יומיות 02.08.2023: BookTok וספרים שמצליחים עקב פירסום ויראלי

בדיחה ישנה מספר של דידי מנוסי.

"איש אחד נוסע לשליחות סודית איפושהו בעולם. הוא שולח גלויות להוריו.

הגלויה הראשונה אומרת, "שלום, מה שלומכם? אסור לי לאמר איפה אני, אבל אתמול נישקתי אישה אסקימוסית".

אחרי שבוע מגיעה גלויה שניה, שאומרת "שלום, מה שלומכם? אסור לי לאמר איפה אני, אבל אתמול נלחמתי בדב גריזלי".

עובר עוד שבוע, ומגיעה גלויה שלישית, "שלום, מה שלומכם? עדיין אסור לי לאמר איפה אני, אבל הרופאים אומרים שהיה עדיף לו הייתי מנשק את הדב הגריזלי ונלחם באישה האסקימוסית".

כדי שאנשים פה לא יכנסו לפאניקה, אני בסדר אגב, בריא כמו שור.

1. אדם נכנס לחנות כלבו וראה דוכן של סבא חביב שמוכר את ספר הפנטזיה שכתב.

הוא שאל את הסופר כמה שאלות אינפורמטיביות, קיבל כמה תשובות מנומסות שנאמרות בטון מבויש אך מקצועי, ופרסם את זה בטיקטוק.

@internetfamouslol I was just shopping when i noticed this man trying to promote his new book. I honestly dont even read books nowadays. But something just told me to get a couple. #booksoftiktok #booktok #newauthor #showlovenothate #fyp #newbook #murdermystery #murdermysterybook #bookgiveaway ♬ original sound – Red

הסרטון הזה, שנראה כאילו צילם אותו מישהו שמעולם לא החזיק מצלמה ביד קודם, קיבל 3.2 מליון לייקים, כמעט 25 אלף תגובות ו-26 אלף שיתופים.

הספר עצמו, Leigh Howard and the Ghosts of Simmons-Pierce Manor, הגיע לראש רשימת רבי המכר של אמזון תוך שבוע (אם כי אני לא בטוח באיזה קטגוריות), ואף אחד לא נראה יותר מופתע מהסופר, שון מ. וורנר.

@shawnwwrites #stitch with @Red I set out to write books that are fun to read. What's happened has been beyond my imagination. I'm so grateful. #booktok #booksoftiktok #viral #grateful ♬ original sound – Shawn

מה שהכי מזעזע: הסרטון הזה גרם לי לרצות לקרוא את הספר.

למה מזעזע? כי אני חושב על עצמי כשאדם שלא מושפע מפרסומת. שבוחר איזה ספרים לקרוא בגלל שהיו עליהם המלצות טובות מאנשים שהוא מכיר, או בגלל שהם זכו בפרס יוקרתי. סרטון הטיקטוק הזה הוא פרסומת פר אקסלנס. מקרית, לא מתוכננת, לא מקצועית, אבל אפקטיבית ברמה הכי גבוהה שיש.

מקרה של פרסומת מקרית אפקטיבית נוסף התרחש השבוע בישראל.  הרומן הגראפי (שזה שם "בוגר" לקומיקס), "מנהרות" של רותו מודן קיבל ביקורת חיוביות מאד והכרה כבר כשיצא ב-2020, אבל סביר להניח שהרבה יותר אנשים שמעו עליו דווקא השבוע, בעקבות תביעה שהוגשה נגד הסופרת.

מעשה שהיה כך היה: גיבורת "מנהרות" היא ביתו של ארכיאולוג בשם ישראל ברושי. עד פה תמים, נכון? אבל מסתבר שבאמת היה ארכיאולוג ישראלי מפורסם מאד בשם ישראל ברושי, ועל כן ילדיו תבעו מרותו מודן 2.5 מליון שקל פיצויים על עוגמת נפש והכפשת שמם, בנוסף לדרעשה לגנוז את כל עותקי הספר שלא נמכרו.

זה נעשה אפילו יותר מוזר.  לטענת ילדיו של ישראל ברושי, הספר נכתב בעקבות אהבה נכזבת של מודן לישראל ברושי האמיתי, ומטרתו היא לבזות את זכרו ולפגוע בשמם הטוב של בניו. מודן מצידה טוענת שכל הכרותה עם ברושי האמיתי מסתכמת במפגש אקראי בבית קפה לפני 30 שנה, ושהבחירה בשם מקרית לחלוטין.

אם אחרי כל זה לא בא לכם לקרוא את מנהרות, אז משהו בכם מוזר להפליא.

עד 2018 הייתה לי אמונה חזקה באובייקטיביות של המודע שלי. האמנתי שאני אדם שהמוח שלו מנתח באובייקטיביות סיטואציות, ושלא מושפע ממניפולציות ופרסומות. אבל ב-2018 קראתי את "אשליה אופטימית" של טלי שרוט [ביקורת], שחשף אותי להבדל העצום בין מה שהמוח שלי אומר לי על העולם, לבין מה שהעולם באמת.

נגיד, המוח שלי אומר לי שאני בוחר ספרים לקרוא ע"פ מבקרים שאני אוהב, מבקרים כמו Petrik.

למי שלא מכיר (וזה 99% מהאנשים פה), Petrik הוא אחד ממבקרי הספרים הפופולריים ביותר ב-Goodreads בז'אנר הפנטזיה. עם הזמן גיליתי שהטעם של פטריק ושלי די חופף. יש הבדלים קטנים, הוא נגיד לא אוהב את בריאן מקללן, אבל בגדול קשה להיזכר בספר שפטריק עף עליו ואני לא.

אז כשאני רוצה לבחור ספר לקרוא, אני פותח את הבלוג של פטריק, ורואה מה הביקורות האחרונות. הנה, עכשיו פתחתי אותו וראיתי שהוא משתפך על אין סוף על הסופרת M. L. Wang, אז מן הסתם אקרא בקרוב ספרים שלה. הגיוני, נכון?

לקנות ספר על סמך הציוץ הזה, למרות זאת, זה קצת פחות הגיוני.

הציוץ הזה, ממאי השנה, קיבל 143 אלף לייקים ו-20 אלף שיתופים. הוא גרם לספר (או נובלה) הזה מ-2019 להגיע למקום השישי במכירות באמזון תוך כמה ימים. ואני מדבר פה מקום שישי **מכל** הספרים באמזון, לא המד"ב (שם היה מקום ראשון), או הספרים בכריכה רכה (מקום ראשון), אלא כל הספרים.

מי שצייץ את זה בכלל מתרכז במנגה Trigun, לא בספרי מד"ב. היו לו בזמן הציוץ רק 15 אלף עוקבים, לא מספר אסטרונומי. ההמלצה שלו לא אמורה לשכנע אף אחד, ולו בגלל שאין בה נימוק. אבל איכשהו זה עובד!

This Is How You Lose the Time War הוא לא ספר אנונימי אגב. הוא זכה בקטגורית הנובלה גם בפרס ההוגו וגם בפרס הנבולה. לי הוא ממתין לקריאה על הספר כבר הרבה (הרבה) זמן. אבל זה לא משנה שהוא היה מפורסם בתוך קהילה קטנה שקוראת נובלות מד"ב. לא היה שום דבר שחזה ב-2023 את הפופולריות המטורפת הפתאומית של נובלה מ-2019. נובלות מ-2019 לא מגיעים סתם ככה לרשימת רבי המכר של אמזון. לא הגיוני.

לסרטוני המדיה החברתית שמפרסמים ספרים יש שם, BookTok. זה בגלל שהם בעיקר בטיקטוק ומדברים על ספרים. רובם עוברים לי מעל הראש, הם מדברים הז'אנרים של פנטזיה לנוער או ספרים רומנטיים, פשוט כי זה יותר מתאים לגיל הממוצע של משתמשי טיקטוק אני מניח.

2. המגזין Modern Mechanix היה ידוע בסגנון המוגזם של המכוניות בציורי השער שלו. עכשיו צ'ט פיליפס יצר שורת שערים בדיוניים למגזין עם מכוניות מד"ב מפורסמות.

מכונית מד

3. בהמשך לסעיף 1, הנה עוד הבדל בין מי אני חושב שאני, לבין מי אני באמת.

נגיד, תחרות ספרי הפנטזיה בהוצאה עצמית של מארק לורנס היא התחרות האהובה עלי, למרות שמעולם לא קראתי אף ספר שזכה בה. תמיד התכוונתי לקרוא אחד מהספרים האלה, לפעמים אני אפילו מדמיין שקראתי אותם, אבל במציאות, לא קראתי אף אחד מהם.

עכשיו גיליתי תחרות מקבילה לספרי מדע בדיוני בהוצאה עצמית. ביולי הוכרז הזוכה השני בתחרות, The Last Gifts of the Universe של רורי אוגוסט. הוא נבחר מבין 300 מועמדים, שנשפטו ע"י שורת בלוגרים, שבסוף בחרו שבעה מועמדים אחרונים, מהם יצא הזוכה.

בתכל'ס, The Last Gifts of the Universe נראה כוס התה שלי לגמרי. מסעות בחלל, תרבויות עתיקות הרוסות, ארכיאולוגיית חלל, ומתנה אחת מחייזר מת שמבשרת רעות לאנושות.

יש לי אותו כבר על הקינדל, אז מקווה לקרוא אותו בקרוב. הפעם באמת.

4. משק משפחתי קטן בעל מטע תמרים על גדות הירדן טוען שהשקיע שנים בגידול התמרים האיכותיים ביותר שניתן. עכשיו, כשהצליחו, הם מציעים לקהילת פודיז בפייסבוק דיל מיוחד: תמרים מהעץ עד הבית, 2 קילו ב-70 ש"ח.

החלוקה היא ב-18 לספטמבר, ערב ראש השנה, ואני מנסה לחשוב איך אני מסדר כזה לעצמי.

5. טום גולד הולך וממצב עצמו בתור ה-xkcd החדש. כלומר, הקומיקס לגיקים שכולם אוהבים, כל סטריפ שלו יצירת מופת, ולא ברור איך אדם אחד יכול להמציא כמות כזאת של תוכן מבריק. הנה הסטריפ האחרון שלו.

קומיקס של טום גולד

5 תגובות

  1. לא שרית הגיב:

    במידה ולא תוכל להתארגן ספציפית על התמרים המדוברים, יש גם את:
    https://www.sarittmarim.co.il
    יש להם מערך משלוחים די אפקטיבי. וכשמזמינים כמות לכמה חודשים, אז גם המשלוח הוא חינם.

    התמרים שלהם טעימים מאוד, לחובבי המג׳הול המתוק מתוק. חייב להודות שטעמתי אפילו טובים מהם, אבל הם עדיין בטופ.

    מה שכן, הצעתי לאחד מבעלי העסק לכאורה שיגדלו אלטרנטיבה מתוקה פחות. אבל גם אם הם יעשו את זה, זה משהו שיקח שנים עד שיישא פירות, פיגורטיבית ומילולית.

  2. ההוא הגיב:

    מנהרות חמוד ממש! ורק תיקון קטן וקטנוני – לפי טענת התביעה לרותי מודן היתה אהבה נכזבת עם הבן מגן ישראל ברושי, ולא עם הארכיאולוג עצמו.
    דרך אגב, בוקטוק הוא מחילת ארנב שאפשר ליפול אליה שכולל דרכי המלצות אפילו יותר מוזרות כמו משפיעניות שמצלמות את עצמן בוכות לאחר קריאת קטע עצוב ודברים בסגנון. בכללי החיבור בין ספרים (שהם ארוכים ולא ויזואליים) לטיקטוק (קצר ומאוד ויזואלי) הוא מאוד מוזר.

    אם אתה מחפש עוד xkcd, ממליץ לך לנסות את smbc שגם יושב על משבצת הקומיקסים לגיקיים.
    הוא יותר דברן מהשניים האחרים, אבל זה מאפשר לו להיות לפעמים יותר עמוק/מוזר.
    https://www.smbc-comics.com/

  3. רינל הגיב:

    איזה כיך שאתה מכיר את פטריק הוא הגיבור שלייי

  1. 18 בפברואר 2024

    […] היומיות של ה-2 לאוגוסט 2024, לפני שישה […]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Subscribe without commenting