יומיות 13.01.2023: אקשן בעולם ה-Shadow Libraries

השבוע ביטלתי את המגורים שלי בברלין אחרי 13 שנה.

הפסקה דרמטית.

למרות שהבלוג דיבר בשנים האחרונות בעיקר על בוורשה, מעשית וביוקרטית מרכז חיי היה בברלין עד לאחרונה. לא עוד.

1. מי פה יודעים מה זה Shadow Libraries? תרימו ידיים, לא להתבייש! טוב, אפשר להוריד בחזרה. אני מניח שגם ככה רוב הידיים נשארו למטרה. גם כי זה קונספט פחות ידוע, וגם כי אנשים כבר הפסיקו להרים ידיים סתם ככה בגלל שטקסט טיפשי באתר אינטרנט ביקש מהם.

ה-Shadow Libraries הם העולם הפיראטי של החומרים הכתובים.

בדר"כ מתכוונים ל-SciHub (פרוייקט לשיחרור פיראטי של מאמרים אקדמאיים) או Library Genesis (פרוייקט לשיתוף פיראטי של ספרי עיון), אבל המהדרין מכירים גם את Z-Library (תראו למטה) או כל מיני דברים מתקדמים כמו טרקרטים של ביטורנט (לא מתכוון להסביר מה זה, מסובך, ארוך מדי ולא רלוונטי).

בימים כתיקונם ה-Shadow Libraries הוא העולם הפיראטי הכי רגוע שיש, שמונע יותר מאלטרואיזם מאשר מתאוות בצע. אבל אלו לא ימים כתיקונם, ושום דבר לא רגוע יותר בימינו.

ד-וג-מא לאלטרואיזם. אלכסנדרה אלבקיאן, המפעילה של SciHub, הפרוייקט לשיחרור כל המאמרים האקדמאיים, יותר סובלת מהפרוייקט מאשר מרוויחה. אם כף רגלה תדרוך בארץ מערבית עם חוקי זכויות יוצרים מערביים היא תיעצר בן רגע. מצד שני, אני בספק כמה רווחים יש לה מניהול הפלטפורמה, בטח אם חושבים כמה אשה מוכשרת כמוה יכלה להרוויח לו הלכה בנתיב הסטארטאפ הרגיל.

אותו הדבר נכון ל-Library Genesis, שמשתפת בעיקר ספרי מדע, הגות ואקדמיה.

כל זה נהיה קצת פחות נכון ברגע ש-Z-Library עלתה לאוויר.

הפרוייקטים שהיו לפני Z-Library היו פרוייקטים פתוחים. הם לא היו למטרות רווח. הם שיתפו את כל המידע שלהם בחינם, וקראו לאחרים לשתף אותו גם. אבל Z-Library עלו עם מודל רווח פשוט: עד 10 ספרים אתם יכולים להוריד בחינם, יותר מזה, צריך לשלם.

מבחינת הקהל, Z-Library קיבלו מהר מוניטין של Library Genesis משופר. מבחר הספרים שלהם גדול יותר, הממשק נעים יותר, ושורה של בוטים בטלגרם עזרו להוריד את הספרים החדשים כמה שיותר מהר.

עד נובמבר שנה שעברה Z-Library שלט בשוק. אבל בנובמבר שני אזרחים רוסיים נעצרו בארגנטינה והוסגרו לארה"ב, באשמת הפעלת Z-Library. האתר הראשי של הפרוייקט נחסם, וחלק מהבוטים שלהם בטלגרם הפסיקו לפעול

רק שאין ריק באינטרנט. האפקט הכי גדול של סגירת Z-Library הוא הקמה של פרוייקט חדש: Anna's Archive (תחפשו לינק בגוגל).

Anna's Archive הוא פרוייקט שהוקם ע"י קבוצה (או אדם) שקוראים לעצמם pirate archivists. הם מדברים  על החשיבות של פעולות פיראטיות מנוגדות לחוק למען שימור הידע האנושי, ומצטטים מישהו בשם ג'יסון סקוט.

בעקבות הציטוטים שלהם הלכתי לראותו מיהו אותו הסקוט, ונפלתי על הרצאה מעולה שלו ב-Defcon.

סקוט פעיל ארכיונים ותיק. ההרצאה שלו נהדרת, ומלאה פנינים כמו כרטיסי ביקור היסטוריים של מאפיונרים משיקגו (קצת מזכירים כרטיסי ביקור של האקרים בימינו).

אם אין לכם כוח להרצאה שלו, לכו תחטטו קצת באתר שלו. המון פנינים יש שם. שעות של בזבוז זמן.

בגדול, Anna's Archive הוא ארכיון לינקים לפרוייקטים של Shadow Libraries.

הם לא מחזיקים ספרים או חומרים לא חוקיים בעצמם, אלא רק נותנים לינקים ומאפשר לחפש בכל הפרוייקטים הקיימים של ה-Shadow Libraries. זה נשמע שולי, אבל זה לא. בגלל ש-Z Library לא פתוחים, ובגלל שהמפעילים נעצרו, זאת משימה קשה לבצע.

Anna's Archive גם מנסה לבזר את האחזקה של החומרים, ככה שהפיראטיות תעשה קהילתית, ולא תצטרך מפעיל (מה שיקשה מאד על לעצור קבוצה קטנה שאחראית על זה).

בכנות? לא ניסיתי להשתמש ממש ב-Anna's Archive. אני לא אספן כפייתי של מידע, אין לי אף פעם בעיה להשיג את חומרי הקריאה שאני מעוניין בהם, ולא הייתי תלוי ב-Z-library.

מצד שני, אני כן גיק של עולמות הפיראטיות לשם הסקרנות. הפילוסופיה שלהם קוסמת לי. השימוש שלהם בטכנולוגיות הביזור רלוונטי למה שאני עושה ביום-יום.

אני ממש ממליץ להעיף מבט בבלוג של Anna's Archive, החלקים הלא טכניים בו מדיפים ריח קסום של אנשים שמאמינים באידיאולוגית ה-pirate archivists, חושבים שהם מצילים את האנושות, ומוכנים לסבול בשביל המטרה.

אם אתם בקטע מבחינה טכנית, תסתכלו במה שהם עושים עם IPFS. הם מנסים לגבות את כל הספרים החדשים שם.

אני חי את IPFS ביום-יום, ולמיטב ידיעתי זה הפרוייקט הכי גדול שמשתמש ברשת המבוזרת הזאת. בגלל כמות המידע והמוטיבציה האדירה שלהם, הוא פורצים את הגבולות של מה שאפשר לעשות עם IPFS. כמו שהמנחה שלי למאסטר אהב לומר, Necessity is the mother of all inventions.

ברבי של מארק ריידן

2. זה לא ציור חדש של מארק ריידן (כאלה אפשר לעשות עם AI). זאת בובת ברבי חדשה שריידן עיצב, חלק מליין בובות ברבי שלו. ובלי לנקוט עמדה מגדרית בנושא בובות ברבי, אני חושב שאלו מהממות להפליא.

3. האתר החדש של אייל גרוס, כתיבה אילוצית בעברית, הוא מסוג האתרים בשבילם המציאו את האינטרנט.

4. ב-Voice Changer תוכלו להקליט משפט כלשהו, ואז לשמוע איך הוא נאמר בכל מיני קולות וסגנונות שונים. ביליתי עם זה דקות של הנאה, ואני די בטוח שאמצא לזה שימוש בקרוב.

5. בשנת 2000 שיחררה Wizards of the Coast (הידועה גם בתור החברה שמפתחת את מבוכים ודרקונים, וידועה גם בתור WotC, כי ככה יותר קצר לכתוב) רשיון Open Gaming למשחק מבוכים ודרקונים.

הרשיון הרשה לאנשים וחברות חיצוניות לפתח מוצרים, חובבניים ומסחריים, לעולם המבוכים ודרקונים. למרות שלפעמים המוצרים הללו התחרו ב-WotC, בסופו של דבר הם תרמו רבות לפופולריות של המשחק, דבר ממנו WotC הרוויחה.

אבל, החברה מתכוונת למרבה הצער לעדכן את הרשיון עבור הגירסא החדשה של חוקי המשחק, והטיוטה שדלפה מראה שהעדכון מקטין את החופש של מפתחים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Subscribe without commenting