המדף הז'אנרי: Magic Kingdom for Sale — Sold! – טרי ברוקס

תקראו לי לא אובייקטיבי, אבל יש משהו מיוחד בסרטי האייטיז. הטכנולוגיה באייטיז הייתה כבר מספיק מפותחת כדי להביא לחיים דמיון חסר גבולות, אבל העולם עוד היה מספיק תמים כדי להאמין, כמעט, שהפנטזיות האלה הן באמת חלק מהמציאות.

כשאני רואה סרט אייטיז, אני כמעט מאמין שיש רוחות רפאים בניו יורק, שבחנות קטנה בצ'יינה טאון מוכרים גרמלינים, ושאם תקראו את הסיפור שאינו נגמר, אתם עלולים למצוא את עצמכם כדמות בספר.

בתוך כל בלל סרטי הפנטזיה התמימים והאמינים הללו, יצא ב-1986 הספר Magic Kingdom for Sale (כדי לקצר נקרא לו מעכשיו MGFS). ספר שכאילו נכתב כדי להיות סרט פנטזיה אייטיז שמעולם לא נעשה. ספר שמתכתב עם הסיפור שאינו נגמר והנסיכה הקסומה, אבל – כמו שהכותרת מרמזת – בצורה יותר פרועה והומוריסטית.

קניתי את MGFS לפני יותר מעשרים שנה. ראיתי אותו בחנות ספרים משומשים בדיזינגוף. האנגלית שלי הייתה מספיק טובה אז כדי לדעת שהשם מקסים, אבל לא מספיק טובה כדי אשכרה לקרוא אותו. כחלק מנסיון סיזיפי בשנים האחרונות לקרוא את כל הספרים שקניתי בחייים – ויש המון כאלה! – קראתי אותו סוף סוף החודש.

ואיך הוא? כיף גדול, אבל הסרט יותר טוב. כאילו, זה ספר שכיף לקרוא. הוא שטותי, אבל גם שומר על הגיון פנימי ועל עלילה קוהרנטית ואמיתית. מצד שני, יש בו דגש יותר גדול על ויזואליות בהפקת ג'ים הנסון מאשר על עלילה מרתק. אני מוכן להמר שברוקס קיווה שהספר יהפך לסרט. כל מה שיש בו, מהבסיס העלילה ועד הויזואל שמתואר בו, מניח בסיס לסרט האייטיז הטוב ביותר שנעשה אי פעם.

MGFS הוא הראשון מבין שישה ספרים בסדרת Magic Kingdom of Landover. למרות שהוא היה כיף ונחמד, ספק רב אם אקרא את שאר הספרים. הוא לא היה עד כדי כך כיף ונחמד.

כריכת הספר

בן הולידיי, עורך דין מצליח משיקגו בן 40, נמצא במשבר חיים. אישתו, אהבת חייו, נהרגה בתאונה דרכים, ומאז הוא לא מצליח להרים את עצמו על הרגליים. אין לו תשוקה, הוא עייף. איפה כל ההרפתקאות שהבטיחו לו?

יום אחד נתקל הולידיי במודעה בעלון של בית מכירות יוקרתי: "ממלכת קסם למכירה!". היא כוללת קוסמים, דרקונים ויצורים מופלאים. המחיר? מליון דולר.

מודעה כזאת תיראה מגוכחת לקוראים בני ימינו. אנחנו יותר דור שמעדיף להשקיע בפרוייקט מחתרתי אינטרנטי עם טכנולוגיה גאונית שיצר אדם עם תמונה של דמות מצוירת. אבל באייטיז, עם ההרגשה שזה העשור בו מגלים את כל הקסם בעולם, הולידיי החליט ללכת על העיסקה.

אני לא חושב שזה ספויילר גדול מדי לאמר שהולידיי אכן קנה ממלכה קסומה בשם Landover. כאילו, אם היא לא הייתה באמת קיימת היה די קשה לגרור את הסדרה לשישה ספרים. זה גם לא ספויילר גדול מדי לציין שנסיון בעריכת דין אמריקאית לא באמת מכינה אדם לתפקיד מלך של ממלכה קסומה. התהליך של לעבור מעו"ד אפור למלך אמיץ הוא מרכז הספר.

MGFS הוא ספר מלא דמיון. הוא ספר כיפי. הוא גם ספר טוב לב, ואם יש סיכוי כלשהו שאקרא את המשך הסדרה, זה בגלל שארצה איזה ספר Feel Good קליל כזה.

[Magic Kingdom for Sale — Sold! – טרי ברוקס, 384 עמודים, 1986]

תגובה אחת

  1. יעל הגיב:

    תיארת יפה את קסם האייטיז בקולנוע. אני תוהה אם זה שאנחנו בשכבת הגיל שגדלה על האייטיז גם תורמת לתחושה הזו.
    בדיוק קוראת את ספרי היפריון בעקבות המלצותיך.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Subscribe without commenting