יומיות 07.01.2022: מי צריך NFTs?

הפוסט הזה מוקדש לקפה בשרייבר, שדיון איתו הוביל לאייטם הראשון.

הוא אחד האנשים הכי טובים לדיון על *כל* נושא בעולם, ואני מתגעגע לויכוחים הקודחים שלנו בהפסקות הקפה.

1. בפוסט הקודם שאלתי מי צריך את Web3? שאלת המשך טבעית היא 'מי צריך NFTs?'.

מבחינה מסוימת אמור להיות לי יותר קשה לענות על השאלה הזאת. אם אני מרגיש מומחה ל-Web3 – עזבו אם זה נכון או לא – ב-NFT אני מקסימום מיני-מומחה. מומחה בלאי. חובבן שתופס תחת או משהו בסגנון.

עם זאת,  בעוד ש-Web3 זה מושג שיווקי ערטילאי, NFT הוא מושג טכני סופר ברור. אז אולי העבודה שלי יותר קלה דווקא.

מה לי ול-NFT? מכרתי וקניתי NFTs, שילמו לי כדי לבנות מערכות NFTs, בזכות האתרים המבוזרים אני שוחה כמו דג במים בקהילת ה-NFTs – וגם, אוי לבושה, יצרתי NFTs מטופש לפני שנה סתם כי רציתי לראות אם מישהו יקנה (אף אחד לא קנה). הנהו פה.

איך נהג המנחה שלי לדוקטורט לאמר? חלאס תירוצים, בוא דבר תכל'ס. אז הנה, תכל'ס:

מה זה NFT?
יודעים מה זה שקל? דולר? ביטקוין? יודעים.

יצא לכם פעם להחזיק שני מטבעות של שקל ביד? יצא. כשבאתם לשלם, היה איכפת למוכרים אם אתם מביאים להם את המטבע הימני או השמאלי? לא. בגלל שמבחינת שימוש כל מטבעות השקל אותו הדבר.

לתכונה הזאת, שכל המטבעות אותו הדבר (מבחינת שימושיות) קוראים Fungible. כל המטבעות של המדינות וגם מטבעות מוצפנים כמו ביטקוין הם Fungible Tokens. לאף אחד לא איכפת אם אתם משלמים להם בביטקוין א' או בביטקוין ב'.

NFT זה Non-Fungible Tokens, שזה מקרה נדיר בו השם הוא גם הגדרה. אם יש לכם טוקנים בהם כן יש הבדל בשימושיות בין טוקן א' לטוקן ב', אז הם נקראים Non-Fungible, על דרך השלילה.

הבה נעבור בחדווה ובהנאה לדוגמאות.

דוגמא
הדוגמא הקלאסית ל-NFT זה דירות.

כל שתי דירות שונות אחת מהשניה. הערך של כל דירה שונה לגמרי.

אם נעשה מערכת שבה כל טוקן מייצג דירה (ואז נגיד שהבעלים של הטוקן הוא בעצם הבעלים של הדירה), נקבל מערכת NFT. כי אם כל דירה שונה אחת מהשניה, אז גם כל טוקן שמייצג דירה יהיה שונה אחד מהשני.

ברור? הממ, מקווה שברור. וואללה לא יודע איך להסביר את הדוגמא הזאת ביותר מילים.

רגע רגע, חשבתי ש-NFT זה בכלל משהו שקשור לאמנות!
ב-2015 הדוגמא הקלאסית ל-NFT הייתה שוק הדירות; כולם רצו לעשות טאבו על הבלוקצ'יין. כולם נכשלו.

איפושהו בין 2015 ל-2021 הדוגמא ל-NFT הפכה מדירות לאמנות.

זה התחיל מ-Cryptopunks, פרוייקט שיצר 10,000 תמונות מפוקסלות של פנקיסטים, הצמיד לכל אחד טוקן, ויצר סדרה של NFT למכירה, המשיך ב-Beeple, אמן דיגיטלי מפורסם, שהצמיד טוקן לאחת היצירות שלו ומכר אותה ב-69.3 מליון דולר(!), והסתיים בבהלה לזהב בה כל אמן – דיגיטלי או לא – מנסה לשדך טוקנים ליצירות שלו, להפוך אותן ל-NFT ולנסות להיות מליונר חדש.

אישית דווקא מאד חיבבתי, ועודני מחבב, את גל יצירות האמנות על בסיס NFT. גיליתי בעזרת זה המון אמנים דיגיטליים נהדרים. חשבתי שזה נחמד שאמנים דיגיטליים מצאו סוף סוף דרך להרוויח כסף. מה רע?

מסתבר שהרבה רע.

הביקורות, המאד אמוציונליות (הכל אובר-אמוציונלי ב-2022) התלוננו על הנזק לסביבה של בלוקצ'יין ו-NFTs (נכון אך אני מקווה שזמני), ליגלגו על כך ש"לקנות טוקן של יצירה דיגיטלית זה לקנות אוויר" (לא נכון ואני חושב שנובע מחוסר הכרות עם התחום) והתלוננו שאנשים איבדו את הכסף כי הם השקיעו מליוני ביצירות אמנות מטופשות שאחרי זה איבדו את כל ערכן (נכון, אל תשקיעו מליונים בבהלה לזהב).

אוקי… ואתה עדיין טוען ש-NFT זה לא אמנות?
כן! בואו נדבר בשביל מה טוב NFT.

בשביל מה טוב NFT?
הנה כל הדוגמאות שעולות לי עכשיו בראש.

א. אמנות!

כן, לאמנות יצא שם רע בגלל שלא באמת היה ברור מה אנשים קונים. אבל בחודשים האחרונים זה מסתדר.

נוצרו מסגרות משפטיות שנותנות למחזיקים זכויות יוצרים על היצירות או הדמויות שהם קונים. לכל NFT של אמנות כמעט כיום יש איזושהי פונקציונלית מעבר ל"סתם לקנות יצירת אמנות".

חוד החנית של ה-NFT האמנותי כרגע הוא Bored Ape Yacht Club. מציע לכם לקרוא על הפרוייקט הזה.  לא בשביל לקנות קוף (זה לעשירים משועממים) אלא בשביל להתרשם מפרוייקט מקסים ופעיל.

כשאתם קונים קוף מ-BAYC (ראשי התיבות של הפרוייקט), אתם מקבלים גם זכות על רווחים פוטנציאליים מהשימוש בדמות שלו, אבל אתם בעיקר מקבלים כרטיס כניסה לקהילה. אני מכיר לפחות אדם אחד שהקהילה הזאת היא מרכז חייו בחודשים האחרונים.

חשוב לציין שלא כל ה-NFT של האמנות עולים עשרות אלפי דולרים! יש כאלה ב-5-10 דולר. הם אולי לא הכי טרנדיים, אבל הם לא פחות כיפיים.

ב. משחקי מחשב.

משחקי מחשב כיום מלאים בחפצים שהשחקנים זוכים בהם במהלך המשחק, ויש שווקים שלמים בהם אפשר למכור ולקנות את החפצים האלה. מה שאומר שזה מושלם ל-NFT. דיברנו על זה קצת בפוסט על Loot.

נדמה לי שמשחק ה-NFT המוביל הוא Axie Infinity.

ג. מטהוורס.

במטהוורסים האהובים עלי, Decenterland ו-Sandbox, כל החפצים מיוצגים ע"י NFT. זה נועד גם לבזר את המערכת, וגם להפוך את המטהוורס יותר דומה לעולם האמיתי. כי אתם יודעים, אם יש לשחקנים בעלות אמיתית על חפצים אז זה יותר, הממ, אמיתי.

אנשים קונים בתים ומקשטים אותם עם ה-NFT שלהם ועורכים שם אירועים חברתיים וירטואליים אמיתיים, כשהאורחים מביאים להם מתנות NFT פרי יצירתם. זה חמוד ומקסים ולא מזיק ואלו פעילויות חברתיות תוססות אמיתיות לגמרי.

לפני כמה שבועות קיבלתי NFT שעשו כמה חברה חמודים – הייתי בשביל זה צריך "למצוא" אותו על המפה של Decenterland. בסוף גיליתי מה הקוארדינטות ושהוא מתחבא בתוך קדרה שיוצא מקרן שמש. מקסים.

ד. POAP.

יש NFT שנקרא POAP. זה כמו "תג השתתפות באירוע".

בפרוייקט אסטרואידס, נגיד, אני רוצה לתת POAP עכשיו לכל מי שבא למפגש החודשי. יש אנשים שאוספים את ה-POAP הזה ומשוויצים בכמה מפגשים הם היו. גם אפשר למכור את זה, ואם המפגש נעשה היסטורי הדברים האלה אשכרה שווים כסף. זה gamification קלאסי.

ה. מערכות שמות כמו ENS (פוסט עליהם) הן בעצם מערכות NFT. לכל שם ערך אחר – נגיד, 'גוגל' יותר יוקרתי מ'ניימן' נכון לרגעים אלו (אבל זה ישתנה!) – ועל כן מערכת שמות היא מערכת NFT.

הבלוקצ'יין הראשון אחרי ביטקוין היה מערכת שמות בשם Namecoin, ויש שאומרים שה-NFT הראשון נוצר כשמישהו קנ\ת\ה את השם הראשון על Namecoin.

ו. כמובן – אתרים מבוזרים. איך אפשר לא לדבר על תחום העיסוק הנוכחי שלי?

אז כל אתר מבוזר מיוצג ע"י טוקן, מה שהופך כל אתר ל-NFT (כי ברור שכל אתר שונה).

אנחנו עובדים כרגע על טכנולוגיה בשם Website NFT שתאפשר לחבורה גדולה של אנשים לתפעל פלטפורמה ביחד בעזרת NFTs. נדבר על זה עוד כמה שבועות, מבטיח.

יש עוד הרבה use-cases ל-NFT אבל הם קצת יותר טכניים וקשים להבנה. נגיד, השימוש המבריק של הבורסה המבוזרת  Uniswap ב-NFTs. ממליץ לקרוא עליו אם מסחר בשווקי הון זה הקטע שלכם.

האם NFT שימושי לכם?
כמו שאמרתי בפוסט על web3, למרות ש-NFT זה טרנד נורא מדובר וחם, יכול להיות שהוא לא קשור אליכם בכלל! וזה בסדר!

ראיתי אנשים ממש מתעצבנים ש-NFT לא שימושי להם. אבל למה? העולם לא סובב סביבכם. לא כל דבר טרנדי מחויב להיות רלוונטי לכם. לפעמים אפשר להעריך תופעה בהנאה סתם מרחוק.

אם אתם גיימרים, כדאי לכם להסתכל על NFT. אם אתם אמנים – באמת שממליץ, זאת אחלה דרך להרוויח מהאמנות שלכם, אפילו כיום אחרי שההייפ נרגע. אם אתם סוחרי אמנות או סתם אנשים שאוהבים להיות מעורבים בהתפתחויות תרבותיות חדשות – NFT זה בשבילכם.

כמובן, אם אתה בקטע של אינטרנט מבוזרת אז בואו לדבר איתי על NFT.

2. תמונה מ-Bored Ape Yacht Club. פרוייקט אמנות NFT כיפי, מרהיב, חכם ומושקע. אממה – זה לעשירים בלבד.

מועדון היאכטות של הקופים המשועממים

3. בערך 400 אלף הקלטות מוזיקה, כולן מלפני 1923, איבדו את זכויות היוצרים שלהן בארה"ב ב-1.1.2022. מדהים! לפני כמה שנים לא היו מעשית שום יצירות כאלה חינמיות לשימוש, ועכשיו יש כמה מאות אלפים.

מישהו יודע מה המצב עם זכויות יוצרים על הקלטות מוזיקה ישראליות? יש כאלה שזכויות היוצרים עליהן פגו? איפה אפשר למצוא?

4. The Public Domain Review הוא מגזין אונליין שכל מה שמתפרסם בו זה ביקורות על יצירות שזכויות היוצרים שלהן פגו.

5. זוכים בשתי תחרויות יוקרתיות הוכרזו בשבועות האחרונים והבלוג שכח להתייחס אליהן. אוי יו יוי! לא יפה.

נתחיל בזוכים בתחרות משחקי ההרפתקאות הטקסטואליים לשנת 2021. אלו משחקי הרפתקאות בלי גראפיקה, רק טקסט וכתיבה.  כבר שנים לא שיחקתי בכאלה אבל תמיד נורא מתחשק לי או לשחק או לכתוב משחק כזה. עד אז, תעיינו בזוכים פה. יותר מידע על התחרות השנה יש פה.

גם פרס ההוגו למדע בדיוני ופנטזיה הוענק, כשהזוכה בפרסים הגדולים – ספר השנה וסדרת השנה – היא מרתה וולס עם Network Effect. פעם הייתי מעריץ אדוק של פרס ההוגו, אבל בשנים האחרונות טעמם הספרותי של המצביעים ושלי התרחק קצת – שזה בסדר. כיום אני בקושי שם לב לפרס.

6. רשימת חמשת הספרים שביל גייטס ממליץ עליהם מ-2021. הם כוללים את, תחזיקו חזק, פרוייקט הייל מארי [ביקורת]! פייר אני מופתע ופייר לא חושב שמגיע לו.

8 תגובות

  1. דנבר הגיב:

    "מקבלים זכות על הרווחים הפוטנציאלים" – איך זה נעשה בדיוק? נשמע כאילו פשוט חותמים על חוזה משפטי רגיל, לא? ואם זה לא המקרה, אז איך בדיוק תתבצע אכיפה?

    • ניימן הגיב:

      להבנתי רכישת קוף ב-BAYC מגיעה עם זכויות משפטיות לרווחים מזכויות היוצרים של הקוף (או משהו בסגנון, לא צללתי לפרטים). כאילו, הסכם משפטי רגיל. די בטוח שלא שצריך חתימה, כי זה פשוט הסכם רכישה משפטי.

      מפה האכיפה היא כמו לכל זכויות יוצרים בעולם.

  2. יעל ר. הגיב:

    האמת שיש משהו ב-NFT שקורץ לי. בא לי לנסות למכור שם יצירות. גם כי זה אולי יכריח אותי סוף סוף לחזור ליצור, וגם כי זה יותר כיף מעבודותיי הנוכחיות, וכי, נו, כל כסף זה טוב. המחיר האקולוגי מציק לי, וגם הרגשתי שלא אמצא את ידיי ורגליי בסצנה הזו ובסופו של דבר אשקיע בפתיחת ארנק דיגיטלי ושאר דברים שאני שונאת (אני הכי רטרו, לקח לי שנים בכלל להתקדם לסמרטפון) יותר משארוויח. הייתי שמחה לנסות אם זה היה יותר פשוט.

    • ניימן הגיב:

      יש בלוקצ'יינים של proof of stake שהם הכי אקו שיש – נראה לי שגם עליהם אפשר ליצור NFT. אני יכול לבדוק אם זה מעניין אותך.

      ותשמעי, זה באמת לא נורא פשוט ואמנים שמרוויחים מזה כסף משקיעים המון עבודה. אבל בתור מוטיבציה ליצור אני מאד ממליץ!

  3. קפה בשרייבר הגיב:

    פוסט מעניין. תן לי לאתגר אותך: ב״בלדה על סוס עם כתם על המצח״ [1], איך היה הסיפור נראה עם היה למשתתפים הייתה גישה ל- NFT? מה היה שונה? ואם כלום לא היה שונה, *למה צריך NFT*???

    [1] https://shironet.mako.co.il/artist?type=lyrics&lang=1&prfid=383&wrkid=669

    • ניימן הגיב:

      קל אחי, הכל היה מתרחש במטהוורס, הסוס היה חדקרן והדיון היה לגבי כמה דיבידנדים הם מוציאים ממנו ב-yield farming אם נועלים אותו למשך שנה ב-DEX. דווקא יש פה פוטנציאל, לפי התיאור נשמע שיש פה הרבה rare properties והא.נשים ב-NFT מתים על הדברים האלה.

      🙂

  4. מאיה הגיב:

    אופנה כיצירה דיגיטלית, לבישה רק און ליין הולכת וגודלת כתחום

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Subscribe without commenting