יומיות 11.03.2019: מצב ההוכחות המתמטיות בעידן המחשבים

קצת מתמטיקה היום.

1. ב-1993 פירסם עיתונאי המדע ג'ון הורגן את "מותה של ההוכחה". כתבה שטענה שמתמטיקה עוברת שינויים אדירים בהשפעתה של הטכנולוגיה. הוא חזה את סופה של ההוכחה המתמטית הקלאסית תוך כמה שנים.

זה עיצבן הרבה אנשים.

שניים מהם, מתמטיקאיים, המציאו אובייקט מתמטי חדש וקראו לו משטח הורגן. מה שמיוחד במשטח הורגן זה שכל סימולציות המחשב טוענות בתוקף שהוא חייב להתקיים, אבל ההוכחה המתמטית ה"קלאסית" מוכיחה שהוא לא קיים.

25 שנה מאוחר יותר, הורגן חוזר בו ומפרסם את אוקי, אולי בכל זאת ההוכחות עדיין לא מתות. הוא שאל שורה של חוקרים מובילים על דעתם לגבי ההוכחה המתמטית ב-2019.

לא צריך להיות מתמטיקאי כדי לדעת שההוכחה הקלאסית עדיין חיה. רק במילניום הנוכחי הוכיחו – בשיטות קלאסיות – את השערת פואנקרה, השערת קטלן ועוד שלל הוכחות מתמטיות חשובות.

המחשבים הם כמובן כלי חשוב במחקר המתמטי המודרני. יותר בתור כלי עזר לחוקר בזמן שהוא כותב הוכחה קלאסית.

הדוקטורט שלי נגיד, 150 עמודים טכניים ברובם, לא יכול היה להתקיים לפני עידן המחשב. הרבה מהחישובים הקלאסיים בו נעשו בעזרת Mathematica. אילולא התוכנה הייתה קיימת הוא היה לוקח לי כמה שנים יותר (בהגזמה פרועה).

מה שהטכנולוגיה כן עשתה, זה לתרום לגיוונן של ההוכחות. את השערת רובין, למשל, הוכיחו בעזרת מחשב. ההוכחה עצמה מאד קצרה, אבל צריכה טריק מתמטי לא אינטואטיבי שאיכשהו חוקרים לא שמו לב אליו במשך 60 שנה.

ב-2016 הוכיחו את בעיית השלשות הפיתגוריות הבוליאנית בעזרת מחשב. גודל ההוכחה הוא 200 טרה בייט(!) והיא התפרסמה בתור "ההוכחה הארוכה בהיסטוריה".

קשה לאמר אם ההוכחה המתמטית היא פה כדי להישאר, או שהיא פשוט משהו שעוד לא "הוחלף" ע"י המחשבים, וזה רק עניין של זמן. יש כלים, כמו "הוכחות פורמליות", שמאיימים ליצור זן חדש של הוכחות. אלא שכרגע הרבה כל כך מסובך לכתוב הוכחות פורמלית, שלא ברור אם אי פעם הם באמת יחליפו את ההוכחות הקלאסית.

יכול להיות שמתמטיקה, למרות הפורמליות בה, היא תחום אנושי בו אני אדם יוצרים למען בני אדם אחרים. הרי הוכחה מתמטית לא שווה הרבה אם קהילת בני-האדם המתמטיקאיים לא מאמינה בה, מה שהופך את זה למשימת אנוש-משכנע-אנוש.

יכול להיות גם שמתמטיקה היא אחד התחומים היותר מסובכים להחליף בו בני אדם. ושאם אי פעם נגיע למצב שכבר לא צריך הוכחות קלאסיות, זה יהיה אחרי שמחשבים יחליפו בני אדם בכל תחום אחר. אני בספק אם זה יקרה.

[בתמונה: סימולציה של משטח הורגן, שכאמור, לא באמת קיים. הרבה מהחומר באייטם הגיע מהכתבה של הורגן, מומלץ לקרוא שם בשביל לקבל תמונה מלאה]

2. החל מה-1 ביולי מחויבות חנויות (פיזיות) בפילדלפיה לקבל מזומן.

דעתי על הנושא ידועה. תשלומים דיגיטליים הם שירות שעולה כסף וקושר אתכם לספק שירות אנוכי, ולכן אסור לחייב אנשים להשתמש בהם.

זה לא שאני נגד תשלומים דיגיטליים. די מטורף לקנות דירה – או אפילו רכב יקר – עם מזומן. זה פשוט מסוכן. מצד שני, אין סיבה שמישהו יידע – ובטח לא שמישהו יתעד – שאתם קונים שלוש חבילות של קונדומים בטעם תות-בננה בשבוע.

3. הסיסמא "ji32k7au4a83" נראית בטוחה, נכון? אבל איכשהו השתמשו בה יותר ממאה פעמים כבר, אז אולי היא לא בטוחה וקלה לניחוש.

איך זה יכול להיות? מסתבר שזאת המילה "my password", נכתבת במקלדת עם אותיות סיניות.

4. Duck Tales לקחו שיר מממשחק המחשב שנעשה על פי הסדרה ב-1989, והכניסו אותו לסדרה החדשה ב-2019. ככה מדבר ההווה עם העבר, ויוצרים עם מעריצים!

השיר המקורי:

השיר החדש:

5. המועמדת הדמוקרטית אליזבת וורן מציגה את התוכנית שלה ל"פרק את חברות הענק – גוגל, פייסבוק, אמזון, מיקרוסופט" לכמה חברות קטנות יותר.

אני מניח שזה יותר מעיד על כך שהיא מאמינה שזה יביא לה בוחרים, ולא תוכנית אמיתית שיכולה להצליח.

6. ביקורת גורסת שמשחק המחשב red dead redemption 2 מאד יפה, מאד גדול, מאד עשיר בתכנים, אבל גם מאד מאד משעמם. עושה רושם שזאת קצת מחלה של הרבה כותרי ענק של משחקי מחשב.

אני מזכיר זאת כי זה רלוונטי למשהו ש(נדמה לי ש)גל תורן אמר פעם בראיון. לא "קול" להיות קול של המיינסטרים. בסופו של דבר, למרות שלמיינסטרים יש פידבק שלילי לאנדרגראונד "מוזר", רוב החידושים מגיעים מהשוליים.

7. במעבדה ליד העיר אלבני באינדיאנה, הינדסו סוג חדש של סלמון, שמעולם לא ראה ים. הזן החדש הזה של הדג – לחלוטין תוצר של הנדסה אנושית – אמור להתחיל להימכר בסופרים בארה"ב מתישהו ב-2020 (או קצת אחרי).

ועכשיו התחרות: איזה עלילה של סרט אימה או מד"ב הכי דומה למצב המציאותי הזה? ואיך זה יכול להשתבש?

13 תגובות

  1. ROSS הגיב:

    3. האנתרופיה של הסיסמא הזו סבירה, גם שילוב התווים, והיא גם קלה לזכור. אם מחשב יצליח לעלות עליה בקלות יחסית מבחינתי הוא עבר את מבחן טיורינג.(אין לי שום הסמכה או מספיק ידע להעביר גם אדם את מבחן טיורינג)

    7. זה מלחיץ רק אם הדגים ישתחררו לטבע בטעות, ואז יש סיכוי סביר לאסון אקולוגי. אני אלך על ים כחול עמוק, או The Bay

  2. מישהו הגיב:

    סיכמת יפה התייחסות סבירה לדבריה של וורן בלי ליפול לאף מלכודת PC. כבוד.

    בקשר ל RDR II – זו ממש התחושה שעלתה בי מלצפות בגיימפליי מבלי לשחק במשחק עצמו. יותר מדי כמו העולם האמיתי – הכל אפשרי אבל אין משהו מיוחד לעשות… כמו התחושה שאתה מקבל בגילוי העולם הפתוח ב GTA3 אבל קולט ש-עכשיו מה? צריך להמשיך עם העלילה בשביל שזה יהיה מעניין.

  3. פשוט יעל הגיב:

    לגבי הסלמון – באחד הביקורים שלי בסיאטל למדתי ש-rainbow trout (סוג של פורל) הוא למעשה סלמון שאף פעם לא יצא לים, כלומר בעצם נשאר במצב לא-בוגר-לגמרי (מחזור החיים של הסלמון מתחיל במים מתוקים, אחרי שהם גדלים קצת הם יוצאים לים ומעבירים שם כמה שנים לפני שהם חוזרים למקום שבו בקעו כדי להתרבות ולמות; הפורלים ההם פשוט מדלגים על השלב של הים ועל השינויים שעוברים על הסלמון שם). מעניין אם הסלמון המהונדס דומה לזה…

    אגב, עם כל החששות לגבי מינים מהונדסים וההשפעה אם ישתחררו לטבע, יתרון מרכזי שלהם הוא שהם יכולים לעזור לנו להלחם בדיג-יתר, שהוא אחת הבעיות האקולוגיות המרכזיות כיום.

    • D! פה ועכשיו הגיב:

      היה אמור להיות קל יותר פשוט לדוג פחות.

      וכן.. אני יודע שזה לא יקרה – אבל זה עדיין קל יותר.

      • פשוט יעל הגיב:

        אבל זה העניין – זה לא יקרה, אז צריך למצוא איזושהי פשרה. החיים הם לא מצב בינארי של 1 או 0, אחרי הכל…
        כמו שפתרון אחד לבעיית זיהום הפלסטיק הוא שנפסיק כולנו להשתמש בפלסטיק ובכלל נצמצם צריכה. זה יהיה נורא יעיל לצורך הספציפי הזה, אבל זה לא ריאלי, ולכן מנסים להשקיע בדברים כמו פיתוח של פלסטיקים מתכלים וכד'.

        • D! פה ועכשיו הגיב:

          בקיצור נמשיך לשקר לעצמנו ולהמציא דברים שרק אחרי יסתבר שלמרות שאנחנו לא צריכים אותם פיתחנו אותם ועכשיו צריך לראות מה עושים איתם.

          לא נורא, לא חייבים להסכים על הכל

  4. ההוא הגיב:

    דווקא למיטב הבנתי הבעיה עם rd2 הייתה שהוא כן הלך לכיוון מוזר ויצירתי, פשוט לא בהכרח במובן החיובי של המילה. הם יצרו שם עולם מאוד ריאליסטי (לרמת ה"הביצים של הסוסים מתכווצות במזג אוויר קר". אני רציני) שבו כל פעולה לוקחת את הזמן המציאותי שלה (נגיד, פשיטת עור מחיה זו אנימציה נורא ארוכה שלוקחת כעשרים שניות), נורא קל למות וצריך לדאוג לכל מיני דברים מטופשים כמו מקלחת וגילוח (כי אחרת תראה רע/תריח רע ולא תוכל ללכת לכל מיני מקומות ולדבר עם אנשים).
    כל הדברים האלה, על אף המקוריות שלהם, יוצרים תחושה פחות "משחקית" ולכן כנראה נורא משעממים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Subscribe without commenting