יומיות 25.04.2023: פיצה פולנית

חזרתי מסופ"ש ארוך ב-Sopot.

סופוט היא עיירה קטנה, כולה 30 אלף תושבים, שתחומה בין גדנסק לגדניה. בגלל ששלוש הערים צמודות, נהוג לחשוב עליהן בפולין כעל עיר אחת, ה-"tri-city".

אבל בכל זאת, סופוט שונה. היא פרופר עיירת נופש מאז המאה ה-17, ולפני זה היו בה בעיקר אחוזות אצילים. כל העיירה צורחת "נופש!". נהניתי נורא.

1. נמשיך עם קולינריה פולנית, אבל לא מהסוג שאתם חושבים!

בקיץ 2018 עשיתי טיול אופניים מברלין לגדסנק. באיזשהו שלב, בעיירה בשם Sluspk, עצרתי בפיצריה הומה והזמנתי, נו, פיצה. שלוש הנשים שהריצו את המקום הכינו בעליזות רבה את מה שהגדרתי אז "הפיצה הגרועה ביותר שאכלתי אי פעם".  את רוב הארוחה ניהלתי בצ'יטוט עם חברים פולנים, שגם צחקו ש"חה חה, פולנים לא יודעים להכין פיצה, הם חושבים שזאת סופגניה, כמה מצחיק".

בדיעבד חטאתי אז ביהירות. המאפה שאכלתי, "פיצה" הם קראו לו, היה בצק סופגניה אפוי ורך, עם רוטב עגבניות פשוט והמון פטריות עליו. פיצה זה לא, אבל זה כן היה מאד טעים.

לאחרונה גיליתי בלוג פולני, Fast Food Poland, שמתמקד בעיקר בפסט פוד שיש רק בפולין. כל מיני מקומות שהם או היסטוריים או מקוריים עם מנות מאד פולניות.

מ-Fast Food Poland למדתי שהמאכל שאכלתי ב-2018 הוא אכן לא פיצה. הוא "פיצה פולנית", שזה מאכל אחר לגמרי, ואם מנתקים אותו מהשם, הוא גם טעים. הרבה פולנים, בעיקר צעירים סנובים קוסמופוליטיים שרוצים פולין קלישאה, לא מוכנים לקרוא לזה אפילו "פיצה פולנית", אלא או "סופגניה עם פטריות ורוטב עגבניות" או, לעיתים יותר קרובות, "איכס". סנובים כמו שאני הייתי.

אבל פולנים שנולדו בשנות ה-70 וה-80 לא הכירו שום פיצה אחרת חוץ מהפיצה הפולנית. לא הייתה כמעט אפשרות אז לעזוב את פולין לשום מקום שהוא לא ארץ קומוניסטית. מבחינתם פיצה פולנית היא נוסטלגיה קדושה.

הנה סיפור הרקע של הפיצה הפולנית. ב-1975 המנהל של רשת סופרמרקטים הקומוניסטית ב-Sluspk היה באיטליה והתאהב במאכל שנקרא פיצה. לא הלם טוטאלי. בכל זאת, זה אחד המאכלים הטעימים בייקום.

כשחזר ל-Slupsk הוא החליט שפולין צריכה שיהיה לה מאכל דומה. הביאו תנור למסעדת הפועלים Poranek (או יותר מדויק, בר חלב, למי שמכיר את פולין ויודע מה המשמעות), והתחילו לאפות משהו שמזכיר את הפיצה שאכל אותו המנהל. היות והוא לא הבין כלום על בישול, השתמשו במקום בבצק שהם הכירו – בצק שמרים, ורוטב העגבניות היה מתקתק, כמו שנפוץ בפולין. במקור הם רצו לשים על הפיצה בשר, אבל היות והייתה ומדובר בשנות ה-70 בפולין, והיה קשה להשיג בשר, החליטו בסוף לשים פטריות. כך נולדה הפיצה הפולנית.

האם זו פיצה כמו ששאר העולם מכיר אותה? ברור שלא. אבל מה זה משנה? אנשים אהבו את זה, המקום הפך לפופולרי, נוצר תור בפתחו, ושאר פולין העתיקה את המאכל.

הרבה מהמקומות שמגישים פיצה פולנית עדיין קיימים, 40-50 שנה מאוחר יותר. הם עדיין מלאים ועדיין יש להם לקוחות. אני מניח שבגלל שהמחיר בדר"כ זול, אבל גם כי להרבה אנשים זאת נוסטלגיה, והרבה אנשים אחרים פשוט אוהבים את המאפה.

מוקדם יותר השנה התחיל Fast Food Poland לבקר את כל הפיצריות הפולניות ההיסטוריות בפולין  כדי לכתוב עליהן סדרת ביקורות. עוד לפני שהוא פירסם את הביקורת הראשונה, כבר החלה סערת תגובות בפייסבוק שלו רק על פי התמונות שהוא העלה מהמקומות.

מסתבר שפיצות פולניות מוציאות המון אמוציות מפולנים. הפולנים הצעירים, שרוצים להתרחק מהמורשת הקומוניסטית כמה שיותר מנסים להגחיך את הפיצה הפולנית. מבחינתם עדיף להרוס את כל המקומות שמגישים אותה, ולהגיש רק פיצות "כמו באיטליה". האירוניה היא שהנסיון להתכחש לפיצה הפולנית, כי "אנחנו לא פרובונציאליים", היא מה שהופך אותם לפרובונציאליים.

Fast Food Poland העלה ביקורת יפייפיה על התגובה שלו לכל אותם האנשים שבזים לפיצה פולנית. הוא גם העלה ביקורת על Poranek. את שתיהן אתם יכולים לקרוא עם תרגום של גוגל (פה ופה).

הסנוביות כלפי אוכל "לא אותנטי" היא משהו אוניברסלי אני מניח. בישראל, ניב גלבוע ביוטיוב בוחן כל מסעדה "עד כמה היא נאמנה למקור", ואם יש בה טיפת ישראליות, אז הוא נאנח בהתנשאות. הגישה הזאת התנגשה בעצמה ברגע שהגיע למסעדה סינית אותנטית בתל אביב, הזמין מנות הארדקור, ולא אהב אותן. כי לא כל אוכל מיתרגם כמו שצריך, ויש מנות שצריך לגדול עליהן כדי לאהוב אותן.

יש לנו משהו בישראל שדומה לפיצה פולנית? אני לא בטוח. אנחנו לא היינו מנותקים מהעולם המודרני בשום שלב בקיום שלנו. כן, יש מסעדות אסיאתיות של שנות ה-80, אבל אני לא בטוח שהן יחודיות לישראל. גם הסושי שכל כך פופולרי בישראל הוא לבטח לא יפני, אבל אני לא יודע אם הוא הומצא פה, או ייובא מארה"ב.

אני התחלתי לאחרונה לבקר מסעדות פולנים היסטוריות בעקבות Fast Food Poland, ואם אתקל במשהו מיוחד ששווה לדווח עליו, תראו את זה בבלוג.

2. אין לי כמעט מידע על התמונה הזאת. שם האמן, שכתוב רק בסינית, הוא "ברזל רנדומלי". לתמונה הוא קרא, בתרגום אוטומטי לעברית, "יום הנקיון".

התמונה היא כמו סצינה מסיפור אפי. מסרט מלחמת הכוכבים הכי טוב שלא נעשה. ממש ז'אנר של דת טכנולוגית. אהבתי.

יום הנקיונות

3. היו כמה תגובות מעולות על הפוסט הגלובליזם של הקלישאה. בין השאר שאלתי שם "למה בניינים ישנים יותר יפים מבניינים מודרניים?", ומסתבר שאני לא היחיד שחוושב על זה! לכו לקרוא את התגובות של עידן, אסף ויואב ותצטרפו לדיון.

הנה עדכון קטן בנושא מהצד שלי. עשיתי הליכה עם חבר בוורשה שבוע שעבר, יש מזג אוויר יפה עכשיו, וסיפרתי לו על התזה של בניינים מודרניים פחות יפים. הוא ישר הגיב, "אבל זה לא נכון! תסתכל סביבך!". ואז הסתכלתי, וברחוב בו היינו זה באמת היה לא נכון.

כלומר, היינו באיזשהי רחוב קטן בשכונה רחוקה מהמרכז שיש בו בעיקר בתים פרטיים חדשים. כל קוטג' חדש כזה היה גם מיוחד וגם מהמם. לא הייתה פה קלישאה.

אז לפחות בפולין, כך הסבירו לי, אנשים משקיעים הרבה בעיצוב הבתים הפרטיים שהם בונים. מאד זול לקנות קרקע אם לא איכפת לכם לגור בשולי העיר או קצת מחוץ לה, כל מעמד ביניים תחתון יכול לעשות את זה. יש הרבה אנשי מקצוע שיכולים לעזור לכם לבנות בית.

אז אולי הבעיה היא שבנייני מגורים מעוצבים ע"י חברות ענק חסרות לב, אבל בתים פרטיים, בפולין לפחות, מעוצבים ע"י אנשים רגילים שעושים דברים מהממים כי זה בית לכל החיים עבורם. ואולי בעת העתיקה היו פשוט פחות חברות ענק חסרות לב?

סתם מוסיף עוד נקודה למחשבה, זה לא הפתרון בנושא מורכב זה.

4. זוכרים שכתבתי על אירוע השקת הספר של אלי אשד בהשתתפות אורי פינק לפני 3 שבועות? אז עכשיו גם אשד עצמו כתב על האירוע.

5. התאהבתי לגמרי בקומיקס Dinosaur Couch, הוא שילוב של מקסים ומחמם את הלב. הדבר היחיד שמבאס בו זה שהוא רק באינסטגרם ולא באתר משלו.פחות נוח לעשות ככה בינג'.

8 תגובות

  1. ת הגיב:

    לגבי סעיף 5 – הם גם בפייסבוק . לא פותר את עניין הבינג' אבל בעיני יותר נוח לעיין בקומיקס ויותר נוח (במחשב) לפתוח בטאב נפרד [יאללה, תצחקו על הגיל שלי].

    לגבי הדיווחים במייל – אכן קיבלתי היום, אכן לא זכור לי מתי היה פעם אחרונה

    לגבי פיצה פולנית – עכשיו בא לי ובכלל אף פעם לא טעמתי. מאוד איתך בקטע האנטי-סנוביות של משהו טעים ועממי שאנשים אוהבים, גם אם הוא לא "אותנטי" (שלא להגיד שכמובן שגם אצל האיטלקים, פיצה זה לא תמיד פיצה, סוג הפיצה די תלוי אזורים ובכל מקרה "אותנטי" תלוי כמובן בנקודה בזמן. האם גם לפני גילוי אמריקה היו פיצות? האם היה עליהן רוטב עגבניות באופן פלאי? אם לא – מה נקודת הזמן שממנה אתם מחשיבים את המטבח האיטלקי כ"מטבח איטלקי אותנטי". האם טירמיסו – מנה ש"הומצאה" בשנות ה-60 היא "אותנטית"? למה היא כן ומאפה פולני בהשראת הפיצה לא?] .

    באופן מעניין, התהיות האלו על אותנטיות והנאה קשורות גם לנושא האדריכלות. זה יפה ושימושי או לא? האם האדריכלות הקלאסית (לא במובן של הסגנון הקלאסי, אלא במובן של דברים שנבנו עד שנות ה-20 של המאה ה-20), היא יותר "אותנטית" מבנייה מודרנית? מצד שני, במקרה של אדריכלות, לעיתים קרובות ה"סנובים" עומדים דווקא במחנה שמנסה להגיד שגם בניין שהאדם מן הרחוב היה אומר שהוא לא משהו (כי הוא ברוטליסטי, כי הוא יפה אבל לא מאוד שימושי), הוא "יציאת מופת" ושאנחנו לא מבינים כלום מן החיים שלנו כשאנחנו לא מתים על אדריכלות ברוטליסטית.

    • ניימן הגיב:

      טוב לדעת שהדינוזאורים גם בפייסבוק!

      למבקרים טעם משלהם, שלפעמים באמת רחוק מהעם. לא יודע אם זה סנוביזם כמו שהטעם של מי שבחן בדקדוק אלפי מאכלים\בניינים פשוט רואה דברים אחרת. משהו שונה – אפילו הוא פחות טעים או פחות אסתטי – מקבל שבחים פשוט כי הוא שונה.

      אבל בפיצה הפולנית זאת התמרדות של הדור הצעיר, שמבחינתו חלק מההשתייכות למערב, זה שיהיה פה אוכל ג'אנק פוד מערבי מודרני אותנטי.

  2. דביר הגיב:

    הקומיקס דינוזאורים נפלא 🙂
    אני עוקב אחריו בטוויטר ואף הזמנתי מהם הדפס פעם
    לפחות סדרה אחת שלהם אחת אפשר לראות באתר הזה
    https://dinosaurcouch.com/page/44/

  3. יעל הגיב:

    1. זה הזכיר לי שבזנזיבר שבאפריקה יש "פיצה זנזיברית". היא בכלל בצק דמוי בננה לוטי תאילנדי, ובפנים שמים את רוטב העגבניות, כל מיני ירקות, בשר וביצה ולפעמים גם גבינה, מטגנים קלות ומקפלים. ובכלל, כמו שמישהו אמר פעם, לכל המדינות יש קרפלעך. פעם קוראים לזה טורטליני, פעם דאמפלינג, פעם גיוזה, פעם פירוגי, אבל הכל כיסון בצק עם מילוי. מה שמשנה זה רק אם זה טעים.
    סופוט היא לא רק נוסטלגית בגלל הפיצה! הידעת שהיא היתה המארחת הכמעט קבועה באיזשהו שלב של החיקוי אירוויזיון של המדינות שמהצד השני של שער הברזל?
    חייבת לבדוק את אתר הג'אנק פוד. אני מאוד אוהבת לנסות דברים כאלו. ובדיוק מחכה עכשיו לסיום תפיחת הבצק כדי להכין פיצה בעצמי (:

    סושי באופן כללי בהרבה מקומות במערב לא דומה ליפני. ביפן בקושי אוכלים רולים, ובטח לא שמים בהם מלא קשקושים. רוב הזמן אוכלים ניגירי – פס אורז ועליו את מה שאמור להיות במרכז תשומת הלב. גם האיכות מדהימה לעומת ישראל, שבה לסושי אין הרבה טעם וכשיש הוא לא בא מהמקום הנכון (הדג) אלא מרעשי הרקע ומה שדחפו כדי לעשות את זה יותר זול למסעדה. למעשה לא אהבתי סושי עד שאכלתי אותו ביפן לפני שנים ספורות.

    נכון שישראל לא היתה מנותקת עד כדי כך, אבל כן באוכל אסייתי היו לנו שינויים מאוד משמעותיים מהמקור (מסעדות סיניות ותאילנדיות של האייטיז והניינטיז), והדוגמא הכי טובה לואריציה ישראלית שונה מהמקור לדעתי: שניצל. לקחנו את האוסטרי, ושינינו למגבלות הכשר והזול (עוף) וזה כיום ממש בלב המטבח הישראלי, אוכל שכל ילד אוכל פה.

    3. זה תלוי. יש הרבה שכונות בארץ שגם הבתים הפרטיים המודרניים הם שכפול והעתקה משמימים.

    • ניימן הגיב:

      צודקת לגבי בתים פרטיים בארץ. אני לא יודע איך זה עובד בארץ. בפולין בית פרטי זה משהו עממי שרוב השכבות יכולות להרשות, ויש גם המון אנשי מקצוע שיכולים לתכנן ביחד חזון אישי ולממש אותו. בישראל זה בטח משהו יותר לעשירים (שפחות בא להם לשבת ולתכנן את הבית שלהם אישית), וגם יש פחות אנשי מקצוע וביצוע, הם יותר יקרים – ולא נעים לי לאמר, אבל גם באיכות יותר נמוכה ממה שיש בפולין.

  4. אריאל הגיב:

    אולי פתיתים זה מאכל ישראלי שדומה לפיצה פולנית, כי המציאו אותו בתור תחליף לאורז שלא היה זמין

    • ניימן הגיב:

      ואללה, יש בזה משהו. גם בזה שאנשים בישראל קצת מתביישים בפתיתים, זה נחשב מאכל נחות, אבל בפולין קיבלתי פתיתים ב-3(!) מסעדות גורמה בחודשים האחרונים, והם עשו אותם מדהים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Subscribe without commenting