יומיות 30.03.2019: הפרלמנט האירופאי אישר חוק זכויות יוצרים חדש — מה זה אומר בעצם?

אני שותה מעט מאד בחודשים האחרונים והסיבולת לאלכוהול ירדה מאד. במילים אחרות, 2 בירות אתמול, כאב ראש הבוקר. אאוץ'.

1. אז הסיפור החדשותי הגדול של השבוע החולף באינטרנט הוא שחברי פרלמנט האיחוד האירופאי אישרו חוק זכויות יוצרים חדש ופרובוקטיבי. הוא כולל את סעיף 11 (מס הלינק) ואת סעיף 13 (פילטרים לתוכן).

והאינטרנט מלאה בלבול וזעם.

בלבול, משתי סיבות. האחת היא שהחוק אושר ב"פרלמנט האירופאי" אבל עדיין לא אושר ב"איחוד האירופאי". יש עוד שלבי הצבעה לפני שהוא הופך להיות סופי, והוא יכול להיפסל בכל אחד ואחד מהם.

הסיבה השנייה היא שעושה רושם שלאף אחד אין מושג מה המשמעות האמיתית של החוקים, וזה כולל משפטנים למיניהם. גם כי צריך לקרוא את הניסוחים המשפטיים המדוייקים כדי להבין בדיוק באיזה מקרים החוקים חלים, וגם כי טרם ברור איך הם יפורשו בבתי משפט אם וכאשר.

מס הלינק בגדול אומר שיש לכם אתר שנותן לינק לעמוד תוכן, ואם הלינק מכיל איזשהו "קדימון" של התוכן, אתם חייבים לשלם משהו לבעל התוכן.

מה שכתבתי למעלה לא באמת נכון.

עושה רושם שזה לא חל על אתרים פרטיים או על אתרים לא מסחריים (כלומר, אני מכוסה). גם לא בטוח למי צריך לשלם (יש לי הרגשה שאף אחד לא עומד לשלם לי על כלום).

אבל זה מכניס המון משפטיזציה לפעולת אינטרנט די בסיסית. נסיון העבר אומר שאנשים משנים את ההתנהגות שלהם כדי להימנע ממשפטיזציה, מה שאומר שהאינטרנט תשתנה.

הכוונה של החוק די ברורה: make newspapers great again. מקרה קלאסי של לנסות לעצור את הקדמה בעזרת חקיקה.

כי תראו, כסף הולך למה שחסר, ותוכן טוב זה פשוט לא משאב שחסר כיום. פעם עיתונים התחרו עם מספר קטן של עיתונים אחרים באותו מיקום גיאוגרפי, אבל כיום הם מתחרים עם כל ספקי התוכן בעולם,  כולל אנשים פרטיים כמוני או כמו כל מי שמפרסם פוסט בפייסבוק. בהצלחה עם זה.

אני אנסה לרגע להיות נביא. מה שיקרה אם החוק יעבור זה מה שקרה לתעשיית המוזיקה.

כי זה לא שכל ספק תוכן יעשה הסכם עם כל אתר שנותן לינקים, או שאתר ישלם פרטנית לכל לינק. יקום גוף, דמוי ספוטיפיי, שייצג את כל ספקי התוכן. הגוף עצמו יקבל המון כסף על הייצוג, וספקי התוכן יקבלו כמעט כלום. אם לא תהיו חברים בגוף הזה, גם לא תקבלו גרוש וגם כנראה התוכן שלכם לא יופץ.

מס התוכן יותר פרובוקטיבי. עד עכשיו אם אני השתמשתי באתר ועשיתי שם פעילות שהפרה זכויות יוצרים כלשהי, האתר היה מחויב למחוק את הפעילות שלי רק אם בעל זכויות היוצרים ביקש ממנו. אגב, גם זה גרר עיוותים. גופים ביקשו להוריד תוכן שזכויות היוצרים שלו לא שייכות להם, ואתרים נענו לבקשה כי למה להם להסתבך.

על פי החוק החדש האתר עצמו יצטרך לפלטר את התוכן בזמן שהמשתמש יוצר אותו. אם האתר רואה שהתוכן מפר זכויות יוצרים, הוא צריך לסרב להציג אותו — ואם הוא מציג אותו, הוא נושא באחריות המשפטית לדבר. כתבתי על זה בנובמבר תחת הכותרת תסמונת האצבע הקלה על ההדק.

ההרגשה פה היא של בורות מוחלטת מצד המחוקק.

גם בורות טכנולוגית, כי שמעתי משפטנים אומרים "מה הבעיה, תעשו AI זול שיבדוק את יש זכויות יוצרים או לא, וזהו" (לא, לא ככה זה עובד). וגם בורות משפטית, כי מה, משפטנים לא יודעים שבהרבה מקרים קשה עד בלתי אפשרי לקבוע אם יצירה מפרה זכויות יוצרים? האתר צריך להחליט בעצמו מהי הפרת זכויות יוצרים, וזה הופך אותו לרשות השופטת והמצבעת גם יחד.

זאת מעבר לעובדה שיצרני תוכן נהנים מאפקטים שתוכן ויראלי מקבל עקב האינטרנט. אי אפשר להינות רק מדבשה של האינטרנט ולא מעוקצה.

אפשר עוד להמשיך לדבר שעות על הסעיפים האלה. אולי נעשה זאת אם חלילה הם יאושרו סופית. מבחינה סוציאלית, אגב, מרתק לראות מה יקרה לאינטרנט אם החוקים יאושרו. אבל מבחינת משתמש אינטרנט מכור, אני מעדיף שהם ילכו לפח האשפה ההיסטורי.

הנה ת'רד טוויטר מוצלח בנושא:

2. Emojipedia היא אינצקלופדיה לאמוטיקונים.

3. די ברור שהאתר צריך, כבר שנים, מערכת תגובות חדשה.

אני נמנע מ-Disqus המפורסמת, אבל לא חקרתי אלטרנטיבות. עכשיו יצא Commento, שהיא מערכת תגובות גם בקוד פתוח וגם מתיימרת להיות קטנה ויעילה. במילים אחרות, היא לוחצת על הכפתורים שצריך כדי לקנות אותי.

אין לי זמן להתעסק בזה כרגע, אבל אם מי מהקוראים רוצה לקחת את המשימה של לשפר את מערכת התגובות של הבלוג זה יהיה נהדר.

4. Typescript, שפת תכנות שיושבת מעל ג'אווה סקריפט ונותנת לכתוב יישומי רשת בקלות רבה יותר, הופכת לאחת משפות המחשב הפופולריות בעולם. מה שמראה כמה פיתוח רשת הרבה יותר פופולרי מכל פיתוח אחר כיום.

5. נתי ליניאל וגיל קלעי פרסמו בגלילאו מאמר נהדר, בעברית, על אבני דרך בתולדות המתמטיקה.

6. Volk Fi מתיימרים לייצר מכשיר טלפון נייד שייתן לכם אינטרנט בכל מקום בלי להשתמש בכרטיס סים. היתרונות? פרטי יותר, זול יותר (לכאורה! הם מכוונים להשיג רווחים ממכירת המכשיר) וחופשי יותר.

הטכנולוגיה עובדת ככה: כל טלפון מגיע עם ראוטר שהוא גם תחנת הטענה לטלפון. את הראוטר אתם מניחים בבית, מחובר לאינטרנט. כל עוד אתם נמצאים בערך קילומטר מהבית (בשטח עירוני צפוף המרחק יותר קצר), תוכלו לקבל אינטרנט ישירות מהראוטר שלכם. אם אתם רחוקים יותר, המכשיר יחפש ראוטר אחר של Volk Fi ויקבל אינטרנט ממנו.

רעיון מאד נחמד, אבל גורר שלל שאלות משפטיות, נגיד, מה קורה אם מישהו עושה שימוש לא הוגן באינטרנט? כמו כן, גם השאלה כמה זה יעיק על האינטרנט הביתי שלכם אם זרים ישתמשו בה.

האתר טוען שהמכשיר ישווק בדצמבר 2019.

7. זאת הזדמנות מצויינת להזכיר (שוב) את LiFi. טכנולוגיה שמתיימרת לספק אינטרנט אלחוטית בעזרת אור במקום באמצעות גלי רדיו. כבר הרבה זמן אני מחכה שיהיה להם מוצר זול לאנשים פרטיים שרוצים לשחק עם זה.

8. זעזועים בדארקנט: שוק דארקנט מוביל, Dream Market יסגר בחודש הבא. ההכרזה באה בצורה חדשה זמן קצר לאחר שמשטרות העולם הכריזו על עשרות מעצרים של אנשים שעוסקים בהברחת סמים בדארקנט.

8 תגובות

  1. רותם הגיב:

    לפני כ-15 שנה כבר היה סיבוב של פתרונות דוגמת Volk-Fi בנסיון לתת לכולם WIFI חינמי במרחב העירוני. לא זכור לי שזה הצליח. במיוחד בגלל הצד המשפטי של זה. לא הייתי רוצה לאפשר לתכנים אסורים (פדופילים למשל) לגלוש דרך האינטרנט הביתי שלי.

    • ניימן הגיב:

      לא הייתי רוצה לאפשר לתכנים פדופילים להתקיים באינטרנט בכלל. אבל אני לא חושב שצריך לצנזר את זה ברמת התשתית. נגיד, הייתי מפעיל תשתית של Tor אם הייתי יכול, ובאותו הזמן נלחם בתכנים לא חוקיים שם.

      Volk Fi טוענים שהתכנים מוצפנים, ככה שאתה לא יודע מה עובר דרכך. אבל אני לא בטוח איך זה עובד בתכל'ס.

      בגרמניה יש את Freifunkt, שזה פרוייקט שנועד לספק משהו דומה על בסיס עממי. יש מפת Freifunkt, אבל בפעמיים היחידות שניסיתי להשתמש בה היא לא עבדה.

      מה שכן, ברוב הערים הגדולות, כולל ת"א, יש כיום אינטרנט עירוני חינמי. התכוונת לזה בתגובה שלך? הגלישה באינטרנט העירוני החינמי די אנונימית, לא? מה שאומר שיש לזה פתרונות משפטיים בטח.

      גם בוורשה וגם בת"א, נגיד, הסתובבתי חודשים בלי כרטיס סים, בגלל שתמיד יש אינטרנט חינמי איפושהו (בוא נתעלם לרגע מבעיות בטחון:)).

      • רותם הגיב:

        אני התכוונתי למשהו יותר עממי.
        בגלל שזה היה מזמן, אני לא זוכר את הפרטים. אבל בזמנו הייתה חברה בסן-פרנסיסקו שמכרה לך ראוטר אלחוטי שבו כל מי שיש לו חשבון בחברה יכול לגלוש דרך כל הראוטרים האלה. אני חושב שגם בזק עשתה זאת בזמנו עם BEZEQ-FREE, בו לכל ראוטר שלהם יש רשת מוגנת שלך ורשת ציבורית.

        • ניימן הגיב:

          אתה זוכר פרטים על ה-BEZEQ-FREE? ראיתי אותו אבל לא ממש התעניינתי.

          קיבלתי אז את הרושם שהוא שרות קצת "מעצבן". כי היית צריך לשלם לבזק, ואז הם נתנו לך רשות להשתמש בראוטר של אנשים אחרים. אבל אותם האנשים האחרים לא קיבלו על זה שום תמורה, רק אינטרנט יותר איטי כי היה צריך לחלוק אותו.

          אבל יש מצב שזה רושם שמבוסס על כלום ואני עושה פה וואחד פייק ניוז.

  2. רותם הגיב:

    ושכחתי עוד משהו.
    הבלוג נהדר, נהנה לקרוא.
    תודה, תמשיך!

  3. בנימין הגיב:

    העובדה שtypescript מצליחה מעידה יותר על העובדה שאפשר לפתח היום לכל פלטפורמה עם javascript וגם על העובדה שבניגוד לימים הראשונים של js שנתפסה כשפה שמתכנת אמיתי לא יגע בה, היא הופכת להיות יותר ויותר ממוסדת ואנשים מחפשים את הדרך לשמור על הקוד שלה ברמה גבוהה יותר.

  1. 21 בדצמבר 2019

    […] כתבתי שבוע שעבר באריכות על חוק זכויות היוצרים האירופאי, שדורש, בין השאר, מנותני שירות לפלטר תכנים שמפירים […]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Subscribe without commenting