יומיות 24.05.2018: גוגל החליטה להיות מרושעת

השבוע נשבר שיא כל הזמנים לכניסות בבלוג.

זה מפתיע. שיא הפופולריות של הבלוג היה ללא ספק דווקא לפני עשור, כשהוא היה בלוג על אירועים תל אביביים. איך נשבר השיא דווקא עכשיו, משום מקום?

התשובה מפתיעה. מוקדם יותר השבוע הזכרתי את Fortnite. משחק המחשב שהפך ללהיט היסטרי. יום לאחר הפוסט שלי כתבו עליו כתבה מצויינת בוואינט, אז עכשיו הוא כבר לא סוד גיקים.

אבל כנראה שהפופולריות של המשחק כזאת אדירה, שאפילו עם תחרות מוואינט, עדיין האיזכור שלי הביא אלפי אנשים מחיפושי גוגל.

קצת מביך, הפוסט על Fortnite חובבני להפליא. אבל מי יודע, אולי כמה מבין אלפי המבקרים יהפכו לקוראים מתמידים בהמשך.

נתתי בפייסבוק הזדמנות לנחש מאיפה הגיעו כל הכניסות, ו-Moshe F. Saraf ניחש. הנה הפרס: ח"ח פומבי ורשמי מהבלוג ניימן 3.0. אלה דברים שאי אפשר לקנות באיביי חביבי!

1. לפני שבועיים הדהימה גוגל את העולם עם Duplex: תוכנת בינה מלאכותית שעושה הזמנות טלפוניות מעסקים. הנה שיחה לדוגמא.

קריפי, נכון? התוכנה של גוגל נשמעת אמיתית ומלאכותית בו זמנית.

שיחות מרשימות כמו אלו שבסרטון גרמו לכך שחצי אינטרנט דיברה ביראה על התוכנה בשבועיים האחרונים. כינו את זה, 'צעד נוסף בדרך לנצחון המכונה על האדם'.

רק יש משהו מוזר בכל השיחות האלה. כשמתקשרים לעסקים בדר"כ, בטח בארה"ב, העובדים אומרים את שם המקום בזמן מרימים את הטלפון. משהו בסגנון, "מקדונלד'ס שלום, במה אוכל לעזור לך?". עם זאת, בכל השיחות שגוגל הציגה לא מצוין שם המקום.

סוכנות החדשות Axios חשדה.

ראשית, הסוכנות התקשרה להרבה עסקים באיזור החיוג של גוגל. כולם ענו עם ציון שם המקום בהתחלה. Axios פנתה לגוגל, לבקש את שמות המקומות אליהם התקשרה התוכנה בדמו. הסוכנות אפילו הציעה לקבל את שמות המקומות בצורה חשאית, בלי לחשוף אותם לציבור. רק כדי שיוכלו לוודא את טענות גוגל. גוגל לא השיבה.

יותר מזה, הסוכנות הציעה שאולי שמות המקומות נערכו החוצה מהשיחות? ואם זה נכון, שאלה אם היו עריכות נוספות. דוברת גוגל לא הגיבה, ואמרה שתחזור לסוכנות בקרוב. הם עדיין מחכים.

2. בינתיים, ג'ון גרובר, בלוגר טכנולוגיה, מצא בפוסט ישן ההכרזה על דופלקס בבלוג הבינה המלאכותית של גוגל, שמתגאה בכך שהם השתמשו ב-Duplex כדי להזמין ארוחה ממסעדה. הם גם ציינו את שם המסעדה.

גרובר פנה למסעדה, וניסה לבדוק עם העובדים אם הם ידעו שהם מדברים עם בינה מלאכותית. "לא, ברור שלא", הם ענו. אז הוא ניסה ללחוץ ולברר אם הם זוכרים את שיחת הטלפון, ופה נתקל במבוי סתום.

אם גוגל אכן הקליטו שיחות בסתר עם מסעדות, יש פה בעיה חוקתית. החוק הישראלי למשל – אם זכור לי נכון – מתיר להקליט רק שיחות שאתם משתתפים בהם. מצד שני, פה מי שהקליט את השיחה היא בינה מלאכותית – שלא נחשבת "צד". יותר מזה, בקליפורניה חובה ליידע אנשים על הקלטות, מה שכנראה לא נעשה פה.

בינתיים השמועה אומרת שהתוכנה תודיע לאנשים שהם מוקלטים בעתיד – במקומות בהם החוק מחייב זאת. יופי, מאד מוסרי.

3. הרשת ממשיכה לתקוף את גוגל.

במשך הרבה זמן הסלוגן של גוגל היה "don't be evil". זה היה חלק מקוד ההתנהגות שגוגל חילקה לעובדים. טוב, אז הם הורידו את זה עכשיו. שזה וואחד דבר מוזר לעשות. [תיקונון: ראו תגובות. הם הורידו את הפסקאות העיקריות, אבל נשאר משפט קטן ומוזר בסוף עם ה-don't be evil. מבחינתי זה עדיין נחשב הורדה]

כדי להשלים את רדיפת גוגל, The Verge גם פירסם סרטון פנימי של החברה מ-2016 בשם The Selfish Ledger. זה אחד הדברים הקריפיים ביותר שראיתי אי פעם. מי יצר את זה? מה הם חשבו שהם עושים שם?! בטח לא משהו שמח סטייל יובל המבולבל.

הסרטון, שזמין פה, מספר איך גוגל תפתח תוכנה שתעזור לאנשים להשיג את המטרות שלהם. זה נשמע טוב, אבל התוכנה תעשה קצת יותר מזה: היא תעשה לאנשים מניפולציה מכוונת כדי שהם ישיגו את המטרות שלהם.

בעצם, הסרטון אפילו מדבר על מניפולציה לאוכלוסיות שלמות, כדי לפתור בעיות כמו רעב ועוני. שזאת סתם קלישאה שאנשים משתמשים בה כדי להצדיק מה שבא להם.

4. מהפיכה בקזחסטן! המדינה משנה את הכתב הרשמי מקירילי ללטיני.

המשמעות של שינוי כזה עצומה. כתב הוא אחד האלמנטים בהם אנחנו מזהים את עצמנו. להרבה האנשים, בטח מבוגרים, שינוי כזה הוא בגדר משימה בלתי אפשרית. במקום לעזור לציבור ולעשות את השינוי כמה שיותר קל, ממשלת קזחסטן הקשתה בשלומליות.

אחת הבעיות בכתב לטיני, הוא שיש בקזחסטנית צלילים שאין באנגלית. באוקטובר חתמה הממשלה על תקנה שמגדירה את הכתב החדש, ומסדרת את המצב. הפתרון? שמים גרש ליד אות קיימת. המילה 'רפובליקה' נגיד, תיכתב בצורה הבאה:

Respy'bli'kasy

זה בדיוק מה שעושים בישראל, רק שאיכשהו בעברית זה נראה טוב יותר.

מקומות בקזחסטן שהתכוננו לשינוי מבעוד מועד, עידכנו את כל הטסקסטים שלהם. אלו עדכונים שעולים לפעמים עשרות אלפי דולרים. עדכוני תפריט במסעדות, שלטים או אפילו כיתובים על ספלים ומפיות.

בזמן שהמקומות היו עסוקים בלעדכן את הטקסטים, הציבור הקזחסטני הקים צעקה. הסיבה: הכתב החדש מכוער. הממשלה, שהופתעה מעוצמת התגובה, החלה מהר מאד לשנות את הכתב למשהו עדין יותר, עם פחות דגשים. בגירסה החדשה, המילה 'רפובליקה' נכתבת ככה:

Respýblıkasy

ובום! הכסף שהושקע בהחלפת הכתב לגירסא הקודמת ירד לפח.

ה-BBC מגלגל את סיפור החלפת הכתב הקזחסטני, והנזק שנגרם לציבור מהחלטה ממשלתית פזיזה.

5. אסטוניה הפכה למדינה הראשונה בעולם עם תחבורה ציבורית חינמית (בחלקים מהמדינה), הוריי!

בפולין, אגב, אנשים מעל גיל 70 לא צריכים לשלם על תחבורה ציבורית עירונית. כלומר, אוטובוסים, מטרו ורכבת קלה.

6. ג'ורג' מרטין אומר: גם ב-2018 לא יצא הספר השישי של שיר של קרח ואש.

7 תגובות

  1. יעל ר. הגיב:

    לנשיא קזחסטן יש שלל שגעונות. הוא שינה את שם הבירה, ועדיין חושב לשנות אותו שוב כדי שייקרא על שמו, הוא הודיע שיום הבירה יהיה ביום ההולדת שלו ושם את דיוקנו על שטרות הכסף, והוא גם קורא לשינוי שם המדינה. אז מה זה כבר לשנות שפה?…

    וכל הכבוד לאסטוניה! למרבה הצער, בטאלין השינוי לא יהיה רלוונטי לתיירים. נו, מילא. עדיין מגניב. הייתי אומרת הלוואי עלינו, אבל כרגע אני אסתפק בכך שישראל תתקדם לכדי, ובכן, כל חור בעולם המודרני כמעט, ותפסיק להשבית את התחבורה הציבורית ימים בשבוע, מדי שבוע, מטעמי דת.

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    הפוסט שג'ון גרובר "מצא" בכלל לא ישן, הוא פורסם לאחר ההכרזה בi/o.

    • ניימן הגיב:

      נכון, קראתי מהר מדי. תודה על התיקון!

      • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

        ותיקון #2: don't be evil עדיין קיים בcode of conduct של גוגל

        ״And remember… don’t be evil, and if you see something that you think isn’t right – speak up!״

        🙂

        • ניימן הגיב:

          קיבלתי, אבל במקרה הזה דוחה את התיקון.

          הם הורידו את פסקאות ה-don’t be evil העיקרית, שתיארה מה הפילוסופיה שלהם.

          מה שנשאר בסוף מרגיש או כמו עלה תאנה או כמו טעות. הוא גם מנוסח מוזר עכשיו לאחר הורדת שאר הפסקאות: לא ברור מה תפקיד ה-remember, כי אין מה "לזכור".

          כשזה מגיע לניתוח קודי התנהגות אני מאמין יותר בכוונה ופחות בניתוח מדויק של הטקסט. אז מבחינתי המשפט "הם הורידו את זה" נכון מבחינת כוונה.

          עם זאת, מוסיף הערה שם של מה שכתבת, למען הסדר הטוב.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Subscribe without commenting