פינת היצירה הגרמנית: פאלקו – ג'ני. להיט שנוי במחלוקת של הזמר האוסטרי הפופולרי בכל הזמנים

אתם אולי מכירים את Falco מהלהיט Rock Me Amadeus. השיר הגיע ב – 1985 לראש המצעד האמריקאי. בכך הוא הפך את פאלקו למוזיקאי היחיד אי פעם(!) שהגיע לראש המצעד האמריקאי למרות ששפתו העיקרית היא גרמנית.

פאלקו מכר עשרים מליון אלבומים וחמישה עשר מליון סינגלים בחייו הקצרים. די בטוח שהוא האמן האוסטרי המצליח ביותר אי פעם.

למרות זאת, אנחנו כאן כדי לעסוק בשיר אחד בלבד: ג'ני.

אני באמת אוהב את השיר הזה. מנגיעות הפסנתר הרפפטיביות דרך המבטא האוסטרי הבולט של הזמר ועד הפזמון הקיצ'י.

"ג'יני" היה להיט אירופאי ענק. הוא כבש את המקום הראשון לא רק במערב גרמניה, אוסטריה ושוויץ, אלא גם בהולנד, נורווגיה ושוודיה. זאת למרות שהוא היה מעורב בשערורית ענק.

המילים מתארות, בצורה מאד מעורפלת, יחסים בין גבר לבחורה בשם ג'יני. מאד מאד מעורפלת. הקול של הגבר קצת מעורער, והדיאלוג מוזר: "את אמרת 'תעזוב אותי לבד'. אבל אני רואה דרכך. עיניים אומרות יותר ממילים."

השיר מסתיים במבזק חדשות, שמספר שבחודשים האחרונים מספר הנעדרים עלה.

אז על מה השיר? אם תשאלו את פאלקו הוא יספר שזה על מחשבות של סטוקר. מחזר אובססיבי. הרבה אחרים לא הסכימו עם המשורר. אמרו שזה שיר שמציג אונס באופן חיובי או מטיף לחטוף בחורות.

השערוריה גרמה לכך שבמזרח גרמניה השיר נאסר לשידור ברדיו או במועדונים. במערב גרמניה חלק מהתחנות החרימו אותו, וחלק אחרות שידרו אותו עם "אזהרת האזנה" לפני.

שנה מאוחר יותר שיחרר פאלקו את Coming Home: חלק שני של ג'יני. כנראה שהמטרה הייתה להרגיע את הרוחות. השיר הצליח למדי, למרות שמבחינה אמנותית הוא לא מתקרב לקרסוליים של המקור. ב – 2009 יצא The spirit never dies: חלק אחרון של ג'יני. השם ניתן בידי האמרגן של פאלקו לאחר מותו של האמן. סביר להניח שזה תעלול שיווקי בלבד ולשיר אין שום קשר לג'יני.

אני לא רואה כמובן בשיר הטפת לאלימות. בטוח לא יותר ממה שיש בלוליטה או The Windup Girl. בעיני זה בעיקר שיר יפייפיה, שרכב על גלי השערוריה להיות להיט ענק.

הנה טיפ קטן: אם אתם נחשפים ליצירה שמזעזעת אתכם, לפעמים עדיף לשמור את זה לעצמכם. כי צעקה על כל גלי האתר תביא מן הסתם בדיוק לאפקט ההפוך. לא בטוח שג'ני היה הופך ללהיט כל כך גדול בלי כל החרמים והכתבות נגדו. יחסי ציבור זה לפעמים כמו כביש: עדיף להיות חכם מאשר צודק.

[להורדה: Falco – Jeanny]

4 תגובות

  1. אור הגיב:

    מקסים, נוגה וסתוי.
    אני מכריז עליו כעל פסקול יום רביעי.

  2. ירון, סטודנט הגיב:

    פרט טריוויה קצר – המחזאי הישראלי המפורסם יהושע סובול נחשף לשירים ולביוגרפיה של פאלקו בזכות הבן שלו, יהלי סובול (סולן להקת "מוניקה סקס"), והחליט לכתוב על פאלקו אופרת רוק(!), אשר הוצגה לאחר מכן בוינה בשנת 2000. להלן קישור בנוגע למופע הזה –
    http://www.grg23-alterlaa.ac.at/europa2/falco/cybershow.htm

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Subscribe without commenting