בליפ

כמה ממכם שמעו על קהילת המוזיקאים היוצרים מוזיקה על קונסולות משחק ביתיות ישנות (low bit consoles)? אם נתעלם לשניה מגיקס1, שמנפנף בידו מאחורה בהתלהבות, אוכל להניח שהתשובה היא: אף אחד. מדובר במוזיקה הנוצרת בעזרת צלילי המשחקים הכי קלאסיים וישנים שיש: מנינטנדו עם מריו וזלדה שלה, ועד סגה עם אלקס הילד או סוניק המיתולוגיים. זה טוב? זה רע? אלו מביניכם ששיחקו בקונסולות אלו בילדותם ודאי יגיבו בחיוב לשאלה. כל האחרים מוזמנים לקרוא עד סוף הפוסט, המאד-לא-ארוך היום, ולשפוט בעצם.

מחזה מוזר נתגלה* למי שהזדמן למועדון The Tank המנהטני בתחילת חודש דצמבר. במשך ארבעה ימים ,(ולילות) עלו כשלושים אמני מוזיקת קונסולות ישנות על הבמה, אחד אחרי השני, וניגנו מוזיקה מקורית שכאילו נלקחה מאיזה משחק ארקייד שעוד לא נוצר. האירוע, בליפ שמו, הינו אירוע מוזיקת הקונסולות הגדול אי פעם, ומלבד שלושים המופעים המדוברים כלל גם פנינים כמו הרצאות וסדנאות המאפשרות לכל אחד להיות אמן באחד הז'אנרים המחתרתיים שיש.

מה רואים הצופים בפסטיבל כגון זה? מאחורי מסך טטריסי למהדרין רצו תמונות ממשחקים ישנים בהתאם לאמן. בהופעות מסוימות עמדו המוזיקאים בצורה הקלאסית, עם תופים, גיטרה ומישהו שמשמיע את הקטעים המוכנים-מראש-של-המשחקים. באחרים, הזויים קצת יותר, ניגנה מישהי על שלט נינטנדו ישן – ובחור אחר, בשם Virt, ניגן עם יד אחת על המקלדת, בעוד שהשנייה מונחת בבטחה על גיטרה. YMCK, אחת מהלהקות האהובות בתחום (וגם אחת מאלו שמושכות יותר בנות לאירוע) הפסיקה את ההופעה באמצע בכדי לקבל הודעה מחבר-מכוכב-אחר, דארת' וויידר שמו. לא גימיק ענק, אבל בינינו, באיזה עוד אירוע מוזיקלי אפשר לצפות לקטע כזה? דיווחים מלאים יש פה ופה – ואזהרה: הם באנגלית.

נערה עובדת

אני בטוח שרובכם לא יופתעו לשמוע שחלקים גדולים ממוזיקת הקונסולות הישנות ניתנת להורדה ברשת חינם. הרי זה רק טבעי שזו תהיה דרכו של ז'אנר קטן וזניח לנסות להפיץ עצמו. לא אלאה אתכם ברשימת מאות שירים מהז'אנר – אלא רק בכמה מרכזיים:

לייבל 8bit peoples הוא אחד הלייבלים הבולטים בז'אנר, והוציא לכבוד האירוע קומפילציה מיוחדת מיצירותיהם של חמישים אמנים מובילים. את הקומפילציה עצמה חייבים לקנות בכסף מלא, אבל את דיסק הבונוס שנלווה אליה ניתן להוריד ללא כל תשלום באתרם.

נקסט הוא Virt, הבחור שמנגן עם יד אחת במקלדת ובשנייה על גיטרה. באתרו יש מלאי לא קטן של mp3-ים להורדה, והייתי מציע לדגום מבחר מסוים בשביל להבין על מה כל המהומה. באתר של YMCK הפופולריים (יחסית), אין שירים להורדה, אבל כן יש לא-מעט דמואים קצרים שמסבירים מה הם עושים. לחרוצים, אמנותיים. להרפתקנים מביניכם, מספקים שם גם כלים ליצירה אישית של המוזיקה. מי יודע? אולי אתם תהיו ההתחלה של פסטיבל בליפ בארץ?

משחקי מחשב ישנים Rulez!!

———————–
* בדיקה מהירה תגלה שהצירוף "מחזה מוזר נתגלה" הוא אחר הפופולריים בבלוג לדורותיו.

תגובה אחת

  1. 4 באפריל 2007

    […] 4. פעם הקדשתי פוסט שלם למוזיקת 8-ביט בסגנון משחקי המחשב הישנים של נינטנדו וסגה. עכשיו פירסם הלייבל 16Dimentional Records שני אלבומים חינמיים לחלוטין בז‘אנר. לשים, להקשיב, לקפוץ בטירוף ולחזור אחורה בזמן. […]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Subscribe without commenting