היא שהן כולן אמורות להתרחש עוד במהלך חיי. עכשיו מספרים לי שב – 2030 נצטרך שני כדורי ארץ כדי לכלכל אותנו! שו כמובן כותרת פופוליסטית ביותר, היות והמושג 'אותנו' אינו ברור. כבר כיום כדור הארץ לא יכול לכלכל את שש ומשהו בליון תושביו ברמת חיים מערבית – כך שהשאלה ב – 2030 היא לא רק כמה משאבים יישארו, אם ישארו, אלא מי ישתמש בהם. אם תשאלו אותי אז שלושה פתרונות נראים לי כרגע אפשריים. הראשון, והיות הגיוני שבהם, הוא מיחזור וחיים ירוקים שאשכרה מתפקדים. ברמה שמדינה תוכל לספק את דרישות הנחושת של עצמה מבלי שיהיה לה ולו מכרה נחושת אחד לרפואה. אופציה שניה, אפשרית תיאורטית אבל לא מעשית, היא הגבלת הילודה. גידול שלילי לא יזיק לנו לאורך דור או שניים. ושלישית? האופציה החביבה עלי: יישוב עולמות אחרים. תשאלו את קים סטנלי רובינסון ושאר החבר'ה מאגודת מאדים הגרמנית שדוחפת ליישוב הכוכב.

10. ב – 2006 הוקמה בקונפהאגן אגודת רזמוס מאלינג, ממציא בן המאה ה – 19 וסוג של תומאס אדיסון דני. בחור על הכיפאק שכזה, שלפי האתר המציא את מכונת הכתיבה המהירה בהיסטוריה (1872), מכונת הצילום הראשונה בעולם (אותה השנה) ו – כמובן, מכונת הכתיבה המסחרית הראשונה בעולם. הבחור היה, מה שנקרא, חובב-ציוד-משרדי כבד. המצאותיו היו חולפות מתחת לעין, אילולא כללו אלו את כדור הכתיבה: מין מכונת כתיבה כדורית שהפסידה במבחן דרווין היסטורי לציוד השטוח שאנו מכירים כיום. חברי האגודה טוענים כמובן לעליונות המכונה. אני מפקפק בכך, אבל בלי שום קשר, סבור שזה יכול וצריך להיות פריט חובה בכל יצירת סטים-פאנק באשר היא. שיפטו בעצמכם.

11. ערכת הספרן הצעיר, צעצוע חדש שמבטיח דקות שעות ימים ימבה זמן של הנאה היא מהדברים מחממי הלב שנתקלתי בהם לאחרונה. אממה – הלז הומצאה כנראה באיחור אופנתי של ארבעים שנה יחסית לזמן בו הייתה יכולה להיות הצלחה מסחרית.

12. פינת הלגו: לכבוד ליל כל הקדושים ובהשראת הסרט סליפי הולו: מרכבת רפאים מלגו. הסט השלם נמצא פה.

13. בסוף החודש נערכו בברצלונה שני אירועים משונים. שניהם יוצאים עקרונית במסר שאני בעדו – התאמת זכויות היוצרים, שאבד עליהן הקלח בהגדרתן הנוכחית, לעידן הדיגיטלי המודרני. אבל שניהם פומפוזיים ורציניים מדי בכדי אשכרה לעניין את הניימן הממוצע. הראשון הוא ה – Oxcars. כמו האוסקר, רק כתוב אחרת. התחרות הלא תחרותית ולא נושאת הפרסים של יוצרי התרבות החופשית. נשמע טיפה ניו-אייג'י. גם קצת קשה להבין מהאתר שלהם מה בדיוק קורה שם, אם כי רשימת המשתתפים נראית מעניינת.

אחרי הטקס נערך, במשך שלושה ימים, פורום התרבות החופשית (free/libre culture). אירוע דיונים והרצאות שמטרתו, בסופו של יום, ליצור ספר שימוש (Handbook) לכלכלה בעידן החדש. שזה פשוט כל כך… יומרני. פומפוזי. צורם מסיבה לא ברורה. גם רשימת ההרצאות והאירועים (ניתוח מקרה: ויקיפדיה, בלוגים בעידן החדש וכו') נשמעת משעממת רצח. אבל המטרה נאה, ומעניינת, ולכן הוקדש להם אייטם בגיקדום.

14. בנאסא טוענים שבעלות של 10 מליארד דולר יוכלו לשלוח אנשים למאדים. מה שגורם לך לגרד בראש ולתהות: למה לא עשו זאת עדיין?! 10 מליארד דולר זה לא בשמיים בקנה מידה של השקעות ממשלתיות. יש אפילו אנשים פרטיים שיכולים להרשות לעצמם בזבוזים בסדר גודל כזה. אבל עד שזה יקרה, נאסא משיקה את תוכנית מאה שנות חלל במימון התחלתי של מליון ומאה אלף דולר. המטרות הרשמיות? יישוב מאדים, שיפור יכולת תעופת החלל (מעבר לדחיפה חשמלית במקום דלק) ושאר תחזיות מד"ביות. הם גם מחפשים תורמים פרטיים במטרה להקים את קרן מאה שנות חלל. מעוניינים? כל מליון יעזור! :]

15. [תודה לרינת] בירה. המשקה השלישי בפופולריותו בעולם (אחרי מים ו.. תה. מה קרה לקפה? נעלבתי בשם המשקה הרשמי של עולם המתמטיקה). ב – Infographic מספקים סטטיסטיקה שתמיד נעים לחזור אליה: איפה צורכים הכי הרבה בירה, כמה ומי. לפי יבשות, ארצות, ומה שרק תרצו. ומי לא שם? ישראל כמובן. יש לנו עוד מה ללמוד כדי להגיע לגדולים. ואחרי זה מספיק לי שיש בעיות שתייה אצלנו. אין אצלנו בעיית שתיה. יש אצלנו בעיות התנהגות חמורות. שזה משהו אחר כמובן.

כמה פרטים למשחק הטריוויה הבא שלכם: באירופה שותים, וזה לא מפתיע בכלל, הכי הרבה בירה בעולם. מה שכן מפתיע אותי, בגדול, זה שאסיה, ולא ארה"ב, במקום השני. כנראה שלטרנדי הבריאות למיניהם יש השפעה כלשהי על תרבות הצריכה. מבין הארצות ממשיכה צ'כיה להחזיק בכתר (אם כי הטענה היא שאם תחלקו את גרמניה למדינות, אז בוואריה תעבור את צ'כיה בלי למצמץ). מה שמדהים זה שבמקום השני לא נמצאת גרמניה. הלה התדרדרה למורדות המקום השלישי בלבד. אז מי כן שם? אירלנד והגינס שלהם! הפתעה נוספת במקום העשירי: לוקסמבורג. לא בגלל שלא ידעתי שהם שותים. אלא בגלל שלא ידעתי עליהם שום דבר.

13 תגובות

  1. חנן כהן הגיב:

    1. את החוויה של מוזיאון מדע אי אפשר לשחזר מול מסך.

    2. מוזיאונים מבינים את הבעייתיות ולכן לאט לאט הם משנים את החוויה של מבקר+אובייקט לחוויה של השתתפות ושיחה – מבקר+מבקר+אובייקט. הנה דוגמה לבלוג שעוסק בזה http://museumtwo.blogspot.com/

    3. מוזיאונים מבינים שהאובייקטים שלהם צריכים לחיות גם ברשת ולאפשר היזון חוזר מהקהל לחזרה למוזיאון. מוזיאונים עם API. הנה דוגמה חזקה מאוסטרליה http://www.powerhousemuseum.com/dmsblog/

  2. ניימן הגיב:

    אתה צודק בקשר למוזיאוני מדע. בשלב מסוים בחיי ביקור בכאלה היה אחת החוויות המענגות. מאז קרו שני דברים: טיול חוף לחוף בארה"ב כלל יותר מדי מוזאוני טבע, שבתכל'ס נראו כולם אותו הדבר והמאיסו עלי קצת את העניין. שנית – הייתי בתערוכת מתמטיקה במוזיאון הטכנולוגי של ברלין והתאכזבתי קשות. אם כי זה בטח תמיד רעיון רע לבקר תערוכה בתחום ההתמחות שלך (כמו לקרוא מאמר עיתון על נושא שאתה אשכרה מבין בו). במוזיאון שלכם טרם הייתי – אבל אוסיף את זה לרשימת המטלות לביקור הבא בישראל :]

    הבלוג על המוזיאונים אדיר ונכנס למועדפים שלי. אתה מכיר עוד בלוגים שעוסקים בנושא?

  3. חנן כהן הגיב:

    כמובן שאתה מוזמן אלינו. רק תגיד ואני אראה לך דברים שאחרים לא מכירים.

    הנה עוד בלוגים על מוזיאונים שאני קורא

    http://electronicmuseum.org.uk/

    http://musematic.net/

    http://reachadvisors.typepad.com/museum_audience_insight/

    http://openobjects.blogspot.com/

  4. ניימן הגיב:

    ויל דו! תודה על הלינקים :]

  5. צביקה הגיב:

    לגבי 6 – 0.9999999 לא שווה 1, יש קופת שרצים מתמטית שלמה מאחורי זה, וההוכחות שנתנו לוקות בחסר.

  6. ניימן הגיב:

    צביקה – הסבר? כידוע לך, הצהרות מתמטיות ללא הסבר לא נותנות הרבה בחיים.. :]

  7. יעל ר. הגיב:

    למה לבזבז זמן בטיול מחוף אל חוף בארה"ב על מוזיאוני טבע כשיש כל כך הרבה אתרי טבע הרבה יותר מעניינים שם?

    לגבי 7 – בניו זילנד יש זן של תוכים פסיכים, שתחביבם הוא התעללות ברכבים חונים: פירוק הוישרים, הוצאת הפלסטיק השחור שסביב החלונות, שבירת האנטנה וכן הלאה. כשאין מכוניות, הם יסתפקו בניסיון לפרק לך את האוהל. וכן, זה אמיתי. במו עיניי ראיתי כמה כאלו בפעולה. אם יום אחד הם והארנבים מדנבר יפגשו, מי יודע איך האנושות תצא מזה (-;

    ובאשר להתיישבות על המאדים, הבעיה הגדולה היא קודם כל המסע לשם, שגם עליו טרם הצליחו להתגבר. יש מאמר מעולה בנשיונל ג'יאוגרפיק מלפני כמה שנים על הבעיות הפיזיולוגיות שמעמיד בפני נאסא מסע ארוך כזה בחלל (שכחתי איזה גיליון, אפשר לברר), והשפעותיו ההרסניות על גוף האדם. מצוינת שם גם העובדה שממעטים לחשוב עליה, שלאור הכבידה השונה בכדור הארץ, בירח ובמאדים, מי שחי בירח או במאדים כל חייו לא יוכל פיזיולוגית להסתגל לחיים רגילים בכדור הארץ, לפחות מבחינת הידע והטכנולוגיה שיש בנושא כיום.

  8. ניימן הגיב:

    התגובות שלך הן גיקדום בפני עצמו :]

    בארה"ב היינו גם בכל פארק לאומי שנקרה בדרכינו. (9-10 לדעתי). אבל גם בערים צריך לעשות משהו כדי להעביר את הזמן עד ששותים בירה בערב.

    ברור שחלק גדול מהכסף של מאדים יושפע במחקר ופיתוח. אבל יש להם רעיונות תיאורטיים לגבי המסע – בעיקר מסע חד-צדדי מה שתוקע את המתיישבים שם לנצח וצורך באמת חבר'ה אמיצים ביותר (לא כמוני). בעיות הכבידה יהיו קיימות כמובן, אבל כל הידע בנושא הוא כרגע תיאורטי בלבד. ברור שיהיה כמעט בלתי אפשרי ליצור התקדמות ממשית בלי אשכרה לנסות לעשות משהו בנידון. יש את טרילוגיית מאדים של קים סטנלי רובינסון (חבר אגודת מאדים, אגב) – שם הוא סוקר את הנושא, בצורה סיפורית, בהתאם למיטב הטכנולוגיה שהייתה קיימת בעת הכתיבה (שנות ה – 90). הוא בחור אופטימי מאין כמוהו. אני קצת פחות, אבל עדיין חושב שהשקעת כספים ומאמצים בנושא ייקדמו את האנושות לאין שיעור. שלא לדבר על יצילו את העתיד שלה..

  9. zikit הגיב:

    באיחור אלגנטי, שילוב של קומיקס ונ.ב.א מאוד מוצלח (ובפוסט על גיקדום?)
    אבל כמה שהייתי רוצה להסכים, אני לא חושבת שזו תהיה בוסטון ומדובר במקרה קלאסי של וישפול ת'ינקינג
    התערבות?

  10. ניימן הגיב:

    התערבות כן. אבל לא בוסטון נגד כל העולם – אלא בוסטון נגד יריבה שאת בוחרת. אני מציע שתקחי את מיאמי. הם נראים נהדר עד עכשיו! 🙂

    מה הפרס?

  11. zikit הגיב:

    הפרס: אם אני זוכה אז אני רוצה בירה שווה מאלו שאתה לפעמים כותב עליהן פה או הזמנה לערב טעימות. מה אתה רוצה?

    אבל על מה מתערבים? על מי תהיה האלופה? כי מיאמי בוסטון זה גמר המזרח.
    פה אני בבעיה כי בוסטון אולי יעברו את מיאמי (נמוך אבל בכל זאת), אבל הם לא יעברו את מיאמי והלייקרס לדעתי
    ובין מיאמי ללייקרס אני לא יודעת במי אתמוך

  12. ניימן הגיב:

    יאפ. על מי תהיה אלופה. אז את צריכה לבחור בין הלייקרס למיאמי (באמת? נראה לך שמיאמי תהיה אלופה? זה נראה קצת רחוק מזה כרגע..).

    וסבבה. אסחוב אחד מהבקבוקים האלה לארץ ונשתה ביחד. בקשר למה יקרה כשבוסטון יקחו אליפות, אז בטח אוכל לסחוט ממך איזה עיצוב לבלוג 🙂

  13. zikit הגיב:

    אז בניגוד לנטיות הלב שלי אני בוחרת בלייקרס (זה לא אומר שאני לא אעודד את בוסטון לאורך כל הדרך)
    כי לא משנה אם בוסטון או מיאמי יגיעו לשם, הן יהיו סחוטות.

    בכיף עיצוב או כל דבר אחר שתזדקק לו ביוני

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Subscribe without commenting