ספרי עיון: Pandemic – סוניה שאה

[חלק מפרוייקט ספרי העיון הטובים ביותר של 2019. מקום שלישי]

וירוס הקורונה החל במחוז ווהאן שבסין. למרות מאמצים אדירים של הרשויות בעולם, תוך שלושה חודשים נדבקו בו מאה אלף אנשים ונפטרו יותר מ-3000.

המצב התרדר במהירות. סין לא מתפקדת כבר חודשיים, צפון איטליה בעוצר, ובגרמניה חוששים שהממשלה תבטל את תנועת הרכבות בין המדינות השונות כדי למנוע התפשטות. כנסים מבוטלים על ימין ועל שמאל ואירועי ספורט בסכנה. משחקים באירופה נערכים ללא קהל ובארה"ב מדברים על לארגן את טורניר הכדורסל של המכללות באותה הצורה.

אף אחד לא יודע איך תתפתח התפשטות מגיפה הקורונה. האם זאת מגיפה שעתידה להרוג מליונים? או "כולה" שפעת קשה שעוד מעט או שנמצא לה חיסון, או שתפסיק להתפשט כי יגיע הקיץ וחם מדי לוירוסים בקיץ?

הביקורת הזאת נכתבת בעיצומה של מגיפת הקורונה העולמית. מי שיקרא אותה בעתיד צריך להבין את ההקשר בו היא נכתבת, את מצב הבלבול והכאוס ששורר כרגע בעולם.

במצב הזה קשה קצת לזכור, אבל הייתה תקופה שחשבנו שנפטרנו מהן, נפטרנו מהמגיפות. לחצבת מצאנו חיסון ב-1963 ואת הכולירה ריפאנו בעזרת חיסונים והיגיינה מודרנית. במקום למות מחיידקים, אנשים עברו למות ממחלות כרוניות איטיות; סרטן או התקף לב.

אז הגיע האייטיז, והאיידס הגיע איתם. אנשים התקשו לקבל בהתחלה את זה שאיידס הוא מגיפה, הרי סיימנו עם מגיפות, לא? אלו שהתקשו החליטו שהוא קשור לנטיות מיניות. קראו לזה בזמנו, "הסרטן של הגייז".

אבל אחרי זה הגיעו שאר המגיפות. קדחת מערב הנילוס, SARS, אבולה, קורונה וסוגים חדשות של שפעת עופות שיכולה להדביק בני אדם. החיידקים למדו איך להתמודד עם הרפואה המודרנית: שחפת שעמידה לתרופות, מלריה חדשה ואפילו כולירה עצמה, המגיפה הכי מפחידה בעידן המודרני, עשתה קאמבק.

בין 1940 ל-2004 התגלו או נוצרו יותר מ-300 מגיפות חדשות בעולם. הזרם היה כל כך חזק עד שסטיבן מורס, וירולוגיסט מאוניברסיטת קולומביה, שיער, ספק בהומור, שאולי מבול החיידקים האלה הגיע מהחלל.

אבל החיידקים הרי לא הגיעו מהחלל, אז מאיפה כן? מה גרם פתאום לשורה של מגיפות לתקוף את העולם, ולגרום לנו להרגיש כאילו חזרנו למאה ה-14 על ספידים?

זאת השאלה העיקרית שחוקר פנדמיק של סוניה שאה. הוא ספר על מגיפות, שנכתב בידי עיתונאית. כי בשביל לחקור מגיפות צריכים להיות מדענים, כדי לרפא מגיפות צריך להיות רופאים אבל בשביל לכתוב על מגיפות צריך להיות אנשים אינטיליגנטיים עם כשרון כתיבה, וסוניה שאה היא בדיוק כזאת.

פנדמיק מקיף כל אספקט וזמן אפשריים של מגיפות. את העבר, ההווה והעתיד. את האספקטים הביולוגיים, הכלכליים והסוציאליים.

אחרי שקראתי את פנדמיק נדמה לי שלא אצטרך לקרוא ספר נוסף על מגיפות אי פעם, הוא עד כדי כך מקיף.

ספרי עיון: Pandemic – סוניה שאה

בלדה למורכבות המבנים הפשוטים
אחת המשוואות האהובות על הפרופסור למערכות דינמיות בברלין – אחד הפרופסורים המובילים למתמטיקה בעולם בתחומו – הייתה: x' = x^2. משוואה שלמרות המראה הפשוט שלה, מכילה מגוון אדיר של תופעות מתמטיות.

היא הופיעה בכמעט כל שבוע של הקורס שלו. לפעמים בשיעורי בית, לפעמים בהרצאה. כשהוא למד על תופעה מתמטית חדשה, הוא קודם רצה לדעת איך היא נראית במשוואה הזאת. לפחות פעמיים בשנה וחצי שעבדתי איתו ראיתי אותו מגלה תכונה חדשה של המשוואה, ואז יושב בוהה בלוח, ממלמל, 'אפילו אחרי שלושים שנה המשוואה הזאת מצליחה להפתיע אותי.. איזה עושר התנהגות יש בה..'.

אני מספר את זה כדי להדגים שהמשוואות הכי קטנות, הדברים הכי קטנים בעולם, יכולים להפגין עושר עצום.

קבלו דוגמא נוספת. בשנת 1900 אמר לורד קלווין, "אין דבר חדש נוסף לגלות בפיזיקה יותר". חמש שנים מאוחר יותר המציא אינשטיין את תורת הקוונטיים, והעולם נהפך למקום הרבה יותר מוזר.

זה לא שלורד קלווין היה טיפש, אלא שהוא פשוט שכח את הדברים הקטנים. הוא ידע שאת רוב מה שאפשר לראות בעין בלתי מזוינת, או אפילו עם מיקרוסקופ, הפיזיקה כבר ראתה. הוא פשוט לא שיער כמה עושה ועניין יכול להיות בדברים ההכי קטנים, כמו קוונטיים למשל.

פנדמיק עוסק ביצורים הכי קטנים בביולוגיה, הוירוסים והחיידקים. הם פשוטים, כמעט בנאליים, לעומת הייצור שנקרא אדם. אבל הרגע הסכמנו שמבנים קטנים יכולים להפגין מורכבות מדהימה! ואכן, הוירוסים והחיידקים יוצרים מגוון שלם של תופעות שהמין האנושי לא יודע – ולדעתי גם לעולם לא ידע – איך להתמודד עם כולן.

בגלל גודלם הקטן יכולים היצורים האלה להתרבות ולהשתנות בקצב אדיר. הם חיים לפעמים שעות ספורות לפני שהם מתרבים, מה שאומר שיש עשרות אלפי מוטאציות של חיידקים בזמן חייו של האדם הרגיל. לחסל אחד לא עוזר, כי ישר יבואו מליון גרסאות אחרות שלו. גם אם תחסל את הרוב לא תנצח, כי המיעוט שנשאר יתרבה לרוב חדש עם גרסאות חדשות. ולחסל את כולם אי אפשר כנראה ,בלי להשמיד את החיים על פני כדור הארץ תוך כדי.

אפשר לראות את פנדמיק בתור ספר על חיידקים, אבל אפשר לראות אותו בתור משהו מופשט יותר: איך נלחמים בענקים?

התשובה היא שכמות אדירה של יחידים עם קשר רופף ביניהם יותר חזקה מענק מלוכד. הם יכולים להשתנות מהר. אי אפשר למצוא את כולם ולהשמיד אותם.

זה עובד ללוחמת גרילה, זה עובד לחיידקים וזה יעבוד גם לכם.

הספר
ברוכים הבאים לדרום סין, כור מחצבתו של נגיף ה-SARS. ב-2002-2003 גבתה מגיפת ה-SARS כמות של 774 קורבנות ב-17 מדינות, ההשערה אומרת שסארס, כמו גם וירוס קורונה הנוכחי, התחילו ב"שווקים הרטובים" של דרום סין, השווקים בהם מוכרים בשר.

בעבר היו מוגבלים השווקים הללו למוצרי בשר פשוטים, כי לאנשים לא היה כסף. רק עשירים ואצילים יכלו להרשות לעצמם בשר אקזוטי של חיות בר. אבל עליית מעמד הביניים בסין גרמה לאנשי מעמד הביניים להרשות לעצמם בשר בר. אותו הדבר קרה בפולין, בו אנשים שלא יכלו לחלום לפני 30 שנה על צבאים, ארנבים וחזירי בר, פתאום אוכלים אותם על בסיס שבועי.

ההשערה היא שהגדלת כמות בשר חיות הבר שנמכר בסין, גרמה לכך שמחלות שהיו מוגבלות לחיות בר, התחילו לעבור לבני אדם. כך נולדו מגיפות הסארס והקורונה.

פנדמיק נפתח עם ביקור של סוניה שאה בשווקים הרטובים בדרום סין. היא חוקרת את מקורות הנגיף, מראיינת את האנשים שעדיין מוכרים בשר בר אקזוטי למרות הסכנות שבדבר.

שוקי הבשר מראים פן אחד של מאיפה הגיעו המגיפות המודרניות. הן הגיעו בגלל הקידמה, בגלל שינויים מהירים בעולם.

הסארס לא יכל להתפשט לפני המאה ה-21. לא אכלו מספיק בשר; אנשים לא טיילו מספיק. סארס של המאה ה-19 היה מסתיים ברדיוס קטן של כמה כפרים.

אבל הקידמה יצרה כר פורה להתפשטות הסארס והקורונה. זה לא רק בשר בר. יש את החיידקים שנמלטו מהיערות אחרי שקיצצנו אותם, יש את החיידקים שלמדו לטייל איתנו על מטוס ויש את החיידקים שהמציאו את עצמם מחדש: למדו לחיות עם אנטיביוטיקה.

האחרון זה מה שהכי מפחיד את שאה: חיידקים שילמדו להתמודד עם הכלים שיש לנו להילחם איתם. כמו וירוסים שילמדו איך לחיות בחום גבוה, ואז עונת השפעת תמשך לנצח ולגוף שלנו יהיה קשה להתמודד איתה.

שאה לא מסתפק רק בסארס או בשווקים הרטובים, היא מפרקת לגורמים במהלך הספר את כל גל המגיפות המודרני והישן.  כמו כל ספר עיון טוב, פנדמיק מתמקד בכל בכל אספקט של הנושא שלו: כלכלי, מדיני, אורבני, רפואי וביולוגי.

שנים שאני נוהג לאמר שאני מתעניין בהכל מלבד שני תחומים, מכוניות ורפואה. מכוניות כי טרם מצאתי בהן עניין, רפואה בגלל שאני קצת היפוכונדר ועדיף שאדע על זה כמה שפחות.

אבל פנדמיק הוא לא ספר על רפואה, הוא ספר על כמעט כל שאר האספקטים של מגיפות חוץ מהאספקטים הרפואיים. לא תדעו אחריו איך לרפא מחלות, כן תדעו איך הדינמיקה שלהן משתלבת בשאר הדינמיקה העשירה של המין האנושי.

[פנדמיק – סוניה שאה, 2016, 288 עמודים]

14 תגובות

  1. Alex הגיב:

    מה אומר הגרש במשוואה הנל?

    • ניימן הגיב:

      נגזרת.

      לא כתוב שם במפורש, אבל הכתיבה הזאת מניחה ש-x תלוי במשתנה אחד, וזאת נגזרת רגילה (כמו שלומדים בקורס מתמטיקה בסיסי) לפי אותו המשתנה.

  2. ברוך הגיב:

    הרבה מזה זה עניין של הגדרה (אפרופו מתמטיקה).

    הצעדים הסיניים נראים קיצוניים, המספרים מבהילים, אבל סטטיסטית, לא הרבה (לא ממש מוגדר היטב..) סינים נדבקו.
    וככה הפאניקה משתוללת, כי זה נראה המון, וצעדים דרסטיים.

    ומשם הקונספירציות זורמות, החל בכל מתמטיקאי שלמד מה זה אספוננט וחישב שעוד חודש 2 מיליארד ימותו, ועד משהו צבאי, מהונדס גנטית.

    מה שיותר סביר שקרה, זה באמת superbug. בסין דוחפים אנטיביוטיקה לכל כאב ראש, וכבר שנים מזהירים מפני עמידות שתתפתח ותצא מסין.
    אבל מה שיש לנו זאת התנהגות קלאסית של מה שיוגדר כsuperbug.
    אחוזי הדבקה גבוהים, ואחוזי תמותה אמנם פי עשר ועשרים משפעת, אך קטנים ביחס למגיפות פרופר. עמידות לשיטות ריפוי קונבנציונאליות.
    לא יודע אם זה מעודד או לא, בכך שזאת לא באמת מגיפה קטלנית בסדר גודל של אבולה,
    או שלאט לאט אנחנו חוזרים לימי השפעת הספרדית וטרום האנטיביוטיקה, שמחלות עונתיות חיסלו מיליונים. עם מוביליות בעולם של המאה ה21 כמובן.

    • ניימן הגיב:

      כמו שאמרתי, יש הרבה בלבול. אבל אתה לא יכול לדבר נגד תיאוריות קונספירציה ואז לזרוק את תיאוריית ה-superbug ולהתייחס כאילו לא עשית הרגע סתירה עצמית.

      בעיקר אם זה וירוס עד כמה שהבנתי, ואז אין קשר לאנטיביוטיקה – שוב, אם הבנתי נכון (יכול להיות שאני מדבר שטויות).

      • ברוך הגיב:

        אני אומר שההתנהגות יותר מצביעה לכיוון הזה,
        זה לא קונספירציה, כמו לטעון שהוירוס מגיע מעטלפים, שזה דבר שקרה בעבר מחיות אחרות ונגיפים אחרים.
        לטעון שזה בהכרח סופרבאג, כרגע אין הוכחות, זה בטוח. גם לא לנשק ביולוגי. הדבר היחיד שיש לנו מול העיניים זה שפעת קטלנית במקצת, ומדביקה למדי.

        יתכן שהפסקה השנייה שלך נכונה, בכל אופן אני חושב שהעולם יותר בטראומה בגלל אי הודאות ועודף המידע, דיס ומיסאינפורמציה. גם ב2003 ו2009 העולם לא היה מקושר ככה

        • ברוך הגיב:

          קיום עמידות לאנטיביוטיקה זה דבר מוכח, ומדיניות אנטיביוטיקה מופרזת בסין גם, זאת הכוונה שלי. שילוב של השניים עוד לא בהכרח הוכח

          • ניימן הגיב:

            כמו שאמרתי, אנטיביוטיקה לא מרפאת וירוסים אלא חיידקים, והקורונה היא וירוס. אז אני לא מבין למה אתה מתעקש להכניס אנטיביוטיקה לסיפור.

            מסכים שעודף מידע גורם לחוסר וודאות מה שגורם לפאניקה, והיום זה הרבה יותר חזק מכל תקופה אחרת בהיסטוריה.

            • יעל ר. הגיב:

              זה לדעתי יותר עודף דיסאינפורמציה מאשר עודף אינפורמציה. וכשהפאניקה וחוסר המידע ומניעים פוליטיים שולטים במקבלי ההחלטות, זה מעצים את עודף הדיסאינפורמציה ואת הפאניקה, כפי שישראל מדגימה היטב.
              מידע אפשר לנהל בצורה חכמה, וגם את המשבר, כמו שמדגימה מדינה חביבה עליי מאוד, טייוואן: https://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001321125

            • ניימן הגיב:

              נראה לפי הלינק שטאיוואן הגיבה בצורה מאד דומה לישראל – עם הבדלים בנסיון (כי היה להם SARS) ובתרבות\משאבים.

              אבל אני לא רואה איך את יכולה לקרוא למה שישראל עושה "פאניקה" ולמה שטאיוואן עושה "תגובה חכמה" כשהתגובות כל כך דומות.. (לא זהות, אבל דומות)

            • יעל ר. הגיב:

              התגובות ממש לא דומות. ואני מניחה שיראו את זה בעיקר במבחן התוצאה (כמות חולים, והנזק הכלכלי/דיפלומטי הגדול שנגרם בישראל מהבידוד המאסיבי המושפע מטעמים זרים).

              בטייוואן כשהיה בידוד הוא היה מאוד סלקטיבי – התיירות שם ממשיכה, למשל. בישראל חלק מההחלטות הראשוניות היו כסת"ח – תכניסו את עצמכם לבידוד ממדינות א-ב-ג (כשלפעמים מספר החולים ב-ד היה גבוה יותר) אבל בלי שום פתרון לאיך תגיע משדה התעופה לבידוד בבית (מה שגרם לאנשים לעלות על רכבת או לקחת מונית). עד השבוע לא היה סנכרון בין מערכות מידע כדי לראות בדיוק מי הגיע מאיפה, לא היתה מדידת חום בנתב"ג (בהתחלה גם לא עצרו אפילו מי שהצהירו שהם הגיעו מסין ואפילו ממש מהאזור הסגור, כולל כתב שחזר משם וכשניסה לומר משהו בעניין אמרו לו "אחי, שבת תיכף, אל תעכב אותנו"..). ההחלטה לסגור עכשיו את השערים בחובת בידוד לכל הארצות ולכל התיירים נובעת בחלקה הגדול מפחד מטראמפ – מה שגרם לכך שלא היה בידוד/בידוק למי שחזר מארה"ב שכנראה המספרים בה עצומים במיוחד (הם נראו קטנים כי הם לא ביצעו בדיקות כמעט, עד השבוע שעבר בדקו שם פחות אנשים מבישראל בגלל ענייני רגולציה וכו'), אבל כן לארצות עם אחוז חולים זניח. הבלגן גרם למשבר דיפלומטי מול היפנים למשל, והפך את נתב"ג למת עם חברות תעופה שמשהות טיסות לארץ ומי יודע אם הן יחזרו פול טיים אחרי המשבר – ובטייוואן עדיין יש תיירות, והכנסות ממנה, ללא חובת בידוד (הקטע המצחיק, היום הם פרסמו התרעת מסע לטייוואנים הנוסעים לישראל שכדאי לשקול את הנסיעה בגלל חובת הבידוד בארץ).
              חיטוי – הצחקתני, כבר פגשתי לא מעט מקקים באוטובוסים ישראליים. ישראל מפוצצת שמועות ודיסאינפורמציה, אפילו במידע ממשרד הבריאות עצמו. בטייוואן יש מדי יום הפרכה של שמועות ומידע רשמי. ובכלל, מערכת הבריאות במצב ממש קשה עוד מלפני זה, בברדק נורא. קרוב משפחה עם בעיות לב שאיבד הכרתו הגיע למיון לפני חודשיים ולקח לו מעל 5 שעות בתור כדי שמישהו יסתכל עליו.
              אתה מדבר על מדינה שמפלגת שר הבריאות הציעה בשבוע שעבר הגנה מקורונה מובטחת מרב לכל מי שיצביע לה…

            • ניימן הגיב:

              מקבל, את יודעת על זה הרבה יותר ממני.

              אני גם רואה בהזדמנות הזאת מה הבעיה עם התגובות המשורשרות, אתקן את זה בהזדמנות הקרובה..

  3. יעל ר. הגיב:

    חשבתי בשבועות האחרונים שזה כנראה זמן גרוע להמליץ על אחד ממומלציך הקודמים בספרי השנה, תחנה 11 (:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Subscribe without commenting