יומיות 11.03.2020: סבינה הוסנפלדר, האשה שמורדת במוסכמות הפיזיקה המודרנית

פאניקת הקורונה בפולין, סוג של.

בהייטק אנשים מכניסים עצמם להסגר מרצון, פשוט כי באמת אין בעיה לעבוד כמה שבועות מהבית. אבל שאר הפולין מתנהלת בשאננות כאילו אין קורונה.

כדי להחליף את אווירת הקורונה באווירת וורשה נתחיל עם שלוש תמונות מיום ראשוןבשוק אולימפיה. היה הומה כרגיל, כי בכל זאת אנשים עניים צריכים לקנות אוכל.

זה היה יום האשה, לכן השוק היה מלא פרחים. הנה דוכן טיפוסי.

דוכן פרחים

בפעם הראשונה אי פעם בשוק ראיתי מישהי מוכרת בלוקים ענקיים של שוקולד. אפשר היה לקנות לפי משקל, ואנשים עמדו בתור וקנו. היא נתנה טעימות, ומדובר בשוקולד אמיתי וטהור. הופתעתי.

דוכן בלוקים של שוקולד שמוכרים לפי משקל

ערימות של מגזיני פנטזיה ומדע בדיוני ישנים. אח, אילו רק הפולנית שלי הייתה ברמה שיכולתי לקרוא אותם בחופשיות.

מגזיני מדע בדיוני ופנטזיה פולניים ישנים

1. בשנים האחרונות הפכה סבינה הוסנפלדר לאחת הדמויות המוכרים ביותר בפיזיקה.

היא הנציגה הלא רשמית של תנועה שטוענת שהפיזיקה המודרנית פשטה את הרגל. הם אומרים שהתיאוריות הפיזיקיות הנוכחיות לא מעוגנות במציאות ושהפיזיקאיים נטשו את השיטה המדעית.

הזכרתי את הספר שלה שלשום בביקורת על Seeing like a state. היום נתקלתי במאמר שלה על יסודות הפיזיקה וזה תירוץ לדבר עליה עוד קצת.

הטענה העיקרית של הוסנפלדר היא שיסודות הפיזיקה לא התקדמו במילימיטר ב-40 שנה האחרונות. הוספנלדר היא פרופסור לפיזיקה מגרמניה, ולכן כדאי להקשיב למה שהיא אומרת.

עד כמה שאני יודע הדעה שלה די מקובלת. מאז שהיגס חזה את חלקיק ההיגס-בוזון אין כמעט התקדמות בתחום. חומר אפל, למשל, נחזה לפני 80 שנה ואנחנו עדיין לא יודעים עליו כלום.

הטון של הוספנלדר מאד כועס, תוקפני ואגרסיבי, זאת אחת הסיבות שהיא כל כך פופולרית ואחת הסיבות שהפסקתי את הספר שלה באמצע. אבל הנה עיקרי הדברים שלה כפי שאני מבין אותם.

הוסנפלדר טוענת שהמודלים של העשורים האחרונים, מתורת המיתרים ועד ה-supersymmetry, הם  פילוסופיה ולא פיזיקה. המודלים האלה מאד מתוחכמים ועם מתמטיקה מסובכת, אבל הם ניסויים מחשבתיים. הם לא מבוססים על ניסויים פיזיקליים, ואין שום דרך לתכנן ניסוי שיבדוק אותם.

טענה נוספת היא שהמודלים נבחרים לפי קריטריונים "אסתטיים". מדענים, מאז ימי אינשטיין, מאמינים שהטבע חייב להיות "יפה", ולכן אם המודל שלהם "יפה", אז הוא כנראה גם נכון.

כתבתי יפה במרכאות , כי אסתטיקה היא שיפוט מאד סובייקטיבי. מה שיפה לי לווא דווקא יפה לכם (כמו העיצוב החדש של הבלוג חה חה). אין סיבה שיהיה קשר בין יופי לבין נכונות מודל פיזיקלי.

במשך הרבה שנים קפיצות דרך בפיזיקה נעשו בעקבות גילויים מקריים. כלומר, כל כך הרבה פיזיקאיים עשו כל כך הרבה ניסויים, עד שפתאום אחד (או אחת) מהם עשה בטעות ניסוי שגילה עקרון חדש.

כדי שהשיטה הזאת תמשיך לשגשג צריך הרבה פיזיקאיים שעורכים הרבה ניסויים. אבל המצב של יסודות הפיזיקה כיום הוא שצריך מכונה ענקית – שלעיתים קרובות יש רק אחת מסוגה בעולם – כדי לערוך ניסוי. אז הניסויים נבחרים בשיתוף פעולה של אלפי פיזיקאיים, מה שמוביל לדברים הכי משעממים שאפשר לעשות ובטח שלא לשום פריצת דרך.

איך פותרים את זה?

לטענת הוספנלדר מתכננים ניסויים יותר חכמים. כלומר, ניסויים שמתמקדים בנקודות בפיזיקה בהן יש סתירות בין התורות השונות. אי אפשר לשפוט את ההצעה לפי מעט הפרטים שהיא מציעה במאמרים שלה. בכל מקרה אי אפשר להבין למה היא היחידה שחושבת ככה (לטענתה). היא אומרת שזה בגלל שכל שאר הפיזיקאיים טיפשים, אבל קשה לי להאמין שזה נכון.

הוספנלדר משקפת באישיותה ובדעותיה תופעת של אינטלקטואלי רשת שהולכים נגד הזרם. קוראים לזה Intellectual Dark Web. אם אתם מתעניינים בזווית מרדנית על פיזיקה תיאורטית מודרנית, תעקבו אחרי הבלוג של הוסנפלדר.

2. אוסף תמונות של האמן היפני Osamu Sato שפירסם ספר גראפיקה ממוחשבת ישן ב-1993.

ניסיוני ומוזר כמו שהייתם מצפים מהתרבות היפנית.

יומיות

3. אוהבים מתמטיקה? סקרנים לגבי מתמטיקה? Quanta העלו כלי חדש, מיפוי המתמטיקה. הם סוקרים בעזרת גראפיקה יפה והסברים קצרים את כל התחומים הקיימים של המתמטיקה המודרנית. מיועד לחובבנים.

4. מנפגעי הקורונה: טכנולוגיית זיהוי הפנים. פתאום סינים גילו שעם מסיכה אי אפשר לפתוח את הנעילה של הטלפון, לפתוח דלתות או אפילו לבצע תשלומים.

סיפור סין והאפליקציות לא עוצר שם. המדינה הכריחה עכשיו תושבים ב-200 ערים להתקין אפליקצית "קורונה" על הסלולרי שלהם. האפליקציה אומרת לאנשים בזמן אמת אם הם צריכים להיות בבידוד או לא – בלי נימוקים להחלטה. היא גם עוקבת אחרי אלו שבבידוד, ואם הם עולים על מטרו או מגיעים למקום ציבורי, היא מודיעה למשטרה.

גם בפולין מנצלים את הקורונה כדי לצבור הון פוליטי. הצעד העיקרי שעשתה המדינה עד כה הוא להעביר חוקים שירחיבו את סמכויות הממשלה לעצור ולעכב אנשים בזמני חירום.

5. סדרת מפגשי ביטקוין במציאות מדומה הולכת ותופסת תאוצה. יש לזה כבר כמה תוכנות. אחת מהן של מוזילה, Mozilla Hubs, ועוד אחת, קצת יותר משויפת, VRChat.

זה נראה גרוע מבחינת גראפיקה, אבל הפוטנציאל שם. אחרי כנס MIT Expo התקיימה 4 שעות מסיבת אפטר-פרטי במציאות מדומה, ואנשים אשכרה נעשו חברים ככה!

כל הכנסים שלי לחודשיים הקרובים מבוטלים בגלל הקורונה. חלקם כבר התחילו לאמר שהם יעשו גירסא וירטואלית של הכנס, ויש מצב שהם ישתמשו במפגשי מציאות מדומה בשביל זה.

6. העלייה בפופולריות משחקי לוח גרמה להיווצרות ז'אנר חדש: משחקים אקולוגיים. משחקי לוח על הטבע, קיומיות והתחממות גלובלית.

כתבה נהדרת ב-IO9 על אליזבת הרגרייב שיצרה משחקים על שמורות טבע לציפורים או נדידת פרפרים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Subscribe without commenting