נופש כפרי מזרח פולני מסורתי בחוות התבלינים Ziołowy Zakątek (מזרח-צפון פולין, פודלסיה)

סיימתי שבוע נופש כפרי מזרח פולני בחוות תבלינים, Ziołowy Zakątek ("זאקונטק" מעכשיו). זה מקום כל כך ייחודי וכה קסום שהוא אשכרה עשה לי צמרמורת. מילולית. אני חייב לנסות להעביר את החוויה.

מתישהו תגמר המלחמה ותיירים ישראליים יחזרו לפולין. אם אתם רוצים נופש פולני אמיתי כמוהו אין בשום מקום אחר בעולם, כדאי לכם לבוא לחווה הזאת.

חוות זאוקטק
הסיפור בקצרה. פודלסיה היא החלק המזרחי-צפוני של פולין. הרבה ממה שאתם מדמיינים על פולין הקלאסית – חוות ענק עתיקות, יערות, בקתות עץ, עשבים ותפוחי אדמה – זה בעצם פודלסיה.

חוות זאקונטק היא מפעל חייו של אדם מפודלסיה שהלך ללמוד בוטניקה בוורשה. הוא התאכזב לגלות כמה מעט נוכחות יש שם על צמחי התבלין והמרפא של איזור הילדותו. אז הוא חזר הביתה, ירש את החווה שבבעלות משפחתו כבר מאות שנים, גודלה 20 הקטאר, והקים בה סוג של דיסנילנד של עשבי מרפא ותיבול, סטייל פודלסיה.

בקתות עץ
ישנו בתוך בקתת עץ ישנה ליטרלי באמצע היער, מוקפים בחרקים, שפנים וציפורי קוקו שבילבלו את השעון הביולוגי שלי. חלק מהבקתות, אולי כולן אני לא בטוח, הן בקתות עץ ישנות שהועברו לכאן מחוות אחרות באיזור.

איזה בקתות יש? יש אחוזת עץ ענקיות, יש בקתות באמצע היער (שם ישנו), ויש אפילו בקתה שחצובה בתוך גזע עץ ונראית כו בית של הוביטים (שם רציתי לישון אבל לא הסתדר).

ההרפתקנים גם יכולים לבקש לינה בתנאי כפר פולני מסורתיים, קרי, על מחצלת. שיהיה לכם ולגב שלכם בהצלחה עם זה.

אוכל פולני מהחווה
האוכל במקום מדהים לטעמי. מדהים מדהים מדהים.

הסגנון הוא יפני מודרני עם נגיעות שף ומנות קטנות עד בינוניות לחלוקה.

סתם סתם,  נראה לכם? מדובר באוכל כפרי "גס" שמדבר לליבם של חובבי התפוחי אדמה והעשבים ופחות לחובבי הגורמה המודרני. תמצאו שם דברים כמו עוגת תפוחי אדמה (מדהימה), פירוגי סרפדים (מהמם ומשאיר לשון מעקצצת קלות), וסטייק תפוח אדמה שהוא אחד הדברים הטעימים שאכלתי השנה – קרנצ'י מבחוץ, נמס וכמעט צמיגי מבפנים. התפריט במסעדה משתנה כל יום, על פי מצב רוחם של הטבחים.

בהכל הם מערבבים עשבים פה: בירות הבוטיק הן כולן בירות עם עשבים, קוקטיילים עם עשבים, ויש אפילו קינוחים עם עשבים, שזה מהמם.

להקה מנגנת בפינת החי
בלילה השני היה קומזיץ עם נקניקיות ותפוחי אדמה מדורה. הונחו שם מקלות עץ עם קצוות משוייפים שיכולתם לשפד עליהם כמה נקניקיות (הם מכינים בעצמם) שאתם רוצים, ולצלות מעל המדורה. ברקע נגנו מוזיקת אקורדיאון. וזה היה כמעט מושלם, אילולא כמויות היתושים שאכלו את המבקרים.

כמו שהבנתם, הם לוקחים קשה את הקטע של מסורת פולנית, ועל כן גם המוזיקה הייתה מסורתית. כל יום ניגנה להקה של כמה חבר'ה מבוגרים בפינת החי, כשמי שרוקד לצלילי המוזיקה הם בעיקר ילדים. חלק מהשירים אתם תכירו, כי יש להם גרסאות יהודיות.

עשבים בחווה
בערך 1500 מינים אסף מקים החווה, חלקם על סף הכחדה, חלקם בקושי מוכרים מחוץ לפודלסיה.

תחת הברנד של החווה הם החלו למכור מוצרי מזון, רפואה וקוסמטיקה. בהמשך הם קיבלו מעמד של גן בוטני, הוסיפו מסעדה עם אוכל מקומי מסורתי, והחלו להלין אורחים במקום.

אז יש במקום שתי חנויות שמוכרות עשבים מכל מיני סוגים ומצבי צבירה. יש סדנא (נחמדה) שעשיתי להכנת שמן חמניות טבעי עם עשבים, ויש גם סדנא להכנת תה עשבים (לא עשיתי, לא שותה תה).

לסיכום: הדיל עלה 2400 זלוטי (2200 שקל) לשני אנשים לחמישה לילות כולל 2 ארוחות ביום, ושלל פעילויות. מתישהו הם יבינו איזה מקום מיוחד יש להם ביד והמחירים יעלו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Subscribe without commenting