יומיות 19.04.2022: ארכיאולוגיה וארכיטקטורה מודרנית

בחלק הכי נחבא של השוק הכי נחבא בוורשה, השוק הויאטנמי, נפתחה מסעדה ניגרית.

יש בה 4 שולחנות וכמעט כל הסועדים אפריקאיים.

התפריט שלהם נראה מדהים. מהמם. אני רוצה לטעום הכל! אבל הלכתי על המנה היחידה בו שאכלתי קודם: Egusi. מרק זרעי מלון ניגרי שאוכלים עם הידיים. כן כן, מה ששמעתם.

המלצרית שהיא גם הטבחית הייתה חברמנית וכיפית להפליא. היא הציעה לי לאכול את המרק עם בשר עז – ולמרות שזה נשמע לי הדבר הכי נוראי בעולם, אני 99% צמחוני, חוץ מהתנסויות באוכל אתני, הסכמתי.

הגיע הדבר הזה:

אגוזי מרק זרעי מלון ניגרי

בצד ימין אתם רואים את המרק עם חתיכות העז. בצד שמאל יש פירה של יאם, ומאחורה יש קערת המים. צריך לטבול את היד בקערת המים הקרים, לקחת חלק מהיאם, לעשות מזה כפית ביד, לשים במרק הרותח (אבל היד אחרי מים קרים אז זה בסדר), לאסוף מרק וחתיכת עז ולשים בפה.

איך היה? אז ככה. המרק פנטסטי. הוא בו זמנית הדבר עם הטעם הכי מיוחד שאכלתי בחיי ואחד הדברים הטעימים שאכלתי. כאילו, מדהים מדהים מדהים אני חייב ללמוד איך עושים את זה.

בשר העז לעומת זאת היה איום ונורא. לא יכולתי להכניס את זה לפה.

הגיע הבעלים של המקום, ראה שאת המרק אני בולע ואת העז משאיר. אז הוא אמר שזאת טבחית חדשה, והיא לא ידעה שכשמגיעים אנשים לבנים, צריך לחתוך להם את העז לחתיכות קטנות אחרת הם לא יאכלו. החליף לי את הבשר לעוף, היה מצויין.

1. חשבתי שהאייטם הראשי יהיה על ProtestWare, אבל הוא נדד בסוף ל-3 כי לא בא לי להיות פוליטי. במקומו קבלו, כמה חשבונות טוויטרים מסוג אחר לגמרי שאתם חייבים להכיר, כי אולי יש טובים מהם, אבל אין טובים כמוהם.

ראשונה, גלי ב. יפה שהיא כנראה הארכיאולוגית המגניבה ביותר מאז אינדיאנה ג'ונס. אם הייתי קורא את הציוצים שלה בגיל 10, הייתי הולך לארכיאולוגיה. כן כן, עד כדי כך הם מאממים.

ראיה א', מאתמול: ארכיאולוגיה בעירק:

ראיה ב', 15 ציוצים על 15 אתרים שלדעתה אתם לא מכירים:

השני הוא חשבון הטוויטר ארכיטקטים נגד האנושות (עדכון: נסגר בינתיים, כמה חבל).

זה קצת מתחבר לארכיאולוגיה של גלי, כי החשבון הזה מקדם תזה שהבניינים פעם היו הרבה יותר יפים מהיום. הטענה שם היא שעד 1920 ארכיטקטים בנו בניינים מרהיבים ונתנו אופי לרחובות, שכונות וערים שלמות. אבל מאז המודרניזם, גלובליזם והאקדמיה הגיעו לארכיטקטורה, והתוצאה היא בניינים שגורמים לי לפהק.

הנה דוגמא אחת משם, אבל תאמינו לי יש הרבה:

https://twitter.com/arch_crimes/status/1515384427286720515

הדיון הזה מזכיר לי מאמר של סקוט אלכסנדר משנה שעברה, שבגדול טען שמודרניזם הרס את האסתטיקה של העולם. לקח תרבויות עם בגדים מסורתיים נהדרים והחליף אותם בחליפות שחורות ומשעממות.

קשה לי להסכים עם הטיעון הזה באופן כללי. לדעתי, יש כל כך הרבה יופי בעולם כיום, עד כדי שהיופי כמעט איבד את הערך.

אוקי, אז אלו לא גורדי שחקים (אם כי בתים פרטים חדשים, מהממים ומיוחדים יש בפולין בכל עיר). אלו אולי גם לא חליפות עסקים, אבל בגדי פאנק, היפ הופ ותרבות רחוב צבעוניים יש ויש.

כאילו, גלובליזציה זה פיכסה והמודרניזם בהחלט הפך הרבה דברים למשעממים, אבל צצו הרבה דברים אחרים, תרבויות אלטרנטיביות גדולות מאי פעם, ובהחלט יש ים של יופי בעולם.

2. פרוייקט מרהיב של לייה האם שמעביר את שר הטבעות לתפאורה סינית. הנה הציוצים שלה על הפרוייקט.

שר הטבעות בתפאורה סינית

3. המלחמה באוקראינה הביאה זרקור על זן חדש של תוכנות, ה-ProtestWare.

ה-ProtestWare הן תוכנות שמטרתן למחות. כי אתם יודעים אין מספיק פוליטיקה בעולם ולא מספיק שאנשים מביאים את דעתם כל דקה במדיה חברתית, הם חייבים לעשות את זה גם בתוכנה שלהם.

רוב התוכנות לא מזיקות. נגיד, peacenotwar ,שותל הודעת תמיכה נגד הפלישה הרוסית לאוקראינה על מחשב המשתמש ו-yandex-xml-library מוסיף מסרים פוליטיים למנוע החיפוש הרוסי המפורסם. יש רשימה של ProtestWare פה.

אני מניח שכל התחום החמוד הזה היה נשאר די אלמוני, אלמלא ב-9 למרץ, הבעלים של node-ipc, הכניס לספריה שלו שורה שעושה את הדבר הבא. היא בודקת מה המיקום הגיאוגרפי של כתובת המחשב שלכם. אם היא מחוץ לרוסיה או בלרוס – הכל ממשיך כרגיל. אבל אם היא ברוסיה או בבלרוס, זה ימחוק קבצים חיוניים של המשתמש.

צעקה קמה. לא רק שהצעד של node-ipc היה יותר TerrorWare מאשר ProtestWare, הוא גם חשף כמה לא יציבה היא האקוספירה של הקוד הפתוח. כל פרוייקט נשען על עשרות, אם לא מאות, ספריות – ואם הוא מאמץ את העדכונים שלהם אוטומטיים, זה נותן המון כוח לבעלי הספריות. שלא לדבר על מה קורה אם מישהו זדוני גונב את הסיסמא של אחד מבעלי הספריות שאתם תלויים בה.

מזכיר את הקומיקס המפורסם של XKCD:

XKCD קומיקס

4. ככה משמרים ענבים באפגניסטן. אגב, Sceince Girl היא עוד חשבון טוויטר שחובה לעקוב אחריו.

5. עד כמה אני בומר? עד כדי כך שגיליתי את Wuxia World רק עכשיו. זה אתר עם תרגומים לא רשמיים של ספרות פנטזיה ומד"ב סיניים לאנגלית — ויש שם המון כאלה. המוווון! טריליון!

אם הייתי אדם אחר בזמן אחר הייתי מתחיל לקרוא כמה מהדברים היותר מפורסמים שם, כי אני בטוח שיש שם לא רק יצירות אדירות, אלא גם יצירות שיפתחו לי צוהר נוסף לתרבות הסינית.

אבל אני לא, אז אחכה להמלצות קוראים לפני שאגש למשהו שם.

4 תגובות

  1. יעל הגיב:

    יש שוק וייטנאמי בוורשה?!?!?! הו!!! רושמת לי מיד.
    שלל דברים מעניינים ברשימה היום, תודה.

    • ניימן הגיב:

      יש, למרות שכמו ששמת לב מהפוסט, הוא הפך לשוק אתני באופן כללי (עם 70% ויאטנמי) ומוזר באופן היסטרי (יש אולם ארקייד עם מכונות VR בקומה עליונה הרוסה באחד הבניינים – לא יודע מי הולך לשם).

  2. בובו הגיב:

    אתה בחיים?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Subscribe without commenting