ספרי עיון 2022: The Cryptopians – לאורה שין

[חלק מפרויקט ספרי העיון הטובים ביותר של 2022. מקום שני]

בפברואר 2016 עמדתי מול שוקת שבורה. שישה חודשים עברו מאז הגשתי את הדוקטורט אך טרם
גיליתי מה אעשה כשאהיה גדול.

אני לא אדם פסיבי. בתקופה הזאת ניסיתי להקים פלטרפורמות ולהרוויח כסף מפרסומות, כתבתי משחקי מחשב, יצרתי אפליקציה לשוק החדש (דאז) של שעונים חכמים, ואפילו הצטרפתי לחודש כושל לסטארטאפ מדעי המוח ברלינאי.

כלום לא תפס, החסכונות החלו להתדלדל, וכשבינואר 2016 חטפתי צינון כבד החלטתי להפסיק את החיפוש לכמה ימים, ולהתחבא בבית.

כל מי שמכיר אותי יודע שכשעצוב, אני קורא. אחת הכתבות שקראתי סיפרה ששוק הביטקוין מתעורר בגלל מטבע חדש שתופס תאוצה, את'ריום. נזכרתי שיש לי קצת ביטקוין שקניתי כמה שנים קודם, ואולי זה זמן לבדוק איך הוא עובד ומה אפשר לעשות איתו.

(אגב, בגלל שהתביישתי דאז שקניתי ביטקוין, במשך תקופה ארוכה הסתרתי מאנשים את דבר הקנייה וסיפרתי שקיבלתי כמות קטנה של ביטקוין מחבר גיק)

זאת הייתה התאהבות מהרגע הראשון, ושבע שנים מאוחר יותר חיי עדיין סובבים סביב הטכנולוגיה הזאת. מעולם לא הייתי אובססיבי למשהו כמו שהייתי ב-2016 לגבי בלוקצ'יין. זה היה הזמן הנכון,  במקום הנכון (ברלין, בה גרו הרבה אנשי מפתח של הקהילה אז), וכנראה גם הייתי האדם הנכון: רקע בקריפטוגרפיה, מערכות מבוזרות ותרבות אינטרנט מחתרתית.

הספר The Cryptopians מתמקד באירוע בלוקצ'יין בשם ה-DAO Hack שהתרחש "בברלין" החל מיוני 2016. באירוע הזה נגנבו בערך 100 מליון דולר מארגון בשם The DAO. היות וחוויתי את האירוע בזמן אמת, כאילו, ליטרלי מהשניה הראשונה שהוא החל להתרחש, הגעתי לקרוא את The Cryptopians עם חשש קל.

התבדיתי. ב-496 העמודים שלו The Cryptopians מתאר לא רק את The DAO Hack, אלא גם את כל סיפור ההקמה של את'ריום, משלב הרעיון ועד המפלצת שהוא כיום. זה סיפור יפה ומופלא, על איך חבורה קטנה של נוודים דיגיטליים, מובלת בידי ילד בן 19, עם מימון אפסי ומעט מאד נסיון, הצליחה ליצור מוצר מהפכני כל כך.

אפילו את סיפור ה-DAO Hack מסתבר שלא באמת הכרתי. כלומר, הכרתי אותו מנקודת המבט הצרה של הנמלה, אבל לא ידעתי מה הולך מאחורי הקלעים או מה חשבו השחקנים העיקריים. לאורה שין מצליחה להעביר את הסיפור בצורה מרתקת, אם כי אולי מפורטת מדי לעיתים.

יש לי טענות לגבי הספר. אני חושב שהסופרת מאד לא אובייקטיבית, ושבמקרים רבים היא בוחרת פרשנות א' על סמך ב', בגלל שהיא מחבבת את אדם כלשהו ולא אחר. עם זאת, זה ספר מצוין. לא תקבלו בזמן הקרוב מבט יותר טוב לתוך עולם הבלוקצ'יין מאשר The Cryptopians.

כריכת הספר

איפושהו באמצע 2007, כך מספרת האגדה, עלה בראשו של איש, או אישה, שפעלו תחת הכינוי סאטושי נקומוטו רעיון לפרוטוקול למטבע מבוזר. מהרגע שהרעיון היה שם, כך העיד סאטושי, לא ידעה נפשו מנוח. במשך שנה וחצי היא, או הוא, עיבדו את גרעין הרעיון שלהם לתוכנה בשם ביטקוין, והשאר היסטוריה.

כתבתי פה יותר מפעם במהלך השנים על הנס של המצאת הביטקוין. ע"ע בביקורת על כתבי סאטושי. היכולת של לקחת גרעין של רעיון, לשייף אותו, לבצע, להשיק, לאסוף קהילה מסביב – וכל זה לבד, בלי גרוש אחד לרפואה ובלי שאף אחד יודע מי אתה באמת – זה נס. מדהים. איך זה יכול להיות?

ב-2013 הגה בחור בן 19 בשם ויטאליק בוטרין פרוייקט בשם את'ריום, שהיה סוג של ביטקוין על סטרואידים. אם ביטקוין הוא "כולה" מטבע שאמור לשמש לתשלומים, את'ריום גדול פי מליון, ועם יכולות כמעט אינסופיות לביצוע כל אופציה פיננסית שאתם רוצים. מביטוח, דרך נגזרות ועד מטבעות שצמודים לדולר.

The Cryptopians גרם לי להבין שסיפור ההקמה של את'ריום, בין 2013 ל-2015, הוא נס לא פחות קטן מזה של ביטקוין. ויטאליק אסף סביבו חבורת אקראית של נוודים דיגיטליים, שעם מעט מאד משאבים, אבל כמויות של אידיאולוגיה והתלהבות, הצליחו להרים פרוייקט שסחף את העולם לשני גלים מטורפים של בלוקצ'יין, ב-2017 ו-2021, ועוד היד נטויה.

אחד ההבדלים בין ביטקוין לאת'ריום  זה שסיפור המקור של ביטקוין לוטה בערפל. אף אחד לא יודע מה עבר על סאטושי בזמן בניית ביטקוין ב-2007 ו-2008. הסוד הזה, אני מנחש, יישמר עם סאטושי לעולם.

אבל פיתוח את'ריום היה כל כך מתועד, שאפילו במפגש הראשון של הצוות, בינואר 2014 במיאמי, נכח עיתונאי שתיעד את האירוע ל-Wired. יחד עם מאות הראיונות שערכה לאורה שין עם כל מי שהיה מעורב ביצירת הפרוייקט, מקבלים ב-The Cryptopians הצצה נדירה לאיך נוצר יוניקורן כמו את'ריום.

אני לא יכול לאמר אחרי קריאת הספר שהבנתי איך נוצר את'ריום באמת. זה נראה יותר מדי מקריות מכדי להיות אמיתי. ויטאליק כתב מסמך שמתאר את הפרוייקט, מפה לשם הוא התגלגל לכמה אנשים שרצו להיות שותפים. בדרך נס התברר שהם גם מתכנתים נהדרים, ויחד הם יצרו שורת המצאות מבריקות שהתנקזה לגירסא הראשונה של את'ריום. זה לא הגיוני, אבל תענוג לקרוא וממלא אתכם במוטיבציה.

מסיפור ההקמה של את'ריום, שממלא כמעט חצי מהספר, ממשיכה שין לפריצה של The DAO. אם סיפור ההקמה של את'ריום ממלא השראה לגבי איך פרוייקטים נוצרים משום מקום, אז סיפורו של ה-DAO הוא הסיפור המלוכלך והדי מגעיל של איך העולם האמיתי פועל. שקרים, תככים, רמאויות והמון דברים שאמורים להיות לא חוקיים לדעתי, אבל אנשים מתגאים בהם כאילו לתחמן זאת מעלה חיובית של אדם.

כחלק ממסע הפירסום של הספר, הודיעה שין שהיא הצליחה, יחד עם בחור בשם AVSA, לגלות מי פרץ את ה-DAO. אלו חדשות ענקיות בעולם הבלוקצ'יין, הרי פריצת ה-DAO היא פשע הבלוקצ'יין הלא פתור המפורסם אי פעם, אבל למרבה הפלא ההכרזה עשתה מעט מאד גלים.

הפורץ, לטענתה, הוא בחור בשם Toby Hoenisch. איש שמעולם לא שמעתי עליו, לא בולט במיוחד בעולם הבלוקצ'יין, ואני מניח שחהזהות הלא סקסית של הפורץ הייתה חלק לקבלה הפושרת של החדשות.

אנחנו, אנשים כמוני ושכמותי, רוצים להאמין שאם אנחנו חיים בתחום מסוים, אנחנו מכירים את כל הכשרונות הגדולים בו. שהשמות הידועים ביותר הם גם המוכשרים ביותר.

אבל זה לא תמיד נכון, או אולי אפילו אף פעם לא נכון. למרות שיש קורלציה בין כשרון לבין פירסום – ויטאליק ללא ספק אדם מוכשר בצורה יוצאת דופן – לפעמים זה גם מזל. יש הרבה כשרון יוצא דופן שלא זוכה לתודעה, אולי בגלל שהאדם לא יודע להתבטא, או בגלל שהפרוייקטים שמישהו בוחר לא זוכים להצלחה מסיבות לא מקצועיות.

The Cryptopians הוא הספר ההכי אישי שקראתי אי פעם. לא רק שחוויתי חלק מהאירועים בו, אני גם מכיר אישית את רוב הדמויות בסיפור, ואפילו פרוייקט שעבדתי עליו קיבל איזכור בספר (של פיסקה אחת שולית).

אני לא יכול לחזות איך מישהו אחר יקבל את הספר. אולי אתכם גלריית הדמויות תבלבל, בלי ההכרה אישית איתם. אבל לי זאת הייתה חווית קריאה סוחפת ואפילו קצת מטלטלת.

[The Cryptopians – לאורה שין, 496 עמודים, 2022]

נ.ב. כתבתי על ה-DAO Hack פוסט בזמנו. הוא אחד מהפוסטים שאני פחות מרוצה מהם מהשנים האחרונות, ולכן לא קישרתי אליו בביקורת. האירוע היה מסועף מדי, הייתי קשור אליו יותר מדי רגשית, ולמרות שניסיתי, לא הצלחתי לסכם אותו לפוסט בבלוג. אבל הנה הלינק לאלו שבכל זאת רוצים לבדוק.

5 תגובות

  1. Mat Bea הגיב:

    ביקורת מעניינת מאוד, בעיקר בגלל הזווית האישית שיש לך בסיפור.

  2. אוריין הגיב:

    אז לקרוא את לאורה או את כתבי סטושי?

  1. 13 בנובמבר 2023

    […] 🏆 מקום שני: The Cryptopians – לאורה שין […]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Subscribe without commenting