המדף הז'אנרי: Neptune's Brood – צ'רלס סטרוס

באחד הימים, לפני כמה שנים, נכנס אדם קרח עם זקן goaty לחנות ספרי המדב"פ Otherland בברלין וניגש למדף הספרים של צ'רלס סטרוס.

"היי", אמר מוכר א' למוכר ב', "זה לא צ'רלס סטרוס שעומד שם ליד מדף הספרים של צ'רלס סטרוס?". "שכה יהיה לי טוב", ענה מוכר ב', "זה אכן צ'רלס סטרוס! היי, צ'ארלי, בא לך לחתום על כמה ספרים?"

הסיטואציה המשעשעת הזאת הפכה לחברות אימיילית בין המוכרים לסופר המדע הבדיוני הסקוטי. כשהוא הגיע לברלין בנובמבר (לצורך חופשה פלוס מחקר לספר עתידי), החנות אירגנה מפגש איתו.

הגעתי, בצורה טבעית, בחמש דקות איחור למפגש. החנות הייתה מלאה עד אפס מקום – אנשים אפילו עמדו בחדר האחורי והתכוונו להקשיב כל הערב בעמידה. ליד צ'רלס סטרוס עמד שרפרף קטן פנוי, והיות ואני קצת פחות מנומס ממאה הגרמנים האחרים שהיו שם – ביררתי שהוא פנוי והתיישבתי עליו.

כך העברתי שעתיים בלהקשיב לסטרוס ולשאול שאלות. בעיקר להקשיב אם להיות כנה. כי צ'רלס סטרוס הוא אדם שמאד אוהב לדבר. על הספרים שלו, הדעות שלו, הדמויות שלו והצ'יזבטים שלו.

כשצ'רלס סטרוס מציג את הספרים שלו, הם נשמעים מגניבים בצורה היסטרית. קחו למשל את Neptune's Brood. ספר שמתרחש בשנת 7000. בני האדם הוכחדו, ואז הוחזרו לחיים – ואז שוב הוכחדו – וחוזר חלילה שלוש פעמים. בעולם שולטים אנדרואידים שקוראים לבני אדם בזלזול "השבריריים".

כל דבר ב – Neptune's brood מחושב ומגניב (זה אותו היקום בו התרחש הספר Saturn's Children). מסעות לוקחים עשרות שנים (כי סטרוס לא אוהב מד"ב עם פתרונות קסם, ולא מאמין במסע חלל מהיר ממהירות האור).

לאנדרואידים יש צ'יפ נשמה. בשלב מסוים מוצאת עצמה הגיבורה על חללית של שלדים נוסעת לכיוון כוכב מים ענק (הבסיס המדעי המגניב שלו מוסבר בשני פוסטים של סטרוס).

אז מה יש לנו ב – Neptune's brood? עולם מגניב, טריליון רעיונות ועלילה מגניבה. נשמע טוב, נכון? רק שהגיבורה הראשית היא רואת חשבון שחוקרת הונאות מס ענקיות. כמו כל הדמויות של סטרוס שראיתי עד היום, היא מגניבה ולא יותר מזה.

והספר? כמו כל הספרים של סטרוס: מעורר מחשבה ומגניב, אם כי לא מהנה או "טוב".


[הספר באמזון]

קארינה אליזון-114 היא אחד מהשיבוטים הרבים של אמא. היא בעיצומו של מסע בן עשרות-עד-מאות שנים בגלקסיה, בו היא מבלה זמן התמחות עם כל אחת מאחיותיה בחלקים שונים בחלל.

הבעיה מתחילה כשאחותה אנה, נעלמת באופן מסתורי. קארינה יוצאת לחקור את העניין, ובדרך לומדת הרבה על הלבנת כספים, מימון הקמת כוכבים, ראיית חשבונות בעתיד, ביטקוין ומים. הרבה מים.

המון מה להוסיף על עלילה הספר והדמויות שלו אין לי עכשיו. אז בואו נדבר על רעיונות. או יותר מדויק: עתיד הביטקוין.

סטרוס לא ממש מאמין בביטקוין. זה מפתיע, כי עתידנים אמורים להעריץ את המטבע האלקטרוני. אבל סטרוס חושב שהוא "לא יציב" ולא רואה אנשים משקיעים בכסף שהערך שלו יכול להיות יום אחד מליון יורו, ויום אחרי: שני יורו.

ביטקוין ממשיך להיות תעלומה מרתקת כיום. חיקויים שלו יוצאים חדשות לבקרים (חלקם מצליחים – כמו Ripple ו – Stellar, אם כי יש כאלה שאומרים שזו בעצם תרמית פירמידה).

הממציא שלו הוא אדם מסתורי בשם Satoshi Nakamoto, וכמה מתטיקאיים ישראליים קישרו אותו למקים דרך המשי המפוקפקת (ואז משכו את המאמר לאחר שהתגלה כשגוי). ביומיים האחרונים לבד הוא התרסק, הוספד, קם לחיים ונכון לרגע זה מתנדנד באמצע.

לתוך הקרקע הזאת נכנס בכוח צ'רלס סטרוס.. הוא מלא רעיונות כרימון לגבי רימון, ממציא כספים מהירים ואיטיים כדי להתגבר על חוסר היציבות של המטבע, רמאויות כסף עתידיות ועוד ועוד.

אם הקרקע של כסף דיגיטלי, ועתידנות בכללי, מעניינת אתכם, אז Neptune's brood הוא הספר בשבילכם. העלילה מספיק מגניבה כדי שתמשיכו הלאה ותספגו את הרעיונות. אם אתם רק בקטע של סיפור טוב? דפדפו הלאה לספר אחר.

נסיים בציטוט נבחר שלא קשור לעתידנות:

"אני לא מאמין בהטחת אשמה כשדברים משתבשים. זו פעילות לא מעשית, ויותר חשוב, גורם לאנשים להיכנס למגננה ובכך מוריד את הרצון שלהם לשתף פעולה."

[Neptune's Brood – צ'רלס סטרוס (אמזון). 352 עמודים. 2014]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Subscribe without commenting