יומיות 18.03.2023 : אני פוסט פוליטי, סליחה

בפוסט צמצמו את הזהות שלכם לפני שנה וחצי כתבתי:

"דן שילון אמר פעם שבעונות המתקדמות של התוכנית שלו, הוא הפסיק להזמין לאותה התוכנית אנשים פוליטיים מצדדים שונים. מה הטעם בעצם? הם יבלו שלוש שעות בלצרוח אחד על השני."

זאת הסיבה שאני מתחמק מפוליטיקה, אבל באמת מתחמק. מעטים הדיונים הפוליטיים שהשתתפתי בהם שהובילו למשהו טוב, אולי 0.1%, אולי. אבל המצב בארץ כה יוצא דופן כרגע, וזה קצת חוסר אחראיות לא להביע עמדה.

אני נגד תהליכי החקיקה המשפטית  של הממשלה הנוכחית. כמו רבים אחרים, אני חושב שהם מרכזים כמות כוח לא פרופורציונלית בידי הקואליציה. כמו רבים אחרים, יש אנשים בתפקידי כוח שאני רואה כלא לגיטימים (בן-גביר *שיעול*). גם אני, כמו אחרים, חושב שאי אפשר להחזיר את הגלגל לאחור, לנובמבר 2022, וגם אני לא יודע מה הפתרון למצב.

יצא פוסט פוליטי, סליחה. מקווה שפעם אחרונה להרבה זמן.

1. אני ממשיך עם פוליטיקה, אבל יותר מנקודת המבט הקוריוזית\אישית ולא מנסיונות שכנוע.

הייתי בפולין בזמן שעברה בוורשה המהפכה החקיתית שלהם. היא מאד דומה לתוכנית המקורית של לוין. למרות שהתוכנית עודנה מאז, והגירסא הנוכחית שלנו בהחלט פחות חמורה ממה שעבר בסוף בפולין.

הלכתי לכמה הפגנות ענק בוורשה באותו הזמן. הן היו הרבה יותר עדינות מישראל, בגלל שהפולנים הם עם יותר עדין. קשה לדמיין פולנים חוסמים כביש ראשי, זה צעד כל כך קיצוני נגד התרבות שיהיה דומה פה למלחמת אזרחים.

המהפכה בוורשה עברה בהצלחה, אם כי המצב שונה מאשר בישראל. בפולין, בניגוד למה שקורה בארץ, ראשי המשטרה והמוסדות הממשלתיים היו בעד המהפכה, ומי שיצאו נגדה היו שופטי בית המשפט העליון, ומעמד הביניים. לא גופים עם מספיק כוח, הם לא יכולים לאיים להפסיק לשרת במילואים. ראש השב"כ הפולני לשעבר לא תומך בהם.

בעקבות המהפיכה פוטרו כמה שופטי בית המשפט העליון והוחלפו בשופטים מטעם הקואליציה. עוד לא היו בחירות מאז, אז אי אפשר לדעת איך הצעד ישפיע על זה~.

ההשפעה הכי גדולה בפולין מאז היה מעבר חוק שאוסר על הפלות. זה הביא לאחרונה למקרים מזעזעים. גם רדיפת הלהט"בים גברה, כך לפחות שמעתי מאנשים (בלי לבדוק). זה אומר ממשלה ששולחת משטרה לדפוק על דלת של להט"בים ב-4 בבוקר בגלל פשעים זוטרים, כמו ציור גרפיטי.

קטונתי מלנתח את ההשפעה הכלכלית על המדינה. אז רק כמה הערות מנקודת המבט שלי.

הזלוטי התרסק בשנים האחרונות. הוא איבד כמעט 20% מערכו לעומת היורו. אם כי אני לא בטוח אם אפשר להאשים בזה את הרפורמה, או את משבר הקורונה ואחרי זה המשבר בעקבות פלישת רוסיה לאוקראינה.

מבחינת השקעות, הייתי במספיק אירועי סטארטאפ פולניים כדי לגלות שני דברים. ראשית, סכום ההשקעה לסטארטאפים בפולין מצחיק במושגים ישראליים. אם כבר יצרתם סטארטאפ פולני מצליח, אתם תצליחו למכור אותו בהרבה פחות כסף מאשר סטארטאפ ישראלי, פשוט בגלל שלחברות פולניות יש מוניטין רע. גם פה אני לא יודע אם להאשים את הרפורמה, או אולי אלו פשוט ענייני תדמית.

חשוב לציין שגם לאחר מעבר ההפיכה, הממשלה הפולנית עדיין מתוסכלת! הם מוצאים עצמם מוגבלים קשות בידי האיחוד האירופאי. כן, הם יכולים לפרוש מהאיחוד, אבל זאת תהיה התאבדות כלכלית.

למען האיזון, אציין שהממשלה הפולנית עושה גם דברים חיוביים. הטיפול שלהם במשבר הפליטים האוקראיני היה לעילא – וזאת למרות שלא בטוח שהוא היטב עימם פוליטית. רבים מציבור המצביעים בימין היו נגד קליטת פליטים אוקראיניים. זה לא מתאים לגישת הימין הפולני, שרוצה פולין טהורה על בסיס פולנים בלבד. העובדה שראיתי כבר 3-4 פעמים השנה פולנים תוקפים אוקראינית (בקללות), אומרת שזאת לא עמדה זניחה, ויפה לממשלה שהתעלמה ממנה.

הבדל גדול בין פולין לישראל, זה שבפולין ציבור המצביעים השמרני הולך ומצטמצם. אחוז ההצבעה לימין בקרב זקנים בוגרי הקומוניזם גדול בהרבה מאשר בקרב צעירים, ובניגוד לישראל, כל שנה אחוז החילונים הליברלים בפולין עולה.

2. אפשר לכתוב אייטם שלם על סדרת הפוסטרים March of the Intellect של וויליאם הית' מ-1828\1829. סדרה שבבת אחת החמיאה להתפוצצות היצירתיות של אותה התקופה, אך באותה הנשימה לעגה והזהירה מפניה.

אתם יודעים מה, אולי אפילו אכתוב מתישהו אייטם כזה! אבל עד אז, קבלו את אחד הפוסטרים בסדרה.

שימו לב, יש לו בועות קומיקס! מדובר במספר שנים ספורות אחרי שהקומיקס התחיל בבריטניה, אבל כנראה שהית' היה עתידן וכבר השתמש בטכניקה החדשנית.

פוסטר של וויליאם הית'

3. נקודה פוליטית אחרונה, בעקבות פוסט ישן ומצויון של סקוט אלכסנדר על אורבן מהונגריה.

אלכסנדר רואה באורבן דיקרטטור מלוכלך. הוא מצטט פתגם ישן, "אל תכנסו לקרב בוץ עם חזיר. שניכם תתלכלכו, והחזיר ינצח". החזיר הזה הוא אורבן מבחינת אלכסנדר.

יש אגדה אורבנית על מבחן פסיכולוגי לפסיכופתים. השאלה היא איך להיפגש עם אחד החברים הקרובים של אביך, בלי שאביך ידע על זה, אבל אין לכם את פרטי הקשר של החבר? התשובה הפסיכופטית היא להרוג את האבא, ואז החבר יבוא להלוויה ותוכלו להיפגש איתו.

העולם, מסכם אלכסנדר, נראה כמו מקום מלא אפשרויות לפסיכופתים. מערכות השילטון שבנינו כוללות כל מיני פרצות שהושארו שם מתוך המחשבה שאף אחד לא יהיה מספיק מטורף אף פעם כדי להשתמש בהן. אלכסנדר מניח שפסיכופטים תמיד מופתעים כמה כל השאר טיפשים. למה הם השאירו את כל הפרצות האלה במערכת? ולמה הם לא משתמשים בהן בעצמן.

אין פואנטה פה, אני לא מאשים אף אחד בישראל בפסיכופטיות. סתם נזכרתי בסיפור בגלל הדיבורים שיש על הונגריה לאחרונה.

4. 40 הדיסקים הפולניים הכי טובים של 2022. רק עכשיו גיליתי אותו, ואני כבר מתחיל לחרוש את המקומות הראשונים שם.

5. אני קורא עכשיו את At Home של ביל ברייסון. כן כן, המחבר של ההיסטוריה הקצרה של כמעט הכל, שזכה בפרס ספר העיון של הבלוג ב-2018. אני מאד מחבב אותו, אבל כרגע נראה שאכתוב עליו פה עליו רק עוד שנה בערך,  בסיכום ספרי העיון 2023.

… אלא אם כן תקום או יקום קוראת או קורא חרוץ שיחליטו לקרוא את הספר עכשיו באותו הזמן כמוני וירצו לדבר על זה. מעוניינים בתפקיד? תיצרו קשר. אני רציני.

בקצרה: בזמן הקורונה מצא עצמו ברייסון סגור בביתו, ופתאום הוא התחיל להתעניין בדברים. מה ההיסטוריה של הבית? למה יש עליית גג? למה שני התבלינים העיקריים שלנו הם מלח ופלפל? התוצאה היא ספר היסטוריה מאד מקומי, מאד בריטי, מאד שנון ונורא נורא מעניין.

8 תגובות

  1. D! כאן ועכשיו הגיב:

    מחכה לאייטם על 3.

    לא לנקוט עמדה פוליטית – זה הכי לנקוט עמדה פוליטית. תמיד, ובמצבים כאלו עוד יותר.

    • ניימן הגיב:

      חולק עליך. אחת הצרות של העולם היא שהרבה אנשים לא מסוגלים לאמר "אני לא מבין, לא יודע, לא יכול לגבש דעה".

      הקריאה שלך היא "חובת גיבוש דעה, גם בתנאי בורות" – איזה טוב עשו דברים כאלה בעבר לעולם?

      • אסף הגיב:

        כשנוח הררי הסביר בספרו על הפיכות במשטרים דיקטטורים הוא הסביר שקיימים כמה שלבים להפיכה. אחד מהם הוא שאנשים צריכים לדעת שיש מסה קריטית מספיקה של אנשים שחושבים כמוהם. ללא תמיכה ציבורית כזו ההפיכות לא יוצאות לדרך. לכן אדם שלא גיבש דיעה או לחילופין לא חשב שזה מספיק חשוב כדי להתעמק בנושא כדי לגבש דיעה תומך בעל כורכו בהבעת תמיכה פאסיבית בשלטון. אני לא אומר שצריך לגבש דיעה בתנאי בורות רק להיות מודעים לגבי ההשלכות של אי נקיטת עמדה.

        • ניימן הגיב:

          אפילו אם אני מקבל את התזה של הררי, אז מספיק X אחוז של אנשים שגיבשו דעה למען הפיכה שלטונית, וכל השאר יכולים בשקט לא לגבש דעה, כי זה לא ישפיע (כבר יש הפיכה).

          לרוע המזל אני לא מקבל את התזה של הררי… הרי זאת רק דעה, לא איזו אמת מוחלטת, אז אל תגזור ממנה משפטים שנשמעים כמו הוכחות מוחלטות. יש הפיכות שקרו בלי מסה קריטית מספיקה של אנשים שרצו בהפיכה, נגיד (למיטב ידיעתי), עליית הקומוניזם ברוסיה. או, אם להיות יותר קיצוניים, כיבוש דרום אמריקה בידי ספרד.

          אני גם לא מקבל את התזה הנסתרת שלך שהתעמקות בנושא גוררת גיבוש דעה. יש הרבה נושאים שאחרי שהתעמקתי בהם הגעתי למסקנה שעדיין אינני יכול לגבש דעה. או בגלל שיש מידע לא גלוי, או בגלל שצריך שנים של התעמקות למען גיבוש דעה.

          יותר מזה – גיבוש דעה לא בוגר יכול להוביל לתופעה הפוכה של עליית גורמים שליליים לשלטון. המון משולהב עם דעה איתנה, אפילו שגויה, זה דבר איום.

          במילים אחרות, אני בהחלט חושב שזה מאד בוגר ואחראי לאמר "אני לא יכול לגבש דעה, כי אין לי את הידע, המידע לא זמין פומבית, או אין לי את הזמן".

          זכותכם של D ושלך לנזוף בי על זה, אבל אז אנזוף בכם בחזרה, כי אני חושב שהגישה שלי ריאלית, ובוגרת…

          בכל מקרה זה לא רלוונטי פה. אני מרגיש סופר נוח בהבנה שלי של כל הנושאים הנידונים בחקיקה, רואה בהם נסיון הפיכה משטרית ומתנגד להם נחרצות.

          (הכל נכתב ברוח טובה:))

          • אסף הגיב:

            מבלי להיכנס לדיון פוליטי קונקרטי. אני מסכים שהררי מציג את התזה שלו ואני לא מתיימר להציג אותה כהוכחה למרות שהדוגמאות של הפיכה הבולשביקית לא בדיוק מתאימה. זה נכון שרוב העם היה פאסיבי ולא נקט עמדה בעד ההפיכה אך מצד שני הוא למעשה תמך בה בכך שלא הגן על ממשלת המעבר ונתן ללנין וחבריו להיכנס לארמון ללא ניסיון לעצור אותם. אם הם לא היו יודעים את הלך הרוח בציבור בוודאי שהיו מנסים לעצור את הבולשביקים. גם כיבוש דרום אמריקה אינה דוגמא להפיכה אלא להשתלטות עויינת בעזרת טכנולוגיה עדיפה, בורות דתית ונסיבות טראגיות של התפרצות מגיפות.
            בכל אופן לא ניסיתי וגם אין לי כוונה לנזוף באף אחד ובטח לא להכריח מישהו לנקוט בצד זה או אחר. רק רציתי להביא את התיזה שלי שיש השלכות גם באי נקיטת עמדה ולכן לא צריך להתבלבל ולחשוב שאי נקיטת עמדה משאירה אותך בדיוק במרכז אלא כמעט תמיד חוסר עמדה נותנת יתרון לאחד הצדדים וכדאי להיות מודעים לכך אם בוחרים שלא להחליט.

          • ניימן הגיב:

            תשמע, יש הבדל בין אדם שלא מביע דעה כי "לא איכפת לו", לבין אדם שלא מביע דעה כי "אין לו את היכולת להגיע לדעה מושכלת". בראשון מסכים עם התזה שלך, בשני, חולק עליה.

            אני מניח שנסיון שונה הוביל אותנו לגישות שונות בנושא. אני נשרפתי מאנשים שהביעו בלהט עמדה מבוססת נבערות. בטח אם הייתי נשרף מאנשים פסיבים אז הייתי נוקט גישה אחרת..

            • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

              אציע "פשרה":
              אדם שלא מביע עמדה כי "אין לו את היכולת להגיע לדעה מושכלת" בעצם אומר "תעצרו רגע, אין לי את הידע הדרוש לקבל דעה מושכלת, אני הולך ללמוד – עוד רגע חוזר ואביע דעה" – אז במקרה שלנו, הדה היא "קודם כל תעצרו – עכשיו נדבר" (זה בגדול "נגד")

              בהתאמה, אדם שלא מביע עמדה כי "אין לו את היכולת להגיע לדעה מושכלת", ואז לא טורח ללמוד – בעצם מודה שאין לו דעה כי לא אכפת לו…

            • ניימן הגיב:

              אני באמת חושב שיש דברים שאין לאדם יכולת ללמוד. או כי אין לו פרקטית את הזמן לזה, או כי זה דורש כמות רקע שלא הגיוני שמישהו ילמד כדי לקבל דעה..

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Subscribe without commenting